15 Mayıs 2016 Pazar

Seat León ST 1.4 EcoTSI ACT FR DSG


Seat'ın C segmentinde yer alan şık aracı León'un Türkiye'de sunulan seçenekleri çoğalmaya devam ediyor. İlk olarak 1999 yılında ortaya çıkan León, hayatına Toledo'nun kısaltılmış versiyonu olarak başladı. Yuvarlak hatlara ve yüksekçe bir tavana sahip olan ikinci nesil örnekler 2005 yılında üretime girerken çok daha köşeli çizgilere sahip güncel kasa 2012 yılından bu yana bizlerle. Güncel León'un üç ve beş kapılı hatchback gövdelerinin haricinde ST ve X-PERIENCE isimli station wagon seçenekleri de bulunuyor.

Daha önce blogda farklı motor ve gövde tipleriyle testlerime konuk olan León'un bu seferki seçeneği station wagon gövde tipine, 1.4 litre hacimli, benzinli motora ve çift kavramalı, yarı otomatik şanzımana sahip.


Dış Mekan


Yeni nesil León modellerinin köşeli çizgilerini koruyan ST versiyonda daha önce testime konuk olan hatchback gövde seçeneğiyle paylaşılan detayları görmek mümkün. LED farlar, sis farları, ön tamponda yer alan hava girişi ve FR logolu ön panjurun tamamı sert hatlara sahipken aynı durum yan aynalar ve ortasından bir şerit geçirilen kaput için de geçerli.

18 inç çaplı jantlara sahip olan otomobilin tavanına şık bir şekilde yerleştirilmiş raylar ve açılabilen panoramik cam tavan gözlerden kaçmazken şık yan çizgilerin aynen korunduğu görülebiliyor. Çok kalın olmayan bir D sütununa sahip olan León ST'nin arka bölümünde LED stoplar, küçük spoiler ve alt kısmı V şekilli cam tanıdıkken tampon tasarımı, bagaj kapağının daha aşağıya uzanması nedeniyle farklı.

FR donanımında sunulan arka tamponun plakalık çevresi siyah renkli bırakılan León ST'nin boyu 4.543, genişliği 1.816, yüksekliğiyse 1.439 mm olarak açıklanırken aks mesafesi 2.634 mm ile hatchback kardeşiyle aynı.


İç Mekan


İkinci nesilde görülen geniş ve kısa yapılı orta konsolun yerini dik yerleştirilmiş daha standart bir panele bıraktığı görülüyor. Asimetrik tasarıma sahip havalandırma ızgaralarının arasına yerleştirilen dokunmatik ekran, ses sistemi ve yol bilgisayarıyla birlikte otomobilin farklı sistemlerinin kumandalarını da barındırıyor. Orta konsolda daha aşağıya inildiğinde Volkswagen ailesinin diğer modellerinden de tanıdık olan düğmeler ve havalandırma kumandaları göze çarparken en altta USB ve Aux girişlerini barındıran büyük bir kapaksız göz yer alıyor.

Yükseklik ve derinlik ayarlı, çok fonksiyonlu direkiyon simidinin alt kısmı düzleştirilmişken sportif dokunuşlar ibreleri 0 konumunda aşağıyı gösteren gösterge panelinde de devam ediyor. İki dairesel göstergenin arasına yerleştirilen yol bilgiyasarı, konfor donanımlarının yakıt tüketimine ne kadar yansıdığı dahil birçok veriyi sürücüyle paylaşıyor.

Direksiyon kolonunun sol kısmında far kumandalarıyla birlikte büyük sayılabilecek kapaklı bir göz bulunuyor. Elektrikli cam ve ayna kumandaları kapı içine ergonomik bir şekilde yerleştirilirken kapı kollarının tasarımı şık. Çok derin olmasa da dört kapısında da göz sunan León'un ön kapı eşiklerine yerleştirilen FR logoları hoş görünüyor.

Vites konsolu kalabalık olmayan otomobilin şık vites topuzunun arkasında el freni kolu ve iki bardaklıkla birlikte bir de 12 Volt soketi bulunuyor. Koltuklar arasında yer alan kol dayanağı hem ileri-geri hem de açı ayarı sunarken altında üç küçük göz barındırıyor. Ayrıca Seat, ön koltukların altına da birer kapaklı göz yerleştirmiş.

Arka koltukları hatchback kardeşine göre arkaya çekilmiş olan León ST'nin bu bölümünde havalandırma kanalları, büyüklüğü ayarlanabilir bardaklıklara sahip kol dayanağı, üç kafalık ve bagaj bölümüne çabuk erişimi sağlayan küçük bir kapak bulunuyor.

587 litre hacimli bir bagajı bulunan León ST'nin bagaj zemini altında da ek hacim sunulurken çamurluk arkalarında kalan kısımda duvarları sökülebilen gözler yer alıyor. Bagaj kapağının altına 1.5 kg kapasiteli iki plastik kanca ekleyen Seat metal eşik kaplaması da kullanmış. 12 Volt soket, kancalar ve lastik sabitleyicilere de sahip olan bagaj bölümü hem sırtlık hem de yükleme bölümünde bulunan mandallar yardımıyla yatırılabilen ön gergili arka koltuk sırtlıkları sayesinde 1.470 litreye genişletilebiliyor. Çift katlı bagaj zemini sayesinde daha fazla yekpare hacim veya düz bagaj zemini arasında seçim yapılabiliyor.


Konfor


León'un sportif donanımı FR aslında konfor anlamında seçilecek ilk paket olmasa da bu durumun farkında olan müşteriler genel konfor seviyesinden rahatsız olmayacaklardır. Süspansiyon sistemi yumuşak olmayan otomobil bozuk yollarda çok rahatsızlık vermese de daha yüksek konfor seviyesi için opsiyonel olarak sunulan ve 225/40-18 ölçülerine sahip lastik-jant kombinasyonunun tercih edilmemesi yerinde olacaktır.

Geniş tabanlı lastiklere rağmen iç mekana yol gürültüsünü rahatsız edici seviyelerde almayan León'un motor sesi neredeyse hiç duyulmazken rüzgar sesi, 120 km/s süratin ardından az da olsa duyulmaya başlıyor.

Önde vücudu çok iyi saran koltuklara sahip olan otomobilin arka koltuklarında yolculuk etmek de rahat. Sınıf standartlarını yakalayan omuz ve diz mesafelerinin yanında yüksek tavan sayesinde baş mesafesi de başarılı. Ayrıca arka bölümde yer alan ek ağırlık burada görev yapan süspansiyon sisteminin daha yumuşak olmasını sağlamış ki bu da konfor hanesine artı puan olarak geri dönüyor.

Konfor donanımı konusunda da az eksiği bulunan test aracında elektrikli cam ve yan aynalar, elektrokrom iç ayna, açılabilir panoramik cam tavan, yıkama sistemli LED farlar, ön ve arka park sensörleri, geri görüş kamerası, yol bilgisayarı, dokunmatik ekranlı bilgi ve eğlence sistemi, çift bölgeli klima, arka koltuklar için havalandırma kanalları, deri ve Alcantara döşemeler, ileri geri ve açı ayarlı ön kol dayanağı, adaptif cruise control, Bluetooth ve USB bağlantısı, navigasyon sistemi, ısıtmalı ön koltuklar, sürüş modu selektörü, yağmur ve far sensörleri, arkada katlanabilir kol dayanağı, LED iç aydınlatma paketi, bel destek ayarlı ön koltuklar, yokuş kalkış desteği, çok fonksiyonlu direksiyon simidi ve Seat Sound ses sistemi bulunuyordu.

Şüphesiz şehir trafiğinde konfora en büyük katkıyı otomatik şanzıman sağlıyor. Daha önce Volkswagen grubunun birçok modelinde deneme imkanı bulduğum çift kavramalı, yarı otomatik şanzıman 7 ileri vitesli. Sarsıntısız geçişleriyle beğenimi kazanan ünite aynı zamanda çok da hızlı. Ayrıca Start/Stop sistemiyle uyumu da rahatsız edici ilk hızlanmaların önüne geçebilmiş.


Sürüş


Görünümüyle Volkswagen grubunun haşarı çocuğu olduğunu hissettiren León'un sürüş özellikleri de bunun hakkını veriyor. Zaten ortalama sertliğin üzerine çıkmış olan süspansiyon sistemi bir de geniş tabanla ince yanak sunan lastiklerle birleşince yol tutuş üst seviyeye çıkmış.

1.222 kg boş ağırlığa sahip olan test aracının yüksek olmayan ağırlığı, direkt tepkiler verebilen direksiyon sistemi ve gaz pedalının kolay dozlanabilmesi gibi unsurlarla birleşince ortaya zevk veren sürüş karakteristikleri çıkıyor. 0 konumunda yeri işaret eden göstergeler tasarım anlamında sportifliği desteklerken yüksek yan destekli ön koltuklar harika kavrama sağlıyor.

Daha önce Volkswagen Golf GTI'da karşıma çıkan sürüş modu seçim butonu León'un karakterini çok değiştirmese de vites değişim zamanları ve direksiyon sertliğinde meydana gelen değişimler rahatça hissediliyor. Dinamik sürüşler için şanzımanda Eco dışında kalan modlar rahatça kullanılabilirken direksiyon sistemi sertliği sadece Sport modunda yeterli oluyor. Neyse ki aracın sürüş modu seçenekleri arasında bir de kişiselleştirme özelliği mevcut.

Sınırları yüksek olsa da zorlandığında önden kaymaya başlayan Seat León'u tekrar kontrol altına almaksa çok olay. 7 ileri vitesli şanzımanın hızlı vites değişimleri sayesinde performansta yaşanan kayıp hissedilmezken motorun devirlenme isteği de göz kamaştırıcı. Hatta Seat, aracın ilk iki vites oranlarını biraz daha uzatabilirmiş zira gaz pedalı kontrolünü elden biraz bırakınca her iki viteste de sürekli patinaja kalınabiliyor. Manuel olarak hem vites kolundan hem de direksiyon simidi arkasından kumanda alabilen şanzıman özellikle ikinci seçenek kullanıldığında çok zevkli bir üniteye dönüşüyor.

Turbo beslemeye sahip 1.4 litre hacimli motoru 150 beygir güç, 250 Nm tork üretebilen test aracı 7 ileri vitesli, çift kavramalı, yarı otomatik şanzımana sahip. 0'dan 100 km/s sürate ulaşması 8.2 saniye süren aracın maksimum sürati de 215 km/s olarak açıklanıyor.

Silindir deaktivasyon özelliği sunan test aracı bu özelliği bazı özel şartlar altında kullanabildiğinden özellikle şehir trafiğine girenlerin tüketim farkını anlaması zor. Sabit ve düşük süratli yolculuklarda ortalama 5 litre/100 km gibi seviyelere inebilse de artan performansın büyüsüne kapılıp gaza basarsanız 10 litre/100 km sınırı aşılabiliyor. Bunun yanında karma kullanımda test ortalaması olarak elde ettiğim 7.5 litre/100 km'lik değer kötü değil.


Fiyat/Donanım


Seat modellerinin genel olarak başarılı olduğu bu bölümde León da şaşırtmıyor. İki motor seçeneğiyle ithal edilen Seat León ST'nin giriş modeli olan test aracının fiyatı 80.000 TL seviyesinden başlıyor.

Standart donanımında elektrikli cam ve yan aynalar, elektrokrom iç ayna, elektrikli sunroof, LED farlar, arka park sensörleri, yol bilgisayarı, dokunmatik ekranlı bilgi ve eğlence sistemi, çift bölgeli klima, arka koltuklar için havalandırma kanalları, ileri geri ve açı ayarlı ön kol dayanağı, cruise control, Bluetooth bağlantısı, sürüş modu selektörü, yağmur ve far sensörleri, arkada katlanabilir kol dayanağı, 17 inç çaplı jantlar, LED iç aydınlatma paketi, bel destek ayarlı ön koltuklar, yokuş kalkış desteği, çok fonksiyonlu direksiyon simidi, elektronik diferansiyel kilidi, ön, yan ve perde hava yastıkları bulunan test aracında bazı opsiyonlar da mevcut.

18 inç çaplı jantları 1.400 TL karşılığında sunan Seat, ön-arka park sensörü, optik park sistemi, medya system plus ve Alcantara döşemeli koltukları içeren FR Plus paketi için 3.500 TL, far yıkama, ön koltuk ve silecek suyu ısıtmaya sahip kış paketi için 1.300 TL, adaptif cruise control için 2.200 TL, şanzımanın direksiyondan kumanda kulakçıkları için 700 TL, Apple CarPlay, MirrorLink ve Android Auto'yu kapsayan Full Link için 750 TL, diz hava yastığı için 500 TL, alarm için 1.000 TL, yolcu koltuğu altı göz ve çift kademeli bagaj içinse 800 TL talep ediyor.


Sonuç


León'un bu sefer de yüz güldürdüğünü söyleyebilirim. Dinamik görünüm, yeterli donanım, makul yakıt tüketimi ve uygun fiyatıyla C segmentinde önemli bir oyuncu olan otomobilin performansı da büyük çoğunluğu tatmin edebilecek seviyede. Kendisinden beklenen iç mekan değişkenliğini de sunabilen León'un ST modellerinde sunulan kullanışlı ve büyük bagaj bölümü aileleri kolayca cezbedebilecek tarzda..

Özellikle sportif sürüş karakterli otomobillerden hoşlanan sürücüleri kendisine çekecek yapıya sahip olan test aracımda görev yapan EcoTSI motor teoride iyi bir fikir olsa da pratikte yakıt tüketimine ciddi şekilde etki etmemiş. Ünitenin kazandığı 10 beygir ek güçse herkesin yüzünü güldürecek bir detay.


Fotoğraflar


Test sırasında çektiğim fotoğraflara buradan ulaşabilirsiniz

4 yorum:

  1. Onur abi maşallah leon leon üstüne test ediyorsun. Bu kaçıncı leon oldu sayamadım artık :D

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Dört oldu bu. Çok kalmadı zaten geriye :)

      Sil
    2. Onur abi Jeep Grand Cherokee test aracı da vermez mi acaba :)

      Sil