28 Şubat 2016 Pazar

Peugeot 308 BlueHDI Allure EAT6


C segmenti savaşları devam ediyor. Yeni nesil Opel Astra ve Makyajlı Ford Focus'un ardından blogun şimdiki konuğu Peugeot 308. 2007 yılında 307'nin yerine piyasaya çıkan 308'in ilk nesil modelleri 2011 yılında makyaj gördü. 3 ve 5 kapılı hatchback, coupé-cabriolet, sedan ve station wagon gövde seçeneklerine sahip olan aracın platformu RCZ'de de görev yaptı.

İkinci nesil modelleri 2013 yılından beri bizlerle olan 308'in ilk olarak test ettiğim e-HDI motorlu versiyonu beğenimi kazandıktan sonra küçük hacimli benzinli motor ve tam otomatik şanzımanla donatılan seçeneği 1.2 EAT6, bir eksiği daha kapatmış oldu. Türkiye pazarında payı giderek artan Diesel motor ve otomatik şanzıman kombinasyonu da 308'de yer bulurken 1.6 litre hacimli motorun güçlenmesi iyi haber.


Dış Mekan


İki yıl önce test ettiğim 308 modelleriyle aynı tasarım özelliklerine sahip olan güncel test aracı bu modelin farklılığını ilk bakışta belli ediyor. Önceki nesillerde kullanılan abartılı detaylar kendilerini yeni modelde daha ağırbaşlı bir görünüme bırakmış. Kenarlarıyla birlikte orta bölümünde de dalgalanmalar sunan kaputun ön bölümünde marka logosu yer alırken kromajlı ön panjurda da marka ismi görülebiliyor. Full LED farların görünümü Opel Astra J'yi andırırken geniş hava girişine sahip ön tamponun köşelerinde de krom süslemeler kullanılmış.

En sade görünen bölgesi yan kısmı olan 308'in 18 inç çaplı jantları buradaki dikkat çekici unsur olarak görülebilirken kalın C sütunu Volkswagen Golf'e göz kırpıyor. Büyük boyutlu cam tavanın arkasında küçük bir anten yerleştirilirken önceki nesil Audi A3'ten esintiler taşıyan bagaj kapağının üst kısmında spoiler ve yanlarında deflektörler bulunuyor. Yanlara doğru uzayan stoplar LED teknolojisi sunarken şişkin arka tampon da tok görünümü pekiştirmiş.

4.253 mm boya sahip olan 308'in genişliği 1.804, yüksekliğiyse 1.457 mm. 2.620 mm'lik aks mesafesi de önceki nesil modellere oranla 10 mm artmış.


İç Mekan


Tasarım anlamında yeni nesil 308'in içinin dışına çıktığını söyleyebiliriz. Dış mekanında çarpıcı detaylar göze çarpmayan otomobilin içerisindeyse Fransız markalarda görülen farklı tasarım konseptleri görülebiliyor. Daha önce test ettiğim 2008'de de dikkat çeken alçağa yerleştirilmiş küçük direksiyon simidi ve yükseltilmiş gösterge paneli ilk olarak 308'de tanıtılmıştı. Araçta kullanılan simetrik gösterge panelinde ters yerleştirilmiş devir göstergesi ve merkeze yerleştirilmiş bir bilgi ekranı görülebiliyor.

Peugeot'nun 308'de kullanmaya başladığı bir başka tasarım unsuru da i-Cockpit. Orta konsolda kullanılan düğme sayısını en aza indirmek için neredeyse bütün kumanda düğmeleri konsol üzerinde yer alan dokunmatik ekrana alınmış. Şık görünümlü havalandırma ızgaralarının yanlarında ana menüleri seçmeye yarayan dokunmatik paneller yer alırken konsolun alt bölümünde ses seviyesi ayarı, merkezi kilit, dörtlü flaşör, iç sirkülasyon, ön ve arka rezistans düğmeleri yer alıyor. İlk testimde bu bölümü siyah renkli olan otomobil bu sefer aynı yerde beyaz renge yer vererek ferahlık hissini artırmış.

Vites konsolunun ön bölümünde görülen kapaksız göz içerisinde 12 Volt soket, USB ve Aux girişleri yer alıyor. Şık görünümlü vites topuzunun arkasında şanzımanın spor modu seçim düğmesi, anahtarsız çalıştırma butonu, elektronik park freni, Sportif sürüş düğmesi ve kayar kapaklı bir göz bulunurken bu gözün içerisine katlanabilir bir bardaklık yerleştirilmiş. Altında göz bulunan kol dayanağının ileri geri ayarlanabilmesinin yanında açısının da değiştirilebilmesi işlevsel bir detay.

Soğutmalı torpido gözünde de bir USB girişi bulunan 308'in bütün kapı içlerinde büyük gözler yer alıyor. Cam ve yan ayna kumandaları sürücü kapısına ergonomik şekilde yerleştirilen otomobilin çok fonksiyonlu direksiyonunun solunda da ESP, start-stop ve otomatik park yardımcısı kumanda düğmeleri görülebiliyor. 2016 modellerde sunulan en büyük farklılıksa dokunmatik ekranda kullanılan grafiklerin 3 boyutlu tasarımı olmuş.

Peugeot 308'in arka koltukları çift bardaklığa sahip katlanabilir kol dayanağına sahip. Ön kol dayanağının arkasında bulunan küçük kapaklı göz de kullanışlı bir detay olarak sayılabilirken aynı bölümde yer alan 230 Volt soket çok faydalı bir donanım.

420 litre gibi büyük bir bagaj hacmine sahip olan otomobilin bu hacmi, asimetrik katlanan arka koltuk sırtlıkları sayesinde 1.228 litreye ulaşabiliyor. Bagaj zemini altında da küçük depolama alanları sunan 308'in koltuk sırtlığı ortasında bagaja ulaşmak için bir de küçük kapak bulunuyor.


Konfor


Fransız markalarının konfor konusunda başarılı oldukları biliniyor. 308'in orta sertlikteki süspansiyon sistemi önceki nesil modellerin yumuşaklığını sunmasa da rahatsız edici bir yapısı da yok. Yol üzerindeki geniş dalgalanmalarda iç mekanda tedirgin edici salınımlar hissedilmezken opsiyonel olarak sunulan 225/40 ölçülerindeki lastiklerin dar yanakları küçük çukurları iç mekanda hissettiriyor.

Konu konfordan açılmışken Peugeot'nun izolasyon konusunda aldığı yola da dikkat çekmem gerekiyor. Rüzgar ve motor sesleri başarılı şekilde izole edilen 308'in geniş lastiklerine rağmen iç mekana yol sesi almaması daha ilk kilometrelerde dikkat çekici olacak kadar başarılı. Bunun yanında yenilenen rakiplerinin de bu konuda 308'i yakalamaya başladığını belirtmem gerek. Peugeot'nun bizleri bir kere daha şaşırtması için 308'in makyajlı halini beklemek gerekecek. Geniş oturma alanlı koltukların beyaz renkli döşemeleri iç mekanın monotonluğunu kırarken cam tavan da yaşam alanını daha ferah hale getirmiş.

Donanım konusunda da cömert olan test aracında elektrikli cam ve yan aynalar, çok fonksiyonlu direksiyon simidi, elektrokrom iç ayna, tek ekrandan kumanda edilebilen ses, havalandırma, araç bilgisayarı ve navigasyon sistemleri, ön ve arka park sensörleri, otomatik park yardımcısı, panoramik cam tavan, çift bölgeli klima, çift USB çıkışı, Aux, 230 ve 12 Volt çıkışları, anahtarsız giriş ve çalıştırma sistemi, elektrokrom iç ayna, geri görüş kamerası, far ve yağmur sensörü, yokuş kalkış desteği, full LED farlar, hız sınırlama ve adaptif hız sabitleme sistemi, açısı ve pozisyonu ayarlanabilen ön kol dayanağı ve Bluetooth bağlantısı bulunuyor.

Test aracının en önemli konfor donanımıysa yeni şanzımanı. Aisin imzası taşıyan tork konvertörlü otomatik şanzıman tam da 308'in ihtiyacı olan şey. Değişimleri çabuk ve sarsıntısız gerçekleşen ünite hem vites kolundan hem de direksiyon simidi arkasından manuel olarak da kumanda alıyor. Tek kavramalı, yarı otomatik şanzımanların neden olduğu yığılmadan kurtulmaksa sürüş konforuna artı puanlar katıyor.


Sürüş


Peugeot'nun GTI veya RC logoları taşımayan modelleri genelde yumuşak sürüşleriyle dikkat çekerken 308'de durum biraz farklı. Yeni platform ve süspansiyon sistemiyle yola sağlam basan otomobilde kullanılan dar yanaklı lastikler de sportif sürüşleri destekliyor. Ani direksiyon hareketlerine anında cevap veren aracın dengesini bozmaması da dikkat çekici.

Direksiyon simidinin konumu herkesi mutlu etmese de küçük çap sayesinde kontrolü çok kolay. Yüksek sürüş pozisyonu tercih eden benim gibi sürücülerse yeni kombinasyonu beğeneceklerdir. Zorlandığında önden kayan 308'in ESP'si oldukça geç devreye girerek sürücüye kontrol konusunda biraz daha özgürlük tanımış. Yan destekleri yüksek ön koltuklar da hızlı girilen virajlarda başarılı yan destek sağlayabiliyor.

Test aracının donanımında yer alan Performans paketinin bir parçası olan Sport tuşu 308'e bambaşka bir hava katmış. Düğmeye basıldığında direksiyon ve gaz pedalı tepkileri kesinleşirken gösterge tablosu da kırmızı renge bürünüyor. Bilgi ekranı güç, tork ve turbo basınç göstergelerine yer açarken asıl farklılık egzoz sesinde gerçekleşiyor. Normal haliyle de sportif sayılabilecek bir egzoz sesi sunan otomobilin içinden bu tuşla birlikte bir v8 motor çıkıyor. Sadece iç mekana verilen sesi dinlemek için buraya tıklayabilirsiniz.

Daha önce benzinli kardeşinde denediğim 6 ileri vitesli tam otomatik şanzıman hızlı geçişleriyle sportif kullanıma da uygunken hem vites kolu hem de direksiyon simidi arkasından manuel kumanda alabilmesi de özellikle sportif sürüşlerde çok işe yarıyor.

Yeni platformu sayesinde önceki nesil modellerden daha hafif olan otomobil 1.200 kg ağırlığında. 1.6 litre hacimli, turbo Diesel motoru artık 120 beygir güç, 300 Nm tork üretebilen araç standart olarak 6 ileri vitesli otomatik şanzımanla donatılıyor. 16 inç çaplı jantlarla maksimum sürati 196 km/s olan aracın 0'dan 100 km/s sürate ulaşması 9.5 saniye sürerken Allure donanımında sunulan 17 ve 18 inç çaplı jantlarla bu veriler 190 km/s ve 10.2 saniye oluyor.

Dikkatli kullanımda, düşük sabit süratlerde ortalama yakıt tüketim değeri 5 litre/100 km'nın altına düşürülebilen otomobilin test ortalamasıysa 6.6 litre/100 km olarak gerçekleşti. Daha önce testime konuk olan manuel şanzımanlı kardeşiyle kafa kafaya olan bu değerler hem motor hem de yeni şanzımanın başarısı.


Fiyat/Donanım


Peugeot 308, 1.2 litre hacimli motor ve Access donanımıyla 63.290 TL seviyesinden başlayan fiyatlara sahip. Otomatik şanzıman opsiyonu 1.2 litre hacimli benzinli motorun turbo beslemeye sahip versiyonu ve Active donanım paketiyle birlikte 77.290 TL'ye alınabilirken 92 beygir güç üretebilen turbo Diesel motorun başlangıç fiyatı 72.290 TL olarak belirlenmiş.

Yenilenen ve BlueHDI ismini alan 1.6 litre hacimli turbo Diesel motor sadece otomatik şanzımanla sunulurken Active donanımı için 87.790 TL, Allure içinse 95.790 TL ücret isteniyor.

Standart donanımda elektrikli cam ve yan aynalar, çok fonksiyonlu direksiyon simidi, elektrokrom iç ayna, tek ekrandan kumanda edilebilen ses, havalandırma ve araç bilgisayarı, ön ve arka park sensörleri, çift bölgeli klima, USB çıkışı, Aux ve 12 Volt çıkışları, elektrokrom iç ayna, far ve yağmur sensörü, yokuş kalkış desteği, full LED farlar, hız sınırlama ve sabitleme sistemi, açısı ve pozisyonu ayarlanabilen ön kol dayanağı, 17 inç çaplı jantlar, ön, yan ve perde hava yastıkları ve Bluetooth bağlantısı bulunan test otomobilinde sunulan kırmızı gövde rengi 1.080 TL karşılığında alınabiliyor.

İki tane de opsiyonel pakete sahip olan test aracına eklenen Performans paketi 2.500 TL karşılığında alınabiliyor ve donanıma 18 inç çaplı jantlar, direksiyon arkasına vites değiştirme kulakçıkları, Sport tuşuyla birlikte daha hassas ayara kavuşan gaz pedalı, kırmızıya bürünen gösterge paneli, kullanımda olan güç, tork ve turbo basıncı göstergeleriyle sportif motor sesini ekliyor.

7.140 TL karşılığında alınabilen Premium paketse neredeyse standart donanım kadar aksesuara sahip. Bu paketle birlikte araca 230 Volt soket, anahtarsız giriş ve çalıştırma, panoramik cam tavan, geri görüş kamerası, ikinci USB çıkışı, navigasyon sistemi, krom kapı kolları, kör nokta uyarı sistemi, Jukebox, otomatik park yardımcısı, dinamik cruise control, acil durum uyarı ve otomatik fren sistemleri ekleniyor.


Sonuç

Peugeot'nun değişimini başlatan model olan 308'in C segmentinde yeri çok önemli. Daha ağırbaşlı bir dış görünüm sunmaya başlasa da daha geniş bir kitlenin beğenisini kazanan otomobilin farklı tasarım detayları iç mekana kaymış. Bu bölümde değişkenliği ve bagaj hacmi dikkat çekici olan aracın donanımı da gayet iyi.

Türkiye'de her geçen gün pazar payını artıran turbo Diesel motor ve otomatik şanzıman ikilisine kavuşurken güçlendirilmiş motor ve tam otomatik şanzıman gibi iki avantajı da beraberinde getiren otomobilin fiyat ve yakıt tüketimi değerleri de sınıfının kıran kırana geçen savaşlarına girmek için yeterli güce sahip.


Fotoğraflar


Test sırasında çektiğim fotoğraflara buradan ulaşabilirsiniz.

8 yorum:

  1. abi 10 sene sonra türkiye dizel araba çöplüğüne dönecek, neden bu kadar dizel motor hayranlığı var?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ben de bilemiyorum valla. Şahsen ben benzinli motor severim.

      Sil
    2. bende benzin hastasıyım ama kullanımla alakalı ben mesela haftada bir uzun yol yapıyorum çok işime yarıyor dizel.

      Sil
    3. çok gezen birisiyim senede 100.000 km yapıyorum o yüzden bana dizel daha mantıklı geliyor zaten yeni dizeller artık benzinli araçlar kadar güçlü ve seri hatta bazı dizeller benzinlerden çok daha güçlü.

      Sil
    4. tamamen kullanım ile ilgili çok araç kullanıyorsan dizel mantıklı bende benzin hastasıyım ama her ay şehir dışına çıkıyorum o yüzden şart evet artık yeni benzinli araçlar çok yakmıyor ama yeni dizellerde hiç yakmıyor.

      Sil
  2. Malum tok ses var mı ? Hic değinmemişsiniz

    YanıtlaSil
  3. güzel yapmış peugeot ayrıca bu tanıtımı yapanlarında ellerine sağlık.

    YanıtlaSil