6 Eylül 2014 Cumartesi
Fiat Freemont 2.0 MultiJet Lounge
Fiat'ın Kuzey Amerika pazarına açılma planının parçası olarak Chrysler grubunu bünyesine katması Avrupa'da görülen modelleri de farklılaştırmaya başladı. Hatchback modellerden 500, Punto ve Bravo gibileri hala yenilenmeyi beklerken bazı araçlar da A.B.D.'den doğrudan Avrupa kıtasına geçiş yapıyor.
Bu araçlar arasında bulunan Freemont yeni dünyada Dodge Journey adı altında satılan crossover'ın ta kendisi. Avrupa'ya geçişi sırasında bir turbo Diesel motor kazanan otomobil geriye kalan özelliklerinin tamamını Amerika'dan taşımış. Fiat'ın geniş aileleri düşünerek satışına başladığı Freemont Türkiye pazarına tek motor seçeneğiyle geliyor. Modelde sunulan en küçük ünite olsa da üzerinde büyük vergi yükü bulunan motora dört tekerlekten çekiş sistemi ve otomatik şanzıman eşlik ediyor.
Dış Mekan
Genele bakıldığında köşeli hatlarıyla dikkat çeken Freemont'un ön bölümünde ileriye doğru uzayan tampon ve yuvarlak sis farları görülebiliyor. Gövdenin alt bölümünde siyah renkli plastik ve metalik koruma çıtaları sunulurken kapıların altına basamaklar eklenmiş. Kapı kolları ve tavan rayları parlak renkli olan araçta 19 inç çaplı jantlar kullanılmış.
Aracın geneliyle uyumlu arka tasarımda büyük stoplar, küçük bir spoiler ve kromajlı egzoz çıkışı fark edilirken sis farlarının tamponun köşelerine yerleştirildiği görülebiliyor. Yan bölümde dikkat çeken karartılmış camlar bagaj kapağında da yerini alırken yan aynaların da büyük boyutları dikkatlerden kaçmıyor.
4.888 mm boya, 1.878 mm genişliğe ve 1.705 mm yüksekliğe sahip olan büyük otomobilin aks mesafesi de 2.890 mm olarak açıklanıyor.
İç Mekan
Yaşam alanında daha yuvarlak hatlı bir tasarım anlayışı dikkat çekiyor. Kapı içlerinde sunulan cepler uzun olmasalar da genişlik ve derinlikleri yeterli. Sürücü kapısında, elektrikli cam ve aynaların kumandalarının yanında ön yolcu kapısında da eşi bulunan merkezi kilit düğmesine yer verilmiş.
Direksiyon simidinin sol tarafına aydınlatma grubu kumanda elemanları yerleştirilirken mat gri renkli çerçevelere sahip gösterge panelinde beyaz ve kırmızı zemin süslemeleriyle renkli bilgi ekranı görülebiliyor. Kalın yapıya sahip deri direksiyon simidinin üzerinde hız sabitleme, yol bilgisayarı ve telefon kumandaları bulunurken ses sistemi için ayrılan düğmeler simidin arkasına yerleştirilmiş.
Direksiyon simidinin sağında motoru çalıştırmaya yarayan düğme bulunurken üst bölümüne yuvarlatılmış hatlara sahip havalandırma ızgaraları yerleştirilen orta konsolun büyük bölümü dev bir dokunmatik ekran tarafından doldurulmuş. Bu kısmın altında ses ve çift bölgeli ön havalandırma sistemlerinin kumandaları bulunsa da aynı birimler ekran üzerinden de komtrol edilebiliyor. SD kart ve CD yuvalarıyla tamamlanan orta konsolun en altındaysa kapaksız bir göz yer alıyor.
Vites konsolunun ön bölüminde aydınlatmalı iki bardaklık ve 12 Volt soketi sunan Fiat biraz daha geriye şık görünen ve zig zaglı yola sahip vites kolunu yerleştirmiş. Bol bol depolama hacmi sunan Freemont'un ön kol dayanağının altında çift katlı bir göz bulunurken büyük hacimli gözün içerisinde aydınlatılmış Aux ve USB girişleriyle 12 Volt soket yer alıyor. Torpido gözü küçük olan test aracının vites konsolunun iki yanına yerleştirilen fileler ve ön yolcu koltuğu oturağının altına gizlenen gözlerse kullanışlı.
Tavanda LED aydınlatmalarla birlikte arka koltuklar için havalandırma ızgaralarına da yer veren Freemont iç aynanın üzerine yerleştirdiği gözlük kabının hemen altına bir de arka koltuk görüş aynası eklemiş. Oldukça değişken bir yapıya sahip olan ikinci koltuk sırası ayrı ayrı ileri geri kaydırılabilirken sırtlık açılarının da ayarlanabilmesi olumlu. İkinci sıra koltukların oturaklarında iki de çocuk koltuğu sunan aracın zemininde de iki büyük gizli göz bulunuyor.
Arka bölüm havalandırma kumandaları da tavana yerleştirilirken iki kişilik oturma kapasitesi sunan üçüncü sıra koltuklara geçiş de katlanıp kaydırılabilen ikinci sıra koltuklar sayesinde problemli değil. İkinci koltuk sırası sırtlığı orta bölümü katlanarak hem kol dayanağı hem de çift bardaklığa dönüşürken üçüncü sıra bardaklıkları çamurluklar üzerinde.
Üç koltuk sırası da kullanımdayken 145 litre bagaj hacmi sunan otomobilin bagaj zemini altında büyük bir göz sunulmakta. İki koltuk sırasıyla hacim 540 litre olurken sadece ön koltuklar dik konumdayken hacim 1.461 litre oluyor. Bagajda yolcuları bekleyen bir sürpriz de sol tarafta gizlenmiş LED el feneri.
Konfor
Freemont'un Amerika bağlantısı sunulan konfor seviyesinden belli oluyor. Süspansiyon sistemi konfora yönelik ayarlanan otomobilin 55 yanaklı lastikleri de bu durumu çok değiştirmiyor. Darbe emişi başarılı olan sistem rahatsız edici sarsıntıları iç mekana düşük oranda yansıtmayı başarıyor. Lastik sesi izolasyonu başarılı olan Freemont'un motor ve rüzgar sesi izolasyonuysa segment standartlarında.
İç mekanda deri döşemeli ve geniş oturma yüzeyli koltuklarla dikkat çeken otomobilin ön bölümünde bol bol hacim sunulurken ikinci sıra koltuklarda da geniş diz, baş ve omuz mesafesi bulunuyor. Üçüncü sırada bile yeterli omuz ve baş mesafesi sunan Freemont sadece diz mesafesi konusunda biraz sıkıntı yaratsa da ikinci koltuk sırasının öne kaydırılabilmesi sayesinde bu sorun ortadan kaldırılabiliyor.
Konfor donanımı çok zengin olan otomobilde deri döşemeler, elektrikli sürücü koltuğu, ısıtmalı ön koltuklar, anahtarsız giriş ve çalıştırma sistemi, yol bilgisayarı, üç bölgeli otomatik klima, arka koltuk sıraları için havalandırma ızgaraları, elektrikli cam ve aynalar, 8.4 inç dokunmatik ekrana sahip CD/MP3 çalar, SD kart ve DVD oynatıcısı, 368 Watt çıkış gücü sunan Alpine ses sistemi, çok fonksiyonlu direksiyon simidi, Aux, USB ve Bluetooth bağlantıları, arka park sensörleri, geri görüş kamerası, cruise control, elektrokrom iç ayna, ışık ve yağmur sensörleri standart olarak sunuluyor.
Özellikle şehir içi sürüşlerinde en büyük konfor aksesuarına dönüşen 6 ileri vitesli otomatik şanzıman sarsıntısız geçişlere sahip. Çok aceleci olmayan ünite vites kolu üzerinden manuel olarak da kumanda edilebiliyor. Tork konventörlü tam otomatik şanzıman özellikle dur kalk trafikte yığılmaya sebep olmayarak konfor seviyesini artırıyor.
Sürüş
2 tonluk ağırlığı ve en küçük hacimli motor seçeneğiyle Freemont'tan yüksek performans beklemek yanlış olur. Konfor ağırlıklı ayara sahip süspansiyon sistemi rahatsız edici salınımlar yaratmazken 225/55 ölçülü lastikler ağırlık değişimlerinde dengenin korunmasına yardımcı oluyor. Çok zorlandığında önden kayan Freemont çabuk devreye giren ESP sayesinde izine kolayca döndürülebiliyor.
2 litre hacimli turbo Diesel motoru 170 beygir güç, 350 Nm tork üretebilen Freemont hantal bir araç değil. 6 ileri vitesli otomatik şanzıman ve dört tekerlekten çekiş sistemine sahip olan otomobil asıl hünerini hafif arazi şartlarında ve yağmurlu veya karlı zeminlerde gösterebilecek bir yapıya sahip. Kuru asfalttaysa dört tekerlekten çekiş sisteminin avantajlarını hissetmek zor.
0'dan 100 km/s sürate 11.1 saniyede ulaşabilen test aracının maksimum sürati 184 km/s olarak açıklanıyor. Sabit süratli otoyol sürüşlerinde yakıt tüketim ortalaması 7 litre/100 km'nin altına düşürülebilen aracın test tüketim ortalamasıysa 9 litre/100 km oldu.
Fiyat/Donanım
Tek motor, donanım, çekiş sistemi ve şanzıman seçeneğiyle ithal edilen Freemont'un 2013 modelleri 134.940 TL'den başlayan fiyatlarla sunulmakta. 2014 model araçlar için 149.940 TL istenirken test aracında bulunan inci beyazı gövde rengi için 1.900 TL ekstra bedel talep ediliyor.
Zengin bir donanım sunan otomobilde 19 inç çaplı jantlar, deri döşemeler, elektrikli sürücü koltuğu, ısıtmalı ön koltuklar, anahtarsız giriş ve çalıştırma sistemi, yol bilgisayarı, üç bölgeli otomatik klima, arka koltuk sıraları için havalandırma ızgaraları, elektrikli cam ve aynalar, 8.4 inç dokunmatik ekrana sahip CD/MP3 çalar, SD kart ve DVD oynatıcısı, 368 Watt çıkış gücü sunan Alpine ses sistemi, çok fonksiyonlu direksiyon simidi, Aux, USB ve Bluetooth bağlantıları, arka park sensörleri, geri görüş kamerası, cruise control, aktif yaya güvenlik sistemi, elektrokrom iç ayna, karartılmış arka camlar, ön, yan ve perde hava yastıkları, ışık ve yağmur sensörleri standart olarak bulunuyor.
Sonuç
Fiat'ın Amerika açılımının bir sonucu olarak Avrupa pazarına sunulan Freemont bu pazarda markanın büyük ailelere yönelik bir seçeneği olmamasının önüne geçiyor. Ulysse isimli minivanın artık üretilmemesi nedeniyle MPV'ye en yakın araç olan Freemont'un iç mekanında sunduğu değişkenlik ve irili ufaklı depolama bölümleri de bu amaca uygun.
Donanım konusunda da başarılı olan otomobilin konfor bölümünde de eksiği bulunmazken Türkiye'nin astronomik vergileri nedeniyle ithal edilen en küçük hacimli motor seçeneği performans konusunda zorlanıyor. Bununla birlikte hantal olduğunu söyleyemiyeceğim Freemont genel anlamda tam da segmentinden bekleneni sunmayı başarıyor.
Fotoğraflar
Test sırasında çektiğim fotoğraflara buradan ulaşabilirsiniz.
Kaydol:
Kayıt Yorumları (Atom)
performans beklemeyen ve genis bir ailesi olan insanlar icin gayet guzel bir secenek gibi.
YanıtlaSilAynen öyle.
Sil