17 Haziran 2014 Salı
Mercedes-Benz GLA 200 Urban
Alman üretici Mercedes önden çekişli araçları çok sevmiş gibi. A, B ve CLA Serisi modelleriyle başarılı satış rakamları yakalayan marka şimdi de aynı temelleri paylaşan daha yüksek yapılı bir otomobille karşımızda. Dört tekerlekten çekiş opsiyonu sunulan motor seçenekleri de bulunan GLA'nın bu sayede BMW X1 ve Audi Q3 gibi araçlara da rakip olması amaçlanmış.
Her geçen gün büyüyen kompakt crossover pazarına da bu şekilde adım atan Mercedes motor seçeneklerini de diğer kardeşleriyle paylaştığından Türkiye için önemli olan 1.6 litre hacimli üniteyi de ilk andan itibaren modeller arasına almış. Bakalım geç girilen segmentte başarılı olabilmek için bütün özellikler tamam mı.
Dış Mekan
Aynı temelleri paylaşan otomobillerin tasarımlarını farklılaştırma konusunda başarılı olan Mercedes GLA ailesinde de bu özelliğini konuşturmuş. Ana hatlar incelendiğinde önden çekişli diğer kardeşlerinin etkileri sezilse de otomobilin detaylarında farklılıklar kolayca görülebiliyor.
Kardeşleriyle hiçbir gövde panelini paylaşmayan otomobilin farları tampona doğru biraz daha uzarken öne doğru alınmış ön panjur çift şeritli tasarımıyla dikkat çekiyor. Sportif görünümlü ön tamponun altında metal görünümlü koruma parçaları bulunurken yan eteklerin altındaki korumalar siyah renkli. Daha şişkin ve köşeli tasarıma sahip çamurluklar 18 inç çaplı jantların etrafını sararken üt bölümde ince raylar ve cam tavan dikkat çekiyor.
Arka bölümde tasarım daha da orijinal. Kapı kolları seviyesinden başlayan güçlü çizgiler geniş LED stoplara kadar uzanırken şık tasarımlı spoiler yanında yine deflektörler eklenmiş. Çamurlukların üzerinden geçen siyah şerit arka tamponun alt kısmında da devam ederken bu bölümün de altında yine metal görünümlü parça dikkat çekiyor. Mat renkli çift çıkışa sahip egzoz sistemi sportif bir görünüm sunarken bagaj kapağının alt bölümünde metalik tampon koruması yer alıyor.
2.699 mm'lik aks mesafesi hatchback kardeşi A Serisi ile aynı olan GLA'nın geriye kalan ölçülerindeyse artış yaşanmış. Boyu 4.417 mm olan otomobilin genişliği 1.804, yüksekliğiyse 1.494 mm.
İç Mekan
Kapılar açılıp iç mekana göz atıldığında hem tanıdık, hem de farklı tasarım özellikleriyle karşılıyor bizi GLA Serisi. Önden çekişli kardeşleriyle olan bağı burada daha açık olan otomobil iç mekanda tanıdık bir tasarım sunuyor. Yuvarlak havalandırma ızgaraları, 0 konumu aşağıda bulunan göstergeler ve çok şık bir tasarıma sahip olduğunu düşündüğüm direksiyon simidi sportif bir görünüm sunarken tamamı siyah renkli iç mekan yaşam alanını biraz boğmuş. Bu durumdan rahatsız olanlar beyaz renkli iç mekan seçeneğiyle sorunu çözebilir.
Dört bir yanda kullanılan yumuşak malzemelerle iç mekan kalitesi artarken A Serisi'nden aynen aktarılan orta konsol, kapı içi kumandaları ve koltuk arası konsollarında sadelik ön planda. Mat renkli metali cömertçe kullanan Mercedes, havalandırma ızgaraları, ses sistemi kumanda bölümü çerçevesi, COMAND kumandası, direksiyon simidi ve klimanın dairesel kumandaları çevresinde yer verdiği bu kaplamaya kapı kolları ve tutamaklarında da kullanmış. Ön koltukların arasında bulunan konsolda iki adet bardaklık, bir adet kapaklı büyük göz ve bir de kapaklı küllük bulunurken ileri geri kaydırılabilen kol dayanağının altında yer alan depo alanına USB portu yerleştirilmiş. Elektrikli cam ve ayna kumandaları şoför kapısına, ergonomik şekilde yerleştirilen otomobilin kap ıiçi cepleri ortalama büyüklükteyken yine sürücü kapısına elektrikli bagaj kapağı açma düğmesi de eklenmiş.
Mercedes'in ezelden beri başarılı bulduğum özelliklerinden birisi olan koltuk konforu bu araçta tasarım olarak da kendisini göstermiş. Sabit kafalıklı koltuklarda baldır desteği ayarı da bulunurken özellikle üst kısımda sunulan yan desteklerin kavraması çok başarılı. İlginç şekilde arka kısımda da yan desteği yüksek ve sabit kafalıklı koltuklar sunan aracın bu kısmında, kardeşlerinden farklı olarak yüksekliği ayarlanabilen orta kafalık ve içerisine iki bardaklık gizlenmiş orta kol dayanağı bulunuyor. Makul diz mesafesi sunan arka koltuklar için orta kısımda bir çift havalandırma ızgarası sunan Mercedes aynı bölümde küllük ve 12 Volt güç çıkışına da yer vermiş.
Dış boyutların büyümesini bagaja olumlu şekilde yansıtan firma 421 litreye genişleyen hacmi arka koltuk sırtlıklarını katlamak kaydıyla 1.235 litreye ulaştırabilmiş. GLA'nın bagaj bölümünde sunduğu farklılıklardan birisi arka koltuk sırtlıklarının ortasında açılan küçük kapak olarak gösterilebilirken bagaj kapağının elektrik motoruyla açılıp kapanması da kardeşlerinde bulunmayan bir özellik.
Test aracımın belirtmeden geçemeyeceğim bir diğer hoş özelliği de iç mekan aydınlatması. Kapı içleri ve orta konsolu loş biçimde aydınlatan ambiyans ışıklandırmasının koltuklarda bulunan sabit kafalıkların da altına yerleştirilmesi çok şık bir görünüm yaratırken kapılar açıldığında iç mekanın gündüz gibi aydınlatılması dikkatlerin üzerinize çekilmesini sağlıyor. Ön kapılar açıldığında ortaya çıkan, ışıklandırmalı Mercedes-Benz yazılarına sahip eşiklerse bence her Mercedes modelinde alınması gereken bir donanım.
Konfor
Sert sayılabilecek bir süspansiyon sistemine sahip olan Urban donanımlı, önden çekişli Mercedes modelleri arasında konfor seviyesi en yüksek olanı GLA Serisi. Yine sert olan sistemin bağlı olduğu jantların da çapı 18 inçle aynı olsa da lastikler 235/50 ölçüleriyle hem daha geniş taban alanına hem de daha geniş yanaklara sahip. Geniş lastikler nedeniyle yol gürültüsü iç mekana az da olsa alınıyor olsa da rüzgar ve motor seslerinin izolasyonu başarılı.
Konfor donanımı konusunda cömert olan test aracında çok fonksiyonlu direksiyon simidi, çift bölgeli, tam otomatik havalandırma sistemi, elektrikli cam ve yan aynalar, yol bilgisayarı, USB girişli ses sistemi, Bluetooth bağlantısı, hız sınırlandırma ve sabitleme sistemi, elektrikli olarak açılıp kapanabilen bagaj kapağı, arka havalandırma ızgaraları, otomatik park yardımcısı, ön ve arka park sensörleri, geri görüş kamerası, otomatik kararan iç ve sol dikiz aynası, ileri geri ayarlanabilen ön kol dayanağı, bardaklık entegre edilen arka kol dayanağı, yağmur ve far sensörleri bulunurken panoramik sunroof sayesinde iç mekan çok daha ferah bir yapıya bürünüyor.
Mercedes'in 7G-DCT ismini verdiği 7 ileri vitesli, çift kavramalı yarı otomatik şanzımanını daha önce birçok modelde test etme imkanım oldu. Çift kavramalı yarı otomatik ünitelerin en başarılılarından olan şanzıman hissedilmeyen geçişleri, yokuş kalkış desteği ve fren pedalı brakıldığında hareket etme fonksiyonlarını geri görüş kamerası ve otomatik park yardımcısıyla birleştirdiğimizde çok kolay park edilen bir araç çıkıyor karşımıza. Görüntüsünü orta konsol üzerinde bulunan ekrana yansıtan geri görüş kamerasının gece sunduğu görüntülerin kalitesi özellikle dikkatimi çekti.
İç mekan genişliği sınıfı standartlarında olan otomobilin şık ön koltukları arkada oturanların görüşünü biraz kısıtlıyor. Omuz ve diz mesafeleri de makul sınırlar dahilindeyken tavan yüksekliği ilginç farklılıklar gösteriyor. Arka koltukta ortada oturan yolcu için bol bol baş mesafesi sunan GLA Serisi yanlara doğru alçalan tavanıyla uzun boylu yolcular için sorun yaratabilir.
Ses sisteminin altında bulunan düğmelerden birisi aracı ECO, Manuel ve Spor modlarına geçirmek için kullanılıyor. ECO modunda vitesleri düşük devirlerde değiştiren GLA 200 aynı zamanda Start/Stop sistemini de devreye alıyor. Tekrar bu tuşa basıldığında devreden çıkan sistemi aktive etmemek için bir yol daha var ki bu yol sayesinde çok yavaş akan trafikte motor ve alternatör gereksiz yere zorlanmıyor. Aracın fren pedalına bir sensör yerleştiren Mercedes bu pedal belli bir açının üzerinde dururken sistemi devreye almıyor. Ani yavaşlamalarda pedala uzun stroklu bastıktan sonra durmadan hemen önce otomobili yerinde tutacak kadar basınç uygulandığında motor çalışmaya devam ediyor. Duraklamanın uzun süreceğini anlarsanız motorun durması için yapmanız gereken tek şey pedala biraz daha sert basmak.
Sürüş
Ağırlık değişimlerinde huysuz bir kimliğe bürünmeyen otomobilin bozuk yollarda da iç mekandakileri çok rahatsız etmemesi olumlu. Çok zorlandığında önden kayma eğilimine giren GLA 200'ü bu durumda bile kontrol etmek zor değil. Çok hisli olmasa da sürücünün hareketlerine çabuk cevap veren direksiyon sistemi kalın direksiyon simidiyle de beğenimi kazandı.
Yan rüzgardan da az etkilenen test aracının sert ayarlı süspansiyon sisteminin büyük lastiklerle birleşimiyle başarılı sonuçlar elde edilmiş. Devirli kullanımda hoş bir sese sahip olan motorun canlılığı da beğenimi kazandı. Özellikle Sport modunda direksiyon simidinin arkasında yer alan kulakçıklar kullanılarak yapılan vites değişimleri zevk veriyor.
1.435 kg boş ağırlığa sahip olan GLA 200'ün kaputu altında yer alan turbo beslemeye sahip, 1.6 litre hacimli benzinli motor daha önce CLA 200 ve B 200 testimde karşımıza çıkmıştı. 156 beygir güç, 250 Nm tork üretebilen ünite 7 ileri vitesli, çift kavramalı yarı otomatik şanzımanla eşleştirilmiş. 0'dan 100 km/s sürate 8.8 saniyede ulaşabilen otomobilin maksimum sürati 215 km/s olarak açıklanıyor.
Sabit süratli otoyol kullanımında ortalama yakıt tüketim değeri 6 litre/100 km'nin altına düşürülebilen otomobil şehir içi ve yüksek süratli kullanım da eklenince ortalamada 8.4 litre/100 km'lik test tüketimine ulaştı.
Fiyat/Donanım
Giderek daha kalabalık bir hale gelen premium kompakt crossover segmentinde fiyatlandırma da oldukça önemli bir hale geldi. Urban donanım paketiyle anahtar teslim satış fiyatı 128.700 TL olan GLA 200'ün test ettiğim versiyonunda bulunan metalik boya 1.979, panoramik sunroof 4.732, bi-xenon farlarsa 3.360 TL ek ücret karşılığındasunuluyor.
Standart donanımında ECO Start/Stop, çarpışma uyarısı, hız sabitleme ve sınırlandırma, çok fonksiyonlu direksiyon simidi, yol bilgisayarı, lastik basınç kontrol sistemi, elektrikli camlar, ön, yan, perde ve sürücü diz hava yastığı, konsantrasyon kaybı yardımcısı ve yarı otomatik klima sistemi bulunan GLA 200'ün Urban paket kapsamında geri görüş kamerası, aktif park yardımcısı, arka koltuk orta kol dayanağı, yangın sndürücü, 7G-DCT şanzıman, direksiyon simidi arkasında vites değiştirme kulakçıkları, elektrikli açılıp kapanabilen bagaj kapağı, MP3 çalabilen, USB portuna ve Bluetooth bağlantısına sahip ses sistemi, yarı deri döşemeli sportif koltuklar, yangın söndürücü, elektrikli katlanabilen yan aynalar, elektrokrom iç ve sol ayna, 18 inç çaplı jantlar, run flat lastikler, yağmur sensörü ve aydınlatmalı kapı eşikleri bulunuyor.
Sonuç
Mercedes'in yeni segmenlere adım atarken de iddialı olduğunu görmek güzel. Kompakt modellerinin temelleri üzerine geliştirilen GLA Serisi genel görünümüyle ait olduğu aileyi andırsa da daha güçlü çizgileriyle sportif bir görünüm de sunmayı başarmış. Farklı dış mekanını tanıdık iç mekanla birleştiren otomobil burada da daha alçak duruşa sahip kardeşlerinden zengin bir donanım sunuyor.
Kaputu altında da kendisini kanıtlamış 1.6 litre hacimli motora sahip olan GLA 200'ün performans konusunda da büyük bir eksiği yok. Urban donanımda sunulan sert süspansiyon sistemiyle yol tutuşu da başarılı olan otomobilin bagajı da platform kardeşlerinden daha değişken. Performanslı sürüşlerde şoföre zevk veren 7 ileri vitesli şanzıman ekonomi modunda da sakinliğiyle beğeni kazanıyor. Astronomik vergiler nedeniyle bütün otomobillerin sorunu olan yüksek fiyatlardan Mercedes de etkilense de rakipleri düşünüldüğünde fiyatlandırma da makul olarak nitelendirilebilir.
Fotoğraflar
Test sırasında çektiğim fotoğraflara buradan ulaşabilirsiniz.
Kaydol:
Kayıt Yorumları (Atom)
Böyle bir araçta neden HARMAN KARDON LOGIC 7 SURROUND SES SISTEMI (SA_810) Olmaz anlamak çok güç.3.281.70 lira.140-150 k lık bir araç için çok değil ki..
YanıtlaSilBasın test araçlarında yer verilmiyor genelde. Bence bu fiyata bir elektrikli ön koltuk veya koltuk ısıtmasının da olması lazım ama genelde görsel opsiyonlara ağırlık veriliyor.
Sil