20 Eylül 2013 Cuma
Caterham AeroSeven Concept
Uzun süredir tasarımlarına dokunmadan Lotus 7 modellerini üretmeye devam eden Caterham Formula 1 takımından da aldığı cesaretle yeni bir araç geliştirdi.
İngiliz üreticinin konseptinde büyük bir değişim beklememek gerekiyor zira otomobil eskiden olduğu gibi minimal donanıma sahip bir roadster. Klasik araçlarındakine benzeyen bir ön panjura sahip olan araçta büyük bir splitter, LED far, stop ve dış ambiyans ışıklandırması, difüzör ve yüksek tasarımlı takla barları dikkat çekerken ön cam ve tavan gibi donanımlarsa kullanılmamış.
Karbon fiber gövdesi geliştirilmiş bir Seven temeli üzerine oturtulan aracın iç mekanında yarış koltukları, merkezi yerleşimli dijital gösterge paneli, yarış koltukları, çok noktadan başlantılı emniyet kemerleri ve araç fonksiyonları için üzerinde kumanda elemanları bulunan direksiyon simidi görev yapıyor.
Kaputu altında Ford temelli, atmosferik emişli ve 240 beygir güç üretebilen bir motor görev yapan konseptin 0'dan 100 km/s sürate 4 saniyenin altında bir sürede ulaştığı belirtildi.
BMW 4 Serisi Coupé ve X5
BMW cephesinden Türkiye için hem iyi hem de kötü haberler var. İyi haber yeni nesil X5'in potansiyel müşterileri için gelirken kötü haber 4 Serisi Coupé müşterilerine geldi.
Daha önce tanıtılan motor seçeneklerinin yanında 4 Serisi Coupé'ye iki ünite daha ekleyeceğini açıklayan BMW bu ünitelerden ilkinin 420i'de kullanılacak 2 litre hacimli motor olacağını belirtti. Şimdilik 1.6 litre hacimli motorla donatılmayacak gibi görünen otomobil daha büyük motoruyla 184 beygir güç üretebiliyor.
Diesel seven Avrupalı müşteriler için de 430d'yi duyuran üretici, otomobilde kullanılan 3 litre hacimli turbo Diesel ünitenin 313 beygir güç üretebildiğini açıkladı.
Yeni nesil X5'in kaput altını da şenlendiren BMW 313 beygir gücündeki turbo Diesel motoru bu araçta X5 xDrive40d model adı altında sunacak. X5 xDrive35i'de görev yapan 3 litre hacimli benzinli motor 306 beygir güç üretebilirken Türkiye için asıl önemli haber olan 2 litre hacimli turbo Diesel motorun 218 beygir güç üretebildiği açıklandı. Üstelik bu motor sDrive25d model adı altında arkadan itiş sistemiyle de sunulacak.
16 Eylül 2013 Pazartesi
STARTECH Range Rover Evoque
Modifikasyon firmaları sadece performans artırıcı değişiklikler yapmıyor. Buna en güzel örnek bir süredir sesi çıkmayan STARTECH'ten geldi.
Range Rover Evoque için 20, 21 ve 22 inç çaplı jantlar, difüzör ve daha büyük bir spoiler sunan üretici yenilediği fren sisteminde 365 mm çaplı disklere ve dört pistonlu kaliperlere görev vermiş.
240 beygir güç üretebilen benzinli motor için LPG dönüşüm kiti sunan STARTECH bu sayede karbon emisyonlarını %15 aşağıya çekerken yakıt giderleri de yaklaşık yarıya çekilmiş. Araca yerleştirilen LPG tankı 74 litre kapasiteli.
Diesel motora sahip Evoque sahipleri için de iyi haberleri olan modifikasyon firması 2.2 litre hacimli ünitenin gücünü 215 beygire, torkunuysa 460 Nm'ye ulaştırmış. Bu sayede aracın 0'dan 100 km/s sürate ulaşma süresi 8.3 saniyeye inmiş.
TUNINGWERK M135i
BMW 1 Serisi'nin M logolu modeli M135i, TUNINGWERK tarafından daha güçlendirildi. Görünümünde büyük bir yenilik olmayan aracın gücüyse dikkat çekici şekilde artmış.
18 inç çaplı jantlarla donatılmış olan aracın bagaj kapağı üzerinde yer alan spoiler de daha büyük bir örnekle değiştirilmiş. Yenilenen süspansiyon sistemi aracı alçaltırken egzoz ve fren sistemleri de yenilenmiş. Ön koltukları Recaro marka yarış koltuklarıyla değiştirilen aracın direksiyon simidi Alcantara ile kaplanmış.
Yeni parçalarla araçta hafifleme de sunan firma turbo beslemeye sahip 3 litre hacimli benzinli motorun gücünü de 450 beygire yükseltmiş.
15 Eylül 2013 Pazar
Ford Fiesta SE Sedan
A.B.D. testlerime kaldığım yerden devam ediyorum. Sırada bir kere daha, Türkiye'de bir türlü test aracı vermeye yanaşmayan Ford bulunuyor. Son yıllarda beş kapılı otomobil satışları artışta olsa da Türkiye'nin bir sedan pazarı olduğu malum. Özellikle filo kiralama firmalarının listesinde başta olan B segmenti sedanlar ulaştıkları satış rakamlarıyla en çok tercih edilen otomobillerin başında geldiklerini gösteriyorlar. Avrupa pazarında bu segmentte bir sedan sunmayan Ford Kuzey Amerika'da Fiesta'nın dört kapılı modelini de satıyor.
Dış Mekan
Okyanusun diğer tarafında farklı bir yüze sahip olan Fiesta'da ileriye doğru uzanan bir ön tampon ve farklı bir ön panjur dikkat çekiyor. SE donanım paketinde 15 inç çaplı jantlar standart olarak sunulurken arka kısımda kısa yapılı bagaj kapağı, küçük stoplar, ince bir spoiler ve şişkin arka tampon bulunuyor.
Boyu 4.407, genişliği 1.722 ve yüksekliği 1.476 mm olan otomobilin aks mesafesiyse 2.489 mm olarak açıklanıyor. A ve C sütunları arasındaki yapı hatchback modelle aynı olsa da bu aracın yan aynalarının çift parçalı olduğu görülebiliyor.
İç Mekan
Fiesta Sedan'ın iç mekanı hatchback kardeşinden alınmış. Bununla birlikte A.B.D.'de her iki versiyonun da yaşam alanında farklılıklar olduğunu belirtmeliyim. Üst kısmı siyah renkli olan kokpitte alta indikçe koltuk döşemelerinde olduğu gibi bej renk dikkat çekiyor. Açık mavi renkli ambiyans ışıklandırmasıyla birleşince oldukça ferah bir görünüme kavuşan iç mekan şık bir duruşa sahip.
Alt kısmında geniş sayılabilecek saklama bölümleri bulunan ön kapılarda cam açma düğmeleri de yer alırken soför kapısının açma kolunun önünde yan ayna kumandaları da bulunuyor. Derine yerleştirilmiş göstergeler ve deri kaplı, çok fonksiyonlu direksiyon simidiyle sportif bir his veren tasarım orta konsolda Avrupalı kardeşiyle aynı.
Üst kısmında büyük bir bilgi ekranı yerleştirilen konsolun altında ses ve havalandırma sisteminin kumanda elemanları yer alıyor. Daha da aşağıda kapaksız bir göz bulunurken vites konsolunda otomatik şanzımanın sade tasarıma sahip kolu görülebiliyor. Biraz daha geride Aux, USB ve 12 Volt soketleri, el freni kolu ve içi aydınlatmalı bardaklıklar bulunurken kaldırılabilen ince kol dayanağının altına bir bardaklık daha yerleştirilmiş.
Arka koltuklarında büyük bir değişiklik bulunmayan Fiesta Sedan bu bölümde üç adet kafalık ve asimetrik olarak katlanabilen koltuk sırtlıkları sunmakta. Bagaj hacmi 362 litre ile rekorlar kıramayan araçta bu bölüme ulaşmak için de dar bir açıklık kullanılmak zorunda.
Konfor
Fiesta, Ford'un yüksek konfor seviyesi sunan otomobillerinden olmasa da yer A.B.D. olduğunda bu konuda daha cömert davranılmış. Bel bölgesinde yan destekleri başarılı olan ön koltuklar baldırda neredeyse hiç destek sunmasa da geniş yüzeyler konfor konusunda oldukça başarılı. Ön bölümde 5 kapılı kardeşiyle aynı iç mekan genişliği sunan otomobilin arka koltuklarında da yukarıya doğru bombe yapan tavan döşemesi sayesinde baş mesafesinde rahatsız edici bir değişiklik olmamış. Bu bölümde sunulan diz mesafesi de kardeşlerininkinden farksız.
Donanımı da zengin olan araçta otomatik klima, USB port ve Aux çıkışları sunan ses sistemi, direksiyondan kumanda edilebilen hız sabitleme sistemi ve yol bilgisayarı gibi akesuarlar sunuluyor. 6 ileri vitesli, çift kavramalı yarı otomatik şanzımanını daha önce test ettiğim Focus'tan da hatırladığımız aracın vites değişimleri sarsıntısız gerçekleşiyor.
185/60-15 ölçülerindeki lastikleri konfor ağırlıklı olan Fiesta Sedan'ın orta sertlikte ayarlanmış süspansiyon sistemi Amerika için sportif olsa da aracın 1.195 kg'lık ağırlığı da hesaba katıldığında sistemin konforlu olduğu söylenebilir.
Sürüş
İnce yapılı lastikler ve çok güçlü olmayan motoruyla performanslı sürüşler için yaratılmadığı belli olan Fiesta Sedan'ın bir Ford olduğunu unutmamak gerekiyor. Arkaya eklenen ağırlığa rağmen dengeli bir yapıya sahip olan araç zorlandığında önden kaysa da ani direksiyon hareketlerinde arka kısım da biraz huzursuzlanabiliyor. Neyse ki bu huzursuzluk, sürücüye çabuk tepkiler veren direksiyon sistemiyle giderilebiliyor.
Kaput altında görev yapan 1.6 litre hacimli benzinli motor da Focus'tan tanıdık olan araç 120 beygir güç, 152 Nm tork üretebiliyor. 6 ileri vitesli, yarı otomatik şanzımanı gaz pedalına çabuk cevap verebilen otomobilin vites değişimleri, vites kolu yanında bulunan düğmeden de yapılabiliyor.
A.B.D.'nin düşük hız sınırlı yollarında yakıt tüketim ortalaması 7.5 litre/100 km'nin altına rahatlıkla indirilebilen aracın otoyolda, sabit süratlerde ulaşabildiği ortalamaysa 6 litre/100 km'nin biraz altında.
Fiyat/Donanım
Araçların sudan ucuz olduğu A.B.D.'de 15.450 Dolarlık bir başlangıç fiyatı olan SE donanım paketli Fiesta Sedan'ın otomatik şanzımanla fiyatı 1.095 Dolar artıyor.
SE paketinde elektrikli cam ve yan aynalar, otomatik klima, CD ve MP3 çalabilen ses sistemi, USB ve Aux portları, yol bilgisayarı, biri önde, diğeri de arkada bulunan iki 12 Volt soketi, katlanabilen arka koltuk sırtlıkları, ön, yan ve perde hava yastıkları, sürücü diz hava yastığı, alarm, anahtarsız giriş sistemi, yokuş kalkış desteği ve cruise control yer alıyor.
Sonuç
Sedan pazarı olan Türkiye gibi ülkelerde başarılı olma potansiyeline sahip olan Fiesta Sedan'ın şehir kullanımı için sunulan yarı otomatik şanzımanı da yüzleri güldürse de sadece benzinli motorla üretilmesi Avrupa kıtasında şansını azaltıyor.
Makul fiyatı ve zengin sayılabilecek donanımıyla dikkat çeken aracın motor performansı da başarılı. Şanzımanı da motoruyla uyumlu işleyen Fiesta Sedan'ın konfora dönük sürüşünü beğenmeyen müşteriler için sunduğu 16 inç çaplı jant opsiyonuysa düşünülmesi gereken bir donanım.
Fotoğraflar
Test sırasında çektiğim fotoğraflara buradan ulaşabilirsiniz.