29 Aralık 2013 Pazar

Seat Ibiza Cupra


80'li yılların başında Fiat ile ortaklığı biten İspanyol Seat aynı zamanda Volkswagen grubunun dikkatini çekmişti. 1990 yılında tamamen bu grubun kontrolüne geçen üretici Alman grubun dinamik tasarıma sahip uygun fiyatlı otomobillerini üretme görevine atandı.

Markanın en uzun soluklu modellerinden olan Ibiza, küçük hatchback otomobiller arasında kendisine önemli bir yer edinirken geçen zamanla birlikte sahip olduğu güç seviyelerinde de artış görüldü. Daha önce de 180 beygir güç üretebilen modelleri bulunan otomobil ilk defa bu güç seviyesini 1.4 litre gibi bir hacimden alabiliyor. Üç ve beş kapılı gövde seçenekleri üretilen Ibiza'nın en güçlü versiyonu Cupra sadece üç kapılı olarak alınabiliyor.


Dış Mekan


İkinci nesilden itibaren hatları yuvarlanan Ibiza'nın dördüncü neslinde köşeli çizgiler dikkat çekiyor. Daha önce testime konuk olan büyük kardeş León'u andıran ön kısımda şık LED gündüz aydınlatmasına sahip bi-xenon farlar, ön panjur altına eklenen hava girişleri ve panjura eklenen Cupra logosu dikkat çekerken yan kısımda 17 inç çaplı jantlar, siyah renkli aynalar ve A sütununun gerisine eklenen kelebek camları görülebiliyor.

Arka kısmı daha da dinamik görünen otomobilin bagaj kapağı üzerinde bir spoiler yer alırken küçük yapılı LED stoplar bu bölümde genişleyen arka çizgiye uyumlu bir görünüm sunuyor. Diğer Ibiza modellerinin aksine bagaj kapağında yer alan Seat logosunun altında Ibiza yerine Cupra yazan otomobilin hava çıkışı görünümlü süslemelere sahip arka tamponunda merkezi egzoz çıkışı ve difüzör gözlerden kaçmıyor.

4.055 mm boya, 1.693 mm genişliğe ve 1.420 mm yüksekliğe sahip olan aracın aks mesafesi 2.469 mm olarak açıklanıyor.


İç Mekan


Yaşam alanında sade bir tasarım dili kullanılan otomobilin büyük kapıları açıldığında ortalama büyüklükteki kapı içi cepleri, siyah renkli kapı kolları ve gövde rengiyle uyumlu kapı içi kaplamaları görülebiliyor. Direksiyon simidinin soluna far kumandası ve küçük bir cep ekleyen üretici yuvarlak havalandırma ızgaraları kullanmış.

Deri kaplı direksiyon simidinin alt kısmını düzeltip üzerinde beyaz renkli dikişler kullanan Seat, simidin arkasına vites değiştirme kulakçıkları, cruise control ve ses sistemi kumandalarını eklemiş. Orta konsola çok dikkat çekmeyen bir şekilde yerleştirilen ses ve havalandırma sistemi kumandalarının altında kapaksız bir cep, iki adet bardaklık ile merkezi kilit, arka rezistans ve lastik basınç seviyesi doğrulama düğmeleri bulunuyor. Vites topuzunun arkasında el freni kolu ve seviyesi ayarlanabilir bir kol dayanağı sunulmuş. Bu kol dayanağı tamamen kaldırılabilirken içinde bir de küçük göz yer alıyor.

Gövde renginde detaylara sahip olan koltuklar şık görünürken iki adet kafalık sunan arka koltukların sırtlıkları yatırılarak 236 litre hacimli bagaj genişleyebiliyor.


Konfor


Bu modelin sürüşünde konfor arıyorsanız yanlış aracı seçmişsiniz demektir. Sert süspansiyon sistemi ve ince yanaklı lastikler yol üzerinde bulunan her detayı hissetmenize neden oluyor. Yol gürültüsü izolasyonu başarılı olan otomobil rüzgar sesi konusunda sınıf ortalamalarında olsa da en güçlü versiyon olan Cupra'nın egzoz sesi zaten rüzgarın etkili olduğu süratlerde bu sesi rahatça bastırabiliyor.

Çok geniş olmayan koltuklar konfor açısından sorun yaratmazken kolayca katlanabilen ön koltuk sırtlıkları sayesinde arkaya geçmek sorun değil. Bu bölümse tahmin edilebileceği gibi çok geniş değil. İki kişi için yeterli omuz genişliği sunulurken baş mesafesi, boyu 1.80 m üzerindekiler için sınırlı. Bunun yanında diz mesafesi araç boyutlarına göre makul seviyede.

Siyah renkli tavanın yarattığı karanlık havayı ön kısmı cam olan tavanla gideren Ibiza Cupra'nın standart donanımında sunulan 7 ileri vitesli, çift kavramalı yarı otomatik şanzıman, cruise control, yol bilgisayarı, elektrikli cam ve yan aynalar, otomatik havalandırma sistemi, seviye ayarlı ön kol dayanağı, MP3 ve CD çalabilen ve direksiyondan kumanda edilebilen ses sistemiyle arka park sensörü kullanışlı konfor donanımları arasında sayılabilir.


Sürüş


Performans beklentileri yüksek olanları yüzüstü bırakmayacak olan bir otomobille karşı karşıyayız. 215/40-17 ölçülerine sahip lastik ve jantlar sert süspansiyon sistemiyle birleşince hem yüksek süratlerde hem de ani direksiyon hareketlerinde kararlılığını bozmayan bir araç ortaya çıkmış. Direksiyon sistemi de hasas olan Ibiza Cupra zorlandığında önden kaysa da otomobilin kontrol edilebilirliği çok başarılı.

İç mekana geçildiğinde metal pedal seti, sıfır konumunda aşağıyı gösteren göstergeler ve alt kısmı düzleştirilmiş direksiyon simidi gibi sportif görünümlü detaylara sahip olduğu görülebilen otomobilin 7 ileri vitesli, çift kavramalı yarı otomatik şanzımanı hem vites kolundan, hem de direksiyon simidi arkasına yerleştirilen kulakçıklardan kumanda edilebiliyor. Bu arada yanal ivmelerin etkileri ön koltuklarda oturanları pek rahatsız etmiyor zira bu kısımda sunulan yan koltuk yan destekleri oldukça yüksek.


Çabuk ve sarsıntısız geçişleriyle dikkat çeken şanzıman manuel modda kullanılırken topuzdan yapılan müdahaleler kulakçıklar kullanılarak yapılanlardan daha hızlı algılanıyor. Hem kompresör hem de turbo beslemeyle donatılan 1.4 litre hacimli motor sadece üretilen 180 beygir güç ve 250 Nm torkla değil her devirde sunduğu canlılıkla da etkiliyor.

Arka tamponun ortasına yerleştirilen egzoz çıkışından yayılan ses sportif sürüşten hoşlananları memnun edecek cinsten olsa da asıl memnuniyet performans verileri görüldüğünde yaşanıyor. 1.184 kg ağırlıkla 0'dan 100 km/s sürate 6.9 saniyede ulaşabilen Ibiza Cupra'nın maksimum sürati 228 km/s.

Yakıt tüketimi konusunda da makul olan otomobilin ortalama tüketim değeri yüksek süratlerde 10 litre/100 km'nin üzerine çıksa da motor devir saati 3.000 d/d altında tutulduğunda aynı mesafede tüketim 6 litre seviyesinin altına indirilebiliyor.


Fiyat/Donanım


Testi bu bölüme kadar okuyanlar için asıl sürpriz burada. Son yıllarda Diesel motorlara olan ilgiden dolayı bu ünitelerle donatılan araçların fiyatı artarken benzinli motorlara olan ilginin azalması fiyatları düşürdü. Performans değerleri etkileyici olan Seat Ibiza Cupra'nın fiyatı 48.300 TL seviyesinden başlıyor.

Standart donanımında LED gündüz farları ve stoplar, far yıkama sistemi, bi-xenon farlar, direksiyonel ön sis farları, 17 inç çaplı jantlar, elektrikli cam ve aynalar, yol bilgisayarı, cruise control, otomatik havalandırma sistemi, direksiyondan kumanda edilebilen, Aux girişli, CD ve MP3 çalabilen ses sistemi, yağmur ve far sensörleri, elektrokromik iç ayna, direksiyon arkasından kumanda edilebilen 7 ileri vitesli, çift kavramalı yarı otomatik şanzıman, sürücü ve yolcu koltuğu altında göz, ön kol dayanağı, metal pedal seti, yokuş kalkış desteği, ön, yan ve perde hava yastıkları bulunan test otomobiline eklenmiş tek opsiyonel donanımsa 1.900 TL değerindeki açılır tavan.


Sonuç


Her geçen gün daha da dikkat çekici bir marka haline gelen Seat'ın küçük hatchback modeli Ibiza'nın keskin hatlardan oluşan tasarımının hakkını en iyi veren versiyon belki de üç kapılı SC gövdeye sahip Cupra versiyonu. Platform ikizi Volkswagen Polo GTI kadar yüksek kalitede bir iç mekan sunmasa da farklı görünümü ve makul donanımıyla dikkat çeken aracın önü açık.

50.000 TL seviyesinin altında alınabilecek en performanslı otomobillerin başında gelen Ibiza Cupra dinamik sürüş karakteristiği, canlı motoruyla uygun ayarlara sahip şanzımanı ve istendiğinde oldukça düşük seviyelere indirilebilen yakıt tüketimiyle bu boyutta bir performans aracı arayanların listesine üst sıralardan giriş yapacaktır.


Fotoğraflar


Test sırasında çektiğim fotoğraflara buradan ulaşabilirsiniz.

18 yorum:

  1. "topuzdan yapılan müdahaleler kulakçıklardan daha hızlı algılanıyor" çok saçma değil mi?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. İlginç geldiği için dikkatimi çekti açıkçası. Genelde direksiyon arkasını kullananları topuza yönlendirir mi bilmem ama sırf bu farktan dolayı elleri direkiyondan ayırmayacaktır çoğunluk.

      Sil
  2. bu aracın clio rs'teki gibi 200hp olması lazım bunu hakediyor.

    YanıtlaSil
  3. - "topuzdan yapılan müdahaleler kulakçıklardan daha hızlı algılanıyor" çok saçma değil mi?
    + değil.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. vw group fanboy detected

      Sil
    2. hep bunlar yüzünden vw dünyanın en çok otomobil üreten firması oldu

      Sil
  4. vw grubundan nefret eden biri olarak araci oldukca basarili buldum. fiyati da iyi performansi da donanimi da tuketimi de. buyuk bir arabaya ihtiyaciniz yoksa, 3 kapi seviyorsaniz, bence gayet guzel secim olur. ayrica dis gorunusu de fena degil.

    YanıtlaSil
  5. tüketimi iyiymiş.insani boyutlarda olsam düşünebilirdim :)

    YanıtlaSil
  6. polo gti nin golgesinde kaldı. En azından tr de boyle.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. sadece vwperestlere göre öyle. oto-evrendeki en saçma din.

      Sil
    2. Sadece üç kapılı gövdesi sunulması satışların çok yükselmemesine neden oluyor. Bir de Türkiye'de marka imajı girince işin içine tamamdır.

      Sil
  7. Böyle mini arabalara haddinden güçlü motorları koyuyorlar, fiyatını da ulaşılabilir yapıyorlar, ortalık apaçiden geçilmiyor sonra. Şunu kullanan ile yapılı şahin modifiyeli 90 model civic kullananların hiçbir farkı yok.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. apaçiegemen toplum

      Sil
    2. burda polo gti göremiyoken (alamıyoken demedim bak göremiyoken) avrupada golf'lerin %90ının gti olduğunu da hatırlatalım.kimse de apaçilik yapmıyodu valla efendi efendi kullanıyolardı.bi de şu apaçiliği arabayla bağdaştırmasanız on numara olcak da neyse.bentley continental gt'le de abuk subuk makas atıp trafiğin içine eden var şimdi continental gt de mi apaçi arabası oldu?

      Sil
    3. apaçilik bir karakter veya ruh olarak kabul edilirse zenginin de öyle olabileceği çok doğaldır. hatta zenginlerin çoğu asil davranmaya çalışan apaçi bile sayılır ki ne olduğunu saklamayanlar da var. mesela buna benzer rolls royce'nin abd'de repçi arabası olma gibi durumlar var ayrı mesele.

      Sil
  8. işte ilk cümleyi kastettim ben de.kişi apaçi olur araç değil.sonuçta trafiğin içine etmedikten sonra performanslı araç kullanmak isteyen herkesin buna hakkı var.ibiza cupra da buna örnek.şu anda en ucuz performans araçlarından biri.performans isteyen birini görünce de aklımıza e5'te abuk subuk makas atanlar gelmemeli

    YanıtlaSil
  9. Fiat Punto'mun iç tasarımı ve kalitesiyle gurur duydum her şey performans değil benim için.
    İç tasarımı ve malzeme kalitesi 2014 model değilde sanki 2000'lerin başında üretilmiş gibi, şaşkınlıkla inceledim fotoğrafları

    YanıtlaSil
  10. Sonuç olarak B sınıfı.

    - Otur "B".

    YanıtlaSil