Özellikle küçük hatchback araçlardan söz edilince aklımıza gelen markaların başında Ford bulunuyor. Firmanın öncelikleri arasında yer alan başarılı yol tutuş geleneğini sürdüren araçlardan B segmentinde yer alanı Fiesta ismiyle 1976 yılında piyasaya çıktı ve bu yıl, yaratılışının 40. yılını kutluyor.
Fiesta'nın ikinci nesil örnekleri 1983 yılında yollara çıkarken üçüncü nesil araçlar 1989 yılında bizlerleydi. Mazda ile yapılan ortaklık sonucunda ortaya çıkan dördüncü nesil Fiesta 1995 yılında piyasaya sürülürken kiralama firmalarının favorilerinden birisi olan beşinci nesil araçlar 2002 yılında bizlerleydi. Bir dizi Verve isimli konseptin ardından karşımıza çıkan altıncı nesil Fiesta, 2008 yılından beri bizlerle. Zaman içinde van'dan pick up'a birçok farklı gövde tipi tanıtılan Fiesta'nın tesime konuk olan seçeneği üç kapılı kasaya ve ilginç bir motora sahip.
Dış Mekan
Fiesta'nın sadece üç kapılı gövdeyle sunulan sportif kardeşleri Red ve Black, isimlerinden de anlaşılabileceği gibi sadece kırmızı ve siyah gövde rengiyle alınabiliyor. Kırmızı renkli test aracının ön panjur, tavan, splitter ve yan aynalar gibi bölümleri siyaha boyanırken siyah renkli otomobilde bu durumun tersi söz konusu.
Ana hatlarını beş kapılı kardeşiyle paylaşan Fiesta Red'in uzun farlarında LED gündüz aydınlatması yer alırken farklı ızgara desenine sahip ön panjurun altına, daha agresif hatlara sahip bir etek ve ince bir splitter eklenmiş. 17 inç çaplı jantlarla donatılan otomobilin yan etekleri de genişletilmiş.
C sütununa doğru uzayan stoplarını kardeşleriyle paylaşan otomobilde daha büyük bir spoiler görev yapıyor. Aşağıya doğru uzayan arka tamponun ortasında yer alan siyah renkli plastik bölge de bu araçta daha agresif bir görünüme kavuşmuş.
Boyutlarıyla da beş kapılı kardeşinden çok farklılaşmayan otomobil 3.982 mm boya, 1.764 mm genişliğe, 1.495 mm yüksekliğe ve 2.489 mm aks mesafesine sahip.
İç Mekan
Yaşam alanı daha da tanıdık duran Fiesta Red'in büyük kapılarında sunulan ceplerin boyutu beş kapılı aracın ön kapılarında sunulanla aynı. Ayrıca cam ve yan ayna kumandalarının yeri ve metal görünümlü kapı kolları da bu aracınkinden farklı değil.
Üç kollu ve çok fonksiyonlu direksiyon simidinin sol tarafında dairesel havalandırma ızgarası ve aydınlatma sistemi kumandaları yer alırken biraz daha aşağıda diyagnostik çıkışıyla birlikte büyük sayılabilecek bir çekmece bulunuyor. Daha canlı renklerle aydınlatılan gösterge panelinde büyük devir ve hız göstergelerinin arasında analog benzin göstergesiyle vites konumu, yol bilgisayarı verileri ve motor suyu sıcaklığını belirten dijital panel görülebiliyor.
Beş kapılı kardeşinden farklı olan noktaları sınırlı olan Fiesta Red'in direksiyon simidi, vites ve el freni kolunda kırmızı renkli dikişler kullanılırken sportif yan desteklere sahip koltuklarda da kırmızı bölümler bulunuyor. Aracın direksiyon simidinde kullanılan süslemelerin siyah olması da değişiklikler arasında gösterilebilir.
Kapı içlerinde kullanılan piyano siyahı kaplamalar orta konsolun büyük bölümünde de kendisini gösteriyor. Üst kısımda yer alan bilgi ekranının altında ses sisteminin kumanda paneli görülebilirken daha aşağıda tam otomatik klima kumandaları ve kapaksız bir göz bulunuyor. Vites konsolunda şık görünümlü vites ve el freni kollarıyla birlikte ambiyans ışıklandırmasına sahip çift bardaklık, mobil küllük, küçük bir cep, USB ve Aux girişleri görülebilirken kol dayanağının altına büyük bir kapaklı göz eklenmiş.
Arka kapıları bulunmasa da duvarlarda cep sunan Fiesta'nın 276 litre hacimli bagajı asimetrik katlanan koltuk sırtlıkları sayesinde 960 litreye kadar genişletilebiliyor. Arka koltuklar için ayrılan 12 Volt soketse ön koltuk sırtlıkları arasında bulunuyor.
Konfor
Fiesta ST'den sonra en güçlü Fiesta seçeneği olan aracın özellikleri de buna göre ayarlanmış. Dolayısıyla sürüşün çok konforlu olmasını beklemek yanlış olur. Ortalamanın üzerinde bir sertlik sunan süspansiyon sistemi ve 205/40 ölçüleri sunan ince yanaklı lastikler yol bozukluklarının iç mekanda hissedilmesine yol açıyor.
Rüzgar ve yol gürültüleri B segmenti ortalamalarında izole edilen otomobilin küçük hacimli motoru düşük devirlerde sessiz olsa da devir yükseldikçe iç mekanda hissedilirliği de artıyor. Ön bölümde ferah olan kabin arkada biraz daha boğucu olsa da diz ve baş mesafeleri beş kapılı kardeşinkinden farklı değil. Darlık hissinin baş aktörü geriye alınan B sütunu. Otomobilin arka koltuklarına geçişse arka kapıların bulunmadığını düşünürsek yeterince rahat.
Konfor donanımı yeterli seviyede olan otomobilde elektrikli cam ve yan aynalar, tam otomatik havalandırma, yol bilgisayarı, sürücü koltuğu bel destek ayarı, çok fonksiyonlu direksiyon simidi, deri kaplı direksiyon simidi ve el freni kolu, yağmur sensörü, Bluetooth bağlantısı, USB ve Aux girişleri, yokuş kalkış desteği ve ön koltuklar arası kol dayanağı yer alıyor.
Biraz uzun yollu olsa da hafif bir debriyaj pedalına sahip olan Fiesta Red'in pedal kavrama noktası da geride değil. Bu sayede rahat bir kullanım sunan otomobilin hafif kemikli şanzımanı da belirli yolları sayesinde sorun yaratmıyor.
Sürüş
Konu sürüş olduğunda Ford'un performans modellerinden beklentiler artıyor. Görünümüyle sportif olmayı başarabilen Fiesta Red'in sürüş özellikleri de kendisinden bekleneni veriyor. Sertçe ayarlanmış süspansiyon sistemi ve 17 inç çaplı jantların etrafına geçirilmiş ince yanaklı lastikler özellikle yüksek süratlerde yapılan ani manevralarda güven veriyor.
Sürücü tepkilerine anında cevap veren direksiyon sistemiyle birleştiğinde daha da büyük zevk veren süspansiyon sistemini zorlamak, yüksek yan destek sunan ön koltuklar sayesinde daha kolay. Sınırlarda önden kaymaya başlayan otomobilin bu sınıra ulaştığını anlamaksa hassas direksiyon sayesinde çok kolay.
Metal pedal seti ve aşağıda kavrayan debriyaj pedalıyla sportifliğini bir kere daha belli eden otomobilin kemikli vites geçişleri Ford'un karakter ayrıntılarından birisi olmuş durumda. Vites kolu ve yolları biraz uzun olsa da kullanımı zevkli olan şanzımanın en büyük eksiğiyse 6. vites.
Kaputu altında, daha önce 100 beygir güç üretebilen versiyonunu test etme şansı bulduğum turbo beslemeye sahip, 3 silindirli, 1 litre hacimli motor yer alan Fiesta Red, 140 beygir güç, 180 Nm tork üretebiliyor. Bu tork değeri overboost ile birlikte kısa süreliğine 210 Nm'ye ulaşıyor.
0'dan 100 km/s sürate 9 saniyede ulaşabilen otomobilin maksimum sürati 201 km/s olarak açıklanıyor. Çok canlı ve devirlenmeyi seven bir motora sahip olan Fiesta Red'in çok daha başarılı sürüş özelliklerine sahip olmasının önünde 5 ileri vitesli olması engeli bulunuyor. 6 ileri vitesli bir şanzıman, hızlanma ve maksimum süratin yanında yakıt tüketimini de iyileştirecektir. Gerçi otomobilin test şartlarında elde ettiği 7.8 litre/100 km'lik ortalama tüketim değeri daha düşük güçlü kardeşininkinden başarılı fakat bu değeri farklı bir şansımanla daha da aşağıya çekmek mümkün.
Donanım/Fiyat
Türkiye'de satışa sunulan tek üç kapılı Fiesta modelleri olan Red ve Black kardeşlerden testime konuk olan Fiesta Red, kampanyalı olarak 63.005 TL'den başlayan fiyata satılıyor.
Opsiyonel donanıma sahip olmayan test aracında elektrikli cam ve yan aynalar, tam otomatik havalandırma, yol bilgisayarı, çok fonksiyonlu direksiyon simidi, 17 inç çaplı jantlar, karartılmış arka camlar, start/stop, yüksek yan desteklere sahip ön koltuklar, metal pedal seti, ön ve yan hava yastıkları, sürücü koltuğu bel destek ayarı, deri kaplı direksiyon simidi ve el freni kolu, yağmur sensörü, Bluetooth bağlantısı, USB ve Aux girişleri, yokuş kalkış desteği ve ön koltuklar arası kol dayanağı standart olarak sunuluyor.
Sonuç
Ford'u B segmentinde temsil eden Fiesta'nın sürüş özellikleri, markanın diğer birçok otomobilinde olduğu gibi sportiflik odaklı. Daha önce test ettiğim beş kapılı modelde de durum böyle olsa da performansın daha öncelikli olduğu Fiesta Red gibi seçeneklerde bu başlıkta alınan zevk çok daha üst seviyede oluyor.
Donanım bakımından çok zengin olmasa da günlük ihtiyaçları karşılayabilen otomobilin iç mekan genişliği ve değişkenlik konularında da, segment dahilinde eksiği bulunmuyor. 1 litre hacimli motoru, hacminden beklenmeyen bir performansa sahip olan Fiesta Red'in beni üzen en büyük özelliğiyse 5 ileri vitesli şanzımanı. Büyük ihtimalle maliyet düşürmek ve Fiesta ST ile aradaki performans farkını açmak için düşünülen bu özellik aracın potansiyelinin tamamını yansıtmasını engellemiş.
Fotoğraflar
Test sırasında çektiğim fotoğraflara buradan ulaşabilirsiniz.
yönetim kurulunun fiesta'nın son makyajıyla beraber maliyet uzmanlarını dinlemektense focus'taki gibi tuş azaltma ve en az 5" dokunmatik ekranın yanında bahsettiğiniz 6 vitesi devreye sokmasını isterdim. en ekonomik sürücü otomobillerinden ford'un sevenine sayanına bu borcu vardı ve bence zarar etmezdi kar ederdi.
YanıtlaSilPerformans desen tırt fiyat desen küfür gibi. Bu paralara leon fr al geç. Fiesta daha iyi yol tutar diyene eyvallah.
YanıtlaSilTestlerde hemen hiç bahsedilmeyen en büyük eksiklik araçlardaki dayanıklılık. Fiesta çok iyi bir yol tutuşu ve sürüş zevki vermesine rağmen kronik hastalığı olan bir araç. 2010, 2011 ve 2012 model olmak üzere 3 fiestam oldu. Her üçündede yaklaşık 10.000 km de bir direksiyon kolonu (tamir edilez) arızası veriyor ve ford bunu düzeltmek için birşey yapmıyor. Halen aynı kolon kullanılmakta...
YanıtlaSil