15 Şubat 2010 Pazartesi

Fiat Doblò Türkiye Lansmanı


İkinci nesil Fiat Doblò'nun Türkiye lansmanı, Belek'te bulunan Adam & Eve Hotel'de yapılan görkemli bir törenle yapıldı. İlk gün söz alan Fiat İş Birimi Direktörü Okan Baş ve Ticari Araçlar Pazarlama Müdürü Özgür Süslü yeni Doblò'nun hafif ticari araçlar pazarında olduğu kadar binek araçlar pazarında da iddialı bir model olacağını dile getirdiler.

Daha önce yaptığım haberde belirttiğim gibi ilk etapta biri benzinli, üçü turbo Diesel toplam dört motor seçeneğine sahip olan aracın 1.4 litre hacimli benzinli modeli 95 beygir güç, 127 Nm tork üretebilirken turbo Diesel seçeneklerin güçleri 90, 105 ve 135 beygir. Sırasıyla 1.25, 1.6 ve 2 litre hacimli motorlarla donatılmış olan bu araçların maksimum tork değerleriyse 200, 290 ve 320 Nm. 1.25 ve 1.4 litre hacimli motorlar 5 ileri vitesli manüel şanzımanla sunulurken 1.6 ve 2 litre hacimli motorlarda 6 ileri vitesli şanzıman standart donanımda.

Aslına bakarsanız Doblò'yu artık iki ayrı kulvarda incelememiz gerekiyor; İki kişilik oturma kapasitesi sunan Cargo ve yedi kişiye kadar oturma kapasitesi sunan binek versiyonlar (Panorama modeli hariç bu versiyonlar da ticari araç sınıfındalar). İki ayrı aks mesafesine sahip olarak sunulan Cargo modellerinin Standart versiyonları 4.390mm boy, 1.832 mm en, 1.845 mm yükseklik ve 2.755 mm aks mesafesi sunarken Maxi modelleri 4.740 mm boy, 1.832 mm en, 1.880 mm yükseklik ve 3.105 mm aks mesafesine sahipler. Yolcu koltuğu dik konumdayken Standart model 3.4 metreküp hacim sunarken Maxi'de bu hacim 3.8 metreküp. Yolcu koltuğu yatırıldığında hacim sırasıyla 4.2 ve 4.6 metreküp seviyesine ulaşıyor. Standart modellerin taşıma kapasiteleri 750 kg olarak açıklanırken sadece 1.6 ve 2 litre hacimli motorlarla sunulan Maxi modellerinde kapasite 1000 kg'a çıkıyor. Bütün motor seçeneklerinin frensiz römork çekme kapasitesi 500 kg olarak açıklanırken frenli römork çekme kapasiteleri 1.25 ve 1.4 litre hacimli modeller için 1.000, 1.6 litre hacimli model için 1.300 kg, 2 litre hacimli model içinse 1.500 kg olarak açıklandı. Bu değerler, bir hafta önce tanıttığım Renault Kangoo Maxi'ninkilerden daha başarılı.

Şimdi gelelim Fiat yetkililerinin üzerinde uzun süre durdukları binek versiyonlara. İlk nesil modellerin pazar lideri olmasında büyük pay sahibi olan ticari modeller binek versiyona dönüştürüldüklerinde aynı derecede başarılı olamıyorlardı. Bu handikapın farkında olan Fiat mühendisleri de işe öncelikle araca bağımsız bir arka süspansiyon sistemi vererek başlamayı uygun görmüşler. Yapılan test sürüşlerinde, sahip olduğu bu süspansiyon sistemi ve ESP (Elektronik stabilite kontrolü) sayesinde aracın yol tutuşunun bir otomobil seviyesinde olduğunu gördük. Hatta özel olarak hazırlanmış ıslak ve taşlı ESP parkurunda yapılan slalom sonucunda bu yeniliklerin aracı ne denli güvenli kıldığını şaşırarak gördük. Yol tutuşun iyileşmesindeki bir diğer faktörse 195/60 ölçülerindeki lastiklerle 16 inç çaplı jantlar. İnce yanaklı lastikler, süspansiyon sisteminin orta-sert ayarı sayesinde konfordan ödün vermiyor. Fiat yetkilileri, tahminlerimin aksine 1.4 litre hacimli benzinli ve 2 litre hacimli turbo Diesel motorları da ülkemiz piyasasına süreceklerini açıkladılar. Hafif ticari araç pazarında Diesel motorun ezici bir üstünlüğü bulunduğu bir gerçek. Bu hal, her ne kadar benzinli motorun şansını azaltsa da ilerleyen zamanlarda sunulacak fabrika garantili bir LPG kiti durumu değiştirebilir. 2 litre hacimli motorun şanssızlığıysa sadece 7 cc farkla (1.956 cc) 1.9 litre hacim klasmanının üzerinde kalıyor olması. 1.9 litre hacmin üzerinde MTV'nin %50 oranında artması bu motorun satış adedini aşağıya çekecek gibi. Bu olumsuzlukların farkında olduğunu düşündüğüm Fiat yetkilileri de testlere, geri kalan iki motordan daha performanslı olanıyla (1.6 litre hacimli MultiJet) katılmayı uygun bulmuşlar.

1.6 litre hacimli turbo Diesel motoru 105 beygir güç, 290 Nm tork üretebilen aracımızın maksimum sürati 164 km/s olarak açıklanırken 0'dan 100 km/s sürate ulaşma süresi 13.4 saniye olarak verilmiş. Alt devirlerde turbo boşluğu hissedilen motor, 6 ileri vitesli şanzımanın ilk 4 viteste sunduğu oranlar sayesinde oldukça canlı bir karakter sergiliyor. Debriyajı, tipik bir Fiat özelliği olarak, kavramayı pedal oldukça aşağıdayken yaparken bu sayede sol ayağın gereksiz yorulmasının önüne geçiyor. Durağan haldeyken ayak debriyaj pedalından çekildiği hallerde motoru stop eden Start&Stop otomatiği ile donatılmış aracımızın fabrika verisi ortalama yakıt tüketimi 100 km mesafede 5.2 litre. Sakin kullanımlarda bu değere ulaşmak zor gibi görünmese de içinizdeki şeytana uyup gaz pedalına basıldığında tüketim rakamları da yukarıya çekiliyor. Yüksek hızlı otoyol ve düşük hızlı şehir kullanımını kapsayan parkurumuzda 3 kişi taşıyan aracımızın ortalama tüketim değeri 7.5 litre/100 km oldu.

Yolda kapladığı alan bakımından kompakt bir hatchback kadar yer işgal eden Doblò'nun iç mekanında sunulan diz ve omuz mesafeleri de bu sınıftaki araçlar düzeyinde. Normalin üzerinde olan ölçülerse bagaj hacmi ve baş mesafesi. 5 koltuklu kullanımda Standart modeller 790 litre bagaj hacmi sunarken Maxi modellerde bu hacim 1.050 litreyi buluyor. İkinci sıra koltukların katlanması halindeyse araçların bagaj hacimleri sırasıyla 3.200 ve 4.000 litreye ulaşıyor. Bagaj örtüsü olarak görev yapan perde iki yükseklik seviyesinde ayarlanabilirken üzerinde 70 kg'a kadar yük taşıyabiliyor. Ön koltukların arasında olduğu gibi bagajında da bir 12 Voltluk soket bulunan Doblò'nun tavanının yüksekliği sayesinde ön koltukların üstünde kalan hacim büyük bir göz olarak kullanılabilmiş.

Doblò'yu üretirken binek versiyonları arka planda tutmadığı belli olan Fiat, aracın genel kalite seviyesini ciddi oranda artırmış. Kapılar ve bagaj kapağının kapanması sırasında çıkardıkları tok sesler, iç mekanda kullanılan kaliteli plastik malzemeler ve Punto Evo modelinde kullanılan renkli kokpit malzemeleri küçük bir ticari araçta bulunduğunuzu size unutturuyor. Bütün bunlara, yine Punto Evo'dan alınan ses sistemi ve klima kumandalarıyla diğer Fiat modellerinde de görev yapan direksiyon simidi de eklenince Doblò, içerisinde bulunmaktan zevk alacağınız bir araca dönüşüyor. Tasarım konusunda diğer modellerinden ilham alan Fiat, yan ve arka tarafını Fiorino modeline benzer tasarladığı Doblò'nun ön kısmınıysa modele özgü bir şekilde tasarlamış. İlk bakışta etkileyici görünmese de zamanla kendisine kolayca alışılan ön görünüm aracın olduğundan büyük görünmesini sağlarken kendi sınıfı için bir rekor olan 0.31 cx'lik hava sürtünme katsayısına erişmekte önemli rol oynuyor.

Beş veya yedi kişilik oturma kapasitesi sunan bir şekilde alınabilen Doblò, iki kişilik Cargo modelinde olduğu gibi iki ayrı aks mesafesine sahip olarak alınabiliyor. Bu modellerde dört ayrı versiyon sunulurken versiyonlar ekstra donanım paketleriyle zenginleştirilebiliyorlar. Giriş donanımı olan Dynamic'te 16 inç çaplı jantlar, elektrikli ön camlar, uzaktan kumandalı merkezi kilit, yükseklik ve derinlik ayarlı direksiyon simidi, çift sürgülü kapı, katlanabilir arka koltuklar, elektrik ayarlı ve buğu çözücülü dış dikiz aynaları, klima, Türkçe yol bilgisayarı, ABS, EBD ve Radyo-CD-MP3 çalar standart olarak sunuluyor. Bir üst donanım seviyesi olan Elegance'ta gövde rengi ön-arka tampon ve dış dikiz aynaları, karartılmış arka camlar, tavan rayları, elektrikli arka camlar, yükseklik ve bel desteği ayarlı ve kol dayanaklı sürücü koltuğu, yolcu hava yastığı ve sis farları standart olarak sunuluyor. Panorama adlı model binek araç sınıfında vergilendirilirken perde tipi bagaj örtüsü ve Start&Stop sistemini standart donanımında sunuyor. En üst donanım seviyesi olan Premio'daysa diğer paketlere ek olarak titanyum görünümlü yan koruma çıtaları ve kapı kolları, alaşım jantlar, deri direksiyon simidi, vites topuzu ve el freni körüğü, dijital klima, dış sıcaklık sensörü, yan hava yastıkları, arka tamponda park yardımcısı ve ön koltuklarda aktif kafalıklar standart olarak sunulmakta. Bu seviyelerin haricinde Konfor, Aile, Prestij ve Blue&Me Tomtom paketleri, kişiye özel bir araç yaratmak isteyen sürücülerin yardımına yetişiyor. Far yıkama, hız sabitleme ve navigasyon sistemleri gibi donanımlar sunan bu paketlerle araç, birçok otomobili bile donanım konusunda geride bırakabiliyor. Özellikle geniş iç hacimli araçlarda oldukça dikkat ettiğim bir donanım olan arka koltuk sırası havalandırma kanalının Doblò'da sunulması benden olumlu not aldı. Bu arada test ettiğim araçta kullanılan "Türk Kahvesi" adlı gövde rengi Türkiye pazarı düşünülerek donanıma eklenmiş.

Araçta hoşuma gitmeyen özellikler de olmadı değil. Örneğin yük taşımak isteyenleri memnun edecek olan yüksek tavan tasarımı aracın iç mekanında dengesiz oranlar olmasına neden olmuş. Diz ve omuz mesafeleri kompakt otomobiller seviyesinde olan bir araçta kafayla tavan arasında yarım metreye yakın mesafe bulunması biraz tedirginlik yaratabiliyor. Gerçi bu özellik benim gibi hayatında sürekli binek otomobil kullanmış insanları, küçük ticari araçlara sahip olmuş insanlardan daha çok etkileyecektir fakat alçaltılmış bir tavanın hafifleme ve daha az rüzgar direnci anlamına geldiği de unutulmamalı. İkinci şikayetim park mesafe kontrolü hakkında. Arkada bulunan sistem gayet iyi çalışıyor fakat dümdüz inen bagaj kapağı ve arka sileceğinin geri viteste otomatik olarak çalışmasıyla, kullandığım araçlar arasında arka kısmının bittiği yer en rahat kestirilen araçlar arasında olan Doblò'nun ön kısmında da böyle bir sisteme ihtiyacı var. Yuvarlak tasarıma sahip ön kısım aracın bittiği yeri tahmin etmeyi oldukça zorlaştırmakta. Üçüncü ve son şikayetimse fren sistemiyle ilgili. Aslında yeni üretilen aracın fren hissinden dengesine kadar performansında bir sorun yok fakat ön aksta 305 mm'ye kadar çıkan çaplarda disklerle donatılan bir aracın arka frenlerinin kampana olması bana garip geldi. Bu sınıfta bulunan ve Doblò'dan küçük olan Renault Kangoo, Peugeot Partner, Citroën Berlingo ve Volkswagen Caddy modellerinin tamamında arka frenlerde disk kullanılıyor. Kimi araçların opsiyon donanımında olsa da bu gibi bir sistem en azından bir şekilde sunuluyor.

Sorunlar kategorisinde bulunan şikayetlerimin azlığı bile Doblò'nun başarısını göstermek için yeterli. Gerek tasarımı gerek donanımı gerekse teknik özellikleriyle yük taşıma işinde olduğu kadar insan taşımacılığında da başarılı olabileceğini kanıtlayan Doblò'nun 25.000 TL seviyesinden başlayan fiyatları, geniş yedek parça ağı gibi rekabette şansını artıracakmış gibi duruyor.

Doblò'nun lansmanı ve test sürüşü sırasında çektiğim fotoğraflara buradan ulaşabilirsiniz.

2 yorum: