11 Mayıs 2016 Çarşamba
Jeep Cherokee 2.0 Diesel Limited AWD
Şu sıralar blogda ünlü isimler görmeye alıştık. Geçmişi 70'li yıllara dayanan Jeep modeli Cherokee, özellikle araziden kopamayan sürücüler için özel yere sahip olan otomobillerden birisi. İlk örnekleri 1974 yılında ortaya çıkan Cherokee 1984 yılında en tanınan ve en uzun süre üretimde kalan ikinci nesline kavuştu.
11 Eylül olayları sonrasında ortaya çıkan 3. nesil modeller A.B.D.'de Liberty ismini alırken 2007 yılında yollara çıkan yeni nesil araçlar da bu ülkede aynı isimle satışa devam etti. Chrysler grubunun Fiat tarafından kontrol edilmeye başlamasının ardından, 2013 yılında güncel kasasına kavuşan otomobil aykırı tasarımıyla dikkatleri üzerine çekti.
Dünya genelinde toplam beş motor, iki de şanzıman seçeneği bulunan Jeep Cherokee, Türkiye'ye sadece iki motor seçeneği ve 9 ileri vitesli otomatik şanzımanla ithal ediliyor. Testime konuk olan seçenekse, sürpriz olmayan şekilde en yüksek satış rakamına ulaşan 2 litre hacimli, turbo Diesel üniteyle donatılan model.
Dış Mekan
Sivri bir burun yapısına sahip olan yeni nesil Cherokee'nin dış tasarımını dikkat çekici bulmamak zor. 7 bardan oluşan tipik Jeep ön panjuru, plastikten üretilen kaputun üzerine doğru açı alan aracın farları ikiye bölünmüş. Tamponlar ve gövde panellerinin alt bölümleri siyah renkli koruma plastikleriyle kaplanan aracın her iki tamponu altında da mat metal görünümlü süslemeler var.
Çok hafifçe şişirilen çamurluklar, üst kısımları düz çamurluklar ve açık renkli tavan raylarıyla çok dikkat çekmeyen bir profile sahip olan otomobilin 18 inç çaplı jantları parlak yapılarıyla göze çarpıyor.
Arka bölümde yüzgeç anten, spoiler, yatay yerleşime sahip LED stoplar ve tampona alınmış sis farları görülebilen Cherokee'nin egzoz çıkışları, çok çıkıntı yapmayan siyah renkli tamponun alt köşelerine yerleştirilmiş.
4.624 mm boya sahip olan Cherokee'nin eni 1.859, yüksekliğiyse tavan raylarının üzerine kadar 1.670 mm olarak açıklanıyor. Test aracının aks mesafesi 2.700 mm. Bu arada arazi kullanımı için önemli olan verilerse şu şekilde; Yaklaşma açısı: 18.2 derece, uzaklaşma açısı: 24 derece, tepe açısı: 18.4 derece, yerden yükseklik: 157 mm ve su geçiş derinliği 482 mm.
İç Mekan
Aracın boyutlarına oranla çok büyük olmayan kapı içi ceplerinde büyük şişelere yer olması sevindirici. Mat metal renkli kapı kollarına sahip olan siyah renkli kapı içleri çok çekici görünmese de Mercedes modellerinden alınmış cam, yan ayna ve merkezi kilit kumandaları ergonomik bir şekilde yerleştirilmiş.
Üzerinde, Fiat modellerinden tanıdığımız kumanda elemanları bulunan kalın direksiyon simidinin solunda aydınlatma ve bagaj kapağı kumandaları yer alırken daha aşağıda geniş bir kapaklı göz bulunuyor. Motor çalıştırma düğmesi sağa alınırken gösterge tablosunun ortasına büyük bir ekran yerleştirilmiş.
Üst kısmına ince yapılı bir göz gizlenen orta konsolda dev dokunmatik ekranın yanlarına alınmış havalandırma kanalları, alta dizilmiş yardımcı sistem kumandaları ve daha da aşağıda göze çarpan havalandırma sistemi düğmeleri yuvarlak hatlara sahip. Büyük vites kolunun önüne SD kart yuvası, 12 Volt, Aux ve USB çıkışlarıyla çekiş kontrol ayarını yerleştiren Jeep, elektronik park freni butonu ve bir çift bardaklığı daha geriye eklemiş. Ön kol dayanağı ayarlanabilir olmasa da altında kablosuz şarj platformu ve dev bir göz yer alıyor. Bu büyük gözün içerisinde CD değiştiriciyle birlikte bir 12 Volt giriş ve USB çıkışı bulunuyor.
Arka koltukları ileri geri hareket ettirilebilen ve az da olsa sırtlık açısı ayarına sahip olan Jeep Cherokee'nin bu bölümüne özel havalandırma ızgaraları ve 230 Volt priz sunulmakta. Geniş tutulan orta bölümde sunulan ve yine aynı genişlikte olan katlanabilir kol dayanağı iki de bardaklığa ev sahipliği yapıyor.
Elektrikli olarak açılıp kapanabilen kapağı kolaylık sağlayan bagaj bölümü yüksek bir zemine sahip. 423 litre hacimli bölüm, arka koltuk sırtlıkları yatırılarak 637 litre hacim sunacak şekilde büyütülebilirken ön yolcu koltuğu da yatırıldığında bu hacim 1.190 litreye ulaşıyor. Bagajın sol kısmında derin bir gözle birlikte 12 Volt soket ve yerinden sökülebilen metal bir sabitleyici bulunması olumlu.
Konfor
Bu konuda Avrupa ve Amerika'nın başarılı bir karışımını bulmuş olan Jeep övgüyü hak ediyor. Çok yumuşak ayarlı olmasa da darbe emişleri başarılı olan süspansiyon sisteminin yardımına, 225/55-18 ölçülerine sahip, dar yanaklı olmayan lastikler de yetişiyor.
Yol sesi başarılı şekilde sönümlenen otomobilin motor sesi de iç mekana çok iletilmezken rüzgar sesi, sürat çok yükselmeden rahatsız edici düzeye ulaşmıyor. Geniş yüzeye sahip koltukları konforlu olan Cherokee'nin siyah renkli döşeme ve aksamı biraz iç karartıcı olsa da açılabilir panoramik cam tavan iç mekan için ferahlık sağlıyor. Geniş omuz mesafesi sunan arka koltuklarda baş mesafesi yeterliyken diz mesafesi, koltuklar en geri konumdayken çok başarılı.
Konfor donanımı zengin olan test aracımda elektrikli camlar ve yan aynalar, yokuş kalkış yardımcısı, yol bilgisayarı, elektrokrom iç ayna, açılabilir panoramik cam tavan, kablosuz telefon şarj platformu, deri koltuklar, elektrikli ve hafızalı sürücü koltuğu, ısıtma ve havalandırmalı ön koltuklar, çift bölmeli klima, elektrikli bagaj kapağı, anahtarsız giriş ve çalıştırma, yıkama sistemli bi-xenon farlar, ön ve arka park sensörleri, geri görüş kamerası, büyük dokunmatik ekranda navigasyon, 10 hoparlörlü ses sistemi, far ve yağmur sensörleri, otomatik park yardımcısı, SD kart, USB ve Aux girişleri, sürüş modu seçimi ve radarlı cruise control bulunuyordu.
Özellikle şehir sürüşlerinde en büyük konfor ekipmanı olarak görebileceğimiz tam otomatik şanzıman, 9 ileri vitesli bir ünite. Sarsıntısız geçişleriyle iç mekanda rahatsızlığa sebebiyet vermeyen şanzıman sayesinde uzun yolda motor sesi seviyesi de aşağıya çekiliyor. Aracın 9. viteste, motor 2.000 d/d çevirirken ulaştığı sürat 145 km/s.
Sürüş
Jeep Cherokee, çok büyük olmasa da ağır bir araç. Boş ağırlığı 2 ton sınırında olan otomobil sürüş sırasında bu durumu belli ediyor. Yumuşak olmayan süspansiyon sistemine ve çok da geniş olmayan lastik yanaklarına rağmen sürekli virajlarda ağırlık değişimlerini hissettiren Cherokee'nin bir performans aracı olmadığı burada belli oluyor.
Kendisini belli eden bir diğer şeyse dört tekerlekten çekiş sistemi. Doğru çekiş modu seçildiğinde tutuşu çok zayıf zeminlerde tek lastiği bile patinaja düşürmeyen otomobil yoğun haftanın sonunda off-road yapmak isteyen aileler için çok uygun. 1. vitesin karınca vitesi olarak kullanılabilmesi arazi için ayrıca iyi haber.
Bu arada Sport dışında kalan sürüş modlarının, vites değişimleri ve gaz pedalı hareketlerine tepki konusunda da SUV kullanıcısına yönelik olduğunu belirteyim. Auto modunda hızlanma isteklerine geç cevap veren şanzıman manuel olarak, vites kolundan kontrol edilebiliyor olsa da aracı Sport modunda kullanmak sorunu büyük ölçüde gideriyor. Bu tip bir araç için geri bildirimi başarılı olan direksiyon simidi kalınlığıyla kolay kavranabilse de çapı biraz büyük kaçmış.
Daha önce Fiat Freemont'ta da karşıma çıkan 2 litre hacimli turbo Diesel motoru 170 beygir güç, 350 Nm tork üretebilen Jeep Cherokee, standart olarak 9 ileri vitesli otomatik şanzımanla sunuluyor. 0'dan 100 km/s sürate 10.3 saniyede ulaşabilen aracın maksimum sürati 192 km/s olarak açıklanıyor.
Sakin otoyol kullanımında, 2 tona yaklaşan ağırlığına rağmen ortalama yakıt tüketim değeri 6 litre/100 km seviyesine çekilebilen aracın hafif arazi ve trafiği de içeren parkurunda elde ettiği 8 litre/100 km'lik test ortalaması da başarılı.
Fiyat/Donanım
Fiyat listesinde sadece 2 litre hacimli turbo Diesel motora sahip versiyonlarını görebildiğimiz Jeep Cherokee'nin parkta bekleyen 2015 modelleri 189.270 TL seviyesinden başlayan fiyatlara alıcı beklerken Limited donanımıyla fiyat 210.420 TL'ye yükseliyor. 2016 model yılındaysa fiyatlar sırasıyla 212.770 ve 232.770 TL.
Standart donanımında elektrikli camlar ve yan aynalar, yol bilgisayarı, elektrokrom iç ayna, yokuş kalkış yardımcısı, deri koltuklar, elektrikli ve hafızalı sürücü koltuğu, ısıtma ve havalandırmalı ön koltuklar, çift bölmeli klima, elektrikli bagaj kapağı, anahtarsız giriş ve çalıştırma, yıkama sistemli bi-xenon farlar, ön ve arka park sensörleri, 18 inç çaplı jantlar, ön, yan ve perde hava yastıkları, sürücü diz hava yastığı, start/stop, geri görüş kamerası, dokunmatik bilgi ekranı, far ve yağmur sensörleri, otomatik park yardımcısı, SD kart, USB ve Aux girişleri, sürüş modu seçimi ve cruise control bulunan aracın üç de opsiyon paketi bulunuyor.
Kablosuz şarj, 230 Volt prizle anahtarsız giriş ve çalıştırma için 3.000 TL talep eden Jeep, Türkçe navigasyon, 8.4 inç dokunmatik ekran, 10 Hoparlör ve panoramik sunroof için 12.000 TL istiyor. Şerit ikaz sistemi, Smartbeam farlar, adaptif cruise control, kör nokta uyarı sistemi ve park yardımcısını kapsayan teknoloji paketiyse 10.000 TL karşılığında alınabiliyor.
Sonuç
İtiraf etmem gerekirse yeni nesil Jeep Cherokee'yi ilk gördüğümde karşılaştığım en çirkin araçlardan birisi olduğunu düşünmüştüm. Aradan geçen süre içerisinde fikirlerim değişse de bu orijinal tasarım dikkat çekiciliğinden bir şey kaybetmedi.
Vergiler nedeniyle yükselen fiyatı yüzünden sadece eşdeğer motor hacmine sahip rakipleriyle karşılaştırılabilecek duruma gelen Cherokee'nin başarılı bir İtalyan-Amerikan evliliği ürünü olduğu söylenebilir. Pratiklik konusunda daha başarılı rakipleri olsa da konfor ve arazi kabiliyetleri çok başarılı olan aracın Diesel motoru, 9 ileri vitesli otomatik şanzımanıyla uyum içerisinde çalışması sayesinde hem sürüş hem de tüketim alanlarında başarıya ulaşıyor. Aslında yeterli yol performansına da sahip olan Cherokee'nin bir spor otomobil tarzında kullanılmaması gerektiğiniyse sanırım tekrar söylememe gerek yok.
Fotoğraflar
Test sırasında çektiğim fotoğraflara buradan ulaşabilirsiniz.
Kaydol:
Kayıt Yorumları (Atom)
Onur bey, test için teşekkürler. Bir sorum olacak. Bu gerçek bir 4x4 araç mıdır? yoksa daha çok şehirli bir araç mı demeliyiz? Biliyorsunuz Ford Kuga, Hyundai Tuscon gibi araçlar da 4x4 özelliği sunuyor. Bu yazıda bu ayrımı yapabilmemizi sağlayacak detaylara yer vermemişsiniz. Cheroke bu araçlarla aynı kategoride midir?
YanıtlaSilJeep'in karmaşık isimlendirilmiş bir sürü sistemi olduğundan detayına girmek lazım gerçekten de. Test aracında Active Drive I bulunuyor. Bu sistem, Auto modunda önden çekişli ve gerekmedikçe torku arka aksa yollamıyor. Diğer modlardaysa değişken olarak farklı seviyelerde tork yollanıyor akslara.
SilAraçta bir de Brake Lock Diferansiyel diye adlandırılan sistem var ki bu da boşta kalan tekerleği, fren uygulayarak durdurup torkunu karşı lastiğe aktarmak anlamına geliyor. Kilitli diferansiyele benzer işi elektronik olarak yapmış oluyor bu şekilde.
Aracın Auto modu, diğer birçok SUV modelinde olduğu gibi bir dört tekerlekten çekiş seçeneği sunsa da diğer modlar fark yaratıyor. Örneğin Snow modunda sürekli %60-40 ön-arka aks tork dağılımı sağlanırken Sport modunda dağılım %40-60 oluyor.
Arazi kabiliyetleri bakımından Wrangler'ın bir tık altı demek doğru olur mu? Bir bu aracın rakipleri hangileridir?
SilDiyebiliriz aslında. Özellikle kilitli diferansiyel eksikliği önemli off road açısından.
SilCherokee'nin rakipleri bol. Ford Kuga'dan Subaru Forester'a, Land Rover Discovery Sport'tan Mazda CX-5'e kadar hepsi rakip.
Aracı canlı görmeden önce tarihin en çirkin dizaynlarından biri olarak görüyordum. Geçen yolda gördüm enteresan ama güzelmiş.
YanıtlaSilözgüyü değil övgüyü hak ediyor olabilir , bence onuda hak etmeyen bir araç ya neyse , sen ayarla işte
YanıtlaSilTürk dil kurumundan mı geliyon dallama 1 harf yanlış olsa nolur
SilDallama babandır. Ne dedik sanki hatayı düzelt dedik.
Sil