28 Ocak 2013 Pazartesi

Ford Fusion 2.0 Titanium - Ford Mondeo 2.0 Titanium


Blogu düzenli takip edenlerin fark ettiği üzere Aralık sonunda A.B.D.'ye bir yolculuk yaptım. Tatil sırasında çok haber giremesem de test yapmaktan geri kalmamaya çalıştım. Yaptığım testlerin geneli, gelecekte Avrupa'da satışa sunulacak araçları kapsasa da araya eğlenceli birkaç araç da serpiştirdim.

2013 yılı içerisinde Avrupa'da yollarda görebilmeyi umduğumuz otomobillerden birisi Ford Fusion. Mondeo adıyla tanıyacağımız aracı test etmek, sosyal medyayı medyadan saymak istemeyen Ford Türkiye'ye kalsa imkansız olacağından işi binlerce kilometre öteden hallettim.

Test yazısına başlamadan önce A.B.D.'nin test prosedürü hakkında birkaç bilgi vereyim. Öncelikle test için herhangi bir bayinin kapısına gitmeniz yeterli. Police Interceptor gibi bazı özel modeller haricinde satıcının araç parkında bulunan yüzlerce araçtan istediğinizi test etmek için alabiliyorsunuz. Yani "Test aracı" şeklinde tanımlanmış otomobiller yok (gibi).

Durum böyle olunca süreceğiniz aracın motor ve donanımının yanında rengini bile seçebilme şansınız oluyor. Bütün bunlar güzel olsa da ülkenin negatif yanları da yok değil. Örneğin sigorta zorunlu koştuğundan genelde yanınıza bir satış temsilcisi veriliyor ki bu nedenle durup saatlerce fotoğraf çekemiyorsunuz. Bu nedenle çektiğim fotoğraf sayısında bir azalma oldu. İkinci bir olumsuzluk da Pennsylvania'nın maksimum 65 mil/s'lik hız sınırları ki bunlara uymasanız bile görebileceğiniz maksimum sürat, otomobillerin genelinde bulunan elektronik sınırlandırıcı nedeniyle 110 mil/s (176 km/s).


Dış Mekan


4.872 mm boya, 1.852 mm genişliğe, 1.478 mm yüksekliğe ve 2.850 mm aks mesafesine sahip olan Fusion aslında oldukça büyük bir otomobil olsa da Explorer ve F-150'nin standart olduğu bir ülkede göze küçük bile gelebiliyor.

Büyüklüğü ne olursa olsun yeni Fusion oldukça şık bir otomobil. İnceltilmiş farlar, yeni nesil Ford modellerinde görmeye alıştığımız ön panjur, LED stoplar, tampon alt kısmından çıkan çift egzoz çıkışı, cam altına sabitlenen yan aynalar, spoiler ve Titanium donanım seviyesinde opsiyonel olarak sunulan füme renkli, 19 inç çaplı jantlar şık dokunuşlar olarak dikkat çekyior.


İç Mekan


Aracın kapıları açıldığında güncel Mondeo ile aradaki fark daha da belirginleşiyor. Başarılı yan desteklere sahip ön koltuklara oturulduğunda genişleme fark edilirken bu hissi, tamamı siyah renkli olan iç mekan da bozamıyor. Şık görünen kapı içlerinde büyük fakat derin olmayan cepler buluyor. Elektrikli sürücü koltuğunun hafıza düğmelerinin de yer aldığı sol ön kapıda cam, ayna ve merkezi kilit kumandaları da bulunuyor.

Plastik kalitesi artmamış olan otomobilde şık tasarımlı ve çok fonksiyonlu direksiyon simidi, Ford SYNC arayüzlü, büyük kısmı dijital gösterge paneli, mavi renkli ambiyans ışıklandırması ve metal pedal seti sportif bir görünüm sunarken orta konsolda durum biraz değişiyor. Büyük bir dokunmatik ekrana sahip olan bu bölümün altında yer alan dokunmatik kumandaları sürüş sırasında kullanmak oldukça zahmetli. Girintili çıkıntılı olsalar da bakmadan hissetmesi zor olan bu butonların yüzeyleri de parmak izlerini belli ediyor.

Bu bölümün altına Volvo modellerinde olduğu gibi bir boşluk açan Ford buraya kapaksız bölmeler ve 12 Voltluk soket eklemiş. Sade görünümlü vites kolunun iki tarafına da düğmeler yerleştiren üretici araçta elektronik park freni kullanmış. Altında oldukça geniş bir hacim sunsa da ileri geri kaydırılamayan ön kol dayanağının hemen önünde büyük bardaklıklar dikkat çekiyor.

Arka koltukların uzayan baldır destekleri olumlu bir gelişmeyken diz ve baş mesafesindeki artış da potansiyel müşterileri çekecektir. Ayrı havalandırma ızgaralarına sahip olan arka koltuklarda 12 Volt soket, katlanabilir kol dayanağı, bardaklıklar ve üç adet kafalık standart olarak sunulmakta.

60/40 oranında katlanabilen arka koltuklar sayesinde genişletilebilen bagajın dar kapağı ve girintili çıkıntılı iç yapısı nedeniyle yüklemesi zor. Stepne nedeniyle zemini de yükselen bagajın sunduğu 453 litre hacim boyutlara göre çok küçük kalsa da Mondeo'da kullanılması muhtemel tamir kitiyle bu hacim 500 litrenin üzerine çıkacaktır.


Konfor


Kuzey Amerika pazarı için hazırlanmış otomobillerden beklediğim yüksek konfor seviyesi Fusion'da mevcut. Zengin bir donanım sunan otomobilde geniş koltuklar, 12 hoparlörlü, 390 Watt çıkış gücü sunan Sony marka ses sistemi, cruise control ve sesle kumanda sistemi gibi sürüşü kolaylaştıran birçok ekipman bulunuyor.

Opsiyonel olarak sunulan sunroof aracın boyutlarını göz önüne alınca biraz küçük kalsa da iç mekana daha fazla ışık girmesini sağlayabiliyor. Çift bölgeli klima başarılı bir havalandırma sağlarken 6 ileri vitesli şanzımanın yumuşak geçişleri konforlu sürüşe en büyük katkıyı sağlıyor. Viteslerin direksiyon simidi arkasında bulunan kulakçıklardan değiştirilebilmesi olumlu olsa da vites kolundan değiştirilememesi ilginç.

Bu arada Avrupa'da pek görmesek de Amerika için olmazsa olmaz donanımlardan olan garaj kapısı uzaktan kumandası ve anahtara entegre edilmiş uzaktan çalıştırma fonksiyonları da oldukça yararlı aksesuarlar. Buna karşılık yeni dünyada görmeye alışık olmadığımız ön ve arka sensörlere sahip park yardımcısı hem bu araçta hem de Mondeo'da sunulacak.


Sürüş


Kuzey Amerika'da kullanma şansı bulduğum araçlardan dinamik sürüş özellikleri beklemesem de konu Ford olduğunda beklentiler değişiyor. Orta sertlikte bir süspansiyon sistemine sahip olan otomobil 235/40-19 gibi iddialı ölçülere sahip lastiklerle birleşince başarılı olarak adlandırılabilecek sürüş karakterine sahip oluyor. Gerçi çok zorlama şansım olmadı fakat aracın ani yön değişimlerine verdiği tepkiler oldukça başarılı.

Ani direksiyon hareketlerini ıslak zeminde yapmanız gerekirse gaz pedalını kullanmak daha da avantajınıza olacaktır zira test ettiğim modelde bulunan dört tekerlekten çekiş sistemi güçlü motorla birleşince bu tip durumlardan kurtulmak çok daha kolay hale geliyor.

Güncel Mondeo modellerinde de görev yapan 2 litre hacimli motor turbo besleme yardımıyla 240 beygir güç, 366 Nm tork üretebiliyor. Büyüyen boyutlar ve dört tekerlekten çekiş sistemiyle birlikte ağırlaşan otomobilde performansı biraz düşen motor yine de başarılı çekişe sahip. Test süresince elde ettiğim 9.5 litre/100 km tüketim ortalaması Amerika kıtası için başarılı sayılsa da burada trafiğin Türkiye'de olduğundan çok daha sabit bir sürate sahip olduğunu da unutmamak gerek. Aracın önden çekişli modelleriyse büyük ihtimalle 9 litre/100 km ortalamasının altına inebilecektir.


Fiyat/Donanım


Türkiye'de yaşayan bizler için gülünç bir bölüme geldik. Galonu 3.5 Dolar seviyesinde gezinen benzin fiyatlarının pahalı sayıldığı A.B.D.'de 2 litre hacimli EcoBoost motor ve 6 ileri vitesli otomatik şanzımanla aracın satış fiyatı 30.200 Dolar. Dört tekerlekten çekiş sistemi için 2.000 Dolar ek bedel talep eden Ford Suınroof ve uzaktan kumandalı garaj kapısı açıcısı için 895, 19 inç çaplı jantlar içinse 695 Dolar fark istiyor.

Arka park sensörleri standart olarak sunulan aracı ön sensör ve otomatik park etme sistemiyle birlikte almak için 795 Dolar ödeme yapmak gerekirken sesli komut alabilen navigasyon sistemi 795 Dolar değerinde.

Test aracının, vergiler dahil, ahatar teslim satış fiyatı 35.925 Dolar olsa da özellikle şu sıralar elde olan modeller için 3.000 Dolara varan indirimler yapılıyor. Türkiye'nin vergi sistemiyleyse bu donanımlara sahip aracın 120.000 TL'nin altına alınabilmesi mümkün değil.


Sonuç


2013 yılının yaz aylarına doğru Avrupa pazarına sunulması beklenen Ford Mondeo'nun Amerikan yorumu Fusion'ı test etme imkanı bulmak her hafta başıma gelen bir olay değil. İstanbul Auto Show'da sergilenen aracın kapılarını bile açtıramadığımızı düşünürsek üretim kalitesi ve performansını kısa yoldan (Belki de uzunundan) görmek hoş oldu.

Güncel Mondeo'ya göre daha hoş görünümlü ve ve daha büyük olan yeni nesil araç bu motor seçeneğiyle olmasa da yeni nesil Diesel motorlarıyla Avrupa'da da çok dikkat çekecek. Yenilikçi olsa da kullanımda zorluk yaşatabilen orta konsol kumandaları nasıl karşılanacak bilemiyorum ama bagajın bir şekilde büyütülmesi şart.


Fotoğraflar


Test sırasında çektiğim fotoğraflara buradan ulaşabilirsiniz.

19 yorum:

  1. Avrupada malzeme kalitesi artar mi?

    YanıtlayınSil
    Yanıtlar
    1. Artacağını ummakla birlikte çok da zannetmiyorum.

      Sil
  2. yine patlatmışsın testin kralını. sana jeremy clarkson halt etsin diyorum tevazu gösteriyorsun. hadi clarkson'u geçtim şu saffet üçüncüden eksiğin yok. umarım tv'ler seni keşfeder de türkiyenin ihtiyaç duyduğu mükemmel otomobil programını yapabilirisin!!!

    YanıtlayınSil
  3. onur abi bu yeni mondeo alici kitlesini genisletir mi? insigniadan passattan musteri calabilir mi sence?

    YanıtlayınSil
    Yanıtlar
    1. Güncel haliyle de çalabiliyor olması lazım. Doğrudan rakipleri Passat ve Insignia. Yeni haliyle de daha başarılı olacak gibi görünüyor.

      Sil
  4. Onur abi eğer 508' test ettiysen, sence hangisi daha konforluydu? Donanım açısından hangisi daha üstün ?

    YanıtlayınSil
    Yanıtlar
    1. Avrupa pazarında satılacak modellerin donanımlarını bilmek lazım soruya cevap verebilmek için. A.B.D.'nin beklentileriyle Avrupa'nınkiler farklı. Kuzey Amerika'da arka park sensörlerine lüks olarak bakılıyor örneğin.

      Süspansiyon konforu Fransız otomobillerinin genelinde iyidir zaten. 508 de yüksek konfor sunuyordu ama şahsen ben biraz daha sert bir sürüş için Mondeo'yu tercih ederdim.

      Sil
    2. mondeo'nun sürüşünü bilmiyorum ama 508 sert kullanıma müsait gibi görünse de(altı düz direksiyon,direksiyon arkasında vites değiştirme kulakçıkları,ilk kalkış haricindeki hızlanma) hiç de öyle olmayan bir araç.agamemnon'un da dediği gibi 508'in süspansiyon konforu çok yüksek.hatta şöyle söyliyim konfor yapalım derken göz çıkarmışlar.passat'ın(üstelik çok daha acemi bir sürücüyken) zorlamadığı kadar zorladı beni sakar geçidini inerken 508.onun dışında virajlara azıcık sert girdiğinizde bile aracın merkezkaça tutulduğunu çok net hissedebiliyorsunuz

      Sil
  5. Spoiler baz donanimda da standart mi?

    YanıtlayınSil
    Yanıtlar
    1. Değil. Titanium'da ücretsiz spoiler iptal etme opsiyonu var ama.

      Sil
  6. neden kıç tarafı hala kaba yapılıyor anlamıyorum. daha alçak olsa çok daha iyi görünmez mi? (ör. mazda6)

    YanıtlayınSil
  7. aracın motor ve yol gürültüsü açısından izalasyon başarısını nasıl değerlendiriyorsunuz acaba?

    YanıtlayınSil
    Yanıtlar
    1. İkisi de güncel Mondeo ile eşdeğer diyebilirim. Motor sesi güzel olduğundan ilki sorun olmuyor ama Pennsylvania'nın beton yollarında, ortalama süratlerde bile yol sesi alınıyor içeriye.

      Sil
  8. Onur Bey döktürmüşsünüz yine emeğinize sağlık bizlere zaman harcayıp arabalar hakkında bilgilendirdiğiniz için iyi çalışmalar.

    YanıtlayınSil
  9. Türkiye şartlarında hangi motor kaç tl olur farkındayız hepimiz sanırım :) 60.000 liraya baz donanım bile geleceğinden şüpheliyim -şu an 53.575 görünüyor-. 1.6 dizel otomatik sanırım zaten yok- hatam varsa affola-. inşallah çöp olmaz tasarım çok hoş.

    YanıtlayınSil
    Yanıtlar
    1. Henüz yok 1.6 Diesel ve otomatik fakat Volvo'da bu ikilinin sunulmaya başlaması umutlandırdı beni.

      Sil