27 Aralık 2015 Pazar
Peugeot Partner Tepee Zenith 1.6 HDI
Ticari araçlar geri döndü. Üstelik bu sefer Fransa'dan bir konuğum var. PSA grubunun hem Peugeot hem de Citroën markasıyla 1996 yılından bu yana ürettiği küçük ticari modeli, 2015 yılının son testinde Peugeot markasıyla blogda yer alacak. Ticari araçlara uygulanan nispeten daha düşük vergiler sebebiyle giderek daha popüler hale gelen koltuklu küçük ticariler çoğu ailenin ilk otomobili olma yolunda ilerliyor.
İlk olarak 1996 yılında karşımıza çıkan Peugeot Partner bu nesilde station wagon kasalı 306'nın temelleri üzerine geliştirilmişti. 2002 yılında makyajlanan aracın üzün ömrü 2008 yılında bitti ve yerini ikinci nesil örneklere bıraktı. O yıllarda üretilen 308'i temel alan araç önce 2012 daha sonra da 2015 yıllarında birer makyaj görerek günümüze kadar geldi. Testime konuk olan araç, Partner ailesinin en zengin donanımlı ve en güçlü motorlu olanı.
Dış Mekan
İkinci nesilde daha köşeli bir tasarım benimseyen Partner, makyajlarında ardından bu köşelerini daha da sivriltti. Diğer Peugeot modellerinde kullanılana benzeyen kromajlı bir ön panjura sahip olan aracın farları kaputa doğru uzarken LED gündüz aydınlatmaları daha aşağıya, sis farlarının hemen üzerine alınmış.
Hafifçe şişirilen çamurluklar 16 inç çaplı jantları sararken büyük yan aynalar ve kalın B sütunu yan bölümün en çok dikkat çeken kısımları. Kapılarda kalın bir koruma çıtası kullanan Peugeot tavan rayını da yüksek tasarlamış. Arka kayar kapıların rayları başarılı bir şekilde kamufle edilirken bu kapıların camlarıyla bagaj bölümünün camları tek parçaymış gibi bir görünüme kavuşmuş.
D sütununa dik olarak yerleştirilen stoplar bagaj kapağının daha geniş olmasını sağlamış. Kapak camı da bağımsız olarak açılabilen otomobilde bu özellik, camın üzerinde yer alan menteşelerden anlaşılabiliyor. Uzun yapılı kapağın aşağıya ittiği arka tamponsa ince bir yapıya sahip.
4.380 mm boya, 1.810 mm genişliğe ve tavan rayları hariç 1.801 mm yüksekliğe sahip olan Partner Tepee 2.728 mm'lik aks mesafesi sunuyor.
İç Mekan
Partner Tepee'nin iç mekanına geçildiğinde kullanışlılığın ön planda tutulduğu görülebiliyor. Ön kapılar içinde biri büyük diğeri de küçük iki göz sunan otomobilde sade görünümlü bir direksiyon simidi ve gösterge tablosu kullanılmış. Ön konsolda yuvarlak havalandırma ızgaraları kullanılırken direksiyon simidinin soluna ESP, park sensörleri, elektrikli yan ayna ve far yükseklik ayarının düğmeleri yerleştirilmiş.
Hız sabitleme ve sınırlandırmayla ses sisteminin kumandaları direksiyon kolonuna yerleştirilirken dik bir tasarıma sahip orta konsolun büyük bölümünü dokunmatik ekran kaplamış. Bu aksesuarın üzerine menü ve ses tuşlarıyla birlikte Aux girişi eklenirken alt kısımda çift bölgeli havalandırma sisteminin kumanda paneli göürlebiliyor. Sürücüye doğru açı alan vites konsolunda ön cam kumandaları, çakmak, dörtlü flaşör, merkezi kilit ve çocuk kilidi düğmeleri yer alırken el freni kolu, sürücü koltuğunun yanında, yere yerleştirilmiş.
Gelelim otomobilin depolama bölümlerine; Ön konsolun üzerine iki cep ekleyen Peugeot gösterge panelinin arkasına da bir kapaklı göz yerleştirmiş. Orta konsol havalandırma ızgaralarının altında yuvarlak cepler görülebilirken vites konsolunun ön yolcuya bakan yanında derin bir cep, USB girişi ve plastik bir kanca yer alıyor. Vites konsolunda ayrıca cep telefonu için küçük bir cep bulunurken sürücü koltuğu altında da bir çekmece var. Ön koltukların kol dayanakları bağımsız olarak katlanabilirken iki koltuk arasında yer alan ve büyük bir iç hacim sunan dolabın yerinden çıkabilmesi de avantaj.
İşlevselliğin arka koltuklarda da devam etmesi bir başka güzel. Ön koltuk sırtlıklarında tepsiler ve daha önce 3008 ile 5008'de karşıma çıkan zemindeki kapaklı gözler bir yana üçü de ayrı ayrı yatırılıp katlanabilen arka koltukar ve zeminde şaft tünelinin bulunmaması kullanışlılığı üst seviyeye çıkarmış. Arka koltuk sırtlıklarının az da olsa geriye yatırılabilmesi olumlu bir özellik.
Partner Tepee'nin tavanıysa kendi başına bir dünya. Dikiz ayna üzerine eklenen dışbükey ayna sayesinde arka koltuklarda olup biten izlenebilirken güneşliklerin üzerine eklenen ceplerin tavanın ortasından devam ederek arkaya kadar uzanması depolama bölümünü daha da genişletiyor. Arka bölümün havalandırma kumandası ve üfleçleri de buraya eklenirken bagaj bölümü üzerinde sunulan göze hem içeriden hem de dışarıdan ulaşım sağlanması çok iyi bir fikir. Bu arada otomobil dünyasında sık karşılaşılmayan dört camlı sunroof konsepti iç mekanı aydınlatıyor.
Kayar kapılarında bulunan camları dışarıya doğru açılan aracın bagaj camı da kapaktan ayrı olarak açılarak dar alanlarda bu bölüme ulaşım kolaylaştırılıyor. 12 Volt soket ve duvarında bir cep de barındıran kısım 675 litre hacim sunsa da arka koltuklar yatırılarak 2.650, yerlerinden sökülerek 3.000 litre hacim elde edilebiliyor.
Konfor
Ticari araçların son yıllarda farklı kullanıcılara hitap etmeye başlaması üreticileri daha konforlu otomobiller üretmeye itti. Bu araçların en güzel örneklerinden biri olan Peugeot Partner Tepee neredeyse C segmenti bir hatchback konforuna sahip. 205/55-16 ölçüleri sunan lastikleri ve çok iyi ayarlanmış süspansiyon sertliğiyle ani darbeler iç mekanda aşırı sarsıntıya neden olmazken daha yayvan tümsek geçişlerinde aracın hoplayıp zıplamaması olumlu.
Son yıllarda marka olarak ses izolasyonuna büyük önem veren Peugeot bu aracında da beni şaşırtmadı. Motor ve rüzgar sesi izolasyonu segmentinin en iyilerinden olan otomobilin lastik sesi izolasyonu daha da başarılı.
Bu tür araçların tamamında olduğu gibi baş mesafesi her koltukta çok iyi olan Partner Tepee'nin arka koltuklarında sunulan diz mesafesi de sınıf standartlarında. Yapısı geniş olsa da köşelere iyice yaklaştırılan koltuklar nedeniyle arka kenarda kalan yolcuların omuzları az da olsa sıkışabilirken tavanda dört adet cam panel kullanılması ferahlık hissini artırmış. Arka koltuk sırtlıklarının geriye doğru ayarlanabilmesi ve orta koltuk sırtlığının katlanarak hem kol dayanağı hem de ek bardaklık olarak kullanılması iyi düşünülmüş bir detay.
Konfor donanımı bir ticari araç için çok zengin olan Partner Tepee'de elektrikli ön camlar ve yan aynalar, yol bilgisayarı, dokunmatik ekranlı navigasyon ve ses sistemi, üç bölgeli tam otomatik klima, arka koltuk sırası için havalandırma ızgaraları, yağmur ve far sensörleri, katlanabilir ön koltuk kolçakları, USB ve Aux girişleri, dört parçalı sunroof, geriye yatırılabilen arka koltuk sırtlıkları, yokuş kalkış yardımcısı, ön ve arka park sensörleri, geri görüş kamerası, arka kapı cam perdeleri, elektrikli olarak katlanabilen yan aynalar, yüksekliği ayarlanabilen ön emniyet kemerleri, hız sabitleyici ve sınırlandırıcı, direksiyon arkasından kumanda edilebilen ses sistemi ve açılabilir bagaj kapağı camı bulunuyor.
5 ileri vitesli manuel şanzımana sahip olan test aracının debriyaj pedalı, ilk nesil Partner modellerine göre çok daha iyi bir pozisyona ve sertliğe sahip olsa da vites yollarının uzun ve geçişlerin kesin olmaması biraz rahatsız edici olabiliyor. Bunun yanında, en ufak yokuşta bile devreye giren yokuş kalkış desteği sürücüye büyük avantaj sağlıyor.
Sürüş
Partner Tepee'nin şaşırttığı bölümlerden birisi de burası. Başarılı ayara sahip süspansiyon sistemi ve 55 yanaklı lastikleriyle özellikle arka arkaya alınan virajlarda, 1.453 kg olarak açıklanan boş ağırlığını ve yüksek ağırlık merkezini hissettirmeyen otomobilin ESP'si, önden kaymaya izin vermeden devreye giriyor.
Biraz hissiz olan direksiyon sisteminin sertliği iyi ayarlanırken sertliği başarılı olan diğer bir nokta da debriyaj pedalı. Yüksek bir oturma pozisyonuna sahip olan sürücünün pedalı tam olarak tabana doğru itmesi, binek araç kullanıcılarına farklı gelecek olsa da ergonomik olarak bir sorun teşkil etmiyor.
Fren pedalı geri bildirimi de Fransız markanın binek araçları seviyesinde olan Partner Tepee'nin arka aksında da disk frenler kullanılması, ünitenin performansını artırmış. Dinamik kullanıma uygun olmayan tek donanımsa 5 ileri vitesli manuel şanzıman. Yolları uzun olan ünitenin geçişleri de kesin olmadığından hızlı vites değişimlerinde tedirginlik yaratabiliyor. Az vites sunulmasının avantajıysa özellikle şehir trafiğinde daha az vites değiştirilmesi olmuş.
Kaput altında tanıdık, 1.6 litre hacimli bir turbo Diesel motor görev yapıyor. 115 beygir güç, 240 Nm tork (Overboost ile 270 Nm) üretebilen aracın 0'dan 100 km/s sürate ulaşması 12.3 saniye sürerken maksimum sürat 172 km/s olarak açıklanmış.
90 km/s'i geçmeyen süratlerde yapılan otoyol sürüşlerinde ortalama yakıt tüketimi 5.5 litre/100 km seviyesi altına inebilen aracın test ortalaması 6.4 litre/100 km olarak gerçekleşti. Yalnız şunu da belirtmekte fayda var; araç 5 ileri vitesli olduğundan sürat 120 km/s üzerine çıktığında tüketim de alışılmadık şekilde artabiliyor. 130 km/s'te motorun 3.000 d/d çeviriyor olması durumu daha iyi açıklayabilir.
Fiyat/Donanım
2015 yılının sonuna gelmemiz sebebiyle büyük indirimlerle alınabilecek Partner Tepee'nin başlangıç fiyatı, Active donanım paketi ve 92 beygir güç üretebilen motorla birlikte 50.400 TL olarak belirlenmiş. Allure paketi ve 115 beygir güç üretebilen motorla fiyat 57.400 TL'ye ulaşırken teste katılan Zenith paket için 60.000 TL isteniyor.
Çok zengin standart donanıma sahip olan araçta elektrikli ön camlar ve yan aynalar, yol bilgisayarı, dokunmatik ekranlı ses sistemi, üç bölgeli tam otomatik klima, arka koltuk sırası için havalandırma ızgaraları, yağmur ve far sensörleri, katlanabilir ön koltuk kolçakları, USB ve Aux girişleri, dört parçalı sunroof, geriye yatırılabilen arka koltuk sırtlıkları, ön ve arka park sensörleri, yokuş kalkış yardımcısı, arka kapı cam perdeleri, elektrikli olarak katlanabilen yan aynalar, yüksekliği ayarlanabilen ön emniyet kemerleri, ön, yan ve perde hava yastıkları, hız sabitleyici ve sınırlandırıcı, araç içi parfüm sistemi, arka koltuk izleme aynası, direksiyon arkasından kumanda edilebilen ses sistemi, 16 inç çaplı jantlar ve açılabilir bagaj kapağı camı bulunuyor.
Opeisyonel olarak sunulan ve test aracında yer alan donanımlarsa metalik boya (850 TL), navigasyon sistemi (2.500 TL) ve geri görüş kamerası (400 TL) olarak sayılabilir.
Sonuç
Fransız üreticilerin başarılı iç mekan değişkenliği sunan aile otomobilleri üretebildikleri zaten biliyor. Beni Partner Tepee testimde asıl şaşırtansa hafif ticari segmentte kullanışlılıkla binek araç özelliklerinin bu kadar iyi harmanlanabilmesi oldu. İç mekanda sayısız depolama bölümüyle neredeyse ek bir bagaj sunan aracın altyapısı da hızlı sürüşlerde sorun yaratmayacak şekilde hazırlanmış.
Donanım konusunda sınıfının lider araçlarından olan Partner Tepee'nin büyük bagaj hacmi ve geniş iç mekanının yanında ticari araçlara uygulanan daha düşük vergiler sayesinde makul kalan fiyatı da aileler için cezbedici bir nokta. Aracın kafama takılan tek kötü yanıysa şanzımanı. 6 ileri vitesli manuel veya otomatik bir üniteyle yükselebileceği yerin sınırı yok gibi.
Fotoğraflar
Test sırasında çektiğim fotoğraflara buradan ulaşabilirsiniz.
Sınıfın lideri Kangoo
YanıtlaSilPeki reis sen öyle diyosan öyledir.
Silonur bey sizce neden ticari araçlar çarpışma testlerinde düşük skorlar alıyor? malzeme kaliteleri mi, şasileri mi nedir sıkıntı? ailenizin emanet edileceği araçlar değil sanki.
YanıtlaSilEvet ve malesef -bu sınıftaki tüm araçlar için geçerli- kaza anıları çok kötü malesef m daha dün vw sayfasında caddy ile yaptığı kazada airbag ler acilmadigindan 2 yakınını kaybeden birini okudum. Doblo kongoo gibi araçlarda öyle malesef. Araçları genis yapacaz hafif yapacaz az yaktiracaz diye oluyo her halde
SilBirkaç nedeni var aslında. Bunlardan birisi gövdenin farklı yerlerinde kullanılan metallerin darbe emilim karakteristikleri.
SilBir diğer sorun da çarpışma testlerinin artık sadece çarpışmadan ibaret olmaması. Hava yastığı uyarılarından yaya güvenliğine kadar birçok şeye bakılıyor ki bunların çoğunda ticariler zayıf.
herşey güzel ama radyonun neden acma kapama dügmesi yok
YanıtlaSil