11 Ocak 2015 Pazar

Alfa Romeo Giulietta 1.4 TB MultiAir TCT Distinctive


Alfa Romeo ailesine 50'li yılların ortasında katılan Giulietta ismi ilk nesilde sportif coupé ve cabriolet modellerle anıldıktan sonra 70'li yıllarda sedan gövdeyle tekrardan ortaya çıktı. 1985 yılında kullanımına son verilen isim 2010 yılında şık görünümlü beş kapılı bir hatchback olarak kendisini gösterdi.

2011 yılında da bloguma konuk olan Giulietta 2014 yılında ufak bir makyaj operasyonuyla tazelendi. Otomobilin orijinal tasarımıyla çok oynamamayı seçen Alfa Romeo donanımda küçük yeniliklere imza atmış. Test aracının sunduğu asıl yenilikse Fiat grubunun diğer markalarında da görev yapacak olan çift kavramalı yarı otomatik şanzımanı.


Dış Mekan


Tanıtıldığı günden beri yaşlanmayan kendine özgü bir tasarıma sahip olan Giulietta'nın makyajlanırken büyük değişikliklere uğramaması gövdenin bütünlüğünü bozmamış. Yuvarlak yapılı burun kısmında köşelere yerleştirilmiş farlar ve sportif görünüm sunan hava girişleri dikkat çekerken sis farları çevresine eklenen kromajlı çerçeveler ve ön panjurun iç kısmında yer alan kromajlı parçaların yeni tasarımı değişiklikleri oluşturuyor.

Arkaya doğru çizgileri yavaş yavaş sertleşmeye başlayan otomobilin 17 inç çaplı jantları kırmızı renkli kaliperleri gizlerken yan eteklerde, donanım paketinden dolayı genişleme yaşanmış. Yan aynalar metal görünümlü kaplamaya sahipken ince yapılı sinyallerin kromajlı ön kapı kollarıyla uyumu dikkatlerden kaçmıyor. Arka kapı kollarının C sütununa gizlenmesi de otomobilin üç kapılı bir araç havası vermesini sağlamış.

Daha keskin hatlara sahip arka bölümde küçük spoiler, ince bagaj kapağı camı ve LED stoplar kullanılmaya devam ederken kalın arka tamponun alt bölümünde, önceki testimde yer alan çift çıkışlı egzoz sisteminin yerini tek çıkışlı bir örneğe bıraktığı görülebiliyor.

Boyutlarında bir değişim yaşanmayan Giulietta 4.351 mm boy, 1.798 mm en, 1.465 mm yükseklik ve 2.634 mm'lik aks mesafesine sahip olmaya devam ediyor.


İç Mekan


Farklı tasarım dili iç mekanda da, biraz daha sadeleşerek olsa da devam ediyor. Kapıyı açtığınızda karşınıza çıkan etkili yan desteğe ve logolu kafalıklara sahip deri kaplı koltuklardan gözünüzü aldığınızda kapı eşiklerindeki Alfa Romeo ve paspaslar üzerindeki Giulietta yazılarını görebiliyorsunuz. Üzerleri logolu metal pedal setini de geçtikten sonra hafifçe makyajlanan, biraz büyük bir göbeğe sahip fakat ele iyi oturan direksiyon simidi sizi karşılıyor. Üzerinde ses sistemi kumandaları bulunan direksiyon simidinin arkasında yol bilgiysayarı ve hız sabitleme sisteminin düğmeleri bulunuyor.

Gömük bir şekilde tasarlanan hız ve devir göstergelerinin aşağıyı gösteren ibreleri ilk çalıştırma anında sürücüyü selamlarken ortada bulunan bilgisayar ekranında da ilginç grafikler kullanılmış. Gösterge panelinin solunda far yükseklik ve araç fonksiyonları ayarları bulunurken kokpiti boydan boya geçen farklı renkli panel bu kısımda da kendisini gösteriyor.

Orta konsolun üst kısmında bulunan havalandırma ızgaraları çok ince olduğundan bu bölümün tepesine de kapatılabilir havalandırma ızgaraları yerleştiren Alfa Romeo aynı bölümde bir de kapaklı göz sunuyor. Biraz daha aşağıya inildiğinde makyajın en etkili olduğu bölüme geliniyor. Ses sistemiyle birlikte yol bilgisayarı ve birçok farklı kumandayı bu bölüme eklenen dokunmatik ekrana alan Alfa Romeo makyaj öncesinde kullandığı şalterleri iptal ederken ünitenin soluna sis farları, merkezi kilit ve lastik basınç ayar düğmelerini eklemiş. Bu bölümün altında çift bölgeli tam otomatik klimanın metal görünümlü ayar düğmeleri bulunuyor.

Vites konsolunun ön bölümünde sürüş stili seçim butonu D.N.A., USB ve Aux girişleriyle park sensörleri ve Start-Stop butonları yer alıyor. Hem vites kolu hem de el freni körükleri deri kaplanan otomobilin el freninin yanında iki adet bardaklık ve küçük bir tepsi bulunurken koltukları arasında bir de kapaklı kol dayanağı yer alıyor. Sürücünün sol dizinin üzerinde kapaksız bir göz yer alırken torpido gözünün derinliği dikkat çekici.

Dört kapısında da küçük de olsa eşya gözleri bulunan Giulietta'nın arka koltuklarında üç adet kafalık ve yine üç adet üç noktadan bağlantılı emniyet kemeri bulunuyor. Bu kısımda sunulan diz ve baş mesafesi rakiplerin gerisinde kalırken standart donanımda bulunan arka havalandırma ızgarası artı puan alınmasını sağlıyor. 60/40 oranında katlanarak 350 litre hacimli bagajın 1.045 litreye büyüyebilmesine olanak sağlayan arka koltukların orta kol dayanağının arkasında bir de küçük göz bulunuyor. Hem iç mekandan hem de bagajdan açılabilen bu gözün önündeki kol dayanağında hem kapaklı bir göz hem de iki adet bardaklık bulunuyor. Yan bölümlerinde cepler yer alan bagajda bir de 12 Volt soketi bulunuyor.


Konfor


Alfa Romeo'nun sportif başarılarla dolu geçmişi düşünüldüğünde Giulietta gibi bir modelden yüksek konfor seviyesi beklemesem de makyajın ardından bu konuda bir değişim söz konusu olmuş. Sportif süspansiyon sistemiyle donatılan test otomobili 225/45-17 ölçülerinde lastiklere rağmen rahatsız edici bir sertliğe sahip değil.

Küçük kasis geçişlerinde bile iç mekanda rahatsızlığa sebebiyet vermeyen otomobilin rüzgar ve motor gürültüsü izolasyonu başarılıyken lastik sesi konusunda biraz daha çalışılabilir.

Ön koltukları sportifliğe olduğu kadar konfora da önem veren Giulietta'nın yumuşak deri döşemeleri iç mekana farklı bir hava veriyor olsa da spor paketle birlikte tavan iç kaplamasında siyah renkli kumaş kullanılması, aynı renkte alınan koltuk döşemeleriyle birlikte yaşam alanını monotonlaştırıyor. Bu durumun önüne geçmekse kolay. Deri döşemeler kırmızı veya açık kahverengi olarak da sunulmakta. Makyaj öncesi modellerin aksine döşeme renginin kapı içlerine ve ön panel çerçevesine de uygulanıyor olması monotonluğu kırıyor.

Sürücü koltuğunda ergonomi sıkıntısı yaşanmazken ön yolcu koltuğu ileriye alındığında sol diz orta konsola dokunabiliyor. Arka koltuklarda genişlik sorunu olmasa da dış tasarımın akıcılığını sağlamak için, rakiplerine oranla diz ve baş mesafesinden ödün verilmiş. Açılabilir panoramik cam tavanın varlığıysa özellikle arka koltuklar için ferahlatıcı bir etki yaratmış.

Zengin bir donanıma sahip olan test aracında elektrikli cam ve yan aynalar, elektrokrom iç ayna,açılabilir cam tavan, cruise control, yol bilgisayarı, dokunmatik ekranlı müzik sistemi, metal pedal seti, yağmur ve far sensörleri, çok fonksiyonlu direksiyon simidi, USB ve Aux girişleri, Bluetooth bağlantısı, deri döşeme, elektrikli bel destek ayarı ve ısıtmaya sahip ön koltuklar, çift bölgeli tam otomatik klima, arka koltuk havalandırma ızgarası, ön ve arkada katlanabilir kol dayanakları, ön ve arka park sensörleri bulunuyordu.

Aracın konfor konusunda sunduğu en önemli donanımsa TCT isimli, çift kavramalı yarı otomatik şanzımanı. Tek kavramalı yarı otomatik üniteleri seri üretime sokan ilk firmalardan olan Fiat grubu firmaları çift kavramalı ünite geliştirmek konusunda geç kalsa da ortaya çıkan sonuç etkileyici. 6 ileri vitesli şanzıman sarsıntısız geçişlerini yolculara hissettirmezken viteslerin manuel değişimine de izin verilmesi olumlu.


Sürüş


Alfa Romeo modellerinin genel olarak başarılı olduğu sürüş bölümünde Giulietta da üzmüyor. Ortalama sertliğe sahip olan süspansiyon sistemi ve 45 yanaklı lastiklerle yola iyi oturan otomobil rahatsız edici salınımlara girmezken ani direksiyon hareketleri sırasında kontrol kaybedilmiyor. Park manevraları sırasında çok hafifleyen direksiyon sistemi hız artmaya başladıkça otomatik olarak sertleşiyor.

Bu noktada Giulietta'nın sürüş stili seçim sistemi D.N.A.'dan da bahsetmek gerekiyor. Natural konumunda ortalama sertlikte bir direksiyon sistemi ve vitesleri sürekli küçültmeyen bir şanzıman sunan sistem Dynamic modunda sertleştirilen direksiyon sistemi ve gaz pedalı hareketlerine vites küçülterek cevap veren bir şanzımana kavuşuyor.

Karlı İstanbul yolları sayesinde All Weather ayarını da test edebildiğim sistem bu konumda vitesleri çabuk bir şekilde büyütüyor. En ufak bir kaymaya tepki gösteren çekiş kontrol sistemi de kendisini daha sık hatırlatıyor.

Elektrohidrolik direksiyon sistemlerinin tipik hissizliğini az da olsa giderebilmiş olan Alfa Romeo sürücü komutlarına cevap verme konusundaysa oldukça başarılı. Aracın ek paketinde yer alan ve Brembo'nun elden geçirdiği frenlerse dengeli duruşlar sağlıyor.

6 ileri vitesli TCT'yi hem vites kolundan hem de direksiyon simidi arkasına yerleştirilen kulakçıklardan kumanda etmeye izin veren Giulietta dinamik sürüşlerde bunun faydasını görüyor. Vites yükseltirken küçük bir gecikmeye sahip olan manuel kumanda iş vites düşürmeye gelince yıldırım hızında. Çıkışı bir önceki testime konuk olan kardeşininkilerden daha sade görünen egzoz sisteminden çıkan seslerse sportif sürüşleri daha da zevkli hale getiriyor.

Turbo beslemeye sahip 1.4 litre hacimli motoru 170 beygir güç, 250 Nm tork üretebilen Giulietta 1.380 kg ağırlığa sahip. 6 ileri vitesli, çift kavramalı yarı otomatik şanzımanıyla 0'dan 100 km/s sürate 7.7 saniyede ulaşabilen otomobilin maksimum süratiyse 218 km/s olarak açıklanıyor.

Manuel şanzımanla donatılan kardeşi gibi sabit ve düşük süratli otoyol sürüşlerinde ortalama yakıt tüketim değeri 6.5 litre/100 km seviyesine indirilebilen otomobilin sportif kullanım sırasında 12 litre/100 km ortalama üzerine çıkarılmasıysa zor değil. Test sırasında yaptığım karma sürüş sırasında ortalama 10.2 litre/100 km olarak gerçekleşti.


Fiyat/Donanım


2014 model araçlar için büyük indirimler uygulayan Alfa Romeo, Giulietta'nın giriş modeli olan 120 beygir gücündeki 1.4 TB'yi Progression Plus paketiyle 67.300 TL'ye sunuyor. Aynı donanıma sahip 105 beygir güç üretebilen 1.6 litre hacimli turbo Diesel motorla donatılan model 72.300 TL'ye sunulurken aynı aracın Distinctive paketiyle fiyatı 76.000 TL. Teste konuk olan 1.4 TB MultiAir TCT Distinctive'in fiyatıysa 78.500 TL seviyesinden başlıyor.

Standart donanımında elektrikli cam ve yan aynalar, 17 inç çaplı jantlar, ön ve arka sis farları, çift bölgeli tam otomatik havalandırma, yol bilgisayarı, dokunmatik ekranlı ses sistemi, cruise control, kapı eşik çıtaları, yağmur ve far sensörleri, elektrokrom iç ayna, koyulaştırılmış arka camlar, kromajlı görünüm sunan yan aynalar, ön, yan ve perde hava yastıkları, arka park sensörü, USB ve Aux girişleri, çok fonksiyonlu direksiyon simidi, yokuş kalkış desteği, çift kavramalı yarı otomatik şanzıman ve start-stop bulunan otomobilde açılabilen panoramik cam tavan 5.075 TL, direksiyon simidi arkasında vites değiştirme kulakçıkları 435 TL ve içerisinde sportif süspansiyon sistemi, alüminyum pedal seti, kırmızı renkli Brembo fren kaliperleri, daha geniş yan etekler, ön park sensörleri, arka kol dayanağı, yolcu koltuğu yükseklik ayarı, elektrikli bel destek ayarı ve ısıtma sistemine sahip ön koltuklarla deri döşeme olan lüks spor paketi 9.425 TL karşılığında alınabiliyor.


Sonuç


Tanıtıldığı gün markanın sportif tarihini yansıtan modellerden birisi haline gelen Giulietta'nın özgün gövde tasarımının makyajla birlikte değiştirilmemiş olması olumlu değişikliklerden birisi. Sürüş özellikleri dinamikliğin yanında konfor da sunabilen otomobil iç mekan değişkenliği konusunda öncü olmasa da daha zengin donanımıyla çekiciliği artırılmış.


Küçük hacimli motoru günümüzde de canlılığını koruyan 5 kapılı hatchback belki de en büyük eksiği olan otomatik şanzımana da çift kavramalı yarı otomatik bir üniteyle birlikte kavuştu. Sağladığı konforun yanında sunulan sürüş zevkinde de payı olan şanzımanı ilerleyen yıllarda Fiat grubunun diğer markalarında da görecek olmak güzel.


Fotoğraflar


Test sırasında çektiğim fotoğraflara buradan ulaşabilirsiniz.

10 yorum:

  1. TCT şanzıman Magnetti Marelli'nin geliştirdiği şanzıman mı acaba? Bir de bu şanzımanı diğer markalarla mukayese etseniz, mesela DGG, EDC gibi şanzımanlardan farkı nedir, iyi kötü yanları?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Evet, Magnetti Marelli'nin TCT. Bildiğimiz kuru çift kavramalı yarı otomatik şanzıman. EDC'den çok daha hızlı vites değiştiriyor manuel kullanımda. DSG'nin Golf GTI'da kullanılan versiyonu kullanımda farksız. 7 ileri vitesli ünitelerse haliyle tüketim konusunda biraz daha avantajlı.

      Sil
  2. Test aracının sunduğu asıl yenilik TCT şanzıman derken? En başından beri vardı? :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Diğer test aracına göre en büyük yenilik anlamında kullandım. Bu arada TCT birkaç ay gecikmeyle geldi. Cenevre'de tanıtıldıktan sonra piyasadaydı Giulietta. TCT'nin tanıtılmasıysa Paris'e kalmıştı.

      Sil
    2. Teşekkürler yanıt için, daha açıklayıcı oldu. Aracın Bluetooth'unda adını görünce bir girip bakayım dedim :)

      Kolay gelsin.

      Sil
    3. Ben teşekkür ederim.

      Sil
  3. sürüş performansı konusunda Mazda 3 ve focus ile karşılaştırsanız ne derdiniz? (tabii motor dan bağımsız olarak)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Aslında motoru bir kenara itmek zor. Özellikle limitte yol tutuşa etkisi oluyor ama bundan bağımsız düşünmeye çalışırsak altyapısı en dengeli hisseden otomobil Focus. Bu arada henüz makyajlı kodelleri kullanamadım, onu belirteyim.

      Mazda'nın direksiyon sistemi Focus ile aynı hisleri veriyor diyebilirim. Belki biraz daha başarılı hatta. Alfa'nın spor şasi seçeneği seçilmeli kesinlikle. Daha dengeli yol tutuşu sunuyor kesinlikle.

      Bununla birlikte zorlandığında jant ve lastik ikilisi çok önemli bir hale geliyor. Ford hala 16 inç çaplı jantlar kullanıyor Focus'ta. Daha geniş yanaklar ve dar taban olumsuz etkiliyor yol tutuşu. Konfor daha başarılı olsa da dinamik sürüşte biraz daha sertlik iyi olurdu. Rakplerle aynı takıma sahp olsa az da olsa daha başarılı olurdu fakat bu haliyle kafa kafaya kalıyor.

      Sil
  4. onur bey bu araç hakkında sürekli dayanıksız olduğu yönünde iddialar var.malzeme kalitesinin vasat olduğu söyleniyor sizin yorumunuz nedir? test esnasında trim sesleri aldınızmı araçtan veya kullanılan malzemelerin dayanıksız olduğunu düşündünüzmü?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Malzeme kalitesi ve işçilik segmenti göz önüne alındığında zayıf değil. Bu arada Alfa'yı Premium segmentin giriş markalarından olarak görüyorum ben. Hatta normal ve premium arası olarak da görülebilir.

      Dayanıklılık konusundaysa blog okuyucuları arasındaki Giulietta sahiplerinden yardım istemek gerekiyor. Malum tets araçları 1 yaşını geçmemiş, çoğu 10.000 km'ye bile gelmemiş araçlar oluyor. Bu kadar yeni otomobillerin markası ne olursa olsun dökülmüyorlar.

      Sil