5 Nisan 2017 Çarşamba

Peugeot 308 GTI by Peugeot Sport


İkinci nesil modelleri 2013 yılından beri bizlerle olan 308'in ilk olarak test ettiğim e-HDI motorlu versiyonu beğenimi kazandıktan sonra küçük hacimli benzinli motor ve tam otomatik şanzımanla donatılan seçeneği 1.2 EAT6, bir eksiği daha kapatmış oldu. Türkiye pazarında payı giderek artan Diesel motor ve otomatik şanzıman kombinasyonu da 308'de yer bulurken 1.6 litre hacimli motorun güçlenmesi iyi bir haberdi.

2015 yılına geldiğimizde GTI logosunu 308 modellerinde kullanmaya başlayan Peugeot, RCZ-R modellerinde olduğu gibi bu aracında da 1.6 litre hacimli bir motor kullanmaya devam etti. Avrupa'da 250 ve 270 beygir güç üretebilen iki versiyonu bulunan otomobilin düşük güçlü seçeneği Türkiye'ye ithal edilmiyor.


Dış Mekan


Diğer 308 modellerinden çok farklı olmayan dış görünüm yakından bakıldığında sportif detaylarını sergiliyor. GTI by Peugeot Sport seçeneklerinde sunulan çift gövde rengi ve koyu renge boyanan 19 inç çaplı jantlar haricinde daha geniş hava girişlerine sahip ön tampon, siyah renkli yan aynalar, genişletilen yan etekler ve ön tampon köşelerine eklenen deflektörler bu detaylar arasında sayılabilir.

Ön çamurlukların yanına yerleştirilen GTI logoları, kırmızı renkli ön fren kaliperleri, bagaj kapağı üzerindeki spoiler ve çift çıkışlı egzoz sisteminin de aracın kimliğini dışarıya vurduğunu söyleyebiliriz.

4.253 mm boya sahip olan 308 GTI'ın genişliği 1.863, yüksekliğiyse 1.446 mm. 2.617 mm'lik aks mesafesyse diğer 308 modellerininkinden 3 mm kısa.


İç Mekan


Tasarım anlamında yeni nesil 308'in içinin dışına çıktığını söyleyebiliriz. Dış mekanında çarpıcı detaylar göze çarpmayan otomobilin içerisindeyse Fransız markalarda görülen farklı tasarım konseptleri görülebiliyor. Daha önce test ettiğim 2008'de de dikkat çeken alçağa yerleştirilmiş küçük direksiyon simidi ve yükseltilmiş gösterge paneli ilk olarak 308'de tanıtılmıştı. Araçta kullanılan simetrik gösterge panelinde ters yerleştirilmiş devir göstergesi ve merkeze yerleştirilmiş bir bilgi ekranı görülebiliyor.

Peugeot'nun 308 ailesinde kullanmaya başladığı bir başka tasarım unsuru da i-Cockpit. Orta konsolda kullanılan düğme sayısını en aza indirmek için neredeyse bütün kumanda düğmeleri konsol üzerinde yer alan dokunmatik ekrana alınmış. Şık görünümlü havalandırma ızgaralarının yanlarında ana menüleri seçmeye yarayan dokunmatik paneller yer alırken konsolun alt bölümünde ses seviyesi ayarı, merkezi kilit, dörtlü flaşör, iç sirkülasyon, ön ve arka rezistans düğmeleri yer alıyor.

Vites konsolunun ön bölümünde görülen kapaksız göz içerisinde 12 Volt soket, USB ve Aux girişleri yer alıyor. Şık görünümlü vites topuzunun arkasında şanzımanın spor modu seçim düğmesi, anahtarsız çalıştırma butonu, elektronik park freni, Sportif sürüş düğmesi ve kayar kapaklı bir göz bulunurken bu gözün içerisine katlanabilir bir bardaklık yerleştirilmiş. Altında ek bölüm bulunan kol dayanağının ileri geri ayarlanabilmesinin yanında açısının da değiştirilebilmesi işlevsel bir detay.

Soğutmalı torpido gözünde de bir USB girişi bulunan 308 GTI'ın bütün kapı içlerinde büyük cepler yer alıyor. Cam ve yan ayna kumandaları sürücü kapısına ergonomik şekilde yerleştirilen otomobilin çok fonksiyonlu direksiyonunun solunda da ESP ve start-stop kumanda düğmeleri görülebiliyor.

GTI'ı diğer kardeşlerinden  ayıran detaylarsa metal pedal seti, Peugeot Sport GTI armalı kaı eşik çıtaları, deri ve Alcanatara döşemeler, kırmızı dikiş iplikleri, farklı bir döşemeye sahip, GTI logolu direksiyon simidi, kırmızı süslemeye sahip metal vites topuzu ve başarılı yan destekler sunan sportif ön koltuklar olarak sıralanabilir.

Peugeot 308 GTI'ın arka koltukları çift bardaklığa sahip katlanabilir kol dayanağına sahip. Ön kol dayanağının arkasında bulunan küçük kapaklı göz de kullanışlı bir detay olarak sayılabilirken aynı bölümde yer alan 230 Volt soket çok faydalı bir donanım. Arka koltuk sırtlıklarının arkasında kalan şapkalıkta bir 12 Volt soketin daha yer alması da ilginç bir artı.

420 litre gibi büyük bir bagaj hacmine sahip olan otomobilin bu hacmi, asimetrik katlanan arka koltuk sırtlıkları sayesinde 1.228 litreye ulaşabiliyor. Bagaj zemini altında da küçük depolama alanları sunan 308'in koltuk sırtlığı ortasında bagaja ulaşmak için bir de küçük kapak bulunuyor.


Konfor


308 GTI, ailenin en sportif modeli olduğundan süspansiyon sistemi de buna göre ayarlanmış. Diğer kardeşlerininkinden ser olan sistem 235/35-19 ölçülerindeki lastiklerin ince yanaklarıyla da birleşince bozuk yol konforunda biraz zorlanabiliyor. Geniş engellerde sorun yaşatmayan otomobil küçük darbeleri iç mekana iletiyor.

İzolasyon konusunda kardeşleri gibi sıkıntısı olmayan aracın motor sesi izolasyonu bilerek azaltılmış gibi. Bunun nedeniniyse anlamak zor değil. Geniş lastiklere rağmen yol sesini iyi şekilde sönümleyen 308 GTI'ın rüzgar sesi izolasyonu da C segmenti ortalamalarını karşılıyor.

Vücudu saran ön koltuklarda masaj fonksiyonu sunan Peugeot, bu koltukların kalın sırtlıkları nedeniyle arkada oturanlara aynı ferahlığı sunamıyor olsa da bu bölümde diz mesafesi kabul edilebilir sınırlar içerisinde kalıyor. Döşemelerle birlikte tavan kaplamasının da siyah renkli olması ve cam tavan opsiyonu bulunmaması yaşam bölümünü biraz karartmış.

Donanım konusunda da cömert olan test aracında elektrikli cam ve yan aynalar, çok fonksiyonlu direksiyon simidi, elektrokrom iç ayna, tek ekrandan kumanda edilebilen ses, havalandırma, araç bilgisayarı ve navigasyon sistemleri, ön ve arka park sensörleri, çift bölgeli klima, çift USB çıkışı, masaj fonksiyonlu ön koltuklar, deri ve Alcantara döşemeler, Aux, 230 ve 12 Volt çıkışları, anahtarsız giriş ve çalıştırma sistemi, elektrokrom iç ayna, geri görüş kamerası, far ve yağmur sensörü, yokuş kalkış desteği, full LED farlar, hız sınırlama ve hız sabitleme sistemi, açısı ve pozisyonu ayarlanabilen ön kol dayanağı ve Bluetooth bağlantısı bulunuyor.

Hafif kemikli yapısıyla GTI armasının hakkını veren 6 ileri vitesli manuel şanzımanın debriyaj pedalı ağır olmasa da kavrama noktası, bir performans otomobili için biraz yukarıda kalıyor. Bu pozisyon servislerde aşağıya çekilebilir.


Sürüş


GTI amblemli bir Peugeot'dan beklendiği gibi 308 GTI'ın da sürüş performansı etkileyici. İnce yanaklı Michelin Pilot Super Sport lastiklerle birleşen sert süspansiyon sistemi, bu tip bir otomobilden beklenmeyecek derecede iyi yol tutuş karakteristikleri sağlıyor.

Bununla birlikte aracı yüksek süratle kullanırken dikkat edilmesi gereken şeyler var. Türkiye'nin en düzgün asfaltında bile geniş dalgalanmalar olduğu bu otomobille rahatça anlaşılıyor. Otoban sürüşlerinde bile 200 km/s üzerine çıkışdığında en ufak zemin bozukluğu, zıplama olarak geri dönüyor ki sürücülerin buna çok dikkat etmesi gerekiyor.

Peugeot'nun yeni modellerinde kullandığı küçük çaplı direksiyon simidinin zevkini en iyi veren otomobil olan 308 GTI başarılı yönlendirme karakteristiklerine sahip. Daha önce çok yüksek olmayan süratlerde, pist ortamında yaptığım testte, kilitli diferansiyel sayesinde virajlı yollarda sürüşün ne kadar zevkli olduğunu belirtmiştim. Otomobilin Peugeot Sport imzalı frenlerinde, önde 380 mm çaplı diskler kullanılmış ki 1.205 kg gibi düşük bir ağırlıkla birleşince bunların performansı da göz kamaştırıcı hale geliyor.

Yüksek yan desteklere sahip ön koltuklar virajlarda harika tutuş sağlarken alt devirlerde pek çıkmayan motor sesinin yüksek devirlerde içeriye girmesi zevk veriyor. Tam da bu noktada performans verilerine değinmek yerinde olur. 1.6 litre hacimli motoru turbo besleme yardımıyla 270 beygir güç, 330 Nm tork üretebilen otomobil 0'dan 100 km/s sürate 6 saniyede ulaşabilirken maksimum sürati 250 km/s olarak açıklanıyor.

Diğer birçok Peugeot modelinde kullanılan elektronik hız sınırlandırmasıysa bu araçta görev almıyor. Bunun nedeniyse çok kısa tutulan vites oranlarının, motoru, maksimum süratte neredeyse devir kesiciye denk getiriyor olması. Bu nedenle hızlanma performansı iyi olan 308 GTI'ın yüksek süratlerde ürettiği ses ve tükettiği yakıt fazla oluyor.

Turbo beslemeye sahip, küçük hacmli motorların tipik özellikleri gereği zorlanmadığında düşük yakıt tüketebilen otomobilin ortalama değerleri 6 litre/100 km seviyesinde tutulabilse de bu tip araçların genel kullanımları sonunda ortalama 10 litre/100 km'nin üzerine rahatlıkla çıkıyor.


Fiyat/Donanım


2017 model Peugeot 308, 1.2 litre hacimli motor ve Access donanımıyla 85.900 TL seviyesinden başlayan fiyatlara sahip. Aynı aracı 2016 model olarak almak içinse 76.900 TL ödemeniz gerekiyor. 308 GTI'da da benzer bir durum geçerli. 2017 model 308 GTI by Peugeot Sport 172.900 TL fiyat etiketine sahipken 2016 modellerde bu fiyat 163.900 TL seviyesine iniyor.

Opsiyonel donanımsız tek donanım paketine sahip olan araçta Full LED farlar, çift egzoz çıkışı, 19 inç çaplı jantlar, kırmızı renkli ön kaliperler, 380 mm çaplı ön fren diskleri, kilitli diferansiyel, çift gövde rengi, elektrikli cam ve yan aynalar, çok fonksiyonlu direksiyon simidi, elektrokrom iç ayna, tek ekrandan kumanda edilebilen ses, havalandırma, araç bilgisayarı ve navigasyon sistemleri, ön ve arka park sensörleri, çift bölgeli klima, çift USB çıkışı, masaj fonksiyonlu ön koltuklar, deri ve Alcantara döşemeler, Aux, 230 ve 12 Volt çıkışları, anahtarsız giriş ve çalıştırma sistemi, elektrokrom iç ayna, geri görüş kamerası, far ve yağmur sensörü, yokuş kalkış desteği, full LED farlar, hız sınırlama ve hız sabitleme sistemi, sportif yan desteklere sahip ön koltuklar, ön yan ve perde hava yastıkları, açısı ve pozisyonu ayarlanabilen ön kol dayanağı, Denon müzik sistemi ve Bluetooth bağlantısı bulunuyor.


Sonuç

Peugeot'nun değişimini başlatan model olan 308'in C segmentinde yeri çok önemli. GTI logosunu bu modele geri getiren otomobil de sportif bir aracın gerekliliklerini, aile boyu bir hatchback ile birleştirebilmiş. 1.6 litre hacimli motoru sayesinde vergi avantajı olan 308 GTI'ın görünümü çok vahşi olmasa da gücünü belli eden yeterince detay bulunuyor.

Yüksek performansa oranla makul kalabilen yakıt tüketimi de dikkat çekici olan otomobilin hızlanmaya odaklanmış vites oranları, yol boşaldığında 7. vitesi aratıyor olsa da yükselen motor sesini dert etmeyen kişilerin rahatsız olması için bir neden bulunmuyor. Fiyatı da rekabete göre avantajlı olan 308 GTI'ın en büyük eksiğiyse artık şehirlerin olmazsa olmazı otomatik şanzıman.


Fotoğraflar


Test sırasında çektiğim fotoğraflara buradan ulaşabilirsiniz.

7 yorum:

  1. iyi de 3mm'nin mantıklı bir açıklaması var mı?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Daha büyük fren diskleriyle alakalı olabilir.

      Sil
  2. ya abıcım bız motor1 turkıye youtube testlerınde senı gormek ıstıyoruz anla sunu bı gorunuyon ıkı test yoksun e serısını senle ızlemek ısterdık o bıyıgına sıctımın kım ya

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. :)
      Şafak da iyidir ya. Benim iki test geliyor yakında, merak etmeyin.

      Sil
    2. İnsanların bıyıklarını yargılamak size düşmez beyfendi..

      Sil
    3. Def-i hacetinizi benim üzerimde giderme hakkını kimden alıyorsunuz?

      Sil
    4. İblis bıyıklar dile gelmiş!! Tez kellesi vurula!

      Sil