10 Mart 2014 Pazartesi

Škoda Yeti 1.6 TDI DSG Ambition


Çek marka Škoda'nın geçtiğimiz yıl makyajladığı Yeti Türkiye'de de satışa çıktı. Geçtiğimiz haftalarda Türkiye basın lansmanı yapılan araç bu organizasyon sonunda test için basın mensuplarına verildi. Volkswagen Tiguan'ın temelleri üzerine geliştirilen SUV farklı tasarımıyla Škoda ürün gamının başarılı temsilcileri arasında yerini 2009 yılında almıştı.

Aradan geçen yılların ardından çizgi dışı olarak nitelendirilebilecek ön tasarımı daha alışıldık bir şekle sokan Škoda Türkiye'nin astronomik vergilerini ve giderek yükselen otomatik şanzıman satışlarını göz önünde bulundurarak araçta 1.6 litre hacimli turbo Diesel motor ve yarı otomatik şanzıman DSG ikilisini birleştirmiş. İlk lansmanında da bulunma şansı yakaladığım aracı muhtemelen en çok tercih edilecek motor ve şanzıman kombinasyonuyla test ettim.


Dış Mekan


Bazı ülkelerde Urban ve Outdoor isimli iki farklı görünüm paketi sunulan makyajlı Yeti'nin Türkiye'ye gelen paketi Outdoor. Aracın SUV kimliğine daha uygun olan bu donanımda tamponların alt kısmı ve yan etekler siyah renkli seçilirken hem ön hem de arkada metal görünümlü koruma kaplamaları görülebiliyor. Sis farları ızgaranın yanından tamponun alt kısmına alınan Yeti'nin farları da çok daha köşeli bir tasarıma kavuşmuş. Araçta yenilenen Škoda logosuyla birlikte elden geçirilmiş bir ön panjur da yer alıyor.

Kaputu da daha köşeli hale gelen otomobil metalik gri renkli tavan rayları ve yan aynalarla dikkat çekerken makyaj öncesinde de farklı görünen yan kısım aynen korunmuş. Kalın bir B sütununa sahip olan aracın C ve D sütunları siyaha boyanarak camlarla tek parçaymış gibi bir görünüm elde edilmiş. Arka kısmında da az değişiklik sunan Yeti'nin arka tamponunun üst kısmı gövde rengine boyanırken reflektörler de biraz daha yukarıya alınmış.

4.222 mm boya, 1.793 mm genişliğe ve 1.671 mm yüksekliğe sahip olan makyajlı Yeti'nin aks mesafesi 2.578 mm olarak açıklanıyor. Makyajın uğradığı bir diğer yer de 16 inç çaplı jantlar.


İç Mekan


Makyajlı Yeti'nin iç mekanı eskisinden çok farklı görünmüyor. Kapı içlerinde ince fakat derin gözler bulunurken Volkswagen ailesinden tanıdık cam ve ayna kumandaları bu araçta da dikkat çekiyor. Dairesel göstergeler ve ortalarına yerleştirilen yol bilgisayarı da tanıdık gelirken yenilenen çok fonksiyonlu deri direksiyon simidi üç kollu tasarımıyla daha şık bir görünüm sunuyor.

Sade bir orta konsola sahip olan Yeti'nin bu bölümünde üst kısımda kapaklı bir göz, dörtgen havalandırma ızgaraları, radyo ve havalandırma kumandalarıyla start&stop ve ESP kapatma butonları yer alıyor. Şık tasarımlı vites kolunun önünde kapaksız bir göz ve medya bağlantı noktası görülebilirken daha arkada merkezi kilit düğmesi, çakmak, el freni, bardaklık ve kol dayanağı bulunuyor. İleri geri kaydırılabilen bu parçanın yüksekliği de ayarlanabilirken alt kısımda havalandırma sistemine bağlı bir göz bulunuyor.

Arka kısımda bol bol değişkenlik sunan Yeti'nin bu bölümünde daha sığ kapı gözleri bulunsa da ön koltukar arasına yerleştirilen arka havalandırma ızgaralarının altında yer alan küllük ve küçük çekmede akıllıca düşünülmüş. İleri geri kaydırılabilip sırtlık açısı da ayarlanabilen arka koltuklar 40:20:40 oranında katlanabiliyor. Orta kısım katlandığında hem bagaja ulaşım sağlanıyor hem de ortasında bardaklık bulunan geniş bir kol dayanağı ortaya çıkıyor.

Bagaj bölümünde de başarılı bir değişkenlik sunan otomobilin bu bölümünde hacim 321 ile 1.665 litre arasında. Zemin altında stepne ile birlikte iki adet göz sunan aracın bagaj duvarlarında kaydırılabilir sabitleme kancaları, klipsler ve boşluklar bulunurken 12Volt soket ve el feneri olarak da kullanılabilen ikinci bagaj lambası farklılık yaratacak donanımlar.


Konfor


Yeti'nin geniş iç mekanı konfor konusunda olumlu puanlar almasını sağlıyor. Sert koltuk süngerleri yolcuları uzun yolda yormazken yüksek tavan ve açılabilir cam tavanın birleşimi ferah bir hava yaratılmasına olanak vermiş. Arka koltukların kaydırılabilip sırtlık açılarının ayarlanabilmesi büyük avantajken bu kısımda ek havalandırma ızgaralarının sunulması da konforu olumlu etkiliyor.

Elektrikli cam ve yan aynalar, direksiyondan kumanda edilebilen ses sistemi ve yol bilgisayarı, klima, 8 hoparlörlü ses sistemi, havalandırma sistemine bağlı torpido gözü, arka park sensörleri, düşey ve yatayda ayarlanabilen ön kol dayanağı ve medya bağlantısı standart donanımda sunulurken özellikle şehir trafiğinde sunulan en büyük konfor unsuru şüphesiz çift kavramalı yarı otomatik şanzıman.

7 ileri vitesli DSG'yi daha önce aynı motorla birlikte Volkswagen Golf'te de kullanma şansım olmuştu. Geçişleri yumuşak olan şanzıman sakin kullanımlarda devirleri düşük tutarak motor ses seviyesinin de yükselmesini engelliyor. Yol sesi yalıtımı makul olan otomobilin rüzgar sesiyse ilginç bir gelişime sahip. 100-110 km/s gibi süratlerde yükselen ses daha yüksek süratlerdeyse rahatsız edici derecede artmıyor.

Orta sertlikte bir süspansiyon sistemine sahip olan Yeti'nin 205/55-16 ölçülü lastikleri sunulan geniş yanaklar sayesinde yeterli darbe emilimi sağlayabiliyor. Otomobil yüksek süratlerde dengeli bir sürüşe sahip olsa da geniş yan yüzeyler yan rüzgarlardan -aşırı olmasa da- etkilenmeye neden oluyor.


Sürüş


Araç kompakt bir SUV, motor da en düşük güçlü turbo Diesel ünite olunca akla gelen ilk kelime performans olmasa da Yeti bu bölümde tatmin edici özellikler sunabiliyor. Orta sertlikteki süspansiyon sistemi sayesinde yüksek yapısına rağmen başarılı bir yol tutuşa sahip olan araç zorlandığında da rahatsız edici şekilde yalpalamıyor. Bunun yerine hafifçe önden kaymaya başlayan otomobili ESP kapalıyken bile kontrol edebilmek zor değil.

İlginç şekilde yan destekleri oldukça başarılı koltuklarla donatılan Yeti'nin yere sabitlenmiş gaz pedalı ve kalın direksiyon simidi sportif hisler yaşatıyor. Geri bildirim oranı makul olan direksiyon sisteminin pistler için değil şehir kullanımı için uygun özellikler sunması kimseyi şaşırtmayacaktır.

Kaput altında görev yapan 1.6 litre hacimli turbo Diesel ünite daha önce Golf'ün kaputu altında da test ettiğim bir motor. 105 beygir güç, 250 Nm tork üretebilen makine 1.445 kg boş ağırlığa sahip olan otomobili özellikle düşük süratlerde hareket ettirmekte zorlanmıyor. 0'dan 100 km/s sürate 12.2 saniyede ulaşabilen aracın maksimum sürati 175 km/s olarak belirtilmiş.

Daha önce Volkswagen ailesinin birçok modelinde deneme şansı bulduğum DSG, Yeti'de de başarılı bir şekilde çalışıyor. Spor modunda vitesleri daha yüksek devirlerde değiştiren ünite vites kolundan da kumanda edilebiliyor. Gaz pedalına dikkatli şekilde basıldığında vitesleri çabuk bir şekilde yükselten şanzıman yakıt tüketimine de olumlu katkıda bulunuyor.

Test ortalaması 6.4 litre/100 km olan Yeti Start & Stop sayesinde şehir içi sürüşlerin uzun beklemeli bölümlerinde avantaj sağlarken şanzımanın 7 ileri vitesli olması sayesinde otoyolda tüketim değerini 5 litre/100 km civarına indirebiliyor. Şanzımana eklenen yokuş kalkış desteği de özellikle yokuşlarda yapılan park manevralarında çok işe yarıyor.


Fiyat/Donanım


Sadece Ambition ve Elegance donanım seçenkleriyle sunulan turbo Diesel motorlu Yeti modellerinin fiyatı 65.400 TL'den başlarken 7 ileri vitesli DSG ile birlikte fiyat 69.400 TL'ye ulaşıyor. Araç üzerinde bulunan tek opsiyon olan açılabilir cam tavan içinse 4.000 TL fark isteniyor.

Standart donanımında elektrikli cam ve aynalar, direksiyondan kumanda edilebilen yol bilgisayarı ve ses sistemi, 8 hoparlör, 16 inç çaplı jantlar, arka park sensörleri, direksiyonel sis farları, ön ve yan hava yastıkları, ABS, ESP, yokuş kalkış desteği, Start&Stop, 7 ileri vitesli, çift kavramalı, yarı otomatik şanzıman, klima, soğutmalı torpido gözü, yükseklik ve ileri geri ayarlanabilen ön kol dayanağı, sırtlık açısı ayarlanabilen arka koltuklar ve bagaj içerisine yerleştirilmiş fener bulunan otomobilin opsiyonları arasında 1.350 TL karşılığında alınabilen metalik boya ve 950 TL farkla alınabilen farklı renkli tavan yer alıyor.


Sonuç


Volkswagen Tiguan gibi güvenilir bir aracın temelleri üzerinde yükselen Škoda Yeti bu aracın altyapısını çok daha makul fiyata sunmasıyla dikkat çekiyor. VW logolu kardeşinde sunulmayan 1.6 litre hacimli TDI motor ve DSG ikilisine de sahip olduktan sonra pazar payını daha da artıracak gibi görünen otomobilin makyaj sonrası aldığı görünüm de daha büyük bir kitleye hitap ediyor.

Donanım konusunda da makul bir araç olan Yeti'yi lüks klasmana sokmak isteyenler için sunulan Elegance donanım paketi 7.000 TL farkla oldukça dikkat çekici kalemler sunuyor. İç mekan ferahlığı ve tüketim ekonomisini önemseyenleri kendisine çekecekmiş gibi görünen otomobilin yerden yüksek yapısı da şehir kullanımı ve hafif arazi sürüşlerinde avantaj sağlıyor. Fayda/Fiyat oranı en başarılı markalar arasında bulunan Škoda yeni Yeti'de de bu özelliğini korumuş.


Fotoğraflar


Test sırasında çektiğim fotoğraflara buradan ulaşabilirsiniz.

26 yorum:

  1. bu yorumu birşey soracağımdan değil size destek amacıyla attım onur bey tam gaz devam !

    YanıtlaSil
  2. bu testleri yaptığınız yer nerde hep aynı yer sanırım

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Aynı yerlerde aynı şekilde sürmeye çalışıyorum şartları eşitlemek için. 300 km civarı yol yapıyor her araç. Büyük kısmı İstanbul'un Asya yakasında.

      Sil
  3. yetinin mercedes e class daki gibi 2 tane güneşliği olacağı söyleniyordu ama paketlemi alınıyor ? test aracında neden yok

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Opsiyonel donanımlardan çift parça güneşlik.

      Sil
  4. Onur Bey Yeti'yi 500L ile karşılaştırırsanız ne dersiniz? Birde eğer kullandıysanız diye soruyorum: Farklı sınıflarda olsada Ford Fusion 1.4 tcdi ile karşılaştırabilir misiniz virajlardaki yol tutuşu, içeriye aldığı ses, yanal rüzgarla etkileşimi konfor (gerçi zannetmiyorum ford kadar sert olduğunu) ve bozuk yollardaki stabilitesi bakımından? (2005' ten beri fusion'u kullanıyoruz ve babamın gözü 500L'ye ilgi ile bakmaya başladı ve sizin güçsüz ama yol tutuşu iyi şeklindeki yorumlarınız aklıma gelince sormak istedim.)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. 500L yetiden kötüdür bunu 1,5 ay önce 500L alan biri olarak söylüyorum çünkü
      500L nin teknik mekanizması çok kötü yeti ise oturaklı.

      Sil
    2. 500L Rockstar'ı kullanmadım ama standart modellerinde yol tutuş ve yan rüzgardan etkilenme miktarı daha başarılı Yeti'den. İç mekan genişliği de az da olsa daha başarılı. Tasarım olarak da daha hoş geliyor benim gözüme fakat kalite olarak Skoda önde. Ayrıca 1.6 Diesel karşılaştırmasında Fiat daha performanslı olsa da otomatik şanzıman sunmaması olumsuz. Ses konusunda ikisi de aynı diyebilirim.

      Avrupa'nın Fusion'ını kullanamadım hiç. Amerika'nınkini kullandım ama o da Mondeo olarak gelecek yakında ve çok alakasız :)

      Sil
    3. Sayın Agamemnon , sizin şu tarafsızlığınızı seviyorum. Birçok türkiyedeki otomobil blog yazarı ve dergi yazarının aksine markalara modellere karşı yorumların çok daha adil ve genel algı olan "VW fanboyları" 'ndan çok farklısın. Senden zamanın elverdiğince daha çok test yapmanı rica ediyorum.

      Sil
    4. memur sanırım arkadaş

      Sil
    5. :)
      Teşekkürler. Ben de araç verdikleri sürece test yapmayı planlıyorum.

      Sil
  5. Farlar VW. Skoda logoyu söküp atsa VW logosu taksa da rahatlasak...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Yapılmışı var. 10.000 TL farkla satıyorlar Tiguan adıyla.

      Sil
    2. hardcore answer

      Sil
    3. sanki tiguan biraz daha büyük görünüyo benim gözüme

      Sil
    4. Dışarıdan daha büyük. İç mekanda Yeti ticari araçlara daha yakın olduğu için biraz daha ferah.

      Sil
  6. Bu arabadaki B sütununun govde rengin olmasi benim gözümü cok rahatsiz ediyor. Sanki ticari bir araba gorunumu veriyor. Halbuki arka direkler gibi siyah yapsalar ve camlara da filim cekilse daha şık gozukur. Hatta Ford FLEX'e dahi benzeyebilir.

    YanıtlaSil
  7. Onur Bey;

    Bu kronik DSG sanzıman problemi söylentisi gerçekmidir? Sürekli araç değiştirmeyip uzun seneler aynı aracı kullanacaklara tavsiye edermisiniz? Örneğin ben bu güne kadar hep toyota kullandım, en az 7-8 sene kullandığım oldu, teknik olarak en ufak bir problem yaşamadım. Ama ikinci el dizel bir arazi aracı almak istediğim en makul seçenekler hep bu grubun araçları. Sizce 2-3 yaşında bir tiguan-yeti vb. düşünülebilirmi?

    Kaan

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. İlk nesil şanzımanlar sorunlu gerçekten de. İkinci nesillerde sorunların büyük kısmı giderilmiş olsa da yarı otomatik şanzımanların genel sorunu olan bazı noktalar hala duruyor. Örneğin sıkışık trafikte tork konvertörlü otomatikler kadar konforlu olamıyor bu üniteler. Ayrıca yapıları gereği debriyaj balatasının belirli aralıkla değişmesi gerekiyor. Sonuçta temel olarak çalışmaları manuelle aynı ve onda olduğu gibi problemleri var. Yeni nesillerde yavaş kaydırma fonksiyonuyla birlikte trafikte daha da fazla yemeye başladı balatayı. Dolayııyla bozulmaya varmasa da bütün yarı otomatiklerin rahatsızlık yaratma durumu var belli aralıklarla.

      Sil
  8. 70bine doblo..

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Birinci köprüden geçebiliyor en azından bu :)

      Sil
    2. hatta doblo da değil fiorino :)

      Sil
  9. fren geri dönüşüm sistemi diye bir şey var? bildiğimiz fren geri dönüşüm sistemi mi yoksa isim benzerliği mi çakıyorlar?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Temelde aynı aslında. KERS'te ek bir elektrik motoruna enerji veren piller şarj edilirken burada bildiğimiz akü şarj ediliyor.

      Sil
  10. sayın Agamemnon bey ben aile arabası almak istiyorum bagajı geniş dizel otomatik bir araç.50 -65 bin arası bütce oluşturabilirim yeti bu konuda uygunmudur ve ikinci el satışları nasıldır.Teşekkürler

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bu durumda mantıklı bir seçim Yeti. İkinci eli bir Tiguan değil doğal olarak ama bu da az kullanılmış bir örneğine daha ucuza sahip olmak için çok iyi bir şans anlamına geliyor.

      Sil