21 Kasım 2016 Pazartesi
Volvo XC90 D5 AWD R-Design
Volvo'nun etkileyici değişimi son sürat devam ediyor. Çin merkezli Geely grubuna katılmasının ardından modellerini büyük bir hızla yenilemeye başlayan İsveçli üretici bu yenileme sürecine makyajlarla başlasa da çok geçmeden amiral gemisi XC90'ın baştan yaratılmış ikinci nesliyle karşımıza çıktı.
Uzun bir üretim hayatına sahip olan ilk nesil XC90, 2002 yılında piyasaya çıktı. Tasarım detaylarını 2001 yılında sergilenen ACC konseptinden alan otomobilin özellikle burun kısmı zamanının Volvo modellerinden çok farklıydı. 2007 ve 2009 yıllarında hafifçe makyajlanan XC90'ın üretimi 2014 yılına kadar devam etti. 2014 yılında tanıtılan ikinci nesil araçlarda 5 ve 7 koltuk seçeneği sunulurken Türkiye'ye ithal edilen seçeneklerde üç koltuk sırası bulunuyor. Daha önce Momentum donanım paketiyle test ettiğim D5 motorlu XC90 bu sefer R-Design paketiyle konuğum.
Dış Mekan
Concept XC Coupé gibi son dönem Volvo konseptlerinin tasarım detaylarını alan 2. nesil XC90 heybetli bir duruşa sahip. Dik burun kısmında içi siyah renkli büyük ön panjur ve LED farlar dikkat çekerken daha sportif görünümlü ön tamponda ince bir splitter ve en alta yerleştirilmiş LED sis farları görülebiliyor.
Hafif bombeli bir yapıya sahip olan kaput yanlara doğru biraz daha dinamik bir havaya bürünürken çamurlukların daha geniş üst korumaları da gövde rengine boyanmış. Kapı altlarında da gövde rengi kaplamalara görev veren Volvo test aracını 22 inç çaplı jantlarla donatmış. Yan aynalar metalik gri renkte sunulurken bu bölümde kullanılan krom miktarı da R-Design paketinde azaltılmış.
Tavanında raylarla birlikte küçük bir yüzgeç anten ve büyük bir panoramik sunroof bulunan aracın arkası, D sütunu boyunca şekillendirilmiş büyük stoplarla dikkat çekiyor. Alt bölümü farklı biçimlendirilmiş bagaj kapağı camının üzerinde spoiler yer alırken tamponun altına dörtgen yapılı çift egzoz çıkışı ve difüzör eklenmiş. Yatay yerleşime sahip reflektörlerse
4.950 mm boya sahip olan XC90'ın genişliği 2.008, yüksekliğiyse (Comfort sürüş modunda) 1.776 mm olarak açıklanıyor. Büyük boyutlara sahip aracın aks mesafesiyse 2.984 mm.
İç Mekan
Volvo'nun değişim süreci iç mekandan da rahatlıkla takip edilebiliyor. Kapılar açıldığında karşılaşılan manzara harika. Üst bölümünde koyu renkli deri döşeme kullanılan kapıların karbon fiber kaplamalarının altındaysa delikli deri kullanılmış. Bowers&Wilkins ses sisteminin hoparlörleri metal korumalara sahipken bütün kapılarda makul büyüklükte cepler sunulmakta. Tamamında metal kapı açma kolları görev yapan kapıların önde yer alanlarında koltuk hafıza butonları da görülebiliyor. Cam ve yan ayna kumandalarıysa sürücü kapısına ergonomik olarak yerleştirilmiş.
Üst bölümü deri kaplı olan ön panele geçilince de kalite algısı değişmiyor. Tepesinde head up display yansıtıcısı ve ses sisteminin ek hoparlörleri bulunan bölümün altında karbon fiber ve piyano siyahı kaplamalarla metal çıtalar görülebiliyor. Sol kısımda gösterge aydınlatma şiddeti ayarı ve elektrikli bagaj açma-kapatma butonları yer alırken daha da aşağıda büyük bir kapaklı göz yer alıyor.
Siyah renkli deri döşemeye sahip çok fonksiyonlu ve üç kollu direksiyon simidinin arkasında kalın kumanda kolları ve tamamı dijital gösterge paneli görülebilirken orta konsolda geniş havalandırma ızgaraları arasında büyük bir dokunmatik ekran yer alıyor. Koltuklardan ses sistemine kadar hemen hemen her özellik buradan kumanda edilebilirken daha aşağıya ön ve arka cam rezistans, dörtlü flaşör, ses sistemi kısa yolları ve torpido gözü açma düğmeleri eklenmiş.
Yine deri kaplı olan vites konsolunun ön kısmında bir kapaklı göz yer alırken küçük vites kolunun tasarımı da hoş. İçerisinde bardaklıklar ve 12 Volt soket yer alan bölüm şık bir kayar kapağa sahipken motor çalıştırma ve sürüş modu seçim düğmeleri çok seçkin duruyor. Kol dayanağının altında bulunan gözse CD değiştirici, USB ve Aux girişlerini barındırıyor.
Yüksek lüks seviyesi ikinci sıra koltuklarda da devam ediyor. İleri geri kaydırılıp sırtlık açıları ayarlanabilen koltuklarda oturanlar için hem ortada hem de B sütunlarında havalandırma çıkışları yer alıyor. Ön koltukların arasında yer alan ekrandan arka kısımdaki hava sıcaklığı ve koltuk ısıtması kumanda edilebiliyor. Bu bölümde ayrıca kapaklı bir 230 Volt priz ve 12 Volt soket yer alıyor.
Bagaj zeminine gizlenebilen 3. sıra koltuklar için de C sütununa havalandırma ızgaraları yerleştiren Volvo yine bu bölüm için tavana hoparlörler eklemiş. Çamurluk üzerine yerleştirilen kapaklı gözlerin hemen önündeyse bardaklıklar görülebiliyor. Elektrikli olarak açılıp kapanabilen bagaj kapağının ardında, 5 koltuklu kullanımda yaklaşık 700 litre hacim sunulurken ikinci sıra koltuklar yatırıldığında hacim 1.868 litreye ulaşıyor. 7 koltuklu kullanımda bile 314 litre hacim sunulması olumlu.
Konfor
XC90'ın süspansiyon konforu, sertliği ve yüksekliği ayarlanabilen sistem sayesinde değişken. 275/35-22 ölçülerine sahip lastikler ince yanaklı olsa da yola çıkıldığında pnömatik süspansiyon sisteminin darbe emişi konusunda hiç sorunu olmadığı görülebiliyor. Ayrıca büyük boyutlu lastikler küçük çukurlara sığmadığından bu gibi bölgelerde çoğu otomobil gibi süspansiyon desteğine ihtiyaç bile duyulmuyor.
Lastiklerin genişliği ve bileşimi nedeniyle az da olsa yol sesi alan iç mekanın rüzgar ve motor sesi izolasyonu segment standartlarında. Bu bölümde kulağa gelen en dikkat çekici sesse havalandırma sisteminin üfleme hızını kendisi belirlediği çıkışlarından geliyor. Isıtma sistemine sahip, elektrikli ve hafızalı ön koltuklarda ayarlanabilir uyluk ve bel destekleri olması konfor seviyesini artırmış. İkinci sıra koltukların da ileri geri hareket etmesi ve sırtlık açısını ayarlamaya izin vermesinin yanında ısıtma sistemine de sahip olması olumlu.
Dışarıdan da görülebildiği gibi geniş bir iç mekana sahip olan XC90'ın ilk iki koltuk sırasında yer problemi çekilmezken en arkada rahat etmek için ikinci sıranın biraz ileriye kaydırılması gerekiyor. Bu durumda boyu 1.80 metreye kadar olan yolcular için yer problemi kalmıyor. Volvo'nun bütün koltuk sıraları için havalandırma ızgarası ve hoparlör sunması genel konforu artırmış. İnsanın yüzünü güldüren bir başka özellik de bagaj yüklenirken, D sütunu içerisinde yer alan düğmeler kullanılarak arka aksın yükseltilip alçaltılabilmesi.
Konfor donanımı açısından eksiksiz gibi görünen test aracında elektrikli cam ve yan aynalar, çerçevesiz, elektrokrom iç ayna, dokunmatik orta konsol, dijital gösterge paneli, elektrikli ve ısıtmalı, sırt ve alt destekleri ayarlanabilir, hafızalı ön koltuklar, ikinci koltuk sırasında ısıtma sistemi, dört bölgeli tam otomatik havalandırma sistemi, direksiyonel ve viraj aydınlatmalı LED farlar, 1.400 Watt çıkış gücüne sahip, 19 hoparlörlü Bowers&Wilkins ses sistemi, açılabilir panoramik cam tavan, far yıkama sistemi, far ve yağmur sensörleri, deri döşeme, karbon fiber kaplama, ileri geri hareket edebilen, sırtlık açısı ayarlanabilen ikinci koltuk sırası, ısıtmalı direksiyon simidi, bütün koltuk sıraları için havalandırma kanalları, arka kapılarda perdeler, ayarlanabilir sürüş modu, anahtarsız giriş ve çalıştırma, pnömatik süspansiyon sistemi, elektrikli bagaj kapağı, bagaj seviye ayarı, 360 derece kamera, navigasyon sistemi, yol bilgisayarı, Bluetooth bağlantısı, USB ve Aux girişleri, otomatik park yardımcısı, radarlı hız sabitleme sistemi ve çok fonksiyonlu direksiyon simidi bulunuyordu.
Açılabilir panoramik cam tavan sayesinde, siyah rengin az da olsa boğduğu arka koltuklarda sunulan hacim olduğundan büyük görünürken B&W imzalı ses sisteminin çok başarılı olduğunu söylemeden geçemeyeceğim. İnanılmaz bir opsiyon fiyatı olsa da araç içerisinde dijital müzik dinlemeden edemiyorsanız kesinlikle düşünülmesi gereken bir donanım.
Aracın konfor seviyesine büyük katkı sağlayan bir diğer donanımsa 8 ileri vitesli tam otomatik şanzıman. Yumuşak geçişlere sahip olan ünitenin çalışma karakteri, aracın sürüş modlarıyla uyumlu olarak değişebildiği gibi vites kolu üzerinden kumanda alabilmesi de olumlu.
Sürüş
Daha önce de belirttiğim gibi ikinci nesil XC90'ın sürüş karakteristikleri değiştirilebiliyor. 35 yanaklı lastikler ve 22 inç çaplı jantlarla donatıldığında bile iç mekana rahatsız edici sarsıntıların iletilmemesi pnömatik süspansiyon sisteminin sert olmayan ayarından ileri geliyor. Aracın 5 sürüş modundan en sportifine gelindiğinde bile büyük bir SUV içerisinde olduğunuz unutulmuyor.
Yere sabitlenen gaz pedalı ve neredeyse bütün destekleri elektrikli olarak ayarlanabilen başarılı ön koltuklar gibi sportif dokunuşlara sahip olunsa da boş ağırlığı 2.1 tonun üzerinde olan yüksek yapılı bir araçtan bahsettiğimiz unutulmamalı. Sürüş modlarıyla birlikte sertleşen direksiyon sistemi, değişen şanzıman ve gaz pedalı karakteristikleriyle sertleşen süspansiyon sistemi XC90'ın fiziksel olarak dinamik sürüş değişiklikeri olarak sayılabilirken gösterge panelinin renk değiştirmesi işin görsel yönü.
Sürüş modu ayarlarının büyük bölümünde yanal salınımlara açık olunsa da spor seçeneğinde süspansiyon sisteminin yüksekliği azaltması virajlarda daha dengeli bir araç ortaya çıkarıyor. Dört tekerlekten çekiş sistemiyse aşırı zorlanmalarda önden kaymaya başlayan aracı izine döndürmekte zorlanmıyor.
Kaputu altında çift turbo beslemeye sahip 2 litre hacimli bir Diesel motor bulunan test aracı 235 beygir güç, 480 Nm tork üretebiliyor. 8 ileri vitesli otomatik şanzıman ve dört tekerlekten çekiş sistemi standart olarak sunulan XC90 D5'in 0'dan 100 km/s sürate ulaşması 7.8 saniye sürerken maksimum sürat 220 km/s olarak açıklanıyor.
R-Design'da aslında standart olarak sunulan fakat test aracının opsiyonel direksiyon simidinde yer almayan vites değiştirme kulakçıkları aranıyor olsa da aynı işin küçük yapılı vites topuzu üzerinden yapılabiliyor olması olumlu. Direkt tepkiler veren direksiyon sistemi elektrohidrolik örneklerin tipik hissizliğine sahip.
Bu arada aracın Off Road sürüş modundan da bahsetmekte yarar var. Bu seçeneğe alındığında tabanı yerden 267 mm yükseğe ulaşan XC90'ın yaklaşma açısı 23.8, uzaklaşma açısı 23.3 ve askı açısı 21.3 derece oluyor. Bu durumda elde edilen su geçiş yüksekliğiyse 450 mm. Bu arada arazi modunda şanzımanın da karınca vitesi moduna geçtiğini belirtmeliyim.
Sakin kullanımda yüksek süratlerde bile düşük tutulan motor devri sayesinde yakıt tüketimi makul seviyede kalan XC90 D5'in ortalaması rahatlıkla 7 litre/100 km seviyesine çekilebilirken trafik ve yüksek performanslı kullanımı da işin içerisine kattığımızda test ortalaması 9.8 litre/100 km olarak gerçekleşti.
Fiyat/Donanım
Volvo'nun en pahalı modeli olan XC90'ın fiyatları 358.490 TL seviyesinden başlıyor. Excellence paketi dışında tamamında 7 koltuk, dört tekerlekten çekiş sistemi ve 8 ileri vtesli otomatik şanzıman kullanılan araçları R-Design paketiyle almak için en az 365.277 TL gerekiyor.
Standart donanımında elektrikli cam ve yan aynalar, Aux ve USB bağlantısı, 20 inç çaplı jantlar, cruise control, eğim iniş kontrolü, elektrikli, ısıtmalı ve hafızalı ön koltuklar, dört bölgeli havalandırma sistemi, metal pedal seti, alüminyum kaplamalar, direksiyon simidi arkasında vites değiştirme kulakçıkları, ışıklandırmalı kapı eşikleri, elektrokrom iç ve yan aynalar, üç koltuk sırası, start/stop, yağmur ve far sensörleri, ileri geri kaydırılıp sırtlık açıları değiştirilebilen ikinci sıra koltuklar, far yıkama sistemi, dijital gösterge paneli, çok fonksiyonlu direksiyon simidi, direksiyonel ve viraj aydınlatmalı LED farlar, navigasyon sistemi, ön ve arka park sensörleri, park yardımcısı, ön çarpışma uyarısı, şeritten ayrılma uyarısı, ayarlanabilir sürüş modu, ön, yan ve perde hava yastıkları, sürücü diz hava yastığı, yokuş kalkış desteği ve çift çıkışlı egzoz sistemi yer alan aracın opsiyonel donanım listesi de uzun.
Test aracında yer alan ek donanımlar ve fiyatlarıysa şöyle: R-Design napa deri koltuk döşemesi (7.786 TL), Bursting mavi gövde boyası (6.645 TL), 22 inç çaplı jantlar (1.123 TL), Karbon fiber kaplamalar (4.614 TL), Isıtmalı direksiyon simidi (1.452 TL), Panoramik cam tavan, alışveriş çantası tutacakları, otomatik bagaj kapağı, koyulaştırılmış arka camlar, kör nokta uyarısı, yan trafik uyarısı 360 derece kamera, anahtarsız giriş ve uzaktan tanımayı kapsayan Xenium II paketi (21.200 TL), Pnömatik süspansiyon sistemi ve Bowers&Wilkins ses sistemini kapsayan Active II paketi (32.598 TL), arka ortada entegre çocuk koltuğu (1.123 TL), ısıtmalı silecek çıkışları (401 TL), Head up display (8.147 TL), adaptif cruise control (9.064 TL), alarm (3.894 TL), arka yan cam perdeleri (1.647 TL), ön konsol ve kapı üstlerinde deri döşeme (9.629 TL), CD değiştirici (699 TL), ısıtmalı arka koltuklar (1.647 TL), 230 Volt priz (699 TL), arka kapı çocuk kilidi (699 TL), yolcu hava yastığı iptal anahtarı (578 TL)
Sonuç
İlk nesil örnekleri dikkat çekici olsa da ikinci nesilde çok daha iddialı bir hale gelen XC90 artık Alman markalarının düşünmesi gereken ciddi bir rakip. Daha ilk etapta görünümüyle dikkatleri çeken büyük SUV iç mekanda da bol bol hacim sunuyor. Değişkenlik bölümünde de başarılı puanlar toplayan XC90'ın malzeme ve işçilik kalitesi de üst düzeyde.
Yüksek performans sunmasa da yavaş bir araç olarak değerlendirilemeyecek olan XC90 D5'in adaptif süspansiyon sistemi ve 8 ileri vitesli tam otomatik şanzımanı harika bir birliktelik oluşturmuş. 2 litre hacimli motorun Türkiye'de sahip olduğu vergi avantajı ve başarılı yakıt tüketimi de gözlerden kaçmazken opsiyon listesinin uzunluğu da birçok rakibininkinden kısa.
Fotoğraflar ve Video
Test sırasında çektiğim fotoğraflara buradan, video'ya buradan ulaşabilirsiniz
zayıflamışsın onur dikkatimden kaçmadı. birde ekran kullanım kolaylığı sağlıyor mu yoksa pejolar da olduğu gibi klima insanı ayar mı ediyor ?
YanıtlaSilDaha da zayıflamıştım da almış halim bu :)
SilEkranın hassasiyeti başarılı ama menülere alışmak gerekiyor. Bir de bazı saçma kuralları var. Örneğin motor çalışmadan havalandırma kumanda almıyor. Üflemeyi anlarım da yola çıkmadan önce hava sıcaklığını ayarlayabilmeliyim bence.
Ek donanıma ödenecek parayla bir tiguan alınabiliyor nerdeyse:)
YanıtlaSil110.000 TL gibi bir fiyat çıkıyor gerçekten de. Güzel bir C segment araç alınabilir rahatlıkla.
Sil4 hafta önce 115bin tlye süperb aldım
SilD bile alınabiliyor diyecektim tam da :)
SilBiz fiyatları, vergileri vb. eleştire duralımda yeni vergi sistemi hayata geçerse durum daha da beter olacak...
YanıtlaSil