15 Temmuz 2016 Cuma
Toyota Hilux 2.8 4x4 Hi-Cruiser A/T
Efsaneler değişik şekil ve boyutlarda karşımıza çıkabiliyor. Bunun en başarılı örneklerinden birisi de Japon üretici Toyota'nın neredeyse 50 yıldır ürettiği pick up modeli Hilux. İlk nesil örnekleri 1968 yılında ortaya çıkan aracın dillere destan olan dayanıklılığı, 8. neslinin de önünü açan bir özellik olarak karşımıza çıkıyor.
Geçtiğimiz yıl, uluslararası otomobil basınıyla aynı günlerde arazi sürüşü tanıtımına katılma şansı bulduğum Hilux'ın şehir sokaklarına uyumunu bu seferki testimde sınama şansı bulurken arazi kabiliyetini de daha detaylı bir şekilde test edebildim. Bakalım 50 yıla dayanan tecrübe yeni nesil aracın özelliklerini nasıl etkilemiş.
Dış Mekan
Günümüzün beklentilerine uygun olarak tasarımı bir SUV kıvamına getirilen Hilux, ön bölümde ince uzun farlar, bol kromajlı panjur, dinamik bir görünüm sunan ve yaklaşma açısını artırmak için çok kalın tutulmamış tampon ve yuvarlak sis farlarıyla dikkat çekiyor.
Yan bölümde siyah renkli çamurluk korumaları, basamaklar, 18 inç çaplı jantlar, kromajlı aynalar ve kapı kolları, kalın kasa boruları ve bagaj kapağı gibi detaylar göze çarparken rakiplerinden çok farklı olmayan arka bölümde dik yerleşime sahip stoplar, kromajlı tampon ve bir spoiler gibi şekil alan bagaj kapağı görülebiliyor.
Segmentindeki diğer araçlar gibi büyük boyutlu olan Hilux'ın boyu 5.330, genişliği 1.855, yüksekliğiyse 1.815 mm olarak açıklanıyor. Yerden yüksekliği 286 mm olan Hilux'ın yaklaşma ve uzaklaşma açılarysa sırasıyla 31 ve 26 derece.
İç Mekan
Yeni nesil Hilux'ın iç mekanı daha da büyük bir değişimin eseri. Aracın boyutlarıyla karşılaştırıldığında çok geniş olmadıkları söylenebilecek kapı içi ceplerinin arkada da sunulması ve hepsinde şişe bölümleri bulunması avantaj. Elektrikli cam, yan ayna ve merkezi kilit kumandaları sürücü kapısına yerleştirilirken basamaklarla birlikte hem A hem de B sütunlarının içlerine eklenen tutamaklar girişi kolaylaştırmış.
Deri kaplı ve çok fonksiyonlu direksiyon simidinin solunda elektrikli motor ısıtması kumandası yer alırken mavi aydınlatmalı gösterge tablosu ve renkli bilgi ekranı binek Toyota modellerinden alınmış gibi duruyor. Binek modellere gönderme yapan bir diğer bölüm de orta konsol oluyor. İnce yapılı havalandırma ızgaraları ve artık alıştığımız dijital saatin altında, Auris'te de kullanılan dokunmatik ekran yer alıyor.
Motor çalıştırma düğmesi, klima kumandası ve çekiş sisteminin çevirmeli kontrolü haricinde arka diferansiyel kilidi, yokuş iniş asistanı ve ESP düğmelerini de barındıran orta konsolun alt bölümünde USB çıkışıyla bir çift 12 Volt soket yer alıyor. İçeceklerin sıcaklıklarını koruyabilmeleri için köşelerde bulunan havalandırma ızgaralarının altına yerleştirilen saklanabilir bardaklıklar da iyi düşünülmüş.
Vites konolunun ön bölümünde büyük bir ceple birlikte iki bardaklık yer alırken zigzaglı yola sahip vites kolu, Eco ve Sport modu kumandaları, bir başka büyük cep ve kol dayanağı hemen arkada görülebiliyor. Kol dayanağı altında geniş sayılabilecek bir gözle birlikte 220 Volt soket yer alması olumlu.
Arka koltuklarda üç adet kafalık ve üç noktadan bağlantılı emniyet kemeri sunan Hilux ayrı havalandırma kanallarına sahip olmasa da sırtlığa gizlenen bir kol dayanağına sahip. Bu parçanın uç kısmında bir çift bardaklık yer alırken ön koltuk sırtlıklarında cepler ve torba asmak için kancalar mevcut.
İç mekanda büyük yükler taşınması için arka koltuk oturak kısımları yukarıya doğru katlanabilen Hilux'ın kasası da büyük bir hacim sunuyor. Bu hacim, üst kapak sökülerek daha da büyütülebiliyor. Ayrıca yolcu önünde iki adet torpido gözü bulunması bir avantaj.
Konfor
Konu büyük bir pick up olduğunda konfor konusuna bambaşka bir şekilde yaklaşmak gerekebiliyor. Örneğin araçta sunulan 265/60-18 ölçülerindeki geniş yanaklı lastikler ve ortalama sertlikteki ön aks süspansiyon sistemi sayesinde kasisler dahil birçok engeli hızınızı düşürmeden geçebilmek inanılmaz keyif veriyor. Bunun yanında aynı hızla arka aksı aynı yerden geçirdiğinizde, araç dolu değilse sarsıntılı bir iniş sizi bekliyor.
Yol ve rüzgar sesi makul derecede sönümlendirilmiş olsa da Hilux'ın turbo Diesel motorunun sesi iç mekana alınıyor. Özellikle yüksek süratlerde durum rahatsız edici olabiliyor. Ön bölümde geniş bir yaşam alanına sahip olan pick up, yüksek tabanı nedeniyle arkada dizleri kırmayı gerektirse de baş ve bcak mesafeleri segmenti ortalamalarını karşılıyor. Koltukların oturma yüzeyleriyse beklendiği gebi geniş.
Son zamanlarda giderek daha lüks donanım sunmaya başlayan pick up modellerinin konfor donanımları da zenginleşiyor. Test aracının aksesuarları arasında elektrikli cam ve yan aynalar, yol bilgisayarı, LED farlar, cruise control, anahtarsız giriş ve çalıştırma, dokunmatik bilgi ekranı, ön ve arka kol dayanakları, far yıkama sistemi, Bluetooth bağlantısı, otomatik klima, USB ve Aux girişleri, yükseklik ve derinlik ayarlı direksiyon simidi, geri görüş kamerası, otomatik far yükseklik ayarı, yan basamaklar, çekiş kontrol sistemi ve kilitli bagaj kapağı bulunuyordu.
Aracın donanımında yer alan ve hem arazi hem de şehir kullanımında büyük kolaylık sağlayan otomatik şanzımansa Land Cruiser'da olduğu gibi hissedilmeyen geçişleriyle büyük konfor sağlıyor. 6 ileri oranlı olan ünitenin değişimleri o kadar yumuşak ve karakteri de o kadar akıcı ki çoğu zaman bir sürekli değişken oranlı otomatik şanzımanla (CVT) karıştırılabiliyor.
Sürüş
Toyota Hilux'ı bu bölümde değerlendirirken 2.2 ton ağırlığında bir pick up olduğunu unutmamak gerekiyor. Yüksek yapısı da işin içerisine girince sert alınan virajlarda ve ağırlık değişimlerinde salınımları hissedilen aracı sakin kullanmak çok daha mantıklı olacaktır. Geniş yanaklı lastikleriyle de konfor ve arazi şartlarında başarı arayan Hilux bu ikiliye kolayca ulaşmış.
Yeni nesilde Land Cruiser'dan alınan birçok özelliğe sahip olan Hilux dört tekerlekten çekiş sistemine bir de standart olarak sunulan arka diferansiyel kilidini ekleyince arazide çok daha kolay yönetilebilir olmuş. Yokuş kalkış ve iniş destekleriyle birlikte otomatik olarak devreye giren elektronik ön diferansiyel kilidi zorlu koşullarda sürücünün yardımına koşuyor.
Bir Japon otomobilinden beklenmeyecek kadar başarılı dozlanabilen bir fren pedalına sahip olan Hilux'ın direksiyon sistemi de boyutlarına göre hafif sayılabilir. Arazide avantaj sağlayan bu hafiflik şehir trafiğinde yapılan manevraları da kolaylaştırıyor.
Daha önce de markanın SUV modellerinde karşımıza çıkan 2.8 litre hacimli turbo Diesel motor güvenilir olsa da rekabet karşısında büyük hacimden doğan vergi dezavantajına sahip. Ayrıca üretilen 177 beygir güç ve 450 Nm tork artık 2 litre hacimli motorlardan alınabilen değerler.
Standart olarak 6 ileri vitesli otomatik şanzımanla sunulan test aracı 0'dan 100 km/s sürate 10.8 saniyede ulaşabilirken maksimum sürati 175 km/s olarak açıklanıyor. Dikkatli ve 90 km/s sürati geçmeyen sabit süratli sürüşlerde ortalama yakıt tüketimi 7.5 litre/100 km seviyesine çekilebilse de test şartları söz konusu olduğunda elde ettiğim değer 10.3 litre/100 km oldu.
Fiyat/Donanım
Toyota Hilux, 2.4 litre hacimli motor, manuel şanzıman, Active donanım paketi ve arkadan itişli olarak 76.900 TL seviyesinden başlayan fiyatlara sahip. Dört tekerlekten çekiş sistemi için aynı donanımda 97.000 TL ödeme yapmak gerekirken otomatik şanzımanlı seçenekler sadece 2.8 litre hacimli motorla ve 114.900 TL fiyata sunuluyor.
Donanımı zengin sayılabilecek olan araçta Test aracının aksesuarları arasında elektrikli cam ve yan aynalar, yol bilgisayarı, LED farlar, cruise control, anahtarsız giriş ve çalıştırma, dokunmatik bilgi ekranı, ön ve arka kol dayanakları, far yıkama sistemi, Bluetooth bağlantısı, otomatik klima, USB ve Aux girişleri, yükseklik ve derinlik ayarlı direksiyon simidi, geri görüş kamerası, ön, yan, perde ve sürücü diz hava yastıkları, arka diferansiyel kilidi, yokuş kalkış ve iniş yardımcıları, seçilebilir 4x4, otomatik far yükseklik ayarı, yan basamaklar, çekiş kontrol sistemi, 18 inç çaplı jantlar, çamurluk üstü koruyucular, plastik bagaj havuzu, kasada kromajlı roll bar ve kilitli bagaj kapağı bulunuyordu.
Sonuç
Önceki nesillerde olduğu gibi yeni modelle de çok iddialı olan Toyota Hilux şu sıralar Türkiye pick up piyasasını kasıp kavuruyor. Sekizinci nesil örnekleri çok daha dinamik bir görünüm sunan aracın iç mekanı binek modellere yaklaşırken sunulan donanım da kızışan rekabetle başa çıkabiliyor.
Büyük hacimli motoru artık biraz demode kalıyor olsa da dayanıklılık anlamında kendisini ispatladığından özellikle işi arazide olan müşteriler üniteden şikayetçi olmayacaklardır. Fiyatı rakipleriyle kafa kafaya olan Hilux'ın Land Cruiser destekli arazi yardımcılarıysa yolun bittiği yerde Toyota'nın son sözü söyleyebilmesine olanak tanıyor.
Fotoğraflar
Test sırasında çektiğim fotoğraflara buradan ulaşabilirsiniz.
Soru biraz Hilux'tan bağımsız olacak ama "Bir japon otomobilinden beklenmeyecek kadar başarılı dozlanabilen fren pedalı" diye bir tabir kullanmışsınız. Bunu okuyunca benim de aklıma kullandığım Alman ve Japon otomobilleri arasındaki fren hislerindeki farklar geldi. Bunun sebebi nedir?
YanıtlaSilBen tam olarak ne sorduğunuzu anlamadım açıkcası. Japonlar öyle üretiyorsa bunu sebebini nerde bilebiliriz ki ?
SilAdamların sürüş karakteristikleri farklı. Almanlar yüksek süratli sürüşlerin yasal olduğu yollara sahip bir millet olarak anında cevap verebilen fren sistemlerini tercih ediyorlar. Japon üreticiler çok daha uzun stroklu pedalları seviyor ki bu da daha konfor ağırlıklı sürüş demek.
Sil