Enerji ve Tabii kaynaklar bakanlığı ve Enerji Verimliliği Derneği tarafından lansmanı yapılan Enerji Takımı projesi dahilinde hazırlanan tavsiyelerin ilkini Toplu Taşıma başlığında incelemiştik. Şimdiyse ikinci başlık olan Hız Sınırları'na bir göz atalım. Toplu Taşıma başlığında olduğu gibi aslında bildiğimiz noktalardan oluşan Hız Sınırları, otomobili en verimli şekilde, diğer bir değişle en az yakıt tüketimiyle sürebilmeyi sağlıyor.
Günümüzde araçlar hiç olmadıkları kadar hızlı olsalar da fabrika verisi tüketim değerlerine ulaşmak için özel şartların sağlanması gerekiyor. Bu şartlardan en önemlileri viteslerin değiştirildiği devir ve ulaşılan maksimum sürat. Aslına bakarsanız şanzıman bu ikilinin ortak noktası.
Minimum tüketim için şehir içinde maksimum süratin 95 km/s'i aşmaması önerilirken Şehir dışında da bu değer 120 km/s. Çoğu ülkede otoyol hız sınırının da 120 km/s olması sayesinde otomobil üreticileri zaten bu sınırları kendi avantajlarına kullanıyor. Araçlar en üst vitesteysen minimum tüketimi sağlayacak devirlerde yaklaşık 120 km/s sürat yapıyor.
Bu optimum devir değerleri de Enerji Takımı tarafından benzinli ve LPG'li araçlarda 2.500, Diesel motora sahip otomobillerdeyse 2.000 devir/dak olarak verilmiş. Özellikle hızlanmalarda bu devirlerin üzerine çıkmadan vites değiştirmek tüketim değerlerine olumlu yansıyacakken en üst viteste de bu devir seviyesinin üzerine çıkmamak hem cebe hem de çevreye daha faydalı olacaktır.
Otomatik şanzımanlarda dikkat edilmesi gereken şeyse gaz pedalı açısı. Özellikle sürekli değişken oranlı üniteler (CVT) doğrudan gaz pedalı açısına göre motor devri ayarı yaptıklarından yakıt ekonomisi konusunda yine sürücüye iş düşüyor.
Bir sonraki konumuz: Araç Bakımı.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder