12 Aralık 2013 Perşembe

Fiat 500L 1.6 MultiJet Popstar


Fiat'ın geri dönen 500 ailesinin genişlemesiyle birlikte piyasaya çıkan beş kapılı model 500L markanın farklı segmentlere açılmasını da sağledi. Aslında doğrudan rakipmiş gibi görünmeseler de MINI ile ufak ufak atışan Fiat'ın 500L modeliyle MINI Countryman ailesine göz kırptığı aşıkar.

Retro tasarıma sahip küçük kardeşinin başarısının ardından büyüyerek pratiklik konusuna da değinen 500 ailesinin bu 5 kapılı modeli aileler için daha uygun bir yapıya sahip. Sırbistan'da üretilen otomobilin sunduğu motor seçeneklerinin büyük çoğunluğu turbo beslemeye sahipken en büyük hacimlisi testime de konuk olan turbo Diesel ünite. Çok donanım paketine sahip olmayan araçta Pop, Popstar ve Avrupa'da Trekking ismiyle satılan Rockstar seçenekleri bulunuyor.


Dış Mekan


Ele aldığımız araç bir 500 olunca tasarım, üzerinde durulması gereken bir başlık oluyor. İleriye doğru uzayan ön tampon ve geriye çekilmiş oval farlarla uzatılmış bir 500 gibi duran otomobilin çift parçalı A sütunu cam yüzeylerin devamlılığını sağlamış. Yan aynalar ve tavanı gövdenin geri kalanıyla kontrast renklerde alınabilen aracın 17 inç çaplı jantları da şık bir görünüm sunmuş.

Kapı kolları ve yan koruma çıtalarında krom kaplama dikkat çekerken küçük yapılı LED stopların da etrafı kromajlı. Sis ve geri vites farları arka tamponun uçlarına yerleştirilirken marka ve model logoları bagaj kapağının ortasına yerleştirilmiş. Tavanın arka kısmına bir spoiler yerleştiren Fiat bagaj kapağının açma düğmesini logodan plakanın üst kısmına kaydırmış.

Konu dış tasarım olduğunda aracın MINI Countryman ile olan benzerliğine değinmeden geçmek olmaz. Durum o kadar bariz ki otomobille arası çok olmayan bazı tanıdıklarım bu aracı neden bir daha test ettiğimi sordular. Sorunun nedeninin de daha önce denediğim MINI JCW Countryman olduğunu belirteyim.

4.147 mm boya, 1.784 mm genişliğe ve 1.665 mm yüksekliğe sahip olan otomobilin aks mesafesiyse 2.612 mm olarak açıklanıyor.


İç Mekan


500L'in farklı tasarımı iç mekanda da devam ediyor. Büyük şoför kapısı açıldığında ortası delik kapı açma kolu, aynanın iç kısmına yerleştirilmiş elektrikli ayna kumandası, ergonomik yerleşime sahip cam açma düğmeleri ve yeterli büyüklükte cepler dikkat çekiyor.

Gövde ile aynı renge sahip olan ön panelin üzerinde dik yerleştirilmiş havalandırma ızgaraları görülebilirken orta konsolun üst kısmında yönü değiştirilemeyen bir havalandırma çıkışı daha bulunuyor. Kenarları beyaz renkli aydınlatmaya sahip gösterge panelinin ortasında yol bilgisayarı ekranı görülebilirken telefon ve ses sisteminin kumandalarını üzerinde barındıran direksiyon simidi ilginç tasarımıyla dikkat çekiyor. Aslında yuvarlak olan simit deri kaplamanın kenarlarının yerleşimi nedeniyle kenarları yuvarlatılmış bir kareymiş gibi duruyor.


Orta konsolun üst kısmında yol bilgisayarı, telefon ve ses sistemlerinin kumanda edildiği dokunmatik ekran bulunurken hemen altında far yükseklik ayarı, sis farları, merkezi kilit, Start&Stop ve direksiyonun City modunu kumanda eden düğmeler ve daha da aşağıda havalandırma kumandaları yer alıyor. Orta konsolun en altında USB ve Aux girişleriyle birlikte küçük bir kapaksız göz bulunurken yolcu konsolunun üzerinde de biri kapaklı diğeri de kapaksız iki göz yer alıyor.

Vites konsolunda iki bardaklık, çakmak, ASR kumanda düğmesi, yassı bir balona benzeyen el freni ve arka koltukların kullanımı için büyük bir kapaksız göz görülebilirken vites topuzunun büyüklüğü ve tasarımı dikkat çekici.Çift renkli döşemelere sahip koltuklar 500 ruhuna uyarken ön koltukların arkasında küçük cepler bulunması olumlu.

Arka kapıları içinde bulunan gözleri küçük olan 500L'in bu bölümünde platform kardeşlerinden Doblò'dan izler görmek mümkün. Üç kafalık ve kol dayanağı sunan test aracının bu koltukları kolayca yatırılıp devrilebiliyordu. Hacmi 412 ile 1.480 litre arasında değişen bagajda iki zemin kullanılmış. Üstte kullanılan hareketli plaka Doblò'da olduğu gibi biraz daha yükseğe alınabiliyor. Bagaj bölümünde sabit ve gizlenebilir halkalar, file ve gözlerin yanında bir de 12 Volt soket yer alması olumlu.


Konfor


Büyüyen boyutlarla birlikte Fiat'ın 500 ailesine konfor kattığını söylemek yanlış olmaz. Yoldaki bozuklukları beklediğimden daha başarılı bir şekilde emdiğini gördüğüm süspansiyon sistemi 17 inç çaplı jantlar ve dar yanaklı lastiklerle iyi bir takım oluşturmuş. Yolları belli ve hafif kemikli geçişlerle sürücüye zorluk çıkarmayan şanzıman ağır olmayan debriyaj pedalıyla eşleştirilmiş. Sertliği başarılı olan direksiyon sistemine eklenen City moduyla şehir sürüşlerinde kullanılmak üzere daha hafif bir sistem elde edilmiş.

Donanımıyla da konfor arayanları mutlu edebilen otomobilde direksiyon üzerinden kumanda edilebilen, MP3 ve CD çalabilen, USB ve Aux girişlerine sahip ses sistemi, Bluetooth bağlantısı, hız sabitleme ve sınırlama sistemi, yol bilgisayarı, elektrikli cam ve aynalar, klima, Start&Stop, arka park sensörleri ve ön koltuklarda elektrikli bel destek ayarı bulunuyor.

Koltuk yüzeyleri geniş yapılarıyla rahat yolculuklar sağlarken ön koltuklarda baş ve omuz mesafesi etkileyici. Arka koltukları yükseğe yerleştirilen 500L'in bu bölümünde başarılı diz mesafesi sunulurken hala yeterli olan baş mesafesi önde sunulandan az.

Bu arada standart donanımda sunulan hız sabitleme ve sınırlama sisteminin kullanımı kolay olsa da araca binmeden önce nasıl çalıştığının öğrenilmesi iyi olur zira sinyal kolunun altında yer alan koldan kumanda edilen sistem direksiyon tarafından perdeleniyor. 


Sürüş


İtalyan markalarının sürüş konusunda sportifliği önde tuttukları malum. 500L'de de, çok göze sokulmuyor olsa da bu durum geçerliliğini kaybetmemiş. 225/45-17 ölçülerine sahip lastikler ve orta sertlikte süspansiyon sistemi dengeli bir yol tutuş sağlarken zorlandığında önden kayan aracı izine geri döndürmek kolay. Yüksek yapısına rağmen yan rüzgardan da çok etkilenmeyen aracın çift parçalı A sütunu ve büyük aynaları görüşü olumlu etkiliyor.

Rüzgar sesi seviyesi rahatsız edici olmayan 500L'in yol gürültüsü izolasyonu biraz daha zayıfken motor gürültüsü seviyesi aynı motora sahip Bravo'dakinden daha düşük.

Daha önce Bravo'da test etme imkanına sahip olduğum 1.6 litre hacimli MultiJet motorun yeni versiyonu test aracının kaputu altında 105 beygir güç, 320 Nm tork üretiyor. 1.365 kg ağırlığa sahip olan otomobil 6 ileri vitesli manuel şanzımanıyla 0'dan 100 km/s sürate 11.3 saniyede ulaşabilirken maksimum sürati 181 km/s olarak açıklanıyor.

Yüksek yapısı nedeniyle büyük bir kesite sahip olan otomobilin yakıt tüketim değerleri de bunu yansıtıyor. 70-90 km/s arasında tutulan sabit süratlerde 5.5 litre/100 km gibi ortalamaları görebilen aracın sürati 120-140 km aralığında tutulduğunda ortalama 6 litre/100 km'nin üzerine çıkıyor. Doblò'da olduğu gibi devreye sokmak için durduktan sonra vitesi boşa almayı gerektiren Start&Stop sisteminin yardımıyla uzun süreli duraklamalarda yakıt tasarrufu sağlanırken yüksek sürat ve şehir içi sürüşünü de işin içerisine katınca ortalama tüketim 7 litre/100 km olarak gerçekleşti.


Fiyat/Donanım


Fiat'ın marka olarak başarılı olduğu başlıklardan birisi de bu. Araçlarının donanımlarını zengin tutan marka özelleştirmeyi de destekleyen opsiyonlarla müşterilerine farklılık da sunuyor.

Fiyatları 42.950 TL'den başlayan 500L modellerinde 1.6 litre hacimli turbo Diesel motor tercih edildiğinde fiyatlar 57.550 TL seiviyesinden başlıyor. Popstar paketinde standart olarak sunulan donanımlar arasında elektrikli cam ve aynalar, 16 inç çaplı jantlar, deri direksiyon simidi ve vites kolu, yol bilgisayarı, dokunmatik ekrana sahip, MP3 ve CD çalabilen, USB ve Aux çıkışları sunan ses sistemi, yatırılıp katlanabilen arka koltuklar, çok fonksiyonlu direksiyon simidi, hız sabitleme ve sınırlama sistemi, Bluetooth bağlantısı, ESP, yokuş kalkış yardımcısı, ön, yan ve perde hava yastıkları bulunurken viraj içini aydınlatma fonksiyonlu sis farları da listeyi tamamlıyor.

Test aracında yer alan opsiyonel donanımlar 2.000 TL karşılığında sunulan çift renkli gövde, 750 TL değerinde 17 inç çaplı jantlar ve 1.250 TL'ye alınabilen konfor paketi olarak sıralanabilir. Bu pakette sunulan ek donanımlar katlanabilir ön ve arka kol dayanakları, arka park sensörleri, elektrikli bel detek ayarına sahip ön koltuklar ve 3. arka kafalık.


Sonuç

Son yıllarda ilginç tasarımlı araçlara olan ilgi geçmişte başarıya ulaşmış klasiklerin retro tasarımlarla geri dönmelerine önayak oldu. Bununla da kalmayan üreticiler eskilerin tasarım detaylarını günümüz beklentileriyle birleştirip daha kullanışlı araçlar üretmeye başladı. Bu araçlardan birisi olan Fiat 500L, 500 ile birlikte MINI'yi de andıran detaylarıyla pazara giriş yaptı.

Platform kardeşleri Doblò ve Linea gibi iç mekan değişkenliği açısından başarılı olan 500L keyifli sürüş özellikleri ve donanımıyla da akılları çelmeye aday. Henüz Türkiye'ye güçlü versiyonları ithal edilmeyen otomobil sakin sürüşlerden hoşlanan müşterileri hedefliyor gibi görünse de başarılı ayarlara sahip altyapısı sayesinde yüksek güçlü ünitelerle çok daha eğlenceli olabileceği bir gerçek.


Fotoğraflar


Test sırasında çektiğim fotoğraflara buradan ulaşabilirsiniz.

10 yorum:

  1. doblo ve 500 l aynı platforma sahip araçlar mı?

    YanıtlaSil
  2. bana en ilginç gelen yanı motor gürültüsünün bravo'dan daha düşük olması. bravo bir üst segmentte olduğundan mantıken tersi olması gerekiyordu. bu durum biraz 500 ailesinin lüks tarafıyla açıklanabilir ama fiat'ın bravo'nun yeni neslinde çok daha başarılı olması gerekiyor çünkü golf gibi araçların karşısına sağlam çıkması gerek.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. bravonun yeni nesili ne zaman geliyor?

      Sil
    2. Viaggio/Dodge Dart temelli modelin 2014 yılında gelmesi bekleniyordu en son ama Fiat grubu yeni araç tanıtımlarını sürekli geriye atıyor. Alfa kaç yıldır Giulia'yı tanıtacak ama onu da göremedik henüz.

      Sil
    3. giulia a1 sportback rakibi mi olcak? yoksa 159'un devamı mı?

      Sil
    4. Şu an 159'un yerine geçecek olan aracın ismi Giulia olacak gibi. İleride değişebilir gerçi. Kesin değil isim kısmı.

      Sil
  3. Guzel bir inceleme olmus teşekkürler. Bu aracın 1.3 dizel otomatik versiyonunu 4 aydır kullanıyorum ve cok memnunum. 1.3 motorun dusuk vergi dilimine giriyor oluşu ve makul yakıt tuketimiyle birlikte dizel-otomatik kombinasyonu sunması rakiplerinden sıyrılmasını sağlıyor.

    YanıtlaSil
  4. Youtube'da saabkyle04'ün incelediği bir Fiat 500L var Kuzey Amerika pazarı için, işte onun 1.4L MultiAir Turbo 160 beygirlik motoru sürülmeye değebilir. Ama 1.3 Multijet II biraz ağır kalıyor ve vızıltılı, 1.6 Multijet hem performans hem yakıt ekonomisi için en iyi seçenek olarak gözüküyor.

    İnceleme için de teşekkürler, güzel olmuş.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bakalım, gelecek ay oradayım. Vaktim olursa test ederim A.B.D. versiyonunu da.

      Sil