16 Aralık 2015 Çarşamba

Jeep Renegade 1.6 MultiJet Limited


Bu sefer blogumun konuğu bir Jeep. Uzun süre test etme imkanı bulduğum ilk Jeep modeli olan Renegade A.B.D. merkezli üretici için önemli bir otomobil. Jeep'in de bir parçası olduğu Chrysler grubunun Fiat tarafından satına alınmasının ardından ortaya çıkan Renegade şu sıralar çok popüler olan kompakt SUV segmentinde yer alıyor.

Temellerini Fiat 500X ile paylaşan araç, üretiminin tamamı Kuzey Amerika dışında yapılan ilk Jeep modeli olma özelliği taşıyor. 2014 yılında piyasaya çıkan Renegade, markanın diğer modellerinden daha çok dikkat çeken bir dış görünüşe sahip. Birçok motor, şanzıman, donanım ve çekiş sistemi kombinasyonuna sahip olan otomobilin testime konuk olan seçeneğinde tanıdık bir turbo Diesel motor, manuel şanzıman ve önden çekiş sistemi kullanılmakta.


Dış Mekan


Yuvarlak farlar ve dik ızgaralı ön panjuruyla bir Jeep olduğunu hemen belli eden Renegade'in hatları herkese çekici gelmese de dikkat çekici olduğu kesin. Camların altında kalan bağlantı noktalarına sahip yan aynalar, tavan rayları ve ön panjuru metalik gri renkli olan aracın güçlü bir görünüm sunan ön tamponu büyük oranda siyah renkli plastikten oluşuyor. Gündüz aydınlatması, sinyaller ve ön sis farları ayrı ayrı gruplanan aracın kaputu ortasında da bir bombe yer alıyor.

Köşeli hatlara sahip gövdeye yandan bakıldığında şişirilmiş çamurluklar ve kapı altlarının siyah plastikle korunduğu görülürken yan cam yüzeylerinin çok dar olmadığı fark ediliyor. 17 inç çaplı jantlarla donatılan aracın kaputunda olduğu gibi ön kapılarında da Amerikan ordusunun klasik yıldızı görülebiliyor.

İnanılması zor olsa da önden daha da köşeli bir tasarıma sahip olan arka bölümde spoiler, siyah renkli plastik koruma ve gri çerçevelerin içerisine alınmış stoplar, aşağıya doğru giderek daralan bagaj kapağı camı, siyah renkli tampon, çift egzoz çıkışı ve metalik renk sunan tampon altı koruma bulunurken geri vites ve sis lambaları da tamponun köşelerine yerleştirilmiş. Stopları içerisine Willys logoları işlenen Renegade'in ön camının sağ alt bölümüne dikkatli bakılınca da bu aracın silueti görülebiliyor.

4.255 mm boya, 1.805 mm genişliğe ve tavan rayları hariç 1.667 mm yüksekliğe sahip olan aracın aks mesafesi 2.570 mm olarak açıklanıyor. Önden çekişli olsa da otomobilin yaklaşma, uzaklaşma ve tepe açıları sırasıyla 17.9, 29.7 ve 21.2 derece olarak belirtilmiş. Ayrıca yerden yükseklik de 175 mm.


İç Mekan


Renegade'in yaşam alanına da İtalyan eli değdiği çok açık. Gövdeye oranla yuvarlak hatların görülebildiği bölümde kapı içlerine, küçük birer pet şişe alabilecek büyüklükte cepler eklendiği görülürken elektrikli cam, yan ayna ve merkezi kilit butonlarının sürücü kapısına ergonomik şekilde yerleştirildiği fark ediliyor. Ön yolcu kapı kolçağına da merkezi kilit kumandası ekleyen Jeep kapılarda sunduğu hoparlörleri köşeli çerçevelerle süslemiş.

Egea'dan hatırlayacağımız üç kollu, çok fonksiyonlu ve deri kaplı direksiyon simidinin solunda şık görünümlü havalandırma çıkışı ve aydınlatma kumandaları bulunurken gösterge panelinde, çift dairesel göstergenin arasına büyük bir bilgi ekranı yerleştirilmiş. Simidin hemen sağında motor çalıştırma düğmesi yer alırken orta konsol üzerinde bulunan hava çıkışlarının bu bölümden ayrı yerleşimi dikkat çekici.

Orta konsolda görülen dokunmatik bilgi ekranı da Fiat izlerini taşırken yine Egea'dan tanıdık havalandırma kumandalarının üzerinde ön koltuk ve direksiyon simidi ısıtıcıları, park pilot, flaşör ve şeritte kalma asistanı butonları görülebiliyor. Konsolun en altındaysa kapaksız bir göz, çakmak, USB ve Aux girişleri bulunuyor. Panoramik cam tavanın kumandaları iç dikiz aynası arkasına yerleştirilirken ön yolcu konsoluna büyük bir tutamak eklenmiş.

Şık bir platform üzerinde duran metal vites topuzunun gerisinde start/stop, elektronik park freni ve ESP kumandaları bulunurken yine metal grisi çerçeveye sahip olan bardaklıklar için aydınlatma düşünülmüş. Ön koltuklar arasına ileri geri kaydırılabilen ve altında derin bir göz bulunan kol dayanağı da eklenmiş. Dayanağın arkasında, arka koltukların önünde 230 Volt soket sunulması da olumlu.

Gelelim hoş detaylara; cep ve bardaklıkların zeminini topografik harita desenli lastikle kaplanırken kapı içi hoparlörler, iç dikiz ayna arkasında yer alan korumanın iki yanı, orta konsol altında yer alan gözün duvarı, ön koltuk sırtlıkları ve bagaj kapağının içerisinde Willys'in efsanevi burun kısmı işlenmiş. Dokunmatik ekran üzerinde görülen "Since 1941" yazısıyla da aynı araca göndermeler yapan Jeep motor çalıştırma butonu çevresine de "To New Adventures" (Yeni Maceralara) yazısı eklemiş. Yakıt deposu kapağı açıldığında sizi "Ciao Baby" sözüyle bir örümcek karşılarken arka cama dikkatli bakanlar sileceğin üzerinde yürüyen bir yeti görebiliyor.

Bütün yüzeyleri dümdüz bir bagaj bölümüne sahip olan Renegade'in bagaj hacmi 351 litre olarak açıklanıyor. 12 Volt soket barındıran bölüm, asimetrik olarak katlanabilen arka koltuk sırtlıkları sayesinde kademeli olarak 1.297 litreye kadar büyüyebiliyor.


Konfor


Amerikan ve İtalyan firmaların birleşimi olumlu etkisini ilk olarak burada gösteriyor. Ortalama bir sertlik seviyesi sunan süspansiyon sistemi, 215/60-17 ölçülerindeki lastiklerle birleşince bu segmentte az rastlanan bir konfor/dinamizm dengesi yakalanmış. Küçük çukur geçişleri iç mekana neredeyse hiç aktarılmazken kasis geçişlerinde de rahatsız edici salınımlar yaşanmıyor.

Fiat'ın 1.6 litre hacimli turbo Diesel motoru sessiz çalışan bir ünite olmasa da bu sesi kabine az alan Renegade'in yol sesi izolasyonu da başarılı. Rüzgar sesi, gürültüler arasında en çok öne çıkan olsa da dimdik A sütunu ve yan aynaların yapısı göz önüne alındığında yine de kabul edilebilir seviyelerde kalıyor.

Geniş oturma yüzeylerine sahip koltuklarda rahat yolculuk imkanı sunan Renegade ile yaptığım 1.070 km'nin sonunda rahatsızlık çekmemiş olmam büyük başarı. Özellikle soğuk kış günlerinde koltuk ve direksiyon simidi ısıtıcıları büyük rahatlık sağladığını belirtmeliyim. Arka koltuklarda, sınıfı için geniş sayılabilecek bir diz mesafesi sunan otomobilin köşeli yapısı sayesinde baş mesafesi de başarılı. Açılabilir panoramik cam tavan ferahlık hissini artırırken arkada katlanabilir kol dayanağı sunulmaması bir eksiklik.

Donanımı da zengin olan test aracımda elektrikli cam ve yan aynalar, elektrokrom iç ayna, xenon farlar, açılabilen panoramik cam tavan, çok fonksiyonlu direksiyon simidi, yol bilgisayarı, çift bölgeli havalandırma sistemi, deri koltuklar, ön koltuk ısıtması, anahtarsız giriş ve çalıştırma, sürücü koltuğu elektrikli bel destek ayarı, direksiyon simidi ısıtması, dokunmatik bilgi ve eğlence sistemi ekranı, Bluetooth bağlantısı, USB ve Aux girişleri, 230 Volt soket, far ve yağmur sensörleri, arka park sensörleri, hız sabitleme ve sınırlandırma sistemi, şeritte kalma asistanı, ışıklandırmalı bardaklıklar, yokuş kalkış desteği ve start/stop sunuluyordu.

6 ileri vitesli şanzıman çok efor gerektirmeyen geçişlere sahip olması nedeniyle yorucu değil. Debriyaj pedalı biraz daha aşağıda kavrayabilecek şekilde ayarlansa daha iyi olsa da sol ayak dinlendirme bölgesinin pedala yakınlığı başarılı bir tasarım detayı. Bu pedalın sertliğiyse ortalamalarda.


Sürüş


İtalyanların etkisi tasarımın ardından en çok burada belli oluyor. Yüksek yapısına rağmen ani yön değişimlerinde rahatsız edici salınımlara girmeyen Renegade hafif kemikli yapıya sahip şanzımanla birleşince bir spor otomobil etkisi yaratıyor. Fren pedalı kısa stroklu ve başarılı şekilde dozlanabilir olan aracın direksiyon sistemi diğer elektrohidrolik örnekler gibi çok hisli olmasa da direkt tepkiler veriyor.

Fiat ailesinin diğer birçok otomobilinde de olduğu gibi start/stop sistemi devreye girmek konusunda çok aceleci olmayan Renegade'in dik ve çok geniş olmayan A sütunları görüş açılarını iyileştiriyor. Büyük boyutlu yan aynalar da bu konuda başarılı bir iş çıkarıyor.

Sınırları zorlandığında da tedirginlik vermeyen küçük Jeep çok zorlandığında önden kaymaya başlasa da çabucak devreye giren ESP ile ize dönmek uzun sürmüyor. 6 ileri şanzımanın vites oranları ve motorun yüksek torku sayesinde özellikle düşük süratlerde başarılı hızlanmalar yapılabiliyor.

Kaputu altında Egea'dan da tanıdığımız 1.6 litre hacimli turbo Diesel ünite bulunan test aracı 120 beygir güç, 320 Nm tork üretebiliyordu. 6 ileri vitesli manuel şanzımanla otomobilin 0'dan 100 km/s sürate ulaşma süresi 10.2 saniye olurken maksimum sürat 178 km/s olarak açıklanıyor.

Özellikle düşük süratlerde canlı olan Renegade'in kısa vites oranları bu dinamikliğin en büyük sebeplerinden. Canlılığın bedeliyse 6. viteste yüksek süratlere çıkılması için çevrilmesi gereken devir oluyor. Bu nedenle 110 km/s'e kadar çok tutumlu olan motor bu süratin üzerinde tüketimi gözle görülür şekilde artırıyor. Buna rağmen 1.465 kg boş ağırlığa sahip otomobilin test sonunda elde ettiği 6.8 litre/100 km'lik değer kötü değil. Maksimum sürat 110 km/s civarında tutulursa ortalama da 5.5 litre/100 km seviyelerine rahatlıkla indirilebiliyor.


Fiyat/Donanım


Benzinli motor ve Longitude donanım seviyesiyle fiyatı 83.400 TL (+1.580 TL Plaka Masrafları) seviyesinden başlayan Renegade'in 1.6 litre hacimli turbo Diesel motoru ve aynı donanım paketiyle başlangıç fiyatı 88.375 TL (+1.580 TL Plaka Masrafları). Testime konuk olan Limited donanım paketiyleyse fiyat 95.300 TL'ye (+1.580 TL Plaka Masrafları) yükseliyor.

Standart donanımında elektrikli cam ve yan aynalar, elektrokrom iç ayna, xenon farlar, çok fonksiyonlu direksiyon simidi, yol bilgisayarı, çift bölgeli havalandırma sistemi, sürücü koltuğu elektrikli bel destek ayarı, dokunmatik bilgi ve eğlence sistemi ekranı, Bluetooth bağlantısı, USB ve Aux girişleri, 230 Volt soket, far ve yağmur sensörleri, arka park sensörleri, anahtarsız giriş ve çalıştırma, hız sabitleme ve sınırlandırma sistemi, şeritte kalma asistanı, 17 inç çaplı jantlar, ışıklandırmalı bardaklıklar, yokuş kalkış desteği, gelişmiş kaza tepki sistemi, ön, yan ve perde hava yastıkları ve start/stop bulunan araçta açılabilir panoramik cam tavan 5.450 TL karşılığında alınabilirken deri döşeme, ön koltuk ısıtıcıları ve direksiyon simidi ısıtıcısından oluşan deri paketi için de aynı bedel isteniyor.


Sonuç

Renegade beni gerçekten şaşırttı. Ayrıca Fiat, Chrysler grubuyla birleştiğinde ortaya çıkacak olan otomobillerin arzulanacak bir tarafı olmayacağı yönündeki düşüncemin tamamen yanlış olduğunu bana ilk olarak Jeep göstermiş oldu. Willys gibi sağlam yapılı bir efsanenin izinden giderek dikkat çeken, canlı ve modern görünüme sahip bir SUV modelini ortaya çıkarmak zor olsa da İtalyanlar bu işi başarmış gibi görünüyor.

Hoş tasarım detaylarıyla yüzleri güldüren aracın iç mekanı, dış boyutlarından beklendiğinden daha geniş. Teste konuk olan versiyon yol kullanımı için uygun olsa da arazi için hazırlanmış seçeneklerin de bulunması Jeep markasına yakışır bir hareket olmuş. Sürüş karakteristikleri beklediğimden çok daha başarılı olan Renegade'in performans ve yakıt tüketimi alanlarında da rekabetin gerisine düşmemesi başarı şansını artırıyor.


Fotoğraflar

Test sırasında çektiğim fotoğraflara buradan ulaşabilirsiniz.

9 yorum:

  1. Fiat 500X varken neden bunu alayım?

    YanıtlayınSil
    Yanıtlar
    1. Genelde birinin tasarımını beğenen diğerini beğenmiyor. 500X'i beğenmeyen yönelebilir. Ayrıca Türkiye'de yaşıyoruz. "Fiat'a 100.000 TL" verilir mi ya? şeklinde sorularla karşılaşmak olası. Aynı düşünceye 100.000 TL'ye Jeep çok makuldür büyük ihtimalle.

      Sil
    2. Onur abi tamda bugün 500x in siyahını gördüm mutisdi bence tasarım konusunda 100bin tl edecek bir araç.

      Sil
  2. Araçta orjinal xenon olmasına rağmen neden far yükseklik ayarı var acaba ?

    YanıtlayınSil
  3. aracin 1.6 dizel otomatigi neden yok ? mesela 2.0 hawk trailer ? dizel otomatik varmis ama digerini getirme geregi gormemisler. sebebi konusunda yuruteceginiz tahminler nedir ?

    YanıtlayınSil
    Yanıtlar
    1. 2.0 Trailhawk geliyor zaten ama 1.6 MultiJet otomatik versiyon üretilmiyor. Küçük hacimli Diesel motorun kullanılmasındaki tek amaç da CO2 normları konusunda A kategorisine giren bir modele sahip olmak zaten. Yoksa Avrupa'da sadece 2 litre hacimli motor sunulacaktı.

      Sil
  4. Onur abi yol sesi konusunda sen iyi demişsin lakin internette kötü olduğuna dair yorumlarda çok bu konuda. Emsal göstermen gerekirse izolasyonu bildiğimiz focus vs. gibi yaygın araçlardan hangisine eş değerdir?

    YanıtlayınSil
    Yanıtlar
    1. Marka nedeniyle bazı insanlar premium araç klasmanında değerlendirdiğinden sesli geliyor olabilir. Toyota Corolla civarı bir ses seviyesi var. Bu arada kullanılan lastikler de yol sesi konusunda etkili. Araçta yumuşak kış lastikleri vardı.

      Sil