5 Ocak 2015 Pazartesi
Citroën C4 Cactus 1.2 e-VTI Shine ETG5
Fransız otomobil üreticilerinin farklı projelerle dikkat çekmesine alışmak mümkün değilmiş gibi duruyor. Otomobil teknolojisine birçok katkısı olan bu ülkenin en alışılmadık tasarımları yollara taşıyan markasıysa Citroën. Çoğu üretici marka yüzü konseptiyle bütün araçlarını birbirine benzetirken Citroën'in bütün modelleri farklı görünüme sahip.
Bu modellerden en çok dikkat çekeniyse şüphesiz C4 Cactus. 2007 yılında C-Cactus ismiyle tanıttığı yuvarlak hatlı konsepti uzun süre geliştiren marka 2013 yılında Citroën Cactus ismini verdiği konseptini sergilediğinde de araç üzerinde yapılacak çok iş varmış gibi görünüyordu. 2014 yılında otomobilin seri üretim modelleri C4 Cactus olarak karşımıza çıktığında firmanın aynı şekilde düşünmediğini de anlamış olduk.
Dış Mekan
Model gamının tamamında iddialı tasarımlar sunan Citroën bu özelliğini C4 Cactus ile birlikte zirveye çıkarmış. Konsept modelinin yan camları yerleştirilmiş hali gibi görünen otomobil sadece bu markanın ürün gamında yer alan araçlara benzememekle kalmıyor, piyasada sunulan hiçbir otomobile benzemiyor.
Cesur hatlarıyla "Sev ya da nefret et" modelinin bir örneği olan otomobilin yuvarlak ön bölümünde ayrı konumlandırılmış LED gündüz aydınlatmaları ve farlar göze çarparken hava emiş bölümünün darlığı dikkat çekiyor. Tamponlar, çamurluklar ve yan eteklerin alt bölümlerinde siyah renkli plastik korumalar kullanan Citroën tasarımda büyük yeri olan Airbump isimli bombeli plastik korumalarıysa kapıların ortasına eklemiş. Farklı renklerde alınabilen bu parçaların şekil olarak benzerleri far ve stopların altına da eklenmiş.
Füme renkli ve 16 inç çaplı jantlara sahip olan test otomobilinin yan ayna renkleri de siyah seçilirken farklı tasarıma sahip tavan raylarında da aynı renk kullanıldığı görülebiliyor. Şık görünümlü C sütununa Cactus yazısı ekleyen Citroën aracın bagaj kapağına bir spoiler yerleştirmiş. Küçük LED stopların arasında kalan bölümde Airbump renklerine sahip kaplama ve önde olduğu gibi siyah renkli Citroën logosu görülebiliyor.
4.157 mm boya sahip olan otomobil yan aynalar hariç 1.729 mm genişliğindeyken tavan raylarıyla birlikte yükseklik 1.530 mm olarak açıklanıyor. Aks mesafesiyse 2.595 mm olarak açıklanıyor.
İç Mekan
Dış görünümü konsept modelinden kopyalanan otomobilin içerisinde de aynı aracın rüzgarları esmekte. Ön kapılar içerisinde Airbump görünümlü süslemeler, deri kapı tutamağı, şık kapı kolu ve hoparlör yuvasıyla çok uzun olmayan fakat geniş kapı içi gözleri bulunurken piyano siyahı kaplamalar elektrikli cam kumandalarına ev sahipliği yapıyor.
Ön panelin sol tarafında oval havalandırma ızgarası ve altına yerleştirilen elektrikli yan aynayla far yükseklik ayarı kumandaları dikkat çekerken çift renkli deri döşemeye sahip üç kollu ve çok fonksiyonlu direksiyon simidinin arkasında dijital bir gösterge paneli bulunuyor.
Koltuklar ve kapı içlerinde olduğu gibi ön konsolu da çift renkli olan aracın orta konsolu üzerinde, kardeş marka Peugeot'nun farklı modellerinde de görebileceğimiz büyük dokunmatik ekran yer alıyor. Aracın çoğu fonksiyonu bu ekran üzerinden kontrol edilebilirken bu bölümün altına eklenen yedi düğme çevrede göze çarpan tek hareketli kumanda elemanları olarak belirtilebilir.
Orta konsolda yer alan iki havalandırma ızgarasından sağda olanı hem yolcuya dönük hem de daha büyük bir tasarıma sahip. İlginç görünümü pekiştiren bu tasarımın asıl nedeniyse yolcu için sağda ızgara sunulmuyor olması. Biraz daha aşağıda USB ve 12 Volt girişleriyle birlikte telefon koymak için ideal bir tepsi görülebilirken otomatik şanzımanın seçim tuşları hemen altta yerini almış. Şık bir el freni koluna sahip olan C4 Cactus'ün bu ekipmanı önünde, içerisinde tek bardaklık yer alan bir cep bulunuyor.
Normalden geniş tasarlanan ön koltukların ortasındaki kol dayanağı katlandığında bu iki koltuğun birleştiği görülebiliyor. Ön yolcu koltuğunun ilerisinde, konsolun üst kısmına yerleştirilen torpido gözü çok şık bir kapağa sahipken içerisinde yolcu hava yastığı devreden çıkartma aparatıyla USB ve Aux girişleri yer alıyor. Bu bölümde sunulan hacim yeterli gelmediği durumlar için daha aşağıya kapaksız bir göz eklenmiş.
Perdesi bulunmayan cam tavan sayesinde çok ferah olan arka koltuklara geçildiğinde kapı içlerinde standart gözlerin yanında küçük cepler olarak da görev yapabilecek kapı çekecekleri görülebilirken C1'de olduğu gibi bu aracın arka kapılarında da camların dışarıya doğru kanırtılarak açıldığı dikkatlerden kaçmıyor.
Yüksek bir ağıza sahip olan bagaj bölümünün içerisinde çıkıntılar bulunmayan otomobilin sunduğu 358 litre hacim, arka koltuk sırtlığı tek parça olarak katlanarak 1.170 litreye ulaştırılabiliyor.
Konfor
Fransız otomobillerinin genel olarak başarılı olduğu bir bölüm olan konfor konusunda C4 Cactus'ün de zayıf kalmaması şaşırtıcı olmadı. Süspansiyon sistemi ortalama sertliğe sahip olsa da test aracında kullanılan 16 inç çaplı jantlar ve 205/55 ölçülerindeki lastikler küçük darbelerde yeterli sönümleme özelliğine sahip.
Yumuşatılmayan süspansiyon sisteminin iç mekana aktardığı darbeleri çok iyi bertaraf edebilen koltukların geniş yüzeyleri 90'lı yılların büyük Mercedes modellerini hatırlatıyor. Kompakt bir otomobil standartlarında diz ve baş mesafesi sunan koltuklar cam tavan sayesinde daha da ferah hissettirirken karartılan cam tavanın perdesinin bulunmaması yaz aylarında sorun yaratabilir.
Konfor ağırlıklı sürüş özelliklerine sahip olan otomobilin direksiyon sistemi yumuşak ayarlıyken yol, motor ve rüzgar sesi izolasyonları da başarılı. Konu ses izolasyonundan açılmışken geçtiğimiz haftalarda test ettiğim C1'in arka camlarında yer alan özelliğin bu otomobilde de kendisini gösterdiğini söyleyebilirim. Camların dışarıya açılması nedeniyle tek taraflı fitil kullanılan araç dış mekandaki sesleri buradan içeriye alabiliyor.
Konfor donanımı da başarılı olan test otomobilinde elektrikli ön camlar ve yan aynalar, panoramik cam tavan, çok fonksiyonlu direksiyon simidi, kadife döşemeler, geri görüş kamerası, Stop/Start, hill holder, ön ve arka park sensörleri, park yardımcısı, dokunmatik ekran üzerinden kumanda edilebilen otomatik klima, 6 hoparlörlü ses sistemi, jukebox, çift USB girişi, Aux girişi, navigasyon sistemi, far ve yağmur sensörleri, yol bilgisayarı, cruise control ve Bluetooth bağlantısı bulunuyordu.
Daha önce Peugeot 2008'de test etme şansı bulduğum tek kavramalı, 5 ileri vitesli yarı otomatik şanzıman C4 Cactus'ün donanımında da yer alıyor. Daha çok yavaş sürüşler için uygun olan ve sportif sürüş modu bulunmayan ünite vitesleri yavaş bir biçimde değiştiriyor.
Sürüş
Hafifçe yüksek bir yapıya sahip olsa da yüksek süratlerde bile dengeli bir sürüş sunan C4 Cactus'ün direksiyon sistemi biraz hissiz olsa da aracın genel yapısı dinamik sürüşleri körüklemiyor. Altyapısı çok daha güçlü motorları kaldırabilecek gibi hissettiren otomobilin dengeli duruşlar sağlayan fren sistemi uzun strok sunan bir pedala sahip.
5 ileri vitesli yarı otomatik şanzımanın yavaş değişimlerini manuel olarak da kumanda edebilmek sportif sürüş hissini biraz daha artırıyor. Bu işlem sadece direksiyon simidi arkasına yerleştirilen kulakçıklar kullanılarak gerçekleştirilebilirken devir göstergesinin donanımda olmaması bu tür kullanımlarda az da olsa sıkıntı yaratabiliyor.
1.2 litre hacimli motoru herhangi bir aşırı beslemeye sahip olmayan otomobil 82 beygir güç, 116 Nm tork üretebiliyor. Devirlenmeye istekli olan 3 silindirli motor 975 kg ağırlığındaki hafif kasayı düşük süratlerde hareket ettirmekte zorlanmasa da sürat arttıkça etkileyicilik katsayısı azalıyor. 0'dan 100 km/s sürate 15 saniyede ulaşabilen aracın maksimum sürati 172 km/s.
90 km/s altında tutulan süratlerde ve akıcı trafikte ortalama yakıt tüketim değeri 5.5 litre/100 km seviyesi altına indirilebilen aracı otoyol süratlerine ayak uyduracak şekilde kullanmaksa bu tüketimi artırıyor. Test genelinde ortalama tüketim 7.4 litre/100 km olarak gerçekleşti.
ETG6 isimli şanzımanla sunulan turbo Diesel motorlu C4 Cactus modeli hem daha tutumlu, hem daha performanslı hem de daha önce test ettiğim Peugeot 508 modelinde olduğu gibi daha konforlu bir düşük sürat sürüşüne sahipmiş gibi görünüyor.
Fiyat/Donanım
Türkiye'de iki motor, üç donanım ve yine üç şanzıman seçeneğine sahip olan C4 Cactus'ün 1.2 litre hacimli benzinli motor ve 5 ileri vitesli manuel şanzımana sahip olan örneği Live donanım paketiyle 56.200 TL'ye satılırken ETG5 şanzıman ve en üst donanım paketi Shine ile fiyat 63.800 TL'ye ulaşıyor.
Standart donanımında elektrikli ön camlar ve yan aynalar, çok fonksiyonlu direksiyon simidi, geri görüş kamerası, Stop/Start, hill holder, ön ve arka park sensörleri, ön, yan ve perde hava yastıkları, park yeri mesafe ölçümü, dokunmatik ekran üzerinden kumanda edilebilen otomatik klima, 6 hoparlörlü ses sistemi, jukebox, çift USB girişi, Aux girişi, navigasyon sistemi, 17 inç çaplı jantlar, far ve yağmur sensörleri, yol bilgisayarı, cruise control ve Bluetooth bağlantısı yer alan otomobilin opsiyonları arasında yer alan cam tavan için 1.250 TL, park yardımcısı için 1.000 TL, Habana döşeme için 750 TL, sedefli beyaz gövde rengi için 1.500 TL, Airbump için 300 TL ek ücret isteniyor.
Sonuç
Giderek tekdüze bir hal almaya başlayan otomobil tasarımlarını Citroën gibi firmaların canlandırması çok güzel. Herkesin beğenmeyeceği fakat beğenenlerin aklına kazınan bir görünüme sahip olan aracın Airbump gibi orijinal detaylara sahip olması da çekiciliğini artırıyor.
Düşük ağırlığı sayesinde yüksek süratlerde olmasa da şehir sürüşlerinde kendisini rahatça taşıyabilen otomobilin yakıt tüketimi de bu sayede aşağıya çekilebiliyor. Ferah iç mekanında da ilginç tasarım detayları bulunan C4 Cactus değişkenliğin kitabını yazmasa da görünümü beğenenlerin buna çok takılacağını zannetmiyorum. Daha önce de belirttiğim gibi daha düşük tüketim, daha yüksek performans ve daha yüksek konfor arayan müşterilerin turbo Diesel motora sahip örneklere yönelmesi yerinde olacaktır.
Fotoğraflar
Test sırasında çektiğim fotoğraflara buradan ulaşabilirsiniz.
Kaydol:
Kayıt Yorumları (Atom)
bir kaç hafta önce yolda gördüm, sanki yerden yüksek değil gibi. tasarım fena değil ama klasik psa hastalığı bunda da devam ediyor, motor kapağı yok, tavandaki anten teletabi gibi uzun, kaputta kesin piston da kullanmamıştır. güya bunlardan kar edecekler ama, mükemmellik ayrıntılarda gizlidir. Fransızlar daha bunu anlayamadı.
YanıtlaSilÇok yüksek değil yerden. O konuda da arada kalıyor. Kaputta piston yok. Üst kapağının çıkarılmış olabileceğini düşünüyorum. Sonuçta maliyet düşmüş ama asıl düşüş arka kapı camları ve tek parçalı katlanan arka koltuk sırtlığı gibi yerlerde.
SilBu aracın air bump kaplamaları aracı inanılmaz ucuz gösteriyor. Üstelik kullanılan malzeme sebebiyle de çok toz tutuyor.
YanıtlaSilBen cactus'un özellikle konsol tasarımını ve devasa vites düğmelerini başarısız buldum. Açıkçası bu tasarımdan ya nefret edilir ya da çok sevilir. Ben nefret eden kesimdenim.