8 Şubat 2016 Pazartesi
Jaguar XE 2.0d R-Sport Plus
Jaguar'da değişim rüzgarları esiyor. 2008 yılında Hindistan merkezli Tata grubuna satıldıktan sonra başlayan farklılaşma hareketi şu sıralar tam gaz devam ediyor. Artık kendi platform ve motorlarını tasarlayan İngiliz üretici bu özelliklerini yeni sedan modeli XE için birleştirdi.
2014 yılında yapılan tanıtımın ardınran 2015 yılında satışına başlanan otomobil BMW 3 Serisi ve Mercedes C Serisi gibi dişli rakiplere sahip. İlk etapta sadece arkadan itişli bir sedan olarak satışta olan modelin dört tekerlekten çekiş sisteminin yanına gelecekte farklı gövde seçeneklerinin de eklenebileceği konuşuluyor. Testime konuk olan araçta 2 litre hacimli turbo Diesel motor ve sportif R-Sport donanımı yer alıyor.
Dış Mekan
2009 model yılında X Type'ın üretimi sonlandığından bu yana D segmenti sedan pazarına girmemiş olan Jaguar'ın geri dönüşü şatafatlı oldu. Standart modelleri bile sportif görünen otomobilin R-Sport paketiyse ekstra dinamik bir duruş sağlamış.
İnce uzun farlar, agresif görünümlü ön tampon, dik yerleşime sahip panjur ve kaslı görünen kaput sayesinde taze bir tasarıma sahip olan ön kısımda mat metalik gri süslemeler de bulunuyor. Aracın rengiyle kontrast oluşturan 19 inç çaplı jantlar, ön çamurlukların arkasına eklenen süslemeler ve genişletilmiş yan eteklerse profilin görünümünü tamamlamış.
Sportif görünüme büyük katkı sağlayan arka bölüme geçilirken C sütununun uzun yapısı, yüzgeç anten ve kısa tutulan bagaj kapağı gözlerden kaçmıyor. İnce yapılı spoiler, plakaya kadar uzanan stoplar, alt bölümü siyah renkli tampon ve çift egzoz çıkışı da bu kısımdaki detaylar arasında.
4.672 mm boya, 1.967 mm genişliğe ve 1.416 mm yüksekliğe sahip olan otomobilin aks mesafesiyse 2.835 mm olarak açıklanıyor.
İç Mekan
XE'nin kapıları açıldığında ilginç tasarım özellikleri sizleri karşılıyor. Arkadakiler biraz ufak olsa da her kapıda cep sunan otomobil kapı içlerini iki kademeye bölmüş. Üst bölümde elektrikli cam, ve sürücü kapısında yan ayna kumandaları bulunurken altta kapı çekme boşluğu ve yine sürücü koltuğu için hafıza düğmeleri yer alıyor.
Kapı iç triminin üst kısmı, ön panelin üst bölümüyle bir bütünlük oluştururken bu etkiyi yaratmak için panelin geriye kalanı alçaltılmış. Deri kaplı ön konsolun kenarlarında şık tasarıma sahip havalandırma ızgaraları dikkat çekerken çok fonksiyonlu, üç kollu direksiyon simidinin solunda bagaj açma, şeritte kalma asistanı ve gösterge paneli ışıklandırma şiddetini ayarlamaya yarayan düğmeler bulunuyor.
Derine yerleştirilmiş bir çift göstergenin arasına renkli bilgi ekranını ekleyen Jaguar, tok bir duruşa sahip kumanda kollarını Land Rover'dan almış. Üst bölümünde havalandırma ızgaraları bulunan orta konsolda birçok fonksiyon dokunmatik ekrandan kumanda edilebilirken daha aşağıda havalandırma sisteminin kumanda düğmeleri görülebiliyor. Motor çalıştırma ve ses kontrol düğmeleri de bu bölüme eklenmiş.
Önünde kapaksız bir cep yer alan vites konsolu, dairesel vites seçicisine sahipken daha geride sürüş modu, Start/Stop ve ESP düğmeleri görülebiliyor. Elektronik park freni kumandasının yanında bir çift bardaklık bulunurken kol dayanağının altında navigasyon için SD kart yuvasıyla, USB, Aux ve 12 Volt girişlerini barındıran bir göz bulunuyor.
Ön koltuk sırtlıklarında yer alan fileler depolama bölümlerini genişletirken arka havalandırma ızgaralarının altına da bir göz eklenmiş. Bu bölümde bir de 12 Volt soket sunulurken bardaklıklar katlanabilir kol dayanağının ön bölümüne yerleştirilmiş.
İçerisinde AdBlue ekleme kapağı yer alan bagaj bölümü 455 litre hacim sunarken arka koltuk sırtlıkları 40:20:40 oranında katlanarak bu hacim artırılabiliyor. Koltukları katlamaya yarayan şalterlerse bu tip premium bir araçta biraz sırıtmış.
Konfor
Konuğum bir Jaguar olunca konfor bölümünde beklentiler yüksek oluyor. Bu beklentilerin hakkını vermek, aslında sportif paketle donatılmış versiyona düşmese de test aracım kendisinden bekleneni verebildi. Darbe emişi başarılı olan süspansiyon sistemine yardımcı olmak için, opsiyonel donanımda bulunan 19 inç çaplı jantlar yerine standart olarak sunulan 18 inç çaplı seçeneklerin alınması yerinde olacaktır.
Lastik ve rüzgar sesleri konusunda premium segment seviyesini yakalayabilen XE'nin motor sesi kabine alınıyor. Bunun sportiflik seviyesini artırmak için yapıldığı düşünülebilse de dört silindirli bir Diesel motordan alınabilecek ses, akıllara agresif sürüşleri getirmiyor.
Elektrik ayarlı ön koltukları bedeni saran bir yapıya sahip olan aracın bu bölümünde seviye ve derinliği ayarlanabilen bel destekleri sunması da olumlu. Direksiyon simidinin elektrikli olarak ayarlanabilmesi sürücüye gösterilen özenin bir kanıtı gibi. Arkaya doğru alçalan tavan çizgisi nedeniyle bu bölüme girişte başlara dikkat edilmesi gerekirken tavan kaplamasında yapılan boşaltma baş mesafesini makul bir seviyeye getirmiş. Diz mesafesi için de aynı şey söylenebilirken koltukların kalın yan destekleri ve oturaklara doğru uzayan orta konsol nedeniyle bu bölümde üç kişinin rahatça seyahat etmesi pek mümkün değil.
Donanım konusunda başarılı olan otomobilde elektrikli cam ve yan aynalar, elektrokrom iç ayna, deri döşeme, elektrikli ve hafızalı ön koltuklar, elektrikli direksiyon simidi yükseklik ve derinlik ayarı, xenon farlar ve far yıkama sistemi, adaptif cruise control, hız sınırlandırıcı, Bluetooth bağlantısı, navigasyon sistemi, ön ve arka park sensörleri, geri görüş kamerası, çift bölgeli otomatik klima, yağmur ve far sensörleri, anahtarsız giriş ve çalıştırma, yol bilgisayarı, 17 hoparlörlü, 825 Watt çıkış gücü sunan Meridian ses sistemi, sürüş modu selektörü, arka koltuk sırası için havalandırma ızgaraları, çok fonksiyonlu direksiyon simidi, USB ve Aux girişleri yer alıyor.
En büyük konfor donanımı 8 ileri vitesli otomatik şanzımanı olan test aracının bu ünitesi sarsıntısız vites geçişleriyle beğenimi kazansa da "Sport" haricinde kalan sürüş modlarında tork konvertörünün devreden geç çıkması, ilk hızlanmayı geciktiriyor. Ayrıca Start/Stop sisteminin motoru çalıştırması biraz sarsıntılı gerçekleşiyor.
Sürüş
Jaguar'ın sportif görünümlü araçlarından alınan sürüş zevki de dinamik sürüşlerden hoşlananları mutlu edecek türde. Daha motor çalıştırılmadan karşılaşılacak şeylerin ipuçlarını veren XE'de kullanılan yüksek yan destekli koltuklar ve alçak oturma pozisyonu kendinizi bambaşka araçlar içerisindeymiş gibi hissetmenize neden oluyor.
0 seviyesi birbirine çok yakın olan gaz ve fren pedalları çift ayak kullanımında kolaylık sağlarken sportif süspansiyon sistemi ve başarılı ağırlık dağılımı aracı çok dengeli bir hale getirmiş. Önde 225/40, arkadaysa 255/35 ölçülerine sahip olan lastikler ve 19 inç çaplı jantlarla yola çok iyi basan otomobilin direksiyon ve fren sistemleri de olması gerektiği gibi başarılı çalışıyor.
Kar sürüş modu dışında kullanıldığında, düşük süratlerde bile arkasını bırakma eğiliminde olan aracı kontol etmek kolay olsa da dikkati elden bırakmamak şart. Motorun yüksek torku ve otomatik şanzımanın direksiyon simidi arkasından manuel olarak kumanda edilebilmesi sayesinde özellikle virajlarda eğlenceli dakikalar geçirilebiliyor.
Kaputu altında 2 litre hacimli bir turbo Diesel motor bulunan test aracı 180 beygir güç, 430 Nm tork üretebiliyor. 8 ileri vitesli otomatik şanzımanla donatılan arkadan itişli otomobil 0'dan 100 km/s sürate 7.8 saniyede ulaşabilirken maksimum sürati 228 km/s olarak açıklanıyor.
8. viteste, 2.000 d/d'da 140 km/s sürate ulaşabilen 1.505 kg ağırlığa sahip otomobil bu sayede dikkatli kullanıldığında 5.5 litre/100 km gibi yakıt tüketim ortalamalarını görebilirken işin içerisine eğlence girdiğinde bile değerler çok artmıyor. 6.9 litre/100 km olarak gerçekleşen test ortalaması da bunu gösteriyor.
Fiyat/Donanım
Jaguar XE'nin en çok zorlanacağını düşündüğüm bölüm burası. Şu anda fiyat listesinde sadece testime katılan motor, şanzıman ve çekiş sistemi bulunan otomobilin başlangıç fiyatı 59.596 Euro olsa da R-Sport Plus paketiyle bu değer 78.989 Euro seviyesine ulaşıyor.
Standart donanımında elektrikli cam ve yan aynalar, elektrokrom iç ayna, deri döşeme, elektrikli ve hafızalı ön koltuklar, elektrikli direksiyon simidi yükseklik ve derinlik ayarı, xenon farlar ve far yıkama sistemi, cruise control, hız sınırlandırıcı, çift bölgeli otomatik klima, Bluetooth bağlantısı, ön ve arka park sensörleri, geri görüş kamerası, yağmur ve far sensörleri, 18 inç çaplı jantlar, siyah renkli tavan döşemesi, anahtarsız giriş ve çalıştırma, yol bilgisayarı, 17 hoparlörlü, 825 Watt çıkış gücü sunan Meridian ses sistemi, sürüş modu selektörü, spoiler, alüminyum konsol kaplamaları, arka koltuk sırası için havalandırma ızgaraları, şerit terk uyarısı, Start/Stop, acil durum frenleme sistemi, ön, yan ve perde hava yastıkları, çok fonksiyonlu direksiyon simidi, USB ve Aux girişleri bulunan test aracının opsiyonel aksesuarları arasında 40:20:40 oranında katlanabilir arka koltu sırtlıkları (439 Euro + Vergiler), adaptif cruise control (1.340 Euro + Vergiler), 19 inç çaplı jantlar (990 Euro + Vergiler), kör nokta uyarısı (579 Euro + Vergiler) ve navigasyon sistemi (840 Euro + Vergiler) bulunuyor.
Sonuç
Jaguar'ın yeniden doğuşunu simgeleyen modellerden olan XE daha ilk bakışta olumlu bir izlenim oluşturuyor. Sportif dış hatlarıyla çok çekici olan otomobilin iç mekanı da dinamik sürüşlerden hoşlanan sürücü odaklı tasarlanmış. Dengeli yapısıyla virajdan viraja koşturması eğlenceli olan otomobili bu sırada kontrol etmeye çalışmak bile başlı başına bir eğlence.
Yakıt tüketimi konusunda da sahibini üzmeyecek olan araçtan biraz daha konfor isteyenlerin diğer donanım seviyelerine yönelerek daha yumuşak ayarlı süspansiyon sistemi ve daha küçük jantları tercih etmeleri yerinde olacaktır. Donanım konusunda ufak tefek eksikleri olsa da ciddi bir olumsuzluk yaşatmayan XE'nin iç mekan işlevselliği konusunda çalışacağı ders bulunması gelecekte station wagon seçeneğinin üretilme ihtimalini artırıyor.
Fotoğraflar
Test sırasında çektiğim fotoğraflara buradan ulaşabilirsiniz.
Bu Fiyat seviyesi ilebmw 3 serisi audi a4 vs ile nasil yarisabilir ki? Gonul ister ki sacma vergi sistemi olmasa da bmw 3 yerine bunu yollarda daha fazla gorebilsek...
YanıtlaSilRölatif fiyatlandırmada vergi sistemi tek suçlu değil bu durumda. 320d'nin de üzerine aynı oranda vergi geliyor sonuçta. Sanırım marka konumlandırmayla ilgili bu biraz da.
Silkesinlikle bmw 3 serisi ve mercedes c serisinde 1.6 motor var aynı vergi alınıyor ama marka kalitesi ve piyasadaki ünvanına göre iki marka arasında fiyat farkı olabiliyor.
SilOnur Bey, bir muhendis olarak ve bircok yeri gormus biri olarak (yasam kalitesi ve imkanlar yuksek diye belirtip cok cok genel soruyorum) Istanbul disinda nerde yasamak istersiniz? Yani biraz daha ozel olacak ama, neden hmmm mesela Berlin'de yasayip Focus RS kullanmak istemez bi insan veya Jaguar? :)
YanıtlaSilSizin tercihiniz veya sartlariniz Istanbul merkezli gorunuyor. Henuz sartlari ve kararlari olusmamis muhendis adaylarina ve otomobil severlere hangi ulkeyi tavsiye edebilirsiniz? :)
(Jaguar'a en kisa yoldan nasil ulasilir'i da caktirmadan soruyorum :))
Sen şurdan ufak ufak Kuveyttir Katardır BAEdir birine yürü kardes
SilBen Almanya'yı öneririm. Hem otomobil kültürü hem de iş imkanlarıyla öne çıkıyor. Ayrıca otomobiller de çok pahalı değil.
SilKonu otomobilden alınan zevk olmasa aslında A.B.D. de olabilirdi. Otomobiller hem çok ucuz hem de güçlü. Bunun yanında hız sınırlarının düşüklüğü alınan zevki çok törpülüyor.
hiç ilgilenmediğim araç tanıdığım kullanıcılar var ve memnun değiller hepsinin söylediği git bmw audi mercedes al daha iyi dediler ama tabi zevk meselesi.
YanıtlaSilGittim bayide inceledim. Kesinlikle fiyatının aracı değil. Ayrıca yedek parça ve serviste yaşayacağınız sıkıntı da cabası. Bir de modelin devamlılığı olacak mı tartışmaya açık. x-type vardı üretilmiyor artık. bu ne kadar üretilecek belli değil. belki aynı sınıfta halef selef olabilirler ama aracı isimlendirme önemli. Mesela BMW 3, Mercedes C, Audi A4 bunlar yıllardır var ve var olmaya devam edecek.
YanıtlaSiljaguar ne ya atın çöpe 90 larda popülerdi şimdi yerlerde sürünüyor beni asıl üzen 2014 model 3.0 dizel range sport da jaguar motoru olması range sport dan soğudum anasını.
YanıtlaSil