11 Kasım 2013 Pazartesi

BMW 320d Gran Turismo Modern


Otomobil segmentleri son yıllarda Alman üreticilerin oyun alanına döndü. Dört kapılı coupé, küçük elektrikli hatchback ve kompakt crossover derken şimdi de sıra başarılı satış rakamlarına ulaşmış ve tanınmış araçların farklı gövde şekillerini tanıtmaya geldi.

Bu araçlardan birisi olan BMW 3 Serisi GT, büyük kardeşi 5 Serisi GT'nin ayak izlerinden gidiyor. Audi'nin A5 Sportback modeliyle segmente kattığı hatchback yapıyı kullanan bu BMW'de Ingolstadt merkezli üreticinin hedeflediği sportiflikten çok arka kısım değişkenliğine ağırlık verildiği görülebiliyor.


Dış Mekan


3 Serisi'nin hatchback versiyonu olsa da Gran Turismo aslında oldukça farklı bir otomobil. Sedan kardeşinden 200 mm daha uzun olan aracın genişlik ve yüksekliği de daha fazla. Tasarımda da farklı detaylara sahip olan GT'de ön panjura yakın kısımları daha kalın farlar, ön çamurlukların arkasına eklenen solungaçlar ve çerçevesiz camlara sahip kapılar gibi değişiklikler bulunuyor.

Arka kısmı diğer 3 Serisi modellerinden çok daha farklı görünen otomobilde büyük kelebek camları, büyük bagaj kapağı ve elektrikli bir motor sayesinde açılabilen spoiler bulunurken kromajlı egzoz çıkışı ve LED stoplar diğer modellerde de görülebiliyor.

Aracın donanım paketinde yer alan ve farklı görünüm sunan detaylarsa ön panjur, tampon ve solungaçlar etrafında görülebilen mat alüminyum parçalar ve 18 inç çaplı jantlar olarak sıralanabilir.


İç Mekan


Çerçevesiz camlara sahip kapılar açıldıktan sonra metal kapı eşik çıtalarının üzerinden geçilerek ulaşılan iç mekanda açık renkli döşeme ve plastikler kullanılmış olması ferahlık hissini artırmış. Kapı içlerinde ahşap ve metal kaplamalar kullanılan otomobilin sürücü kapısı içinde cam ve ayna kumandalarının yanında spoiler açmaya yarayan düğme de bulunuyor. Ön kapılar büyük kapaksız gözlere de ev sahipliği yapıyor.

Ön panel tasarımı kardeşlerinden alınan otomobilin far ayarları direksiyonun sol tarafında bulunurken sade bir tasarıma sahip gösterge panelinin alt kısmı dijital. Çok fonksiyonlu direksiyon simidi üç kollu ve deri kaplı olan aracın orta konsolunun üst kısmında sabit bir bilgi ekranı yer alıyor. Dörtgen havalandırma ızgaralarının altında ses ve havalandırma sistemi kumandaları görülebilirken vites konsolunda küllük, kapağı çıkartılabilen bardaklık, ESP ve sürüş modu seçim düğmeleri, joystick şekilli vites kolu, iDrive kumanda düğmeleri, deri kaplı el freni kolu ve kol dayanağı bulunuyor.

Direksiyon simidinin sağına yerleştirilen motor çalıştırma/durdurma düğmesinin üzerinde start/stop kumandası da yer alırken ses sisteminde kullanılan kanal seçme düğmelerinin üzerlerine gelindiğinde renkli ekranda kayıtlı radyo frekansının görülebilmesi güzel bir özellik. Kanala geçmek için düğmeye basılması yeterliyken geçmek istenmiyorsa parmağınızı düğmeden çekmeniz yeterli. Küçük sayılabilecek bir hacim sunan kol dayanağının içerisinde Aux ve USB girişleri bulunuyor.


110 mm artan aks mesafesi sayesinde arka koltuklarda bir üst sınıfı kıskandıran diz mesafesi sunan 3 Serisi GT'de bu kısımda bacak bacak üstüne atılabiliyor. Omuz ve baş mesafesi segment standartlarında olan otomobilin bu kısmında havalandırma kanalları, katlanabilir üç kafalık ve ön kısmında bardaklıklar bulunan kol dayanağı görev yapıyor. Arka kapı cepleri çok büyük olmasa da yarım litrelik pet şişeler için özel bölmeler sunulması olumlu.

Elektrikli güneş perdesine sahip açılabilir panoramik tavan da ferahlık hissini artırsa da otomobilin asıl ilginç yanı bagaj bölmesi. 520 litre hacimli bagajı üç parçalı olarak katlanabilen arka koltuk sırtlıkları sayesinde kademeli olarak 1.600 litreye genişletilebilirken bu sırtlıklar, X1'de olduğu gibi farklı açılarda sabitlenebilme özelliği de sunuyor. Bagaj zemini altında büyük gözler sunan aracın eşik kısmında metal kaplamalar kullanması da plastik çizilmelerine karşı alınmış şık bir önlem. Bagaj kapağının elektrikli olarak açılıp kapanabilmesi bu segmentte zor görülen lüks bir donanım olsa da bu donanım nedeniyle kapağın yeterince yükseğe açılmaması kafalara dikkat edilmesini gerektiriyor. Çoğu araçta yeterli olmayan bagaj aydınlatması bu otomobilde kullanılan uzun LED üniteleriyle inanılmaz bir seviyeye ulaşmış.


Konfor


3 Serisi GT'nin sadece farklı görünüm sunan bir model olmadığını gösteren bir bölüm de konfor. Orta sertlikte ayarlanmış süspansiyon sistemi ve 225/55-18 ölçülerindeki lastikler yol üzerindeki bozuklukların iç mekana makul bir şekilde iletilmesine yardımcı oluyor. Motoru ısındıktan sonra benzinli bir ünite gibi ses çıkarmaya başlayan aracın çerçevesiz yan camlarından rüzgar sesi almaması başarılı. Yol sesi alma konusunda da sınıfı standartlarını yakalayan aracın motor sesinin çok bastırılmaması da bilinçli bir seçimmiş gibi görünüyor.

Manuel ayarlı ön koltuklarda geniş oturma yüzeyleri sunan 3 Serisi GT'nin konfor donanımı da dikkat çekici. Yükseklik ve derinliği ayarlanabilen çok fonksiyonlu direksiyon simidi, hız sınırlandırma, parçalı deri döşeme koltuklar, çift bölgeli tam otomatik havalandırma sistemi, yol bilgisayarı, panoramik cam tavan, ön ve arka kol dayanakları, elektrikli bagaj kapağı, yağmur ve far sensörleri, USB ve Aux girişlerine sahip, MP3 çalabilen müzik sistemi, elektrikli cam ve aynalar, arka park sensörleri ve elektrokrom iç ayna bu donanımlardan bazıları.

Otomobilin en başarılı konfor unsuruysa şüphesiz 8 ileri vitesli otomatik şanzımanı. Daha önce paylaştığım X1 xDrive20d ve 316i testlerinde de karşıma çıkan, geçişleri hissedilmeyen ünite farklı sürüş modlarına farklı tepkiler verebilecek şekilde programlanmış. Start/stop sistemiyle de başarılı bir şekilde entegre edilen şanzıman manuel kullanıma da izin veriyor.

Bu sınıfta konforun tanımı olabilecek özelliklere sahip olan arka koltuklarda havalandırma ızgaraları, katlanabilir kol dayanağı ve bardaklıklar sunulsa da asıl önemli özellik inanılmaz diz mesafesi. Boyu 1.80 m olan dört kişiyi yolculuk ederken arka koltuk yolcularının bacak bacak üstüne atabilmesi etkileyici.


Sürüş


BMW modellerinden çok şey beklenen konuya geldik. Pek de sürpriz olmayan bir şekilde 320d GT de bu kategoride oldukça başarılı. Arkadan itiş sistemine sahip olan aracın 1.650 kg'lık ağırlığı ani direksiyon hareketlerinde sedan modelde olduğundan daha fazla salınıma neden olsa da ESP tehlikeli durumlara girmeden kontrolü sağlayabiliyor.

3 Serisi GT'nin limitlerini bulmak sedanınkinden biraz daha zor. Bunun yanında ESP kapatılıp bu limitler daha dikkatli bir şekilde test edildiğinde eğlenceli anlar yaşanması muhtemel. Otomobilin sahip olduğu yüksek tork değeriyle manuel ve sport kullanım modlarında motor devrini yüksek tutabilen şanzıman otomobilin kontrolünü sağlamak için çok uyumlu bir şekilde kullanılabiliyor.

İç mekanında da sportif dokunuşlar göze çarpan 3 Serisi GT'de kullanılan direksiyon sistemi, arkadan itiş sisteminin de avantajıyla sürücüyü net biçimde bilgilendirebiliyor. Yükseklik ve derinlik ayarlı bu parça aynı zamanda kalın ve küçük çaplı bir simide de sahip. Gaz pedalı yere sabitlenen otomobilin ön koltuklarının sırtlıklarında başarılı yan destekler sunuluyor.

Daha önce X1 xDrive20d testimde karşılaştığım 2 litre hacimli turbo Diesel motoru 184 beygir güç, 380 Nm tork üretebilen 320d Gran Turismo 8 ileri vitesli otomatik şanzımanıyla 0'dan 100 km/s sürate 7.9 saniyede ulaşabilirken maksimum sürat 226 km/s olarak açıklanmış.

Start/stop sisteminin sık ve uzun süreli devrede olduğu şehir içi sürüşlerinde yakıt tüketim ortalaması 5.5 litre/100 km'nin altına inebilen araç sabit süratli otoyol kullanımlarında bu ortalamayı 5 litre/100 km seviyesine kadar düşürüyor. Yüksek süratli otoyol ve düşük süratli şehir kullanımlarını da kapsayan testimde genel ortalamanın 6.9 litre/100 km olmasıysa ağırlık ve performans seviyesi düşünüldüğünde başarılı.


Fiyat/Donanım


Fiyatı Avrupa pazarında oldukça makul olan 320d Gran Turismo'nun Türkiye paketiyle ülkeye giriş fiyatı 27.000 Euro. Metalik bej gövde rengi için 868 Euro(+vergiler) istenirken Türkiye paketinde 8 ileri vitesli otomatik şanzıman, velur paspaslar, üç kollu, deri direksiyon simidi, elektrokrom iç ayna, arka park sensörleri, ön sis farları, karter koruması, yağmur sensörü ve aydınlatma paketi yer alıyor.


Modern Line paketinde sunulan 18 inç çaplı jantlar, ahşap kaplama ve parlak krom iç mekan kaplamaları için 1.920 Euro(+Vergiler) istenirken mat alüminyum dış kaplamalar (207 Euro + vergiler), elektrikli panoramik cam tavan (1.550 Euro + vergiler), far yıkama sistemi (280 Euro + vergiler), otomatik yükseklik ayarlı bi-xenon farlar (734 Euro + vergiler), çift bölgeli, dijital göstergeli tam otomatik havalandırma sistemi (672 Euro + vergiler), hands free ve USB bağlantısı (310 Euro + vergiler) ve gelişmiş gösterge paneli (176 Euro + vergiler) diğer opsiyonel donanımlar arasında.

Bütün opsiyonlarla birlikte bile fiyatı 34.000 Euro seviyesine ulaşan aracı Türkiye'nin astronomik vergileriyle karşı karşıya getirdiğimizde ortaya 73.000 Euro'luk bir etiket çıkıyor.


Sonuç


İtiraf edeyim, BMW'nin 5 ve 3 Serisi modellerine GT versiyonları eklendiğinde bu araçların gerekliliği konusunda şüphelerim vardı. Bu modellerin hatchback versiyonları gibi görünseler de aslında çok daha fazlasını sunan otomobiller alışılmış sedan ve station wagon gövde seçeneklerini yeterince farklı bulmayan insanlar için mantıklı bir seçim.

Olayın sadece tasarım farklılığıyla kalmasını istemeyen BMW 3 Serisi GT'ye çok daha değişken bir bagaj bölmesi ve inanılmaz diz mesafesi sunan arka koltuklar da ekleyerek potansiyel müşteri listesini genişletmiş. Tüketim ve performans alanlarında da oldukça başarılı olan aracın en büyük olumsuzluğu ülkenin korkunç vergileri nedeniyle olması gerekenin iki katına çıkan fiyatı.


Fotoğraflar


Test sırasında çektiğim fotoğraflara buradan ulaşabilirsiniz.

29 yorum:

  1. pek yorum yok, opel'in 1.6 dizel astra haberinin golgesinde kalmis gibi :) cok guzel test Onur abi zevkle okudum :)

    YanıtlayınSil
  2. çocuklu aileler için de farklı bir seçenek, tasarım olarak çok sevdiğimi söyleyemem fakat işlevsellik olarak oldukça iyi olduğunu düşünüyorum. vergi sistemi nedeniyle tüm artılarını bir anda kaybediyor olması ise kötü.

    YanıtlayınSil
  3. Vergilerden dolayi aracin cazibesi gitmis

    YanıtlayınSil
  4. vergi sistemi o kadar saçma ki 1.6 litre ve 2.0 litre motorlu iki araca xenon led far sistemi veya sunroof vb. alırken sistem nedeniyle aynı donanıma farklı para ödemek zorundasınız. 1.6 litre araçta sunroof 1000 tl ise 2 litre araçta sunroof 2000 tl ye yakın oluyor. devlet fena sikiyor

    YanıtlayınSil
  5. 5gt'yi sevmemiştim ama bu araç güzel bence. hatta 3gt, 5gt'ye göre daha uzun ömürlü bir model olacağını düşünüyorum. bmw ürettiği modelden kolay vazgeçmez ama en azından 3gt daha çok satar.

    YanıtlayınSil
    Yanıtlar
    1. Bence de BMW, 5GT'nin aldığı olumsuz tepkinin ardından 3GT'yi biraz daha sade bir tasarımla piyasaya sürdü. Gerçi 5GT'nin değişkenliği yok ama B sütununun arkasında kalan bölümde işlevsellik artmış.

      Sil
  6. onur bey çektiğin fotolara ulaşamıyorum link yok

    YanıtlayınSil
  7. Çok şık çıkmışsınız Onur bey

    YanıtlayınSil
  8. adsız 14 kasım 2013 12:31 olarak; teşekkür eder, testlerinin ve başarılarının devamını dilerim. bu arada yanıtla linki de cvp. vermiyor saygılar

    YanıtlayınSil
  9. 73000 euroyu gördükten sonra okumayı bıraktım

    YanıtlayınSil
  10. Yurtdışı fiyatını yazıp da bizi yine depresyona sokmasaydınız >.<

    YanıtlayınSil
    Yanıtlar
    1. Belki insanları gaza getiririm de birileri bir şeyler yapar konuyla ilgili diye düşünüyorum.

      Sil
  11. sürücü koltuğunun f30dakinden yüksek oluşu sayesinde yola hakim olma hissinin arttığını hatta 3gt de en beğendiği özelliğin bu olduğunu söylemişti yurtdışında bir testte adam. sizce?

    YanıtlayınSil
    Yanıtlar
    1. En beğendiğim özelliği olmadı ama genelde koltuğu en yüksek pozisyona alan benim gibi birisi için güzel bir tasarım detayı. Bu araçta en yükseğe almam gerekmedi koltuğu.

      Sil
  12. en beğendiğiniz ve beğenmediğiniz 3 şeyi sıralayın desek?

    YanıtlayınSil
    Yanıtlar
    1. En beğendiklerim: Arka koltuk genişliği, bagaj bölümünün değişkenliği ve motor-şanzıman ikilisi.

      En beğenmediklerim: Donanımdaki ufak tefek eksiklikler ve fiyat.

      Sil
  13. Yeni vergi düzenlemesi ile çok iyi bir seçenek olacak bence ... Çokta fark etmesede ilgi artar bence... Güzel test olmuş teşekkürler ...

    YanıtlayınSil
  14. aracın arka dizaynı çok itici test için tşk ederiz

    YanıtlayınSil
  15. Yani 34.000 euro luk araca 39.000 euro vergi veriyoruz bu memlekette. Bunun karşılığında bizi pamuklara sarması gereken devlet yine kulak arkamızı gözetliyor.

    YanıtlayınSil
    Yanıtlar
    1. üstadım millet olarak lükse çok rağbet ediyoruz. bu yüksek vergi oranlarına karşılık Mercedes e serisinde BMW 5 serisinde şubata gün veriyor. bi taraftan para yok diyoruz diğer taraftan i phone 6 çıksa da alsak diyoruz. adam cari açığına çare arayacak elbette, bu da bir önlem devletin gözünde. ithalatımız (özellikle oto, elektronik eşya ve beyaz eşya da) çok yüksek ha rakamlar hakikaten yüksek ama bu vergilerde olmasa alman cennetine çeviririz (lüks markaları kastediyorum) memleketi :)

      Sil
    2. almanya'ya bağlanalım

      Sil
    3. Devlet aynı şekilde düşündüğünden otomotiv konusunda pek bir başarı elde edemiyoruz. Cari açığa çare ithal mallara astronomik vergiler koymakla değil adam gibi üretim yapmakla mümkün olur. Her ülkeye otomobil ithal ediliyor. Kaçında %175 gibi bir vergi var? Ayrıca bu sistemin işe yaramadığı belli. BMW ve Mercedes'in sıra yazmasının nedeni E ve 5 ailelerine bile en düşük vergi grubuna giren modellerin eklenmesi oldu. Yani devlet kendi silahıyla vuruluyor şu anda. "Lüks otomobil" dediği araçlarla Hyundai i10 aynı seviyede vergi verir oldu. Alınan lüks araçların çoğu şirketler üzerine olduğundan vergisi verilmediği gibi vergisiz fiyatı bile şirketin gelir vergisinden düşülebiliyor.

      Sonuçta olan otomobil pazarımıza oluyor. Avrupa'nın otomobile sahip olma yüzdesi en düşük ülkesiyiz. Aynı zamanda en kalabalık 2. ülkesi olduğumuzdan pazar hacmi korkunç bir büyüklükte fakat abuk vergiler yüzünden otomobil satılamıyor resmen. Acil şekilde yeni düzenleme gerekiyor.

      Sil
    4. 5 serisi ve e serisinde sıra var derken kastım o 1,6 lt'lik ucubeler değil 525 x drive ve e 250 cdi 4 matic grubu.

      Sil
    5. Diğer versiyonlarda da veriliyor sıra. Bunun nedeni de pazarın darlığı nedeniyle sene başında tahminlerin çok düşük tutulması. 20 kat daha fazla satılsalar adamlar ne yapar eder sıraya almadan ulaştırmaya çalışırlar araçları.

      Sil
  16. Hocam bu araçtan düşünüyoruz. Şuan için seçeneklerimiz arasında 1.sırada. 5 Serisi düşünüyorduk ilk ama bu aracın özellikle arka taraftaki genişliği, bagaj kapasitesi ve X6 gibi bir tasarıma sahip olması cezbetti bizi. Önerir misiniz? Aile aracı olarak kullanılabilir mi? Lansmandaki M-Sport gri araç çok hoşuma gitti. 5 serisi mi yoksa bunu mu önerirsiniz? Teşekkürler.

    YanıtlayınSil
    Yanıtlar
    1. Zor bir soru. 5 Serisi çok şık ve dengeli bir tasarıma sahip ama 3 GT'nin farklılığı yok. Test sırasında üzerine çektiği dikkatli bakışlar beni şaşırttı açıkçası. Aile kullanımına en az 5 Serisi kadar uygun. Arka koltuklarda sunulan genişlik 5 Serisi L seviyesinde. Bagajı da çok değişken. Genelde tasarımı insanlara hoş gelmediği için tercih edilmeyen araçlar GT serileri. Yoksa sunulan özellikler gerçekten başarılı.

      Sil