23 Ekim 2016 Pazar
Ford Grand C-MAX 1.5 EcoBoost Titanium X
Ford'un C segmentinde satılan MPV modeli C-Max'in ardından şimdi de sıra geldi büyük kardeş Grand C-Max'e. İlk olarak 2003 yılında Focus C-Max olarak karşımıza çıkan otomobil Mazda5 gibi ikinci nesil Ford Focus platformu üzerine geliştirilmişti. 2007 yılında makyajlı modelleri yollara çıkan ilk nesil örnekler bu değişimle birlikte isimlerinden Focus takısını da atmıştı.
2009 Cenevre otomobil fuarında sergilenen Iosis Max konseptinden esinlenen dış tasarımıyla 2010 yılında yollara çıkan ikinci nesil C-Max büyüyen boyutlarıyla Kuzey Amerika pazarında da yer almaya başladı. Yeni nesille birlikte aileye eklenen bir başka versiyonsa kayar arka kapılara ve üç koltuk sırasına sahip olan Grand C-Max oldu. 2014 yılının ikinci yarısında makyajlanan otomobilin yazıma konuk olan seçeneğinde benzinli motor ve otomatik şanzıman ikilisi mevcut.
Dış Mekan
Makyaj sonrası da mavi ovalin diğer güncel modellerini hatırlatan bir yüze sahip olan Grand C-Max'in ön panjuru büyüyerek eskiden tamponda yer alan karakter çizgilerini barındırmaya başlamış. Orta bölümü bombeli hale gelen kaput, incelen farlar, LED gündüz aydınlatması, dörtgen sis farları ve yeni tamponun altında çıkıntı yapan iki parçalı küçük splitter farklılıkları oluşturuyor.
Hem kapı kolları hem de alt bölümde yer alan iki karakter çizgisine sahip olan yan bölümde geniş cam yüzeyleriyle dikkat çeken otomobilde ön ve arka kelebek camlar, ince D sütunu, 17 inç çaplı jantlar ve metalik gri renkli tavan rayları görev yapıyor. Aracın arka kapıları, B-Max'te olduğu gibi kayarak açılıyor.
Sade bir tasarımın hakim olduğu arka bölümde ince bir spoiler, geniş stoplar, geniş camlı büyük bagaj kapağı, ve alt köşelerine reflektör/sis farı yerleştirilmiş tampon dikkat çekiyor. Koyulaştırılmış arka camlar ve panoramik cam tavana da sahip olan test aracının boyu 4.519 mm, genişliği 1.828 mm, yüksekliği 1.694 mm ve aks mesafesi 2.788 mm olarak açıklanıyor.
İç Mekan
Aracın makyajı iç mekanda da devam ediyor. Ön kapılarında derin fakat çok geniş olmayan cepler sunan Grand C-Max'in elektrikli cam ve ayna kumandaları da kapı kolçağına entegre edilmiş. Artık 3 kola sahip olan çok fonksiyonlu direksiyon simidinin solunda far kumandaları yer alırken motor çalıştırma düğmesi kolonun sağında bulunuyor. Derine yerleştirilen göstergeler ve renkli bilgi ekranıysa korunmuş.
Ön konsolun köşelerinde çift açılı havalandırma ızgaralarının kullanımı devam ederken çok daha büyük bir ekrana sahip olan orta konsolda ikisi gizli olmak üzere toplam dört havalandırma çıkışı görev yapıyor. Çift bölgeli tam otomatik havalandırma sistemi ve şık vites topuzu orta konsolun diğer kumandaları arasında yer alıyor.
Ara konsolda el freni kolu, boyutları ayarlanabilen bardaklık ve ileri geri hareket edebilen kolçak bulunduran Grand C-Max'in bu kolçağı altında yer alan derin göz içerisinde istifleme için dikey raylar, bir çift USB portu, SD kart yuvası ve Aux girişi bulunuyor.
Kayar kapılar sayesinde rahatça ulaşılabilen arka koltuklar için kapılarda cep bulunmasa da birer bardaklık sunulmuş. Bu bölüm için havalandırma ızgaraları ve camlarda perdeler de sunan Ford 12 Volt soketi ve katlanabilir tepsileri de unutmamış.
Aracın "Grand" takısı olduğunu belli eden üçüncü koltuk sırası katlanarak bagaj zemini olarak kullanılabilirken bu bölümde sunulan hacim beş koltuklu durumda 520, iki koltuklaysa 1.787 litre oluyor. Elektrikli bagaj kapağına sahip olan otomobilin arka çamurlukları üzerine gelen kısımda kapaklı gözler ve birer bardaklığın yanında bir de 12 Volt soket bulunuyor.
Konfor
Kompakt yapılı da olsa 7 kişilik oturma kapasitesi sunan bir MPV olan Ford Grand C-Max'in konfora önem vermesi şaşırtıcı değil. Buna rağmen Ford'un dinamik sürüşlerde yakaladığı başarıyla birlikte yolcuların kafasında oluşabilen soru işaretleri daha ilk kilometreler sonunda kayboluyor.
215/50-17 ölçülerine sahip lastikler geniş yanaklara sahip olmasa da süspansiyon konforu, yolcuları aşırı derecede sarsmayacak biçimde ayarlanmış. Küçük kasis geçişlerinde süspansiyonun hafif sert ayarlı olması hissedilse de genel kullanımda bu büyük bir sorun yaratmıyor. Yol ve motor sesi izolasyonu konusunda başarılı olan otomobil rüzgar sesiniyse iç mekana erken almaya başlıyor.
Çoğu otomobilde gördüğümüzün aksine koyu renkli plastikleri kahverengi olan aracın geriye kalan kaplama ve döşemelerinin krem renkli olması, panoramik cam tavanla birleşince ferahlık hissini artırmış. Ön koltuklarda bol bol baş mesafesi sunulurken yüksek konumlarına rağmen ikinci koltuk sırasında da bu konuda sorun yaşanmıyor.
Kayar kapılar sayesinde rahat bir şekilde ulaşılabilen ikinci sıra koltuklar için katlanabilir tepsiler, yan perdeler ve havalandırma ızgaraları sunulması olumlu. Ayrıca orta koltuğun sağ tarafta bulunan minderin altına gizlenmesiyle bu bölümde iki tekli koltuk oluşturulması da farklı bir özellik.
Diz mesafeleriyse ayrı bir konu. İleri geri kardırılabilen ve sırtlık açısı ayarına sahip ikinci sıra koltuklar maksimum konfor sunacak şekilde ayarlandıklarında diz mesafesi geniş olsa da bu durumda 3. sıra koltuklarda oturmak mümkün olmuyor. Bu bölümde yolculuk yapmak için ikinci sıra yolcularının diz mesafelerinden ödün vermesi kaçınılmaz. Bununla birlikte 3. sıra koltukta sunulan baş mesafesi bile boyu 1.80 metreye kadar olan yolcular için sorunsuz.
Donanım konusunda da sahibini üzmeyen Grand C-Max'te elektrikli cam ve yan aynalar, elektrokrom iç ayna, çift bölgeli otomatik havalandırma, renkli yol bilgisayarı, dokunmatik navigasyon ekranı, anahtarsız giriş ve çalıştırma, dinamik bi-xenon farlar, otomatik uzun farlar, far yıkama sistemi, arka yan camlarda perdeler, panoramik cam tavan, elektrikli bagaj kapağı, ısıtmalı ön cam, far ve yağmur sensörleri, hız sınırlama ve sabitleme sistemi, Bluetooth bağlantısı, çift USB girişi, SD kart ve Aux portları, 360 derece park sensörü, geri görüş kamerası, park asistanı, şerit takip asistanı, arka koltuk havalandırma kanalları, ileri geri hareket edebilen ön kolçak, sırtlık açısı ayarlı, ileri-geri kaydırılabilen ikinci koltuk sırası, Start/Stop ve ön koltuk sırtlıklarında tepsiler yer alıyor.
Aynı motoru kullanan Kuga'da olduğu gibi 6 ileri vitesli, tork konvertörlü otomatik şanzımanla donatılan otomobilin bu üniteyle uyumu başarılı. Ani hızlanmalarda yapılan kick down sırasında biraz sarsıntılı olsa da vites yükseltirken sarsıntısız geçişler sunan ünite Start/Stop sistemiyle de uyumlu bir şekilde çalışıyor.
Sürüş
Ford ailesinin başarılı sürüş dinamikleri MPV modellerinde de görülebiliyor. Sportif sürüşler için başarılı bir ayara sahip olan süspansiyon sistemi ve 215/50-17 ölçülerine sahip lastikler ani direksiyon hareketlerinde istenmeyen salınımlara engel olurken zorlandığında önden kayan otomobilin çizgisine dönmesinde kolaylık sağlıyor.
Bir MPV için sertliği az olmayan direksiyon sistemi biraz daha hisli olsa daha eğlenceli sürüşleri tetikleyebilecek yapıya bürünebilir. Bunun yanında 1.5 ton ağırlık ve yüksek sayılabilecek bir ağırlık merkezine sahip Grand C-Max ile piste çıkılmadığı sürece büyük bir yol tutuş problemi yaşamak zor.
Aracın dinamik karakteri şanzıman reaksiyonlarında da hissedilebiliyor. Spor modu bulunsa da gaz pedalı açısına bağlı olarak normal modda da vites küçültme noktaları kolayca hissedilebilen ünite vites kolunda bulunan düğmelerle manuel olarak da kontrol edilebilse de direksiyon simidi arkasında kulakçıkları bulunmuyor. Motordan iç mekana gelen sesse oldukça sportif.
Kuga'da da görev yapan turbo beslemeye sahip, 1.5 litre hacimli benzinli motoru 182 beygir güç, 240 Nm tork üretebilen Grand C-Max'in 6 ileri vitesli otomatik şanzımanla 0'dan 100 km/s sürate ulaşması 9.5 saniye sürerken maksimum sürat 211 km/s olarak açıklanıyor.
Rakipleri arasında performansıyla sivrilen test aracım bu dinamikliğin bedeliniyse yakıt istasyonunda ödetiyor. Otoyolda sabırlı davranıldığında bile ortalama yakıt tüketimi 7 litre/100 km'nin altına zor düşen otomobilin test ortalamasıysa 10.8 litre/100 km oldu.
Fiyat/Donanım
Türkiye pazarında şu anda iki farklı motor seçeneğine sahip olan Grand C-Max'in testime konuk olan benzinli motora sahip versiyonu aynı zamanda en ucuz seçeneği. 6 ileri vitesli otomatik şanzıman ve Titanium donanım paketiyle sunulan otomobilin fiyatı 102.860 TL
Standart donanımında elektrikli cam ve yan aynalar, 16 inç çaplı jantlar, karartılmış arka camlar, ön, yan ve perde hava yastıkları, yükseklik ve derinlik ayarına sahip deri direksiyon simidi, bel destek ayarlı ön koltuklar, anahtarsız giriş ve çalıştırma, yol bilgisayarı, çift bölgeli havalandırma sistemi, 3 koltuk sırası, arka hava kanalları, yağmur ve far sensörleri, yol bilgisayarı, elektrokrom iç ayna, ileri geri hareket ettirilebilen ön kol dayanağı, elektrikli katlanabilen yan aynalar, Bluetooth bağlantısı, SYNC 2 arayüzü, 360 derece park sensörü, park asistanı, yokuş kalkış desteği, hız sınırlama ve sabitleyici, USB ve Aux çıkışları bulunan otomobilin paket olmayan tek opsiyonu 2.090 TL karşılığında alınabilen metalik boya.
X paketi adı altında sunulan 17 inç çaplı jantlar, ısıtmalı ve atermik ön cam, panoramik cam tavan, elektrikli açılıp kapanabilen bagaj kapağı ve arka kapı camlarında güneşlikler 8.110 TL karşılığında alınabilirken 7.530 TL değerindeki Tekno pakette otomatik uzun farlar, aktif şehir içi güvenlik sistemi, kör nokta uyarısı, şeritte kalma yardımcısı, şerit takip sistemi, çapraz trafik uyarı sistemi ve sürücü yorgunluk uyarısı yer alıyor. Navigasyon sistemi, SD kart yuvası ve geri görüş kamerası 3.045 TL karşılığında alınabilirken dinamik LED farlar, viraj aydınlatması ve far yıkama sistemi 4.650 TL'ye sunuluyor.
Sonuç
İki C-Max arasındaki fark ancak bu kadar büyük olabilir. Makyajla birlikte daha taze bir yüze kavuşsa da teknik anlamda büyük değişiklikler sunmayan Grand C-Max, daha önce test ettiğim küçük kardeşi gibi başarılı sürüş karakteristikleriyle dikkat çekerken yüksek performans sağlayan benzinli motorunun yüksek yakıt tüketimi nedeniyle kısa menzilli olmaktan kurtulamıyor.
Kullanışlılık konusunda station wagon modellerin de önünde yer alan test aracımın paketlerle birlikte dikkat çekici zenginliğe ulaşan donanımı da herkesi mutlu edebilecek zenginlikte. Sonuç olarak iç mekan genişliği ve beşten çok yolcu taşıma amaçlı kişilere hitap eden araç bu motor seçeneğiyle sportifliği yakıt ekonomisi önünde konumlandıranların seçimi olacak.
Fotoğraflar
Test sırasında çektiğim fotoğraflara buradan ulaşabilirsiniz.
Aracın arka tasarımı berbat olmuş.
YanıtlaSilMakyajda değişmedi arka tasarım ki bence değişmeliydi. İç mekanda bile LED aydınlatma kullanılırken stopların ampullü olması garip geliyor bana.
Silesas komik olanı focus'ta led stoplar varken makyajdan sonra komple ortadan kayboldu
SilGenel manada aracın tasarımı çok güzel. Arkası daha güzel olabilirdi fakat rakiplerine bakınca , iç-dış bütünlüğü açısından zafira ile birlikte sınıfın en rafine aracı. Özellikle Fransızlar daha pratik , daha kullanışlı mpvler üretiyor ama hep bi olmamışlık hep bi eksiklik var tasarımsal olarak.
YanıtlaSilBu arada fotoğraflar yine kaliteli ve detaylı bir biçimde çekilmiş.Teşekkürler.
SilBen teşekkür ederim.
Silaracın oturma pozisyonu gerçekten çok başarılı , konsol tasarımı ise aşırı tok hissettirmekte.
YanıtlaSil