22 Ocak 2013 Salı
BMW X1 xDrive20d
BMW'nin küçük SUV modeli X1 piyasaya çıktığı günden beri kompakt premium SUV pazarının en başarılı temsilcileri arasında oldu. En büyük rakibi Audi Q3'ün yükseltilmiş hatchback tasarımından ziyade yükseltilmiş bir station wagon gibi görünen X1 ailesi bu sayede daha alışıldık oranlara sahip bir görünüm sunuyor.
Ülkemizde satılan birçok BMW ailesi gibi X1'in de en çok dikkat çeken motor seçeneği şüphesiz 2 litre hacimli turbo Diesel ünite. Diğer ülkelerde 2 ve 3 litre hacimli motorların farklı güç seçenekleri sunulsa da Türkiye'nin acımasız vergi oranlarına ve gezegenin en pahalı benzinine sahip olma ününden dolayı tercih edilmesi en mantıklı motorlar arasında da zaten bu ünite bulunuyor.
Dış Mekan
4.454 mm boya, 1.798mm genişliğe ve 1.545 mm yüksekliğe sahip olan aracın aks mesafesi 2.760 mm. Kompakt boyutları sayesinde şehir trafiğinde sürücüsünü çok zorlamayan aracın tasarımında tipik BMW dinamizmi görülebiliyor.
İtiraf edeyim X1 ailesi tanıtıldığında otomobile çabuk ısınamadım. Şişkin çamurluklar ve şık görünen arka kısımda bir sorun bulamasam da ön kısımda bir terslik olduğunu düşünmüştüm. Bununla birlikte aracın tasarımının bana giderek daha güzel göründüğünü de belirtmeliyim. Özellikle de X-Line paketiyle birlikte sunulan 18 inç çaplı jantlarla (Kış lastikleriyle 17 inç) tamponlar ve yan eteklerin alt kısımlarında dikkat çeken gümüş renkli kaplamalar tasarımı daha da sportif kılmakta.
Standart donanımda sunulan tavan rayları hem görünüme hem de işlevselliğe olumlu katkı sağlıyor. Yan aynalara LED sinyaller yerleştirilen X1'in ön tampon köşelerine entegre edilen sis farlarıysa artık X ailesinin bir tasarım detayı olmuş durumda.
İç Mekan
Güncel BMW modellerinden herhangi birisini kullanmış olanlara oldukça tanıdık gelecek olan ön konsol ve kapı içleri çift renkli döşemeler ve ahşap kaplamayla şık bir görünüm sunuyor. Çok fonksiyonlu direksiyon simidi, iki daireden oluşan sade gösterge paneli, kapı içlerinde bulunan cam ve ayna kumanda düğmeleri, radyo ve havalandırma sisteminin kumandaları ile joystick benzeri tasarıma sahip vites kolu yolculara bir 1 veya 3 Serisi'nde yolculuk ediyormuş hissi yaşatabilir.
Geniş kapı içi ceplerine sahip olan X1'in orta konsol üst kısmında kapaklı bir göz bulunurken vites kolunun ön ve arkasında birer adet kapaksız göz sunuluyor. Bu bölümün arkasında bulunan tek bardaklık az geliyorsa ileri geri kaydırılabilen ön kol dayanağının altına gizlenebilen ek bardaklık yardımınıza yetişiyor. Vites kolunun sağına monte edilebilen parça sayesinde içeceğinizi yerleştirebileceğiniz yer sayısı daha da artıyor.
Cama tavan sayesinde iç mekan daha da aydınlık bir yavaya bürünürken arka koltuklarda boyutlara göre makul bir diz ve baş mesafesi sunulduğu söylenebilir. Bu koltuklarda orta kol dayanağı ve gizli bardaklıklar sunulurken her iki arka kapı üzerine yerleştirilen aydınlatma sistemiyle yaşam alanında karanlık bölge kalmıyor.
Ön koltuk sırtlıklarında fileler ve kapı içi gözlerinde sabitleyici bantlar sunan X1'in bagajında da aynı donanımı görmek mümkün. Zemini altında boyutları değiştirilebilen gözler de sunan bagaj 420 litre hacim sunuyor. Hatchback kasaya daha yakın olarak görülen aracın bagajında perde yerine çift parçalı bir şapkalık sunulurken bagaj duvarlarında da ek bölmeler ve güç bağlantısı bulunması olumlu. Bagaj hakkında yapılabilecek bir diğer gözlem de 40:20:40 oranında katlanabilen arka koltuklarla kademeli olarak genişletilebilir olduğu. Üstelik koltukları tamamen katlamanıza da gerek yok. Sırtlıklar küçük açılarla yatırıldıklarında bırakıldıkları yerde sabitlenme özelliğine sahip.
Konfor
Boyutlar ve genel tasarıma aldanıp X1'in konforsuz bir araç olduğunu düşünmek yanlış olacaktır zira özellikle alt bölümünde minderleri oldukça düz tutulan koltuklar ve yanak kalınlığı çok az olmayan yumuşak hamurlu kış lastikleri sayesinde yolculuklar sarsıntıdan uzak geçiyor. Orta sert ayarlı süspansiyon sistemi de gereksiz salınımlara izin vermeden konfor seviyesinin yüksek tutulmasını sağlıyor.
Çift bölgeli otomatik havalandırma ve hız sabitleme sistemi gibi donanımlarla da dikkat çeken aracın başarılı ses sisteminde Aux ve USB girişlerinin olması da olumlu. Alman otomobillerinin ilginç artılarından olan başarılı iç mekan ışıklandırması ve büyük cam tavan yaşam alanına renk katarken eleştirilebilecek tek tasarım unsuru arka kapıların biraz dar açılması olabilir. Sabit süratin arandığı uzun yol sürüşlerinde oldukça faydalı bir donanım olan hız sabitleme sistemi de aracın Techno paketiyle birlikte sunulmuş.
Rüzgar ve yol gürültüsü izolasyonu da başarılı olan X1'in BMW ailesinin en küçük SUV modeli olması ve dört silindirli turbo Diesel motorlar için nispeten daha az izolasyon sunulması nedeniyle motor sesi içeriye alınıyor. Benim için rahatsız edici olmasa da yaşam alanında çıt çıkmasını istemeyen müşteriler bundan memnun kalmayabilir.
Sürüş
BMW modellerinin geneli bu bölümde benden yüksek notlar alıyor ve X1'in de bir istisna olmadığını rahatlıkla söyleyebilirim. Başarılı süspansiyon sisteminin yüksek süratlerde yapılan ani direksiyon hareketlerine verdiği doğru tepkiler ve simidinin çapının küçüklüğüyle olduğu kadar sertliği ve tepkileriyle de beğenimi kazanan direksiyon sistemi dinamik sürüşe davetiye çıkaran unsurlar arasında.
Sesi iç mekana alınıyor olsa da 184 beygir gücü ve 380 Nm torkuyla her durumda hızlanmaya istekli olan 2 litre hacimli turbo Diesel motor ve bu isteği dört tekerleğe birden aktaran 8 ileri vitesli otomatik şanzımansa alkışı hak ediyor. 1.660 kg boş ağırlığa sahip olan aracı 0'dan 100 km/s sürate 8.1 saniyede ulaştırabilen şanzımanın geçişlerini hissetmek neredeyse imkansızken sürekli doğru vitesli bulması manuel kullanıma gerek bile bırakmıyor.
Maksimum sürati 205 km/s olarak açıklanan X1 xDrive20d'de sunulan dört tekerlekten çekiş sistemi de test yaptığım hafta içerisinde yağan kar sayesinde oldukça zorlu koşullarla karşılaştı. 225/50-17 ölçülerine sahip Pirelli Sottozero kış lastikleri, xDrive çekiş sistemi ve birçok elektronik yardımcıya sahip olan aracı yoldan çıkarabilmek bir tarafa normal kullanımda patinaj attırmak bile beceri istiyor.
Bir düğmeyle devreye alınabilen tepe iniş hız sınırlandırması ve standart kullanımda torku ön ve arka akslar arasında %40:%60 oranında dağıtan dört tekerlekten çekiş sistemi altı toprak olan karlı zeminde bile arka kısmın kopması için el freni kullanmayı gerektiriyor. Neyse ki BMW el frenini eski stilde kollu olarak üretmiş!
Bu arada 1.7 tona yaklaşan ağırlık, karlı İstanbul yollarında saatler süren dur-kalk trafik, otomatik şanzıman ve yüksek gövde yapısına rağmen 7.5 litre/100 km gibi bir tüketim ortalaması yakalayan test aracı bu konuda da çok başarılı olduğunu kanıtlıyor. Bazı hallerde Start/Stop sisteminin de etkilediği düşük tüketim değerini otoyolda 5.5 litre/100 km gibi değerlere düşürmek zor değil.
Fiyat/Donanım
İşte X1 xDrive20d'nin en şanssız olduğu bölüm. Türkiye'nin saçma sapan vergi sistemine uyum sağlama şansı olan 1.6 litre hacimli bir motor seçeneği olmayan X1 ailesinin en küçük motoru bile aşırı vergi yükü altında kalıyor. Kar da dahil olmak üzere vergisiz ve donanımsız fiyatı 25.000 Euro olan otomobile Comfort, Techno ve X-Line paketleriyle birlikte panoramik cam tavan, ek eşya saklama gözleri, USB bağlantısı ve Hands Free fonksiyonlu ses sistemi eklendiğinde bile fiyatı 31.100 Euro'nun altında kalıyor.
Türkiye paketinde 8 ileri vitesli otomatik şanzıman, dış mekan krom paketi, tavan rayları, velur paspaslar, elektrokrom iç ayna, ön kol dayanağı, yağmur sensörü ve iç aydınlatma paketi bulunan araçta bej deri döşeme ücretsiz opsiyon olarak sunuluyor.
Comfort paketinde çift bölgeli otomatik klima, Eco Pro sürüş modu, arka park sensörleri ve Servotronic direksiyon sistemi bulunurken Techno pakette Bi-Xenon farlar, far yıkama sistemi ve Cruise control sunuluyor.
Sportif görünümlü direksiyon simidi, 18 inç çaplı jantlar ve metalik kapı eşik kaplamalarının sunulduğu X-Line paketi ve bütün vergilerle birlikte fiyatı 66.800 Euro seviyesine fırlayan araç Türkiye vergi sisteminden oldukça kötü yönde etkilenmiş oluyor.
Sonuç
BMW'nin hangi segmentte olduğu önemli değil. Ürettiği bütün araçlarda belirli bir performans seviyesi ve dinamizm sunuluyor. Markanın en küçük SUV modelinde bile bu değişmiyor. Aslına bakılırsa bir otomobilden beklenecek hemen hemen her özelliği sunmayı başarabilen X1 ailesi işlevsellik açısından en başarılı BMW modellerinin başında geliyor. Şehir trafiğine kolayca ayak uydurabilecek boyutlar ve otoyolda zorlanmayacak çevikliğin yanında asfalt dışında da yolunu bulabilecek özelliklere sahip olan otomobilin Türkiye'deki şanssızlığıysa aşırıya kaçan vergiler nedeniyle fiyatının çok yükselmesi. Aynı aracın Almanya'da yarı fiyatına satıldığını söylersem sanırım durum daha da net hale gelecektir.
Fotoğraflar
Test sırasında çektiğim fotoğraflara buradan ulaşabilirsiniz.
Kaydol:
Kayıt Yorumları (Atom)
cok guzel olmus Onur abi keyifle okudum gercekten.
YanıtlaSilyurtdışından alıp 6 ayda bir çıkmak bile daha mantıklı olabilir
YanıtlaSilSadece çıkmak olsa neyse de artık 6 ayda bir çıkıp aracı da 6 ay dışarıda bırakmak lazım. Yine de iki tane kullanılmış 3 litre turbo Diesel alıp dönüşümlü kullanılabilir. Yapanlar da var zaten. İstanbul'da kışın ortasında bile bir sürü yabancı plaka görmemizin nedeni de o sanırsam.
Silya da direk yurtdisinda yasamak.
YanıtlaSilO zaten temelli kurtuluş olur.
SilONUR BEY;
YanıtlaSilHerkes bu vergi sisteminden şikayetçi görülüyor.
Hadi biz Türk halkı olarak da bu Ötv denen illete alıştık da.
Otomobil üreticileri / dist. neden devlete karşı bir öneride bulunmuyorlar (veya ?).
"Emisyona" göre veya "kasko bedeline" göre çok kademeli bir vergi sistemine ?
Hiç bu konuda görüşmeleriniz oldu mu ?
Bu konudan çok şikayetçi olduğumdan her fırsatta dile getiriyorum. Konuştuğum yetkililer de şikayetçiler fakat bu işleri değiştirebilecek seviyede insanlarla konuşamadık henüz vergiler hakkında.
SilMTV'nin yanında ÖTV'nin de düzenlenmesi, hatta kaldırılması gerek. Üretim yapan firmalar diğer ülkelere de satış yaptıklarından sorunları nispeten daha küçük ama özellikle distribütörler bu duruma neden sessiz kalıyor anlamak mümkün değil.
bu aracı alırken mtv+ötv+ötvninde dahil olduğu rakamın kdvsini ödüyorsun. hadi ithal araçları anlarım cari açık sebebiyle frenlemek istiyorsun ama en azından yerli araçlarda bi kolaylık sağlanabilir. ortalıkta hurda araç bolluğu var esasen bakılsa bu hurda araçlar ekonomiye ve çevreye daha çok zarar veriyor bunun çaresi biraz bu yerli küçük araçları teşvik olabilir. birde halkımız artık müsrif banka kredileri çok düşük seviyelerde kimseyi hor görmüyorum lakin kendine güvenen güvenmeyen gidip ona buna atlıyor. bunu alamayan iphone alıyor :) bir de bu vergileri indirdiğini düşün herkesin altında f10 kasa bmw dolar walla :) böyle bir milletiz vesselam borçtan korkmaz olduk.
Silİthal araçlara yüklenmek sonu gelmez bir döngüyü de beraberinde getiriyor. Bence ülke pazarını büyütmeye çalışıp bu araçların fabrikalarını Türkiye'ye çekmek, daha sonra da ihracat sayesinde açık kapatmak çok daha mantıklı olur.
SilYerli araçlara bir zamanlar daha düşük vergi uygulanabiliyordu ama gümrük birliğiyle birlikte o da tarih oldu. Bir de bu halimizle tamamı yerli otomobil tartışmaları başlatıyoruz. Gülmemek zor bunlara.
söylediklerine katılıyorum lakin bu fabrikaları çektin yan sanayisinide ve hatta bunların hammadde üretimlerinide çekmen lazım. ben sanayiciyim makina techizat'a çok para gidiyor. bazı kimyevi hammaddeleri ve teknolojiyi hala ithal etmek zorundasın. sadece tarım ürünleri gıda ihraç etmekle bir yere gelemiyorsun. demem o ki teknolojiye yatırım yapmak lazım ki ithalatını karşılayabilesin ondan sonra gevşet vergileri çek o araçların üretimin türkiyeye :) bu ayrı tartışılması gereken bir konu bence ama şu an iççin devletin uygulamış olduğu (otomobiller için) vergiye ben kızamıyorum hak verdiğim taraflarda oluyor.
SilYan sanayi konusunda zaten kötü bir durumda değiliz. Diğer ülkelere ihracat yapan yan sanayiciler bile var bol bol. Teknolojilerin gelişebilmesi için öncelikle onlara ihtiyaç olması lazım. Otomobil satışları yerlerde sürünürken kimse gidip bu tip şeylere yatırım yapmaz.
SilElmasın vergisinin %1 olduğu yerde, otomobili geçtim herhangi bir ürünün, maliyetinin üç katı fiyata satılmasına kızılmıyorsa zaten adamlar az bile yapıyorlar demektir. Nüfus olarak Avrupa ikincisi, Otomobil/Kişi olarak Avrupa sonuncusuyuz. İnanılmaz bir potansiyel var ama baltalamaktan fırsata çevirmeye vakit kalmıyor.
bir üretici araç üretirken birçok masraf yapar. çelik işçilik teknoloji gibi. Arac 25000 e malolur üretici 50000 fiyat koyar. sonra devlet vergi koyar 110000 tl olur. üretici bayiye 7-8000 tl kar marjı verir. yani üretici 25000-7000= 18000 kazanır. peki devlet? devlet vergilerle 60000'i cebe indirir yani üreticinin 3,5 katı kazanç. ve bunu sadece 1 firmaya değil tüm firmaların tüm araçlarına yapar. Türkiyede satılan tüm araçları 3,5 ile çarpın işte yaklaşık bu kadar kar eden bir şirket gibi kazanıyor devletimiz. Birde fakir edebiyatı çekerler.
Silellerine sağlık onur kardeşim çok güzel bir test olmuş. bütün detayları bütün bilgileri müthiş bir şekilde özetlemişsin ancak böyle güzel bir test yapılabilirdi(jeremy clarkson eline su dökemez bu arada sevmem kendini ukala ingiliz) :)
YanıtlaSilAhah teşekkürler. Jeremy Abimiz de iyidir ama, hakkını yememek lazım :)
Silyüksek sürat testi yapamamışsın sanırım o zamanki hava durumundan dolayı
YanıtlaSilAslında engel aşmalı yüksek sürat testini bile yaptım. Bir Renault Laguna Coupé kaşınıyordu, kaşıdım. Bu sırada 200 km/s'e kadar ulaştı ama yol dolu olduğundan çekemedim.
Sil:)
Silfacebook daki birkaç fotoğrafı inceledim de sanki ön tampon aracın renginden bir ton daha açık gibi geldi
YanıtlaSilKar yansımasından oluyor büyük ihtimalle.
Silinsan 140 bin tl ye bi lcd ekran bekliyor
YanıtlaSilSorunu da o oldu zaten malesef. Almanların 31.000 Euro değer biçtiği aracı 66.000 Euro'ya çıkarınca vergiler donanım yetersiz kalıyor.
Sil320xd veya 325xd bu araca gore daha iyi bir secenek ustelik fiyati daha altinda bile kalabilir
Silbaşka test?
YanıtlaSilDetroit haberleri bitmedi daha. Bunu çok önceden yapmıştım diye yazmam gerekti artık. Diğerleri de gelecek haber yükü hafifleyince.
SilEmeğinize sağlık son derece faydalı , objektif bir test olmuş
YanıtlaSilTeşekkürler okuduğunuz için.
SilEmeğiniz için teşekkürler. Bütün yazılarınızı zevkle okuyorum. Her mesaja cevap yazma inceliğini göstermeniz takdire şayan gerçekten. Bence BMW, Audi ve Mercedes kadar kaliteli ve üst sınıf bir araç gibi ön konsol dizayn edemiyor. Yukarıdaki fotoğraflarda sadece vites kolu kalite hissi uyandırıyor. Ayrıca bir çok aracında siyah ve krem konsol görüyorum. Bana göre bu renkler birbirine uymuyor.
YanıtlaSileleştirmek adına değil ama yeni e serisi a6 ve 5 serisinin iç mekanlarını karşılaştırmanı isterim. şu anda açık ara 5 serisi iç mekan olarak diğer ikisinden kat be kat üstün birde yeni a serisinin işçilik ve malzeme kalitesiyle alakalı eleştiriler had safhada bunu neden yazıyorum fiyat=fayda sebebiyle sen renault megane'a 70.000 tl vermezsin ama mercedes olursa verirsin ama şu anda mercedes cost cutting olayına fazla daldı gibime geliyor. onur kardeşim benden daha iyi bilir birde onun yorumunu bilmek isterim saygılar.
Silİç mekan konusunda işler karışık. Tasarım, malzeme ve üretim kalitesi gibi üç ayrı bölümde incelenebilir. Tasarımı beğenmek zevk işi. Ben küçük BMW modellerinin iç görünümlerini çok hoş bulmuyorum ama 5'ten itibaren şık duruyor. Üretim kalitesi olarak hepsi gayet iyi ama malzeme kalitesinde de 5'ten itibaren bir gelişim var gibi. 1, 3 ve X1 gibi Serilerde alüminyum görünümlü birçok parçanın aslında plastik olması hoş değil.
SilAudi'nin malzeme ve işçilik kalitesi yüksek olsa da A8 hariç hiçbir aracının iç tasarımı çekici gelmiyor bana. Aşırı bir sadelik, bir monotonluk var.
Mercedes'in de kalitesine çok bir şey söyleyemiyorum ama onun da tasarımında işler tersine dönüyor. Küçük modellerinin iç mekanı güzel görünürken büyüdükçe çekiciliği kalmıyor benim için.
mercedeste küçükler düzgün büyükler bozuluyor diyorsun. bu akşam 2014 mercedes s serisinin spy fotolarını gördüm iç mekan bana göre çok kötü olmuş
SilBen o fotoğrafları gördüğümde "Umarım Çinli bir kopyasıdır" demiştim.
Siliç mekan konusundaki yorumlarınıza aynen katılıyorum. küçük sınıflarda mercedes, büyük sınıflarda bmw. kalite konusunda yorum yapmaya gerek yok, neticede hepsi kendilerini kanıtlamış markalar.
SilAudi Q3 ün dış tasarımı bu araca göre daha rafine ve çekici. ama BMW'nin 2.0 dizeli gerçekten muhteşem. sırf bu yüzden bile müşteri çalıyordur diğer markalardan.
YanıtlaSilonur bey bir keresinde x-drive mı 4 matic mi quattro mu diye sormuştum. sende daha mekanik olduğu için quattro demiştin. bilmiyorum görüşünü değiştirebilir mi ama rusyada çekilmiş olan şu linkteki videoyu izlemeni isterim -http://www.youtube.com/watch?v=9PYvNMlbonA
YanıtlaSilRusçam yok ama videoya bakarak "Kış lastiğiniz olmazsa ne olur?" sorusunun cevabına ulaşabiliriz gibime geliyor.
Silben de izledim bu tarz x3 ile q5 in karşılaştırıldığı bir video vardı. basit bir rampayı aşamıyordu q5. daha sonra o video'yu çürüten başka bir video da izledim. ilk video'da q5'in içerden çekiş ayarları ile oynanmıştı. yani demek istediğim tüketiciyi aldatmaya yönelik videolar youtube'da çok geziyor.
Silwalla benimde rusçam çok değil tek bildiğim kelime ya ti be lübülü o da seni seviyorum demek ;) onuda heryerde kullanamazsın. o videodan lastik seçimlerini farketmedim ne yalan söyleyeyim lastiklere bakmadım. ama x5'in hem toyotayı hemde q7'yi baya baya ezdiği gibi bir hisse kapıldım ama lastikle alakalı bir yorum yapamam. yukarda yorum yapan arkadaşa katılıyorum ama bu bağımsız bir deneme. o videolar ise bmw tarafından x drive'ın daha iyi olduğunu kanıtlamak adına çekilmiş videolar. bmw nu olayı manüple etmek için quattronun ayarları ile oynamış olabilir.
SilX5'te Nokian'ın kış lastikleri olduğunu söylüyor sanırım videoda ama diğer lastikler hakkında bilgi vermiyor. Bir de Q7'nin pimped out jantlarında dört mevsim lastiği bulunması muhtemel. Çekiş sistemiyle de oynanmıştır büyük ihtimalle zira araç yokuşu çıkamasa bile olduğu yerde patinaja düşmesi normal değil.
Silfiyat konusunda büyük hayal kırıklığına uğradım. vergi oranlarının ne kadar yüksek olduğundan haberim var (2 lt için ötv %60 sanırım) ama bu kadarını da beklemiyordum. 140.000 tl fiyat ile yollarda x1 görmek çok zor olacak.
YanıtlaSil2 litre için ÖTV %80. Bir de verginin vergisiyle birlikte KDV var %18. Toplamda %112.4'lük vergi var şu araç üzerinde. Saçma sapan plaka masraflarını da katmıyorum üstelik.
SilAbi benimde x1 var yeni aldim direksiyon cok sert bu normalmi
YanıtlaSilBiraz serttir BMW direksiyonları ama rahatsız etmemesi gerekiyor. Bir başka X1 ile karşılaştırarak görülebilir bir sorun olup olmadığı. Bir de sürüş modları varsa Sport'ta tutmamak lazım tabi.
Sil