2 Kasım 2015 Pazartesi
Mazda CX-5 2.2 SKYACTIV-D Power
Geçtiğimiz Haziran ayında küçük SUV modeli CX-3'ün Türkiye basın lansmanını yapan Mazda bu organizasyon öncesinde bu aracın büyük kardeşi CX-5'i de makyajladığını açıklamıştı. Kodo tasarım dilinin temsilcilerinden olan otomobilde yapılan değişiklikler dikkatli gözler tarafından fark edilebilecek kadar minimal kalsa da aracın genel havasının bozulmamış olması sevindirici.
2011 Cenevre otomobil fuarında sergilenen Minagi konseptiyle doğan CX-5'in bu konsepte sadık kalınarak hazırlanan seri üretim versiyonları aynı yıl Frankfurt'ta tanıtıldı. Markanın SKYACTIV motor teknolojisini kullanan ilk SUV aracı olma ünvanını elinde tutuan otomobil 2014 yılında ufak bir makyaj gördü. Türkiye'de biri benzinli diğeriyse Diesel toplam iki motor seçeneğine sahip olan CX-5'in testime konuk olan versiyonu 2.2 litre hacimli bir üniteye sahip olan Diesel seçenek.
Dış Mekan
Firmanın güncel modellerinde kullandığı ön panjur ve farların içerisine uzanan krom çıta tasarımı CX-5'te de görülebiliyor. Küçük kardeşinde kullanılanlardan daha kalın olsalar da gündüz aydınlatması şekilleri aynı olan farlar ve küçük yapılı LED sis farları aracın gece görünümünü farklılaştırırken ön tamponun altı siyah plastik korumalarla donatılmış.
Koyu renkli, 19 inç çaplı jantlara sahip olan test aracının kapı altları ve çamurlukları da siyah plastikle korunurken yan aynaların cam altlarına sabitlenmesi sportif görünümü pekiştirmiş. Dinamik görünümü arkada da devam ettiren Mazda şık LED stopların yanında küçük deflektörlere sahip spoiler, küçük yüzgeç şekilli anten, aşağıya doğru bombe yapan bagaj kapağı camı, çift egzoz çıkışı ve büyük bölümü siyah korumayla kaplı tampon sunuyor.
4.555 mm boya ve 1.840 mm genişliğe sahip olan CX-5'in yüksekliği 1.670 mm olarak açıklanırken aks mesafesi 2.700 mm.
İç Mekan
Makyajdan az da olsa etkilenmiş olan iç mekanda daha önce testime konuk olan Mazda6 ve Mazda3'ün izlerini görmek mümkün. Deri döşeme metal görünümlü süslemelere sahip olan kapı içlerinde, önde büyük, arkadaysa 1.5 litre hacimli şişeleri sabit tutabilecek büyüklükte cepler bulunuyor. Elektrikli cam ve yan ayna kumandalarıysa sürücü kapısına ergonomik şekilde yerleştirilmiş.
Mazda'nın diğer modellerinde de kullandığı çok fonksiyonlu ve üç kollu direksiyon simidinin solunda ESP, start-stop, çapraz trafik uyarısı, ideal lastik basıncı sabitleme ve şeritte kalma asistanı kumandaları bulunurken daha aşağıda kapaksız bir göz yer alıyor. Motor çalıştırma düğmesiyse direksiyon simidinin sağına alınmış.
Üç yuvarlak göstergeden oluşan gösterge panelinin en sağ yuvarlağı tamamen dijital ekrana ayrılırken orta konsolda yer alan dokunmatik ekran da artık biraz daha farklı tasarıma sahip. Şık görünen metal renkli kaplamaların içerisinde sade tasarımlı havalandırma ızgaraları bulunurken daha aşağıda Mazda3'te de görev yapan havalandırma sistemi kumandaları, park sensörü ve ön koltuk ısıtma düğmeleri gözden kaçmıyor.
Ön bölümünde büyük bir kapaksız göz yer alan vites konsolu bu bölümde SD kart, bir çift USB ve tek Aux girişi sunarken sade görünüme sahip vites konsolunun arkasında bilgi sisteminin kumanda elemanları bulunuyor. Aynı bölümde bir çift bardaklık, park freni düğmesi, küçük bir cep ve içerisine 12 Volt soket eklenmiş çift katlı büyük bir depolama hacmi gizleyen kol dayanağı eklenmiş.
Japon otomobillerinde görmeye alıştığımız gözlük kabı iç dikiz aynasının yanında yerini alırken sunroof boyutu küçük tutulmuş. Ek havalandırma ızgaralarına sahip olmayan arka koltuklarda katlanabilir kol dayanağında bir çift bardaklık bulunuyor.
Farklı bir şapkalık yapısına sahip olan bagajı genişletmek için kullanılan kollar da hem koltuk sırtlıklarına hem de bagaj duvarlarına yerleştirilmiş. 503 litre hacimli bagaj, 40:20:40 oranında katlanabilen arka koltuk sırtlıkları sayesinde 1.620 litreye kadar büyüyebiliyor. Bagaj zemini altında birçok cebi bulunan depolama kısmı yer alırken duvarın soluna 12 Volt soket eklenmiş.
Konfor
Bu başlıkta Mazda CX-5'in iki yönünü de görme şansımız var. Türkiye'ye ithal edilen Power donanım paketinde bulunan sert süspansiyon sistemi bu boyutta bir SUV'de kullandıklarımın en serti. 19 inç çaplı jantlarla sunulan 55 yanaklı lastiklerse yeterli yanak genişliği sunduklarından konfor seviyesini Mazda6'nın önüne geçirebilmiş. Geniş sayılabilecek lastikler küçük çukurları sorunsuz geçerken tümsekler iç mekanda hissediliyor.
Diğer taraftan konfor donanımı çok zengin olan otomobilde elektrikli cam ve aynalar, elektrokrom iç ayna, çok fonksiyonlu direksiyon simidi, CD ve MP3 çalabilen, Bluetooth, yokuş kalkış desteği, LED farlar, USB ve Aux bağlantılarına sahip, Bose müzik sistemi, yol bilgisayarı, dokunmatik ekrana sahip kontrol birimi, ön ve arka park sensörleri, geri görüş kamerası, çift bölgeli klima, far ve yağmur sensörleri,sunroof, elektrik ayarlı ve ısıtmalı ön koltuklar, hafızalı sürücü koltuğu, cruise control, sarsıntısız şekilde devreye giren start-stop sistemi, deri döşeme, ön ve arkada kol dayanakları ve anahtarsız çalıştırma standart olarak sunuluyor.
Lastik gürültüsünü başarılı şekilde bastırabilen Mazda'nın turbo Diesel motoru çok sessiz çalışmasa da iç mekana sızan ses rahatsız edici değil. Rüzgar sesi konusundaysa biraz daha çaba gösterilebilirmiş. İç mekan genişliği konusunda cömert olan CX-5'in ön koltukları geniş oturma yüzeyleri sunarken omuz mesafesi de bu sınıfta Kuga ile karşılaştırılabilir. Arka koltuklarda sunulan diz mesafesi de sınıf standartlarını karşılayan aracın bu bölümünde kullanılan tavan boşaltması baş mesafesinin daha da artmasını sağlamış.
Mazda CX-5'in en önemli konfor donanımıysa 6 ileri vitesli tam otomatik şanzımanı. Makyajla birlikte düz bir yola kavuşan vites koluyla daha modern bir hal alan ünite sarsıntısız geçişleriyle konforu olumlu etkiliyor.
Sürüş
Araçta kullanılan sert süspansiyon sistemi ve 225/55-19 ölçülerindeki lastikler özellikle ani yük değişimlerine verilen cevabın harika olmasını sağlamış. Yüksek süratlerde tedirginlik yaşatmayan CX-5'in sertçe ayarlanmış direksiyon sistemi de sürücü hareketlerine anında cevap veriyor.
Aracın sportif karakteri pedal setinden bile anlaşılabiliyor. Yere sabitlenen gaz pedalının dozu daha kolay ayarlanabilirken frenler de çok dengeli yavaşlama sağlayabiliyor. Zorlandığında önden kaymaya başlayan CX-5'i çizgisine döndürmek hem kolay hem de zevkli. Dört tekerlekten çekiş sistemi sayesinde gaz pedalı hareketleri, arka aksın anında kayan aracın yardımına yetişmesini sağlıyor.
Elektrikli olarak ayarlanabilen ön koltuklarda hem yan hem de uyluk destekleri segmentin en başarılılarından. Manuel kullanım modu da bulunan otomatik şanzımanın geçişleri bu şekilde de sarsıntısız olsa da aracın genel sportifliğiyle uygun olan direksiyon arkası vites değiştirme kulakçıkları aranmıyor değil.
Sürüş sırasında beni rahatsız eden tek şey CX-5'in acil durum fren yardımcısının kapatılamaması oldu. Sürücülerin trafik kurallarına uyduğu ülkelerde çok faydalı bir donanım olsa da Türkiye'nin balta girmemiş orman kalitesindeki kavşaklarında sistemin kapatılabilmesi şart.
Boş ağırlığı 1.555 kg olarak açıklanan CX-5 2.2 SKYACTIV-D aslında sınıfının hafif sikletlerinden. 2.2 litre hacimli turbo Diesel motorun ürettiği 175 beygir güç ve 420 Nm tork, 6 ileri vitesli otomatik şanzımanla dört tekerleğe aktarılırken yüksek tork değeri sayesinde otoyol hızlarında vites küçültmeye gerek duyulmadan hızın çabucak yükseltilebilmesi sürüş zevkini artırıyor.
Maksimum sürati 204 km/s olarak açıklanan test aracı 0'dan 100 km/s sürate 9.4 saniyede ulaşabilirken elde edilen tüketim değerleri de korkutucu değil. Otoyolda sabit süratle seyredildiğinde 6.5 litre/100 km civarına çekilebilen ortalama yakıt tüketimi test sonunda 8.2 litre/100 km olarak gerçekleşti.
Fiyat/Donanım
Mazda6'da olduğu gibi CX-5'in de Türkiye vergi sisteminin kurbanı olduğu noktaya geldik. Tek donanım paketi ve şanzımanla satılan CX-5'i 2 litre hacimli benzinli motoruyla almak isterseniz 146.300 TL'yi gözden çıkarmanız gerekirken %145 ÖTV yüzünden bu fiyat, 2.2 litre hacimli turbo Diesel motorda 215.500 TL'ye ulaşıyor.
Standart donanımında elektrikli cam ve aynalar, elektrokrom iç ayna, çok fonksiyonlu direksiyon simidi, CD ve MP3 çalabilen, Bluetooth, yokuş kalkış desteği, LED farlar, USB ve Aux bağlantılarına sahip, Bose müzik sistemi, yol bilgisayarı, dokunmatik ekrana sahip kontrol birimi, ön ve arka park sensörleri, geri görüş kamerası, çift bölgeli klima, far ve yağmur sensörleri,sunroof, elektrik ayarlı ve ısıtmalı ön koltuklar, hafızalı sürücü koltuğu, cruise control, sarsıntısız şekilde devreye giren start-stop sistemi, deri döşeme, ön ve arkada kol dayanakları, ön, yan ve perde hava yastıkları, 19 inç çaplı jantlar ve anahtarsız çalıştırma bulunan aracın opsiyon listesi çok uzun değil.
Test aracının ateş kırmızısı gövde rengi 2.400 TL karşılığında alınabilirken beyaz deri döşemeler için 500 TL isteniyor.
Sonuç
Mazda'nın son yıllarda tasarım konusunda izlediği yolun başarılı sonuçları her segmentte görülebiliyor. Kodo tasarım dilinin en ağırbaşlı temsilcilerinden olan CX-5'te bile sportif hatlar dikkatlerden kaçmıyor. Altyapısı da dinamik sürüşler için uygun olan aracın testime konuk olan motor seçeneği hem sportiflik hem de makul yakıt tüketimi sunabilme özelliklerine sahip.
Donanım konusunda da ciddi bir sıkıntısı bulunmayan CX-5'in en büyük sorunu Türkiye'nin vergi sistemi. Turbo Diesel motorunun hacmi nedeniyle en üst ÖTV dilimine giren aracın fiyatı 200.000 TL seviyesinin de üzerine çıkıyor. Durum böyle olunca fiyatları rakiplerinin üzerinde kalan şık SUV aslında performanslı sürüşleri geniş iç mekanla birleştirmek için harika bir seçim olsa da fiyat konusunda alıcıyı zorluyor.
Fotoğraflar
Test sırasında çektiğim fotoğraflara buradan ulaşabilirsiniz.
araç güzel de vergi baremine takılır satmaz
YanıtlaSilOnur Bey bu ikinci el olarak aracın 2.0 benzinli modeli ve tuscon 1.6 elite plus modeli arasında kaldım. iki aracı motorları hariç karşılaştırırsanız şanzıman tepkileri, konfor kalite vs hangisini tavsiye edersiniz? teşekkürler
YanıtlaSilDonanım konusunda Hyundai önde ama iç mekan ferahlığı Mazda'da daha başarılı. Ses sisteminde de Bose fark yaratmış. Şanzıman, şehir dışında Hyundai, şehirdeyse Mazda. Üretim kalitesi çok yakın olsa da Mazda'da kullanılan malzemeler biraz daha kaliteliymiş gibi görünüyor.
Sil