12 Şubat 2011 Cumartesi
Renault Latitude 2.0 dCi BVA Executive
Heyecanla beklediğim bir araç daha ülkemize ithal ediliyor. Renault'nun daha önce Safrane ile girdiği segmentte şimdi de Latitude modeliyle tutunmaya çalışacağını zaten biliyorduk. İlk olarak Güney Kore'de Samsung SM5 ismiyle tanıtılan araç logo ve ön panjuru değiştirilerek Avrupa pazarlarına da getirilmişti. 2011 yılı başlarında ülkemizde de görülmeye başlanan araçların lansmanının Şubat ayı sonunda yapılması planlanırken satışlar da bu organizasyonla birlikte başlayacak.
Dış Mekan
Fluence modelinde olduğu gibi Samsung ile birlikte geliştirildiğinden diğer Renault modellerine benzemeyen bir tasarıma sahip olan otomobilin boyutları etkileyici bir seviyede. 4.888 mm boyunda olan Latitude 1.832 mm genişliğe ve 1.495 mm yüksekliğe sahip. Aks mesafesi 2.762 mm olan aracın bagaj hacmi stepnesiz 511 litreyken tam boy stepneyle birlikte bu hacim 477 litreye geriliyor. Çok dikkat çekmeyen oturaklı bir tasarıma sahip olan Latitude genel olarak köşeli bir tasarıma sahip olsa da yer yer görülen yuvarlak hatlar akıcı bir görünüm yaratıyor. Aracın Privilège ve Executive donanım versiyonlarında standart olarak sunulan 17 inç çaplı jantlar hoş bir görünüm sunarken opsiyonel olarak sunulan cam tavan da genel görünüme olumlu olarak etki ediyor.
İç Mekan
İç mekanın genel hatları da diğer Renault modellerinden farklı olsa da direksiyon simidi, gösterge tablosu, radyo ve havalandırma kumandaları ile vites topuzu gibi bazı parçalar aracın Renault ailesinin bir üyesi olduğunu belli ediyor. Ahşap ve alüminyum görünümlü kaplamaların kullanıldığı orta konsol ve ön yolcu konsolları açık renkli deri döşemelerle hoş bir uyum gösterirken bu açık renkler genişlik hissini de artırıyor. Performanstan çok rahatlığa yönelik bir araç olduğu ön koltuklarından anlaşılabilen Latitude'ün sürücü ve ön yolcu için sunduğu oturma alanları oldukça geniş olsa da yan destekler sportif kullanımda içeridekileri memnun etmeyebilir. En zengin donanımlı versiyonun bütün opsiyonları seçilmiş bir modeli olan test aracımda elektrikli ve ısıtmalı ön koltukların yanında masaj fonksiyonlu sürücü koltuğu da bulunuyordu. Üst sınıf araçlarda görmeye alıştığımız bu donanımın daha aşağı segmentlerde bulunan araçlarda da kullanılmaya başlanması olumlu. Gösterge tablosu okunaklı olan aracın hız ve devir göstergelerinin arasında yol bilgisayarı ve bilgi ekranının verileri görülebiliyor. Orta konsolun üst kısmına yerleştirilen Tomtom marka entegre navigasyon sistemi başarılı çalışsa da ekranı biraz küçük kalıyor. Kontrol düğmeleri vites kolunun arkasında bulunan navigasyon sisteminin ekranı, araç geri vitese alındığında geri görüş kamerasının görüntüsünü yansıtıyor. Vites konsolunun üzerinde bulunan diğer kumandalarsa hız sabitleme sistemi ve elektronik park frenine ait. Çift kompartmanlı ön kol dayanağının içerisinde bozuk para gözü ve 12 Volt çıkışıyla birlikte USB ve Aux girişleri de yer alırken dayanağın arka kısmında bulunan arka koltuk havalandırma ızgaralarının altında, klimayı arka yolcular için ayarlamaya yarayan kumanda düğmeleri bulunuyor. Söz arka koltuklardan açılmışken söylenmesi gereken şeylere değinmeliyim; Öncelikle aracın boyu sayesinde bu kısımda diz mesafesi etkileyici seviyede. Aynı şekilde genişlikte de sorun bulunmuyor. Hatta koltukların, alışılmışın dışında yüksek yerleşimleri sayesinde cam alanların bittiği çizgi omuz seviyesinin üzerinde kalmıyor. Yalnız bu yerleşim, alçak tavan çizgisiyle birleşince kısıtlı baş mesafesi olarak geri dönüyor. Bu kısımda rahatlık ve ferahlığı artıran donanımlar arasında sabit bardak tutacaklı kol dayanağı ve cam tavan sayılabilir. Arka kapılarda da, ön kapılarda olduğu gibi eşya gözleri ve uyarı lambaları bulunurken burada kullanılan güneş perdelerinin camın neredeyse yarısını kaplamaması ilginç. Aynı şey manuel olarak kumanda edilmesi gereken arka cam güneşliği için de geçerli. Otomobilin övgüyü hak eden yönlerinden bir tanesiyse ses sistemi. Bose tarafından üretilen sistem 4 hoparlör, 4 tweeter, 1 merkezi hopalör ve subwoofer sunarken bu özelliklere Bluetooth bağlantısı, MP3 çalabilme ve 6'lı CD değiştirici de ücretsiz olarak ekleniyor.
Konfor
Latitude'ün en güçlü özelliği konforu. Geniş ön koltukları elektikli olarak ayarlanabilen otomobilin bu koltuklarında ısıtma özelliği bulunurken sürücü koltuğuna ek olarak masaj fonksiyonu da eklenmiş. Yolcuların ruhunu rahatlatan detaylar arasına araç parfümü de ekleyen Renault, orta konsolda bulunan havalandırma ızgaralarının altına yerleştirdiği küçük göze istenilen esans yerleştirilebiliyor. İstendiği hallerde bir düğme yardımıyla devreye alınabilen parfüm haznesinin yaydığı kokunun şiddeti de ayarlanabiliyor. "Tatlı sert" olarak adlandırılabilecek süspansiyon sistemiyle kasis ve çukur geçişlerinde de yolcuların rahatını bozmayan otomobilde sunulan cam tavan sayesinde ferahlık hissi üst seviyeye çıkıyor. Sürüş konforunu üst seviyeye çıkaran en önemli donanımsa şüphesiz otomatik şanzıman. 6 ileri vitesli ünite sarsıntısız vites geçişleriyle beğenimi kazanırken manuel kullanıma izin vermesi de olumlu. Konfor ve yakıt tüketimini öncelikleri arasına almış olan Renault, şanzıman oranlarını uzun ayarlasa da gaz pedalına sonuna kadar basıldığında devir bandının kırmızı bölgesine ulaşmak mümkün. 225/50-17 ölçülerindeki lastikleri de çok dar olmayan yanaklarıyla konfora katkı sağlarken yol tutuşundan da ödün vermiyorlar. Otomobilin gece kullanımında dikkat çeken bi-xenon farları otomatik seviye ayarı ve güçlü ışıklarıyla örnek alınması gereken bir aydınlatma sağlarken viraj alırken yolun iç kısmını aydınlatmak için sağa veya sola doğru açı alabiliyor.
Sürüş
Daha önce de belirttiğim gibi konfor ağırlıklı bir süspansiyon sistemine sahip olan Latitude'ün düz gidişte yüksek süratlerde bile bir sorunu bulunmuyor. 1.700 kg'a yaklaşan boş ağırlığı nedeniyle virajlarda dikkat gerektiren aracın elektronik yardımcıları, yolcuları ciddi tehlike yaratabilecek durumlardan koruma konusunda başarılı. Yol sesini içeriye almayan Latitude'ün bu başarısı rüzgar sesi için geçerli değil. Test aracına mahsus bir durum olabilecek rüzgar sesi 130 km/s'ten itibaren hissedilir bir seviyeye ulaşıyor. Sürücünün ihtiyaçlarına rahatlıkla cevap verebilen direksiyon sistemi, dozlaması çok rahat yapılabilen frenler sayesinde güvenlik kolonuna bir puan daha ekliyor. Otomobilin yüksek sürat performansı da 1.700 kg'a dayanan ağırlığına ve konfor odaklı şanzımanına rağmen kötü değil. Sahip olduğu 2 litre hacimli turbo Diesel motor 175 beygir güç, 360 Nm tork üretebilen aracın maksimum sürati (205 km/s) ve 0-100 km/s hızlanması (9.9 saniye) dudak uçuklatmasa da ara hızlanmalarda alınan keyif etkileyici. Özellikle otoyol süratlerinde araç, hızlandığını belli etmese de hız göstergesinde görülen hareketlenme dikkat çekiyor. Fabrika verisi ortalama yakıt tüketim değeri 6.5 litre/100 km olan Latitude 2.0 dCi BVA'nın gerçek hayatta bu ortalamaya ulaşması zor görünse de harcanan mazot miktarının 100 km'de 8 litrenin üzerine çıkması az görülen bir durum. Elde ettiğim ortalamaları sadece sayılar olarak değil gidilen yollar olarak da vermek isterim: Latitude'ü aldığım gün İstinye'den Kadıköy'e kadar köprü trafiğinde gitmeme rağmen ortalama 7.9 litre/100 km verisine ulaştım ki aracı teslim ederken elde ettiğim ortalama da aynıydı. Otoyolda zorlandığında tüketim ortalaması 10 litre/100 km seviyesine yaklaşan otomobil 130 km/s civarındaki sabit hızlara inildiğinde ortalamasını da hızla aşağıya çekiyor.
Donanım/Fiyat
Aracı test ettiğim günlerde fiyatı henüz belli olmasa da artık fiyatlar elimizde. Latitude'ün en ucuz versiyonu olan 1.5 dCi Expression'un başlangıç fiyatı 54.100 TL. 110 beygir güç, 240 Nm tork üretebilen turbo Diesel motorla donatılan bu aracın standart donanımında 16 inç çaplı jantlar, far yükseklik ayarı, yağmur ve far sensörü, yol bilgisayarı, hız sabitleyici ve sınırlandırıcı, deri direksiyon simidi, elektrikli katlanabilen yan aynalar, çift bölgeli otomatik klima, arka park sensörleri, anahtarsız giriş sistemi, arka yan camlarda güneşlik, ESP, CSV, ASR, ABS ve EBV, otomatik kilitlenen kapılar ve dört bir yanda hava yastıkları bulunurken elektrikli park freni ve navigasyon 2.000 TL değerinde paket opsiyon olarak sunulmakta. Aynı aracın 57.600 TL fiyata sunulan Privilège donanım seviyesinde ek olarak 17 inç çaplı jantlar, direksiyonel bi-xenon farlar, far yıkama sistemi ve bej döşeme bulunurken 64.600 TL'den başlayan fiyata sahip Executive paketi hafızalı aynalar, deri döşeme, navigasyon sistemi, elektrikli ve ısıtmalı ön koltuklar, üç bölgeli klima, ön park sensörleri ve Bose ses sistemi gibi donanımları standart olarak sunuyor. Privilège'de 2.000 TL farkla navigasyon sistemi ve elektrikli park freni alınabilirken Executive'de 2.500 TL farkla masaj fonksiyonlu sürücü koltuğu ve geri görüş kamerası sunuluyor. Donanımında bir farklılık bulunmayan 2.0 dCi Privilège modeli 78.650 TL, Executive donanım seviyesiyse 85.650 TL'den başlayan fiyatlarla satışta. Her iki donanım seviyesinde de 2.920 TL farkla açılabilir cam tavan alınabilirken Executive'de aynı fiyata masaj fonksiyonlu sürücü koltuğu ve geri görüş kamerası sunulmakta.
Sonuç
Renault'nun bu dev otomobili gerçekten ilginç bir araç. Daha önce hiçbir Renault'da sunulmayan büyüklükte bir iç mekana sahip olan otomobilin fiyat seviyesi de lansman için makul. 1.5 litre hacimli motoru büyük ihtimalle performans konusunda insanın canını sıkabilecekken 2 litre hacimli ünite yakıt tüketimi ve performansı iyi bir şekilde harmanlıyor. 163 beygir güç üretebilen bir Citroën C5'in bile 95.500 TL'ye satıldığı günümüzde seçilen fiyat aralığının makullüğü daha da belli oluyor. Ufak tefek eksiklikleri olsa da donanımı genel olarak oldukça zengin olan Latitude'ün satış başarısı hemşehrisi Peugeot 508'in fiyatlandırılmasına da bağlı olacak gibi dursa da sedan sever bir ülke olan Türkiye'de satışların Laguna'dan daha iyi bir trend izleyeceğini öngörmek yanlış olmayacaktır.
Fotoğraflar
Test sırasında çektiğim fotoğraflara buradan ulaşabilirsiniz.
toyota logosu olsaydı hiç eğreti durmazdı
YanıtlaSilSamsung bile garip durmuyor :)
YanıtlaSilGercekten de bir suru araci andiriyor. Onden eski Passat, Avensis, arkadan yeni Focus Sedan.
Şaka gibisiniz yemin ediyorum. Hani beğenmedim dersin, lafım olmaz ama bu arabada taklit denebilecek hiç bir tasarım unsuru yok. Otomobil konusunda zerre bilginiz olmadığına eminim, "Renault markasını" Broadway, Toros ve Sümbül'den ibaret sanan klasik yurdum insanı tavrı sizinkisi.
Silonur bey aracın 1.5 dci privilege donanımlı olanı ile hemen hemen aynı fiyattaki passat 1.2 tfsi comfortline ile karşılaştırırsak sizce hangisi bir kaç adım önde olur..
YanıtlaSilKötünün iyisini seçmek gibi olur bence ama turbo Diesel'in ufak da olsa bir avantajı var bu durumda.
YanıtlaSilDonanımlarda da Renault biraz önde ve her iki aracın da performansı düşük olacağından motorlar genel bir zorlanma modunda olacaklardır. Bu durumda da turbo Diesel'in tüketim avantajı daha net ortaya çıkar.
Passat biraz daha kaliteli bir araç da olsa Doğuş'un satış sonrası hakkında duyduklarım beni Volkswagen grubundan uzaklaştırıyor malesef.
"Yüksek güvenlikli" diye satılıyor ama neredeyse bir alt sınıf araçlar da bile standart olan "ön yolcu emniyet kemeri takılmadı" uyarısının Latitude için olmaması çok ilginç.
YanıtlaSilÜstelik kullanım kitabında yazdığı halde bu özellik yok. Satan kişilerin bile haberi yok böyle bir özelliğin eksik olduğundan.
Bozulmuş olabilir mi acaba? Özellikle Executive'de olmaması düşük ihtimal gibi.
SilBozuk değil. Renault Mais'e yazılı olarak sorunu ilettim. Bana "tek" cümle ile bir yanıt gönderdiler. Aynen yazıyorum:
YanıtlaSil"XXX şasi nolu Latitude aracınızın orjinal donanımları arasında ön yolcu kemer ikaz uyarısı bulunmamaktadır".
Başka bir açıklama da vermediler. Yorumu size bırakıyorum.
Başka bir Latitude buldum ve baktım. Gerçekten de bu uyarı yok. Gerçi altyapısı var olup elektronik olarak açılması gerekiyor olabilir. Bizim servislere de bunun bilgisi verilmemişse olmadığını düşünüyor olabilirler. Güney Kore'de bu donanımın belirtilmiş olması da ikinci seçeneği daha muhtemel kılıyor.
SilBu kemer ikaz konusunda mahkemede bir dava devam ediyor. Sonucunu öğrendiğimde buradan duyururum.
Sil