12 Mart 2015 Perşembe
Toyota Yaris 1.5 Hybrid Spirit
Japon üretici Toyota'nın her model ailesinde hibrit bir otomobil sunma arzusu ortaya yavaş yavaş Türkiye pazarının da işine yarayacak araçlar çıkarıyor. Devlet tarafından bu tür araçlara vergi indirimleri yapılan ülkelerden birisi olmayan Türkiye bu araçları da içten yanmalı motorlarının hacmine göre vergilendirdiğinden fiyatlar genelde aşırı şişiyordu. Düşük hacimli benzinli motoruyla bunun önüne geçebilen ender araçlardan birisi de Yaris'in hibrit versiyonu oldu.
1999 yılından bu yana üretilen Yaris'in ilk nesil örnekleri iki, üç, dört ve beş kapılı olarak sunulurken 2005 yılında ortaya çıkan ikinci nesil Yaris'te iki kapılı seçenek iptal edildi. Bu araçların sedan modelleriyse Vios ismiyle üretimde kaldı. Üretimi 2010 yılında başlayan üçüncü nesil Yaris'in hibrit versiyonu da kendisini bir konsept olarak 2011 yılında göstermişti. Seri üretim versiyonuna da 2012 yılında kavuşan Yaris Hybrid geçtiğimiz yıl diğer kardeşleriyle birlikte makyajlanmıştı.
Dış Mekan
2014 yılında yapılan makyajla Yaris'in görünümü daha da agresif bir hal aldı. LED gündüz aydınlatmasına sahip farlar, incelen ön panjur ve bu bölümle birleşen büyük hava girişi otomobili çok daha sportif bir yapıya bürümüş. Makyaj öncesi Yaris Hybrid modelleri de dinamik bir duruş sergilese de yüze eklenen büyük "X" harfi, küçük kardeş Aygo'da olduğu gibi agresifliği artırmış. Ön ve arkada yer alan Toyota logolarının içi maviye boyanırken sis farlarının çevresi metal görünümlü çerçeveye sahip.
15 inç çaplı ve çift renkli jantların göbeklerinde de mavi renkli halkalar dikkat çekerken sinyal entegre edilmiş yan aynalar ve Hybrid logoları yanda dikkat çeken detaylar arasında. Arkaya geçtiğimizde yeni LED stoplar görülebilirken bagaj kapağı üzerinde daha büyük bir spoiler ve tamponun alt bölümünde siyah renkli koruma bulunması dikkatlerden kaçmıyor.
3.950 mm boya sahip olan otomobilin genişliği 1.695, yüksekliğiyse 1.520 mm olarak açıklanırken aks mesafesi 2.510 mm.
İç Mekan
Yaris'in iç mekanına geçildiğinde ana yapının makyaj öncesiyle aynı olduğu görülebiliyor. Aracın boyutlarına göre makul büyüklükte ceplerle donatılan ön kapılarda elektrikli cam kumandaları yer alırken sürücü kapısında merkezi kilit kumandası da yer alıyor. Elektrikli yan ayna kumandaları, far yükseklik ayarı ve kapaksız bir gözle birlikte direksiyon simidinin soluna alınırken bu kısımda göze çarpan yuvarlak havalandırma ızgarasının üzerinde de bir göz bulunuyor.
Çok fonksiyonlu direksiyon simidi deri kaplanırken gösterge panelinde mavi renkli şeritler ve bilgisayar ekranı görülebiliyor. Orta konsolun üst kısmında elden geçirilmiş tasarıma sahip ince yapılı havalandırma ızgaraları görülebilirken daha aşağıda büyüyen dokunmatik ekran bulunuyor. Bu ekran üzerinden ses ve araç bilgisayarı verilerinin yanında hibrit sistemin çalışma ve şarj durumları da gözlemlenebiliyor.
Ekranın yanında görülen yuvarlak bölümde dörtlü flaşör düğmesi ve emniyet kemeriyle hava yastığı uyarıları bulunurken daha aşağıya çift bölgeli havalandırma sisteminin kumandaları yerleştirilmiş. Orta konsolun en alt bölümündeyse 12 Volt soketi ve USB girişi bulunuyor.
Vites konsolunun en ön bölümüne kapaksız bir göz ve bir çift bardaklık yerleştiren Toyota deri kaplı vites kolu için zigzaglı bir yol tercih etmiş. El freni kolunun yanında da ince bir depolama bölümü göze çarparken daha arkada ekonomi ve elektrikli sürüş modlarının düğmeleriyle ESP kumandası bulunuyor.
Arka kapılarda cep sunmayan Yaris bu bölüm için büyük ve yuvarlak bir cebi orta kısımda bulundurmuş. Ön koltuklarda süet yan şeritler sunan Toyota torpido gözünün üzerine de ince bir depolama bölümü eklemiş.
Diğer motor seçeneklerine sahip kardeşleri gibi 286 litre hacimli bir bagaja sahip olan Yaris Hybrid'in bu hacmi arka koltuk sırtlıkları asimetrik olarak yatırılarak 768 litreye genişletilebiliyor.
Konfor
Toyota'nın B segmentinde yer alan temsilcisi bu bölümde hibrit sisteminin de yardımıyla başarılı puanlar alıyor. Süspansiyon sistemi yumuşak olmayan otomobilin konfor anlamında yaratabileceği eksikliği 60 yanaklı lastiklerle gidermeye çalışan Toyota bu konuda başarıya ulaşmış. Bu lastikler otomobili çok yumuşatmasa da ani darbelerin sönümlenmesine rolü büyük.
Rüzgar ve yol sesi izolasyonu segmenti düşünüldüğünde makul seviyede olan otomobilin motor sesiyse iki aşamada incelenmeli. Benzinli motoru zorladığınız durumlarda iç mekana ses alınsa da sadece elektrik motoruyla ilerlenen anlarda aracın çıtı çıkmıyor.
Başarılı oturma alanları sunan koltuklarda her yolcu için kafalık ve üç noktadan bağlantılı emniyet kemeri sunulurken sürücü için katlanabilen bir kol dayanağı da donanıma eklenmiş. Bagaj bölümünde hibrit sistemin varlığını hissettirmeyen Yaris Hybrid'in arka koltuk zeminlerinin altındaysa durum farklı. Pillerin bulunduğu bölüm iç mekana doğru çıkıntı yaptığından ayak bölümünü bir miktar daraltmış.
Donanım konusunda başarılı olan test otomobilinde elektrikli cam ve yan aynalar, elektrokrom iç ayna, geri görüş kamerası, çift bölgeli otomatik havalandırma sistemi, dokunmatik ekrana sahip ses sistemi, far ve yağmur sensörleri, yol bilgisayarı, cruise control, Bluetooth bağlantısı, anahtarsız giriş ve çalıştırma sistemi, far yükseklik ayarı, katlanır sürücü koltuğu kol dayanağı, yokuş kalkış desteği, USB girişi ve aracı elektrikli çalışma moduna sokan bir düğme bulunuyordu.
Özellikle şehir içinde konforu üst seviyeye ulaştıran donanımsa otomatik şanzıman oluyor. Sürekli değişken oranlı (CVT) ünite kendisini benzinli motor çalışınca gösteriyor. Teknik olarak değişen bir vites olmadığından sarsıntısız işleyen ünite yine sarsıntısız devreye giren içten yanmalı motorla uyumlu çalışıyor.
Sürüş
Yaris Hybrid'in serte kaçan süspansiyon sistemi ayarı bu bölümde avantaj sağlıyor. Ani direksiyon hareketlerine dengeli tepkiler veren otomobilin bu özelliğinde alçak konuma sahip pillerin de katkısı bulunuyor. Sınırları zorlandığında hafifçe önden kaymaya başlayan otomobil ESP yardımıyla çizgisine rahatça dönüyor.
Direksiyon sistemi biraz yumuşak olsa da tepkileri ve geri bildirimi bir şehir otomobili için başarılı sayılabilir. Aracın olumlu izlenim bıraktığı bir diğer yer de gaz pedalı. Kolay dozlanan pedal sayesinde özellikle düşük süratlerde zevkli sürüşler yapılabiliyor.
Yüksek süratlerin otomobili olmadığını otoyola çıkınca belli eden Yaris Hybrid hızlanma isteklerinde her iki motorunu da devreye sokuyor. 90 km/s'in altında elektrik motorunun yardımı olumlu şekilde hissedilse de hızın sürekli yüksek tutulması pilleri kısa sürede bitirebiliyor. Gerek boyutlarıyla gerekse hibrit ünitesiyle aracın kendisini evinde hissettiği yer şehir içi.
1.5 litre hacimli benzinli motoru 75 beygir güç, 111 Nm tork üretebilen otomobilin elektrik motoru 61 beygir güç, 169 Nm tork üretebiliyor. Hibrit sistem karma kullanımda 100 beygir güç üretebilirken bu güç ön aksa sürekli değişken oranlı otomatik şanzımanla (CVT) aktarılıyor. 0'dan 100 km/s sürate 12 saniyede ulaşabilen otomobilin maksimum sürati 165 km/s olarak açıklanmış.
Türkiye'de sunulan en güçlü Yaris versiyonu olsa da asıl hünerini şehirde gösteren otomobilin yakıt tüketim değerleri de bunu kanıtlıyor. Otoyolda yapılan sabit süratli sürüş sırasında 6 litre/100 km civarında yakıt tüketen Yaris Hybrid performanslı sürüşlerde ortalamayı 8 litre/100 km gibi seviyelere rahatlıkla taşısa da düşük süratlerde devreden çıkan benzinli motor sayesinde genel ortalama 5.5 litre/100 km seviyesine inebiliyor.
Otomatik şanzımanın manuel kullanım modu olmasa da vites B konumuna getirilerek motor kompresyonundan yararlanılabiliyor.
Fiyat/Donanım
2015 model Makyajlı Yaris'in Türkiye fiyatları 1 litre hacimli motor ve Life donanımıyla 39.950 TL'den başlıyor. 1.33 litre hacimli motorla donatılan modelin fiyatları 45.850 ile 56.450 TL arasında değişirken 1.4 litre hacimli turbo Diesel motora sahip araçlar 57.650 TL seviyesinden başlayan fiyatlara alıcı bekliyor. Cool donanım paketiyle 58.650 TL'ye alınabilen Yaris Hybrid'in teste katılan Spirit paketli örnekleri 64.950 TL.
Test aracının standart donanımında elektrikli cam ve yan aynalar, elektrokrom iç ayna, geri görüş kamerası, çift bölgeli otomatik havalandırma sistemi, dokunmatik ekrana sahip ses sistemi, far ve yağmur sensörleri, yol bilgisayarı, cruise control, Bluetooth bağlantısı, anahtarsız giriş ve çalıştırma sistemi, far yükseklik ayarı, USB girişi, elektrik ve eco modu düğmeleri, ön, yan, perde ve sürücü diz hava yastıkları, 15 inç çaplı, çift renkli jantlar, LED gündüz farları, e-CVT şanzıman, karartılmış arka camlar, katlanır sürücü koltuğu kol dayanağı ve yokuş kalkış desteği bulunuyordu.
Sonuç
Yaris'in makyaj sonrasında kazandığı agresif görünüm hibrit modelde daha da öne çıkmış. Donanım konusunda başarılı olan otomobil sürpriz bir şekilde sürüş dinamikleri konusunda da başarılı puanlar aldı. Performans konusunda harikalar yaratamayan Yaris Hybrid'in yakıt tüketimi konusunda da cimri olduğu söylenebilir.
Asıl ilginç olan ve dikkat edilmesi gerekense aracın sıkışık şehir trafiğinde gösterdiği performans. Otomatik şanzıman ve küçük darbeleri emebilen geniş yanaklı lastiklerin yanında trafiğin tıkanmasıyla birlikte duran benzinli motor geriye ince bir vızıltıyla çalışan elektrik motorunu bırakıyor ki bu ünite otomobilin yakıt tüketim ortalamasını ciddi şekilde aşağıya çekiyor. Sessiz ve sarsıntısız bir şekilde ilerleyebilmekse motorun sunduğu diğer olumlu özellik. Diesel motorlu modelin yakın fiyatla ve sadece manuel şanzımanla sunuluyor olması hibrit versiyonun diğer avantajları.
Fotoğraflar
Test sırasında çektiğim fotoğraflara buradan ulaşabilirsiniz.
64 bin TL bu donanım ve sınıftaki bir araca çok geldi bana. Üstelik her ne kadar hybrit teknolojisini barındırsa da yakıt tüketimi çok başarılı değil. 6 LT bir şehir içi otomobili için normalken hybrit versiyon için çok geldi bana. Ya biz fakirleştik ya bu araçlar çok çok pahalandı ya da her ikisi de. Bu durumların hepsinde de mağdur oluyoruz.
YanıtlaSil58.650 TL'ye de var bir alt donanım paketiyle. Tüketim şehir içinde daha düşük bu araçta. Otoyolda çıkıyor 6 litre/100 km üzerine. Fiyatların da asıl sorumlusu vergiler. Bunun bile üzerinde %75 vergi var.
SilSiyaset olmasın ama vergilendirme sistemine çözüm bulunmayacağına ikna oldum. Oy toplamak için söylenen yalanlar arasında bile adil vergilendirme sözü yer almıyor. İkinci elde değersiz araçlara ödenen paralar içimde bir yara...ne diyelim??
SilKendi ayaklarına sıkıyorlar haberleri yok. Ülkede satılan araçların yarıdan fazlası kiralama firmalarına satılmış geçen yıl. Daha az vergi alınıyor bu araçlardan. Kalan da zaten cücük kadar bir miktar. Almanya seviyesinde vergilendirme olsa 5 katına çıkacak satışlar. Üstelik tam vergili satışlar olacak ama nato kafa nato mermer.
SilAraçlardaki ve yakıttaki yüksek vergi birbirine paralel. Araçlardaki verginin düşmesi için önce yakıttaki verginin düşmesi lazım. Sadece araçlardaki vergiyi düşürse büyük hacimli motorlar gelecek, bu yakıt fiyatlarıyla isyan başlar. İnsanları düşük hacimli araçlara mahkum edip bir anlamda isyanı önlüyorlar.
SilMahkum edip isyan önlemek... Sadece Türkiye'de olur heralde.
SilPeki sadece elektrik motoru ile gidilebiliyor mu? Yani manuel olarak sadece elektrik motoruna geçilebiliyor mu? Yoksa o kendisi mi proglanmış?
YanıtlaSilEl freni yanında yer alan EV tuşu bunu sağlıyor. 40 km/s'e kadar sadece elektrik motoruyla hareket edebiliyor bu şekilde.
Silaga bu nedir? iç mekan çok dandik geldi bana
YanıtlaSilRenklerle biraz daha oynansa daha kaliteli görünecek aslında. Ön panelin orta kısmı farklı renklerde alınabiliyor.
SilOnur bey,EV tuşu ile manuel elektrik motoruna geçildiğinde menzil kaç km?buna hiç bakabildiniz mi?
YanıtlaSil2 km kadar menzil. Kısa yani ama çabuk şarj ediliyor bu sayede.
SilOnur bey, seçim yapacak olsanız 1.5 dizel motoru mu tercih ederdiniz, yoksa 1.5 hybrid motoru mu ?
YanıtlaSilKullanım yerine göre değişir. Sürekli şehir içi sürüşü olacaksa Hybrid, şehirlerarası ağırlıklı olacaksa Diesel.
Silİstanbul içi Kozyatağı halkali arazi için dizelmi hybridmi uygundur günlük 100 km gidiş donus
SilBen Hybrid derim.
Sil2. nesil modellerin süspansiyon sistemlerinin sertliğini hatırlayamadım. O nedenle karşılaştırmam zor ama bu araçta kullanılan hafif sertti. Hibrit versiyonlar şehirde kullanılacaklarsa tüketim konusunda çok avantajlı oluyorlar. Bunun yanında bakım ve parça masrafları daha yüksek. Sorun çıkmazsa daha karlı olurlar ama sorun olursa kafa kafaya geleceklerdir. Şans işi bir yerde.
YanıtlaSilUzun yolda pek bir farkı yok diğerlerinden. Performans olarak da tüketim olarak da.
YanıtlaSilÖncelikle yorumlarda yanlış bilinenleri düzelteyim. Bakım masrafları benzinli modellerden daha dizel modellerden çok daha az. Km aralığı 15.000. Triger kayışı yok. "B" modunda rampa inerken fren kullanmanıza bile gerek duyulmadığından fren balatası değiştirme periyodu çok daha fazla. O belirttiğniz 8 litre 100 km. ortalamasını nasıl yakaladınız bilmiyorum. Hele de uzun yolda sabit süratle 6 litre yaktırmak gerçekten büyük başarı. Sürekli 150-160 km basmanız gerekir ki bu süratlerle gitmek isteyenin arabası bu değil. Şehir içi ve dışı karma tüketimim 100 km.de 4.8 litre. Kış koşulları için olduğunu belirteyim. Yaz döneminde daha da düşüyor.
YanıtlaSilBu tüketim değerleri için çok yüksek süratlere çıkılması gerekmiyor. Karma tüketim değeri, şehir içi ağırlıklı kullanımda düşürülebilir ama testlerde diğer otomobilleri de kullandığım oranda otoyol ve şehir içi kullanımında değerler bu şekilde gerçekleşti. Otoyolda sabit süretten kastım 130 km/s'tir bu arada. Daha yüksek süratlerde 8 litrenin üzerine rahatlıkla çıkıyor.
Sil