4 Temmuz 2011 Pazartesi
Fiat 500 1.4 Lounge
Tarih boyunca otomobil dünyasına ismini altın harflerle yazdırmış araçlar bulmak mümkün. Almanların Volkswagen Golf GTI'ı, Fransızların Peugeot 205'i, İngilizlerin Mini Cooper'ı bu otomobillerden sadece birkaçı. Bahsi geçen araçlar arasında İtalya'yı temsil eden örnekse tabii ki efsanevi Fiat 500. Üretimine 1957 yılında başlanan ilk nesil modeller minik yapısıyla şehir yaşamının bir parçası olmakta çok zorlanmazken ilk modellerden 50 yıl sonra satışına başlanan yeni 500 de aynı özelliğiyle dikkat çekici bir otomobil durumunda. Standart ve opsiyon donanımlarının yanında sayfalar uzunluğunda bir aksesuar listesine sahip olan otomobil sahibinin zevkine göre kolayca kişiselleştirilebiliyor.
Dış Mekan
Gövde tasarımı, 1957 yılında tanıtılan örneklerini andıran araç retro tasarım anlayışının en başarılı temsilcilerinden. Yuvarlak hatlarıyla şirin bir görünüme sahip olan 500, 3.55 metre boyu, 1.63 metre eni ve 1.49 metre yüksekliğiyle tam bir şehir otomobili boyutlarında. Lounge modelinde standart olarak sunulan 18 kollu ve 15 inç çaplı jantlar genel görünümle uyumluyken yine bu donanım seviyesinde standart olarak sunulan krom kaplama paketi nostaljik esintiler yaratıyor. Lounge'da standart olarak sunulan bir diğer donanım olan sabit cam tavansa opsiyonel renkler arasında en çok dikkat çekenlerden olan sedefli beyazla birlikte kullanıldığında şık bir kontrast oluşturuyor. Kısa tampon-tekerlek mesafelerine sahip olan 500 bu sayede hem daha dinamik hem de daha şık görünüyor.
İç Mekan
Dış boyutları tam bir mini olan aracın iç mekanından dev bir hacim beklemek haksızlık olur. Büyük kapılar kullanılarak girilen iç mekanda önde oturanlar için yeterli baş ve omuz mesafesi sunulurken 2.3 metre uzunluğundaki aks mesafesi sayesinde arka koltuklarda da yeterli diz mesefesi bulunuyor. İki kişilik olarak tasarlanan arka koltuklarda omuz mesafesi de genişken baş mesafesi, boyu 1.80'in üzerinde olanlar için sıkıntılı.
Genel görünüm açısından gerçekten de çok şık olan kokpit boydan boya gövde rengi plastikle kaplanırken üst kısımda kullanılan siyah plastik şık bir kontrast oluşturmuş. Şık görünen bir başka unsursa kırmızı renkli deriyle kaplanan koltuk yüzeyleriyle kapı içleri. Kafalıkları beyaz renkli bırakılan koltuklar bu özellikleriyle beyaz renkli deriyle kaplanmış direksiyon simidi ve vites topuzuyla da uyumlu. Orta konsolunun üst kısmında havalandırma ızgaralarıyla birlikte ses sistemi gruplanırken Sport, dörtlü flaşör ve sis farı düğmelerinin altında dijital klima kumandaları yer alıyor. Bu alanın hemen altında bulunan vites topuzu, deri ve kromajın uyumlu görünümüyle şık dururken direksiyona yakınlığı itibariyle oldukça da ergonomik. İç mekanda alışkanlık gerektiren kumandalarsa vites kolunun yanına yerleştirilen elektrikli cam butonları olmuş.
Tek bir daireden oluşan gösterge tablosu aracı ilk görenleri şaşırtırken zamanla verileri okumak sorunsuz bir hal alıyor. Dairenin dış kısmında sürat, daha içeride de devir göstergesi bulunurken orta kısımda, yol bilgisayarı verilerini gösteren dijital ekran mevcut. Bu ekranın sağında motor sıcaklığı, solundaysa yakıt seviye göstergesi bulunuyor. Uyarı ışıkları hız göstergesinin çevresine serpiştirilirken far yüksekliği ayarı gösterge panelinin sağına alınmış.
Oldukça şık bir tasarıma sahip olan direksiyon simidi aynı zamanda ses sistemi kumanda düğmelerine de sahip olan 500'ün yanlarda bulunan dairesel havalandırma ızgaralarının çevresi ve kapı kollarında da krom kaplama kullanılmış. Yan destekleri başarılı olan ön koltuklarından sadece sürücü koltuğunda yükseklik ayarı bulunan 500'ün bu ayarı biraz ilginç çalışıyor. Alıştığımız şekilde bütün koltuğu yukarıya hareket ettirmeyen ayar, tabanın sırtlık kısmıyla birleştiği yeri oynattığı için yükseklikle birlikte bacak açısını da değiştiriyor. Bu nedenle koltuğu alçak pozisyonda bırakmak isteyen sürücü dizlerini kırmak zorunda kalırken özellikle fren pedalının yüksek konumundan dolayı sağ bacağın ön kısmı biraz fazla çalışabiliyor.
Bagaj hacmi de genel boyutları gibi küçük olan otomobil 185 litrelik hacim sunarken daha fazla yükleme yapmak isteyen müşteriler 50/50 oranında katlanan arka koltukları yatırarak isteklerini gerçekleştirebiliyor. Aracın boyutlarının küçük olması burada kullanıcının işine yarıyor zira arka koltukar, önden uzanarak ulaşabildiğiniz mandallardan serbest bırakılıp yatırılabilmekte.
Konfor
Lounge donanımında standart olarak sunulan cam tavan ile birleşen geniş yan yüzeyler aracın içerisinde çok ferah bir hava yaratırken bu durumun bir diğer kolaylaştırıcısıysa açık renkli kaplama ve döşemeler olarak görülebilir. Hafif direksiyon simidinden elektronik klimaya kadar şehir içerisinde gereken konfor donanımlarının çoğuna sahip olan aracın 1.4 litre hacimli motoruyla birlikte sunulan yokuş kalkış asistanı da faydalı bir donanım.
Süspansiyon sistemi sert ayarlı olan 500, 185/55-15 ölçülerindeki lastikleriyle konfordan çok dinamiklik için hazırlanmış gibi duruyor. Düşük süratlerde yoldaki bozuklukları kolayca sönümleyebilen sistem aynı işi yüksek süratlerde yaparken zorlansa da bu araçtan üst sınıf sedan konforu beklemek haksızlık olacaktır.
Sürüş
Küçük boyutlar, kasanın uçlarına yerleştirilen tekerlekler, dar yanaklı lastikler, ESP, sert süspansiyon sistemi ve 930 kg'lık boş ağırlık zevkli sürüşleri garanti eden özellikler. Şık görünümlü çıkışı kadar güzel ses çıkartabilen egzoz sistemi, neredeyse tek parmakla geçirilebilen 6 ileri vitesli manuel şanzıman, hafif debriyaj pedalı ve yüksek devir çevirmeyi çok seven motor da karışıma katılınca alınan zevkin miktarı da ikiye katlanıyor. 1.4 litre hacimli motorun ürettiği 100 beygir güç, 131 Nm tork çok yüksek olmasa da aracın 1 tonun altında kalan ağırlığı sayesinde 0'dan 100 km/s sürate ulaşmak 10.5 saniye sürüyor. Maksimum sürati 182 km/s olarak açıklanan 500'ün bu sürate ulaşması uzun sürse de tekrardan durması, önde hava kanallı, arkada dolu diskler kullanılan fren sistemi sayesinde problemsiz.
Düşük süratlerdeki hızlanmalarda oldukça istekli olan 500'ün yüksek devir çevirmeyi seven motoru maksimum gücünü 6.000, maksimum torkunuysa 4.250 d/d'da üretiyor. Tarifi mümkün olmayan bir kolaylığa sahip olan vites geçişleri, 6 ileri vitesli şanzımanla oynamayı bir zevk haline getirirken bu arada egzozdan yayılan sesler gaz pedalına daha da fazla basmanız için size şarkı söylüyor.
Fiat 500'ün yakıt tüketim değeri oldukça değişken. 110-130 km/s aralığında geçilen otoban sürüşleri sırasında fabrika verisi tüketim değeri olan 5.1 litre/100 km'ye ulaşabilen otomobil sportif kullanımda 10 litre/100 km'yi bile görebiliyor. Yalnız bu değer görülürken suratınızda beliren gülümsemenin de dışarıdan rahatça görülebileceğini belirtmeliyim.
Donanım/Fiyat
Fiat 500 1.4 Lounge zengin sayılabilecek bir donanıma sahip. 15 inç çaplı alaşım jantlar, krom görünüm paketi, cam tavan, ön, yan, perde ve şoför için diz hava yastığı, yükseklik ayarlı sürücü koltuğu, dijital klima, ışıklı makyaj aynası, direksiyondan kumandalı, CD ve MP3 çalabilen, USB girişli, 4 hoparlör ve 2 tweeter içeren ses sistemi, elektrikli cam ve aynalar, katlanabilir arka koltuklar, follow me home fonksiyonu sunan yükseklik ayarlı farlar, ESP, ABS, EBD, Hillholder, yol bilgisayarı, uzaktan kumandalı merkezi kilit, arka park sensörleri ve sis farları standart donanımında bulunan test otomobilinde sadece deri döşeme ve inci beyazı gövde rengi opsiyonu bulunuyordu.
Standart donanımla birlikte 38.830 TL'ye satılan otomobilin deri koltuk opsiyonu için 1.750, sedefli inci beyazı gövde rengi içinse 1.000 TL ek bedel isteniyor. 500'ün diğer ilginç donanımları arasında 1.000 TL değerindeki açılır cam tavan, 2.500 TL değerindeki Dualogic şanzıman ve 300 TL farkla alınabilen 16 inç çaplı jantlar sayılabilir. Bunlarla birlikte çıkartma ve plastik logolar şeklinde sunulan onlarca görsel öge de aracı kişiselleştirmeye yardımcı oluyor.
Sonuç
Fiat 500'e, eskiden olduğu gibi şehir içerisinde rahat ulaşım sağlamanın yanında otomobil ikonu olmak gibi bir görev de yüklenmiş durumda. Mantık kullanılarak yapılacak bir alımda fiyatı yüzünden sorun yaşayabilecek gibi duran otomobil daha çok insanın kalbine hitap ettiği için bu sorunun üstesinden gelebilecek gibi görünüyor. Çevremde gördüğüm Fiat 500 hayranlarının bu otomobile henüz ulaşamamış olmasının tek nedeni olan fiyat bu potansiyel müşterilerin önünde sadece küçük bir engel, zira yeterli finansman ele geçer geçmez alınacak araç belli.
Fotoğraflar
Test sırasında çektiğim fotoğraflara buradan ulaşabilirsiniz.
Kaydol:
Kayıt Yorumları (Atom)
Onur Bey Merhaba,
YanıtlaSilInceleme bilgilendirici olmus, ellerinize saglik. Bu aracla ilgili 2 sorum olacak 1) Beyaz renkteki kokpit, direksiyon, silecek kolu vs. gibi ekipmanlar zamanla kirlenme, kararma yapabilir izlenimi yaratti mi sizde? 2) Fotograflardan gordugum kadariyla cam tavanin guneslik kumasi ince ve gecirgenligi fazla. Gunes tepenizdeyken problem yaratti mi?
Arabaya bittim hocam.İnceleme için teşekkürler.Fiat kendini aşıyor.Keşke bu araba punto gibi 4 kapı olsaydı.Daha güzel olurdu gibi.
YanıtlaSilMerhabalar,
YanıtlaSilDireksiyon simidi ve kumanda kolları uzun süre kullandıktan sonra kirlenecektir, fakat bu gibi yüzeyleri temizlemek için kullanılabilecek malzemeler bulunabiliyor artık. Hatta aynı sorunun kafalıklar için de olabileceğini belirteyim.
İkinci gözlem de doğru. Cam tavanın alt kısmındaki koruma kumaşı ince. Bu büyük bir soruna neden olmuyor zira hem kumaşın iki yanı da beyaz, hem de cam tavan çok karartılmış.
2012 Astra H aracım var, bu araca göre fiat 500'ün ses alma ve süspansiyon konusundaki artıları ve eksileri nelerdir? işim ve evim çok yakın, bu yüzden büyük bir arabaya ihtiyacım yok, zevk için kullanmak istiyorum biraz. donanım olarak elimdeki araca göre fiat 500 çok daha iyi ama aklımda bir tek ses yalıtımı ve konfor konusunda tereddütlerim var.
YanıtlaSilFiat 500 Astra'dan daha sert süspansiyon sistemine sahip. Ayrıca ses yalıtımı konusunda da segmenti dolayısıyla biraz daha kötü.
Siltestlerinize çocuk araç koltuklarının sığması ile ilgili bilgiler de yazabilseniz süper olur. :D baya bir kişi için referans olmuş ollur. imkan dahilindeyse naçizane önerimdir. teşekkürler.
YanıtlaSilAslında arkadaşlardan bir bebek sepeti alıp yapmayı düşündüm bir ara ama kaynamıştı arada.
Sil