11 Haziran 2015 Perşembe

Mazda CX-3 1.5 SKYACTIV-D 4WD AT Power Sense


Son yıllarda Kodo tasarım diliyle birlikte gözle görülebilir bir çıkışa geçen Japon üretici Mazda yakaladığı ivmeyi korumakta kararlı. Bu doğrultuda, özellikle Avrupa pazarının büyüyen bölümlerinden olan B segmenti crossover için de bir model hazırlayan firma bu aracı 2014 yılında tanıtmıştı.

2015 İstanbul Autoshow'da sergilenmesinin ardından Türkiye'de de satışa sunulan otomobilin basın lansmanı İstanbul'dan başlayıp Yunanistan'a uzanan bir parkurda yapıldı. Şimdiye kadar kapora ile bile yüzlerce sipariş alan CX-3'ün daha ilk günlerden başlamış gibi görünen başarılı çizgisinin sırrını lansman sırasında araştırdım.


Dış Mekan


Kodo tasarım diline sahip Mazda modelleri hakkında söylenen ilk sözlerden çoğu dış tasarımın güzelliğiyle ilgili. CX-3'te de korunan dinamik hatlar aracın sportif bir görünüme bürünmesini sağlamış. Mazda'nın neredeyse bütün modellerinde kullandığı kromajlı büyük ön panjur, ince tasarımlı farların içerisine kadar uzanırken alt kısmına siyah renkli bir splitter eklenen tampon dike yakın bir açıya sahip aydınlatma grubuna ev sahipliği yapmış.

Kaputta başlayan şeritlerin ön kapılardan aşağıya doğru kıvrıldığı görülürken sinyal entegre edilmiş yan aynalar da cam seviyesinin altına sabitlenmiş. Çamurlukları kaplayan siyah plastik korumalar kapı altlarında da devam ederken bu bölümde ayrıca kromajlı çıtalara da yer verilmiş. 18 inç çaplı jantlarda kullanılan çift renk de sportif görünümü pekiştirmiş.

Arka kısmı da dinamik bir görünüme sahip olan CX-3'ün yatık konuma ve ince uzun bir tasarıma sahip stoplarının üzerinde, alt kısmı V şeklini almış bagaj kapağı camı görülebiliyor. Çift renkli spoiler üzerinde küçük anten dikkat çekerken siyah renkli tamponun altında yer alan çift egzoz çıkışı sportif görünümü tamamlamış.

4.275 mm boya sahip olan otomobilin genişliği 1.765 mm, yüksekliği de 1.535 mm olarak açıklanırken aks mesafesi 2.570 mm.


İç Mekan


CX-3'ün dinamik hatları iç mekanda da devam ediyor. Bütün kapı içlerinde, araç boyutlarına göre makul ölçülerde olan cepler sunan aracın sürücü kapısında elektrikli cam ve yan ayna kumandaları bulunuyor. Metal kapı kollarıyla birlikte kol dayanaklarının kırmızı deriyle kaplı olması hoş bir kontrast oluşturmuş.

Üç kollu, çok fonksiyonlu ve deri kaplı direksiyon siminin iki yanına yuvarlak havalandırma ızgaraları koyan Mazda sol bölümde çekiş kontrol sistemi, lastik basınç ayarı sıfırlama, kör nokta uyarısı, start/stop ve şeritte kalma asistanı düğmelerine yer verirken sağa motor çalıştırma düğmesini eklemiş. Direksiyon kolonunda yer alan kalın kumanda kolları ve büyük kısmı dijital olan gösterge tablosu diğer Mazda modellerinde de karşımıza çıkıyor. Bu kısmın üzerindeyse aracın motoruyla birlikte dirilen head-up display ekranı görülebiliyor.

Orta konsolun üst bölümünde sabit bir bilgi ekranı kullanan Mazda daha aşağıda gizlenmiş bir havalandırma ızgarası ve boydan boya deri kaplı bir kısım sunuyor. Metalik kumanda bileziklerine sahip havalandırma sisteminin üzerinde emniyet kemeri ve hava yastığı uyarıları bulunurken daha aşağıda CD girişi, USB ve Aux çıkışları, SD kart yuvası ve 12 Volt soketi görülebiliyor. Şık görünümlü vites kolunun gerisinde deri kaplı el freni kolu, HMI kumanda birimi, bir çift bardaklık ve arka koltuklar için bölmeli bir cep bulunuyor.

Yüksek bir bagaj kapağına sahip olan CX-3'ün çift katlı bagaj bölümü 350 litre hacim sunsa da Bose ses sistemli araçlarda bu hacim 287 litreye geriliyor. Bu hacim, asimetrik olarak katlanabilen arka koltuk sırtlıkları sayesinde 1.260 litreye ulaşıyor.


Konfor


Bulunduğu segment dolayısıyla CX-3'ün önceliklerinden birisi konfor değil. Ortalamanın üzerinde bir sertliğe sahip süspansiyon sistemi ve 215/50-18 ölçülerindeki lastikleriyle daha çok dinamik sürüşlere hazır bir araç resmi çizen otomobil küçük çukur geçişlerinde rahatsızlık vermese de sistem konfor ağırlıklı tasarlanmadığını hissettiriyor.

Yol, rüzgar ve motor sesi izolasyonu konusunda segment standartlarının üzerinde bir performans gösteren CX-3'ün koltuklarındaysa B segmenti ortalamalarında yer alan mesafeler sunulmuş.

Konfor donanımı konusunda sınıfının önde gelen modellerinden olan CX-3'te elektrikli cam ve yan aynalar, anahtarsız giriş ve çalıştırma, yol bilgisayarı, çok fonksiyonlu direksiyon simidi, deri döşemeler, karartılmış arka camlar, arka park sensörleri, geri görüş kamerası, head-up display, Bose müzik sistemi, Bluetooth bağlantısı, çift USB girişi, Aux girişi, SD kart yuvası, far ve yağmur sensörleri, viraj adınlatması, yokuş kalkış desteği, uzun far asistanı ve mesafe takip radarlı cruise control bulunuyor.

Özellikle şehir trafiğinde önemli bir konfor unsuru haline gelen otomatik şanzıman da aracın donanımları arasındaydı. Diğer Mazda modellerinden de tanıdığımız 6 ileri vitesli tam otomatik ünite sarsıntısız vites geçişleriyle kendisini kanıtlamış bir şanzıman. Manuel kullanıma olanak tanıması da olumlu.


Sürüş


Mazda'nın son yıllarda sürüş performansı konusunda sportif bir yapıya büründüğünü söyleyebiliriz. CX-3'te de bu şekilde ilerleyen Japon üretici sertçe ayarlanmış süspansiyon sistemi ve ince yanaklı lastiklerle yanal salınımlardan uzak, dengeli bir yol tutuş karakteristiğine kavuşmuş.

Direksiyon tepkileri de başarılı olan otomobil zorlandığında önden kaymaya başlasa da cesaretinizi toplayıp gaz pedalına basmaya devam ederseniz dört tekerlekten çekiş sisteminin aracı toparlamasına şahit olabilirsiniz. Şanzımanın hem vites kolundan hem de direksiyon simidi arkasına eklenen kulakçıklardan manuel kumanda alması seri kullanım için iyi haberken gaz pedalının yere sabitlenmesi de dozlamayı kolaylaştırmış.

Manuel şanzıman ve önden çekiş sistemine sahip kardeşinden yaklaşık 100 kg daha ağır olan test aracı 1.300 kg'a yaklaşan ağırlıkla performans alanında harikalar yaratamasa da 1.5 litre hacimli turbo Diesel motorundan bekleneni verebiliyor. 105 beygir güç, 270 Nm tork üretebilen otomobil 6 ileri vitesli otomatik şanzımanla 0'dan 100 km/s sürate 11.9 saniyede ulaşabilirken maksimum sürat 172 km/s olarak açıklanıyor.

Sabit ve çok yüksek olmayan süratlerle ilerlendiğinde ortalama yakıt tüketimi 5.5 litre/100 km seviyelerine inebilen test otomobilinin organizasyon sonunda ortalama tüketim değeriyse 6.8 litre/100 km oldu.


Fiyat/Donanım


CX-3 Türkiye'ye tek motor seçeneğiyle ithal ediliyor. Araçta manuel şanzıman, önden çekiş sistemi ve giriş donanım paketi Motion istenirse fiyatlar 75.800 TL seviyesinden başlarken sadece dört tekerlekten çekiş sistemiyle birlikte sunulan otomatik şanzımanlı seçenek aynı donanımla 83.500 TL'den başlayan fiyat etiketine sahip. Power Sense paketli test aracımızın fiyatı 96.400 TL olarak açıklanırken çok şık duran beyaz deri döşemeler de ısmarlandığında bu fiyat 99.900 TL'yi buluyor.

Standart donanımında elektrikli cam ve yan aynalar, anahtarsız giriş ve çalıştırma, yol bilgisayarı, çok fonksiyonlu direksiyon simidi, deri döşemeler, karartılmış arka camlar, arka park sensörleri, geri görüş kamerası, head-up display, Bose ses sistemi, Bluetooth bağlantısı, çift USB girişi, Aux girişi, SD kart yuvası, far ve yağmur sensörleri, viraj adınlatması, yokuş kalkış desteği, ön, yan ve perde hava yastıkları, şeritte kalma asistanı, kör nokta uyarısı, 18 inç çaplı jantlar, şehir içi fren desteği, LED sis farları ve stoplar, uzun far asistanı ve mesafe takip radarlı cruise control bulunan test aracımızın tek opsiyonu 1.100 TL karşılığında sunulan metalik boyasıydı.


Sonuç


Özellikle Avrupa'da sürekli büyüme trendinde olan küçük crossover segmentine iddialı bir giriş yapan Mazda, Türkiye'nin önemli isteklerinden olan küçük hacimli turbo Diesel motor ve otomatik şanzıman ikilisinin yanına bir de dört tekerlekten çekiş sistemi katarak segmentinde tek olma gayreti içine girmiş.

Diğer Mazda modelleri gibi çok şık bir tasarıma sahip olan CX-3'ün bu şıklığını iç mekanda da devam ettirmesi olumlu. Performans anlamında harikalar yaratmasa da yakıt tüketimini makul seviyelere çekebilen otomobilin tam otomatik şanzımanı da özellikle şehir trafiğinin olmazsa olmazları arasında. Zengin donanım, başarılı izolasyon ve sportif ayarlı altyapısıyla daha da öne çıkan aracın fiyatı yüksekmiş gibi görünse de ilk siparişlerin miktarı bunun büyük bir sorun olmadığını belirtir nitelikte.


Fotoğraflar


Test sırasında çektiğim fotoğraflara buradan ulaşabilirsiniz.

8 yorum:

  1. helal olsun onur abime sıra cr-v de artık . Ben bu araca kol dayama olmamasını yakıştıramadım ama abi genel izlenimi kaliteli bir araçta çok büyük eksiklik

    YanıtlayınSil
    Yanıtlar
    1. Aksesuarlar arasında var aslında ama Türkiye'de sunmamışlar.

      Sil
    2. Amerika'da da yok on kol dayama.

      Sil
    3. amerikada olmayışı normal onlar pek kol dayama meraklısı değil herhalde ki honda crv dede öyle mesela 2 tane çubuk tarzı kol dayama var ama amerikada el freni mutlaka yanda bir yerlerde oluyor yada ayaktan birde onlara büyük ekranlar sunuluyok mesela kuga bizde yol bilgisayarında hallice onlarda tablet boy . ülkelere göre donanımlar farklı

      Sil
  2. Basarili test basarili arac teşekkürler. Dizel. Otm. Onden çekilişi versiyonu da olsaymis keske. Araziye cikmayacak kişiler icin fiyat avantaji olurdu ki çoğunlukla bayanlar şehir içi kullanımı için tercih edecek. Bir de bu uzak Doğu araçlarinda tek dokunma ile açılan camlar neden hala yok her donanim var halbu ki aracta :).
    bu aracla mazda nin Popülaritesi artar umarim.'

    YanıtlayınSil
    Yanıtlar
    1. o japonların takıntısı crvde donanımda yazmışlar koca koca tek dokunuşla açılan 4 cam otomatiği diye :D onlarda bunu koymak büyük mesele :D 4x4 olmayan model sunsabile manuel olabilir bunda işe yaramaz diye düşünüyorum

      Sil
  3. Onur bey ayrıntılı bir karşılaştırma başlığı altında bu segmentteki en populer araçları kıyaslasanız. 500x ve Renegade 1.4 170 otm 4x4, cx3 1.5 otm, mokka 1.6d ve diğerlerini. Artı ve eksileri yle bir makale yazsanız. Harika olur düşüncesindeyim.

    YanıtlayınSil
    Yanıtlar
    1. Renegade ve 500x'i beklerken taş olmazsam yazabilirim.

      Sil