23 Mart 2016 Çarşamba
Mazda3 Sedan SKYACTIV-G 1.5 AT Power
Mazda modellerinin isim değişikliğine uğramasının ardından 323 yerine geçen Mazda3'ün ilk nesil örnekleri 2003 yılında ortaya çıktı. Daha yuvarlak hatlara sahip ikinci nesil, 2008 yılında yüzünü gösterirken Kodo tasarım dilini kullanan üçüncü nesil araçlar 2013 yılından beri bizle. İlk etapta hatchback modeliyle karşımıza çıkan Mazda3'ün testime konuk olan sedan gövde seçeneği de çok geçmeden piyasaya çıktı.
Avrupa pazarında 2 litre hacimli benzinli ve 2.2 litre hacimli Diesel motor seçenekleri de bulunan otomobil Kuzey Amerika gibi pazarlardaysa 2 ve 2.5 litre hacimli benzinli motorlarla satılıyor. Avrupa'da 100 beygir güç üretebilen 1.5 litre hacimli benzinli ünitenin 120 beygir gücündeki versiyonu şimdilik Türkiye'de sunulan tek motorken bu ünite manuel veya otomatik şanzımanla alınabiliyor.
Dış Mekan
Kodo tasarım dilini kullanmaya başladığından beri çok çekici görünüme sahip modeller üreten Mazda C segmentinde de bu alışkanlığını sürdürmüş. Büyük beşgen ön panjurun altında başlayan kromajlı çıta ince yapılı farların üzerine kadar ilerlerken sis farları ve sinyaller tamponun köşelerine yerleştirilmiş.
Şişkin çamurluklar, bombeli kaput ve 18 inç çaplı jantlar güçlü bir görünüm sağlarken köşelerine sinyal entegre edilmiş yan aynalar cam birleşim noktasına değil kapıların metal bölümüne sabitlenmiş. Arkaya doğru yükselen cam çizgisi, antensiz tavan, ince yapılı LED stoplar, yatık bir tasarıma sahip C sütunu, kısa yapılı bagaj kapağı ve arka tamponun ortasına yerleştirilen sis farı da dinamik görünüme katkıda bulunmuş.
4.585 mm boya sahip olan Mazda3 Sedan, 1.795 mm genişliğe sahip. 2.700 mm'lik aks mesafesini hatchback kardeşle paylaşan aracın yüksekliği de beş kapılı seçenekte olduğu gibi 1.450 mm.
İç Mekan
Mazda3'ün dinamik çizgileri iç mekanda da devam ediyor. Kapı kolları ve vites konsolunda piyano siyahı kaplamalar kullanan Mazda, elektrikli cam ve yan ayna kumandalarını sürücü kapısına almış. Kapı içlerinde, büyük pet şişeleri alabilecek şekilde tasarlanmış cepler çok geniş hacim sunmasalar da pratiklik konusunda büyük bir eksiklikleri yok.
Deri kaplı, çok fonksiyonlu ve üç kollu direksiyon simidinin solunda ESP, start-stop, arka araç izleme sistemi, adaptif far ayarı, şeritte kalma asistanı ve ideal lastik basınç ayarlama düğmeleri yer alırken motor çalıştırma düğmesi sağa alınmış. Simit arkasında vites değiştirme kulakçıkları ve kalın kumanda kolları bulunurken şık tasarıma sahip gösterge panelinde merkezi devir göstergesinin yanlarında dijital göstergeler görülebiliyor. Dijital hız göstergesi de devir sayacı içerisine alınırken bu bilgi gölgelik üzerindeki head up display'den de izlenebiliyor.
Orta konsol üzerinde Mercedes modellerini hatırlatan sabit dokunmatik ekran göze çarpıyor. Daha aşağıda metal görünümlü çerçeveye sahip havalandırma ızgaraları, park sensörü ve ön koltuk ısıtıcılarının kumandaları, arka koltuk emniyet kemeri ve ön yolcu hava yastığı uyarıları şık tasarıma sahip havalandırma düğmelerinin üzerine yerleştirilmiş. Bu bölümün hemen altında da CD-DVD girişi bulunuyor.
Vites konsolunda şık vites topuzu, el freni kolu, çift bardaklık ve dokunmatik bilgi ekranının manuel kumandaları yer alırken ön koltuklar arasında bulunan kol dayanağının altında yerinden çıkabilen küçük bir göz, geniş bir depolama alanı, iki USB ve bir Aux girişi, SD kart yuvası ve 12 Volt soketi bulunuyor.
Arka koltuklarda iki bardaklığa sahip katlanabilir kol dayanağı bulunurken katlanabilen sırtlıklar sayesinde 419 litre hacimli bagaj genişletilebiliyor.
Konfor
Mazda'nın dinamik görünümlü sedan modeli görünümü gibi bir karakter sunuyor. Ortalamanın üzerinde sertliğe sahip olan süspansiyon sisteminden daha yüksek konfor seviyesi elde edebilmek için 17 inç çaplı jantlar ve daha geniş yanaklı lastiklerle gelen Motion veya Reflex paketleri tercih edilebilir. Lastiklerin genişliğiyse özellikle çukur geçişinde içeriye iletilen sarsıntıları azaltmış.
Yol sesi izolasyonu konusunda sınıfı standartlarını yakalayabilen Mazda3'ün rüzgar sesi izolasyonuysa oldukça başarılı. Tiz bir motor sesine sahip olan otomobil özellikle düşük devirlerde sessiz bir yapıya sahip.
Konfora yönelik donanımlar konusundaysa başarılı olan test aracında elektrikli cam ve yan aynalar, elektrokrom iç ayna, yağmur ve far sensörleri, ön koltuk ısıtıcıları, yol bilgisayarı, dokunmatik ekrana sahip navigasyon, çok fonksiyonlu direksiyon simidi, Bluetooth bağlantısı, hız sınırlama ve sabitleme sistemi, mesafe takip sistemi, arka araç izleme sistemi, adaptif farlar, şeritte kalma asistanı, ön ve arka park sensörleri, çift bölgeli havalandırma sistemi, SD kart yuvası, çift USB girişi ve Aux girişine sahip 9 hoparlörlü Bose ses sistemi, anahtarsız giriş ve çalıştırma sistemi, yokuş kalkış desteği, yıkama sistemine sahip bi-xenon farlar ve head-up display yer alıyor.
Geniş oturma yüzeyine sahip olan koltukları da önde bel desteğine sahip olan Mazda3'ün 6 ileri vitesli otomatik şanzımanı şehir sürüşlerinde en büyük konfor donanımı olarak görülebilir. Tork konvertörlü ünite yumuşak geçişleriyle sportif sürüşlerde bile sarsıntı yaratmıyor.
Bu arada genelde bu konuya değinmiyorum fakat Mazda3'ün donanımında sunulan 9 hoparlörlü Bose ses sistemi segmentinin standart donanımda sunulan en başarılı sistem olarak göze çarpıyor.
Sürüş
Otomobilin sertçe ayarlanmış süspansiyon sistemi ve 215/45-18 ölçülerindeki lastikleri birleşince sportif sürüşler de zevk vermeye başlıyor. Ani direksiyon hareketlerine huzursuz cevap vermeyen otomobili izinden saptırmak zor. Çok zorlandığında önden kayma eğiliminde olan Mazda3'ün ESP'si de erken devreye girmeyerek sürücünün eline biraz daha kontrol gücü veriyor.
Hem dış hem de iç mekan tasarımı sportif görünen aracın yere sabitlenen gaz pedalı kolay dozlanırken fren sistemi de kısa stroklu olması sayesinde hızlı sürüşler için ideal. Şanzımanın hem vites topuzu hem de direksiyon arkasından manuel olarak kumanda edilebilmesi olumluyken manuel olarak vites küçültüldüğünde otomatik şanzımanın vites büyütmek için beklemesi de yüzleri güldürüyor.
Tepkileri ve yolla iletişimi başarılı olan direksiyon sistemi de dinamik sürüşler için ideal olsa da 120 beygir güç, 150 Nm tork üretebilen 1.5 litre hacimli benzinli motor bu iş için güçsüz kalıyor. Maksimum gücü 6.000, torkuysa 4.000 d/d'da üretebilen ünitenin yüksek performans sunabilmesi için bu devirler arasında kullanılması gerekiyor.
RX-8'in rotary motorunu andıran tiz bir sese sahip olan ünite yüksek devirlerde kulağa hoş geliyor olsa da yakıt tüketimi de artışa geçiyor. Sürücüsüz durumda boş ağırlığı 1.285 kg olarak açıklanan test otomobili 0'dan 100 km/s sürate 11.8 saniyede ulaşabilirken maksimum sürati 189 km/s olarak açıklanıyor. Düşük sabit süratli otoyol sürüşlerinde yakıt tüketim ortalaması 6 litre/100 km'nin altına düşüyor olsa da yükselen süratle birlikte artan devirler yüzünden test ortalaması 8.7 litre/100 km olarak gerçekleşti.
Fiyat/Donanım
Diesel motora kadar Türkiye'de tek motor seçeneğiyle alınabilecek olan Mazda3'ün giriş donanım paketi ve 6 ileri vitesli manuel şanzımanla fiyatı 65.550 TL olarak açıklanırken otomatik şanzıman için bir üst donanım seçiliyor ve fiyat 75.350 TL oluyor. 85.350 TL karşılığında alınabilen Power donanım pketindeyse otomatik şanzıman standart olarak sunuluyor.
Diğer standart donanımlar arasında elektrikli cam ve yan aynalar, elektrokrom iç ayna, yağmur ve far sensörleri, ön koltuk ısıtıcıları, yol bilgisayarı, dokunmatik ekrana sahip navigasyon, çok fonksiyonlu direksiyon simidi, Bluetooth bağlantısı, hız sınırlama ve sabitleme sistemi, ön ve arka park sensörleri, çift bölgeli havalandırma sistemi, SD kart yuvası, çift USB girişi ve Aux girişine sahip 9 hoparlörlü Bose ses sistemi, düşük sürat fren desteği, arka araç izleme sistemi, ESP, yokuş kalkış desteği, ön, yan ve perde hava yastıkları, anahtarsız giriş ve çalıştırma sistemi, yıkama sistemine sahip bi-xenon farlar ve head-up display bulunuyor.
Opsiyonel donanım listesi çok uzun olmayan otomobilin metalik gövde rengi için 1.200 TL istenirken şerit değiştirme uyarısı, uzun far kontrol sistemi, adaptif farlar, radarlı hız kontrol sistemi ve akıllı fren desteğini içeren Sense paketi 5.000 TL karşılığında alınabiliyor.
Sonuç
Mazda3'ün harika bir dış tasarımla birleşen canlı iç tasarımı çok albenili bir araç ortaya çıkarırken altyapı da dinamik sürüşlerden hoşlanan sürücüleri kendisine çekecek tipte. Zengin standart donanım ve yeterli değişkenliği sunan iç mekanıyla da Avrupalı rakiplerinden geri kalmayan Mazda3'ün tam otomatik şanzımanıyla sunduğu konfor da yarı otomatik şanzımanlı rakiplerinin önünde.
Direksiyonuna geçildiğinde kendisini evinde hisseden sürücüyü üzen tek noktaysa motor oluyor. Rakipleri karşısında düşük kalan güç ve torkunu, atmosferik beslemeli olması nedeniyle yüksek devirlerde sunabilen otomobili hızlı bir şekilde kullanmak yüksek yakıt tüketimi anlamına geliyor. 185 beygire kadar güç üretebilen motor seçenekleri astronomik vergiler nedeniyle Türkiye'ye gelemeyen Mazda3'ün bu durumda en büyük eksiği bir turbo besleme gibi görünüyor. Neyse ki bu eksiklik, yakında, küçük hacimli Diesel bir motorla az da olsa giderilmiş olacak.
Fotoğraflar
Test sırasında çektiğim fotoğraflara buradan ulaşabilirsiniz.
Kaydol:
Kayıt Yorumları (Atom)
Tam neden millet yorumlara boğmamış derken bir de baktım dizel otomatik değil..
YanıtlaSilGelecek galiba yakında
SilEvet, geliyor.
SilBu adamlar böylesine güzel bir araç ütretiyorlar ve turbo koymuyorlar motora. Peki neden? Saçmalamak istemediklerine göre sizce neden onur bey turbo lag falan mı dertleri niye sevemedi bu japonlar turboyu? Amerikan pazarına odaklandıklarından mı ya da ?
YanıtlaSilAynen öyle. Güçlü motorları 2 litreden büyük hacimli. Günümüzde dayanıklılık ilerlemiş olsa da turbo besleme, bozulabilecek ek bir donanım. Daha uzun ömürlü oluyorlar haliyle. Büyük motorlarda turbo besleme kullanıyor Japon üreticiler ama küçülen motorlarla birlikte kayboluyorlar. Honda geçti turbo beslemeye, umarım diğerleri de izler.
Sil