6 Mayıs 2016 Cuma
Mazda MX-5 Türkiye Basın Lansmanı
Blogda ara sıra da olsa konuğum olan efsanelere bir yenisi eklendi. Mazda'nın ünlü küçük roadster modeli MX-5, Nisan ayı sonunda yapılan lansmanı sonrasında Türkiye'de satışa sunuldu. Fiyatı 102.000 TL'den başlayan otomobilin ilk sürüş izlenimlerini virajlı Fethiye yollarında yaptığım lansman sürüşü sırasında edindim.
1989 yılında otomobilseverlere "Merhaba" diyen MX-5 dünya çapında bir fenomen. Türkiye lansmanı yapıldığı hafta bir milyonuncu örneği üretilen araçın güncel modelleri, 4. nesil örnekleri oluşturuyor.
Üç nesildir süregelen yuvarlak hatlı tasarım anlayışını bir kenara iten Mazda'nın köşeli çizgilerle yeniden yarattığı MX-5'in dış görünüşünü, fotoğraflara bakarak çok beğenmemiş olsam da aracı kanlı canlı gördükten sonra fikrim kesinlikle değişti. Ön yüzün büyük bölümünü kaplayan panjurun yanlarında, yaklaşık 45 derecelik açıyla konumlandırılan LED gündüz farları dikkat çekerken tamponun alt köşelerine çift parçalı splitter yerleştirilmiş.
Düşük yapılı burun kısmı küçük farlarla tamamlanırken siyah renkli yan aynalar, ön cam çerçevesi, takla barları ve 16 inç çaplı jantlar, seçilen gövde rengine göre kontrast görünüm oluşturabiliyor. Yandan bakıldığında da akıcı hatları dikkat çeken MX-5'in şişik görünen çamurlukları güçlü bir görünüm sunmuş.
Büyük bir arka tampona sahip olan aracın stopları farklı görünümleriyle bakışları toplarken tamponun alt kısmına gizlenen sis farı ve geri vites lambaları dinamik görünümü pekiştirmiş. Bagaj kapağının üzerine yerleştirilen 3. fren lambası ve çift egzoz çıkışı da sportif görünürken akıcılığı bozan tek detay uzun anten olmuş.
Küçük roadster modellerin minimalist müşterilerini çok memnun edecek iç mekanda ilk dikkat çeken alçak sürüş pozisyonu oluyor. Yere neredeyse paralel duran bacaklar ve sürücü önünde neredeyse dik duran direksiyon simidi, deri ve Alcantara döşemeye sahip Recaro logolu koltuklarla birleşince tam bir yarış otomobili hissi yaşatmış. Dizinizin yanında duran kısa yapılı vites topuzu, yere pivotlanan gaz pedalı ve gösterge tablosunda merkezi konuma alınan devir göstergesi hoş detaylar arasında.
Kapılarının üst yüzeyleri gövde rengi kaplamalara sahip olan MX-5'in direksiyon simidi solunda elektronik güvenlik sistemlerinin düğmeleri yer alırken sağında motor çalıştırma butonu bulunuyor. Üçü yuvarlak yapıda olan havalandırma ızgaralarından dördüncüsü, ince uzun yapısıyla farklılık yaratmış. Bu detayla birlikte orta konsol üzerinde yer alan dokunmatik ekran ve metal görünümlü çerçevelere sahip havalandırma kumandaları CX-3'e göndermeler yaparken konsolun alt kısmına küçük bir göz, koltuk ısıtma kumandaları, bir AUX ve bir çift USB girişi eklenmiş.
Şık vites topuzunun gerisinde yine diğer Mazda modellerinden tanıdığımız bilgilendirme sistemi kumandalarıyla el freni görülebilirken kol dayanağının altında küçük bir göz yer alıyor. Koltuk sırtlıkları arasında yer alan bölümdeyse bir çift bardaklık ve kilitli bir göz bulunuyor.
MX-5'in en önemli parçalarından olan açılır tavan kumaştan üretilmiş ve tek elle kolayca açılıp kapanabiliyor. Takla barları arasına rüzgar kesici yerleştirilirken kafalıkların yanlarında yer alan "Bose" logoları şık bir dokunuş.
Arka plakanın hemen üzerine yerleştirilen düğme yardımıyla açılan bagaj kapağının altında 130 litre hacim sunan MX-5, tahmin edebileceğiniz gibi bu konuda bir rekor kırmıyor.
Gelelim otomobilin asıl merak edilen özelliklerine; 3.915 mm boya, 1.735 mm genişliğe ve 1.225 mm yüksekliğe sahip olan aracın aks mesafesi 2.310 mm. Küçük yapısının yanında yere yakın oluşu ve ağırlık dağılımı sayesinde virajlı yollarda çok dengeli bir yapıya bürünen arkadan itişli MX-5'in zevkine varabilmek için pürüzsüz yollara da gerek yok. Ortalama sertlikteki süspansiyon sistemi, bir roadster için yüksek konfor seviyesi sunabilen otomobilin 195/50-16 ölçülerindeki lastikleri de aşırı ince yanaklara sahip değil.
Sürücüyü bilgilendirme konusunda çok başarılı olan direksiyon sistemi ve Heel & Toe yapmak için çok başarılı bir şekilde yerleştirilmiş pedallar sportif sürüşü daha da ön plana çıkartıyor. Sürücü hariç ağırlığı 1 tonun altında kalan MX-5'in frenleri de güven veren yavaşlamalar sağlarken kolayca dozlanabiliyor.
Lansmanda kullandığım aracın sahip olduğu Recaro koltuklar başarılı yan destek sağlarken ayarlanabilir uyluk desteği de işe yarayan bir ayrıntı. Yalnız koltuk yükseklik ve direksiyon derinlik ayarlarının bulunmaması bazı sürücüleri üzebilir.
Yumuşak ve kavrama noktası belli debriyaj pedalıyla kısa yapılı, direksiyon simidine yakın ve hafif kemikli 6 ileri vitesli şanzıman tam bir MX-5 klasiği olarak dördüncü nesilde de bulunuyor. Bütün bunlar birleştiğinde elde edilen aracın bir de tok egzoz sesine sahip olması, özellikle tavan açıkken otomobilden alınan zevki artırıyor.
Kaput altında görev yapan 1.5 litre hacimli motor 131 beygir güç, 150 Nm tork üretebiliyor. Kolay devirlenen ünitenin bu özelliği çok yararlı, zira maksimum güç 7.000, torksa 4.800 d/da elde ediliyor. Hafif kasa sayesinde özellikle ilk iki viteste performans zevk verirken hız yükseldikçe motor zorlanmaya başlıyor. Bununla birlikte 8.3 saniyelik 0-100 km/s hızlanması ve 204 km/s'lik maksimum sürat yeterli.
Yüksek devirli bir motor ve hafif bir gövdeye sahip olması nedeniyle yakıt tüketim değerleri değişken olan Mazda MX-5, düşük sabit süratli kullanımlarda 6 litre/100 km gibi bir tüketim ortalaması yakalarken sürekli zorlamalar sonucunda bu değer 10 litre/100 km'ye yaklaşabiliyor.
Fiyatı 102.000 TL'den başlayan Mazda MX-5'in Power donanım paketli seçeneği 112.250 TL, izlenimlerini aktardığım Power Sense paketli versiyonuysa 119.000 TL karşılığında satılıyor. Aracından daha yüksek performans isteyenler için sunulan 2 litre hacimli MX-5'in fiyatıysa 150.450 TL olarak belirlenmiş.
Lansman sırasında çektiğim fotoğraflara buradan ulaşabilirsiniz.
Onur bey birkaç sorum olacak size:
YanıtlaSilAraç hareket halindeyken vites topuzu titriyor gibi geldi nedeni nedir?
Sizce direksiyon derinlik ve koltuk yukseklik ayari fiat 124 spider da varmidir?
Son olarak Türkiyede 124 spider mi bu mu mantiklidir?
Evet titriyor vites kolu. Motor, şanzıman ve şasi elemanları arasında sıkı olmayan bağlantılar kullanılması ve vites kolunun çok sıkı bağlanmaması gibi nedenleri var bunun ki burulmanın yürüyen aksama zarar vermemesi için bu şekilde bir yola gidilmiş olması mümkün.
Sil124'ün iç mekanı MX-5'ten birebir alındığından zannetmiyorum ayarların olacağını.
Son sorunun cevabını Fiat'ın fiyatı belirleyecek bence.
motor longitudinal yani uzunlamasına yerleştirildiği için şanzıman da kabine kadar uzuyor. vites kolu ile şanzıman arasında ara parça kullanılmadığı için de motor kulaklarının absorbe ettiği bütün sarsıntıları vites kolundan görebiliyorsunuz
SilAynı dizilime sahip çok araç var. O son parçanın kullanılmaması en büyük sorun. Maliyet artırıcı tabi ama biraz daha dikkat edilmeli bu tip şeylere. Kalite hissini korumak önemli.
SilKaliteden ziyade ağırlık tasarrufu baskın gelmiş anlaşılan. Bana göre sorun yok hatta sempatik bile.
Sil124 spider ile fiyat olarak farkı nasıl olacak, aynı mı olacak?
YanıtlaSilAmerikadaki fiyatından yola çıkarsak 124 bin tl falan fazla olucak galiba , ama mazda fazla kar koyduysa fiatda az koyarsa belkide az bile olur yani bilemiyoruz , çok yakın olucağı kesin ama :D
SilBence de. 124.000 TL başlangıç fiyatı olacak deniyor 124 Spider için ama aracın satışa çıkacağı zamanda MX-5'in fiyatı ne olur ve donanım seviyesi ne derece yüksek tutulacak bunları bilmeden yorum yapmak yanlış olur.
Sil