22 Mart 2015 Pazar
Mercedes-Benz Vito Tourer Base Plus 111 CDI
Gördüğünüz gibi bu sefer çok farklı bir testle karşınızdayım. Mercedes'in ticari araçları arasında farklı bir yere sahip olan Vito sunduğu binek versiyon Tourer ile çok bir geniş iç hacim arayan otomobil müşterilerine de göz kırpan bir model durumunda. Yeni nesilde sunulmaya başlanan 1.6 litre hacimli turbo Diesel motor da aracın popülaritesini artıracak gibi.
İlk olarak 1996 yılında ortaya çıkan Vito ailesi ilk nesilde V Serisi isimli daha lüks bir seçeneğe sahipti. 2003 yılında ikinci nesil versiyonlarına kavuşan araçta V Serisi yerini Viano'ya bırakırken sunulan farklı gövde uzunluğu ve zengin kabin konfigürasyonları modeli daha da popüler bir hale getirdi. 2010 yılında gördüğü makyajla daha köşeli bir ön tasarıma kavuşan Vito üçüncü nesline 2014 yılında kavuştu. V Serisi'nin de dönüşüne sahne olan yeni nesilde testime konuk olan 1.6 litre hacimli turbo Diesel motor da görev yapıyor.
Dış Mekan
Yeni nesil Vito'nun ana hatları, içerisinde bulunduğu segmentin beklentileri doğrultusunda çok değişmese de ön yüz tamamen farklı. Büyük Mercedes panjuruna sahip olan aracın gövde rengine boyanmış ön tampnunda yuvarlak sis farları dikkat çekerken çamurlukların üzerine doğru uzayan farlar binek modelleri hatırlatan bir yapıya sahip.
16 inç çaplı sac jantlar ve jant kapaklarıyla donatılan test aracında kayar kapı sadece sağ tarafta bulunuyordu. Siyah renkli yan aynaların önünde küçük kelebek camlar yer alırken C sütununun siyah renkli bırakılması bu bölümde yer alan camların tek parçaymış gibi görünmesini sağlamış. Kapı kolları da siyah renkli olan Vito Tourer'ın derli toplu görünen arka kısmında yine gövde renkli tampon, köşelere yerleştirilmiş küçük stoplar ve dev bagaj kapağının altıgen camı dikkat çekiyor.
İki farklı aks mesafesi ve üç değişik gövde boyuna sahip olan Vito Tourer'ın testime katılan uzun aks mesafeli ve orta uzunlukta boya sahip olan seçeneği 5.140 mm boy, 1.928 mm genişlik, 1.890 mm yükseklik ve 3.200 mm aks mesafesi sunuyor.
İç Mekan
Vito Tourer'ın büyük ön kapıları açıldığında dev boyutlardaki ceplerin üzerinde birer tane de küçük cebin bulunduğu görülebiliyor. Elektrikli cam ve yan ayna kumandalarının yanında merkezi kilit ve metal kapı kolları da daha önce test ettiğim C180'den tanıdık.
Binek modellerden alınan detaylar bu kadarla da kalmıyor. Ön konsolun köşelerinde duran yuvarlak havalandırma ızgaraları, üç kollu ve çok fonksiyonlu şık direksiyon simidi, 0 konumunda aşağıyı gösteren hız ve devir sayaçlarına sahip gösterge paneli ve havalandırma sistemi kumandaları da A ve C Serisi'nden tanıdık.
Direksiyon simidinin solunda aydınlatma sistemi ve park freni devreden çıkartma butonları bulunurken geniş yapılı orta konsolun üst bölümünde ses sisteminin renkli ekrana sahip kumanda paneli yer alıyor. Bu kısmın her iki yanına dik yerleştiren havalandırma ızgaralarının altında kapaksız gözler eklenirken sürücü tarafında yer alan gözün içine USB ve Aux girişleri de yerleştirilmiş.
Aracın boyutlarına göre küçük sayılabilecek tek bölümü torpido gözü olsa da ön camın altına eklenen üç büyük cep ve iki bardaklık bu eksikliği unutturuyor. Şık vites kolu ergonomik bir yerleşime sahip olan Vito Tourer'ın arka bölümünde tavana yerleştirilmiş havalandırma ızgaraları geniş iç hacmin hava sirkülasyonunu başarılı şekilde sağlayabiliyor. Geniş kayar kapıdan ulaşılabilen arka kısımda iki adet üçlü koltuk sırası bulunuyor.
Farklı konfigürasyonlarda kullanılabilen arka koltukların çevresinde kuyu derinliğine sahip cepler ve 12 Volt soketler yerleştiren Mercedes ön bölüm için düşündüğü 12 Volt girişiniyse vites kolunun altına eklemiş.
Arka koltukların değişken yapısı nedeniyle bagaj hacmi de şekli de çok farklı biçimde ayarlanabilen Vito Tourer'ın iki ve üçüncü koltuk sıraları, sırtlıkları ileri geri ayarlanabilen, yatırılabilen, katlanabilen, ileri geri kaydırılıp yerlerinden tamamen sökülebilen bir yapıya sahip. Bu sayede aracın bagajı da "Yükleme Hacmi" olarak adlandırılıp metreküple ölçülen bir yapıya bürünüyor.
Konfor
Vito Tourer'ın ticari temelli bir araç olması bu bölümde rahatsızlığa sebep olmamış. Orta sertliğe sahip olan süspansiyon sistemi özellikle yükü azken aracı sert bir karaktere bürüse de standart donanımda sunulan dev yanaklı lastikler neredeyse pnömatik amortisörler kadar işe yarıyor.
Sürücü koltuğuna elektrikli sırt ve bel desteği koyan Mercedes uyluk desteği de kullanarak şoförü ne kadar önemsediğini göstermiş. Türkiye mevzuatına uygunluk için öne yerleştirilen çift kişilik yolcu koltuğunda bu ayarlar sunulmasa da yolculukların arka bölümde yapılması zaten çok daha konforlu olacaktır.
Tabana yerleştirilen ortak raylar üzerinde ileri geri kaydırılabilen arka koltuk sıraları istendiğinde yatırılabiliyor ve tamamen sökülebiliyor. İleriye doğru konumlanabildiği gibi test aracında olduğu gibi birbirine bakacak şekilde de konfigüre edilebilen arka koltukların sırtlıkları da bağımsız olarak diklik ayarına sahip. Tahmin edilebileceği gibi baş ve diz mesafelerinde sorun yaşatmayan Vito Tourer'ın dar sayılabilecek tek bölümü iki ön yolcunun oturacağı çiftli koltuk. Buraya da tek kişi oturtarak konfor seviyesini artırmak mümkün. Arka koltuklar için tavana eklenen havalandırma çıkışları da iyi düşünülmüş detalar arasında.
Rüzgar ve yol sesi başarılı bir şekilde izole edilen aracın motoru da aslında genel olarak sessiz çalışıyor. Ünitenin hava emiş sesiyse 1.500 d/d üzerinde gaz pedalına basılırken ve düşük süratlerde sürücü tarafından duyulabiliyor.
Normalde yüksek sürüş pozisyonundan hoşlanan sürücüler için çok başarılı bir ergonomi sunan pedallar rahatça kumanda ediliyor. Ortalama ağırlığa sahip olan debriyaj pedalının kavrama yaptığı yer de sol ayak topuğu yerden kaldırılmadan çok önce bulunabiliyor.
Elektrikli ön camlar ve yan aynalar, çok fonksiyonlu direksiyon simidi, yol bilgisayarı, 9 hoparlörlü ses sistemi, Bluetooth bağlantısı, USB ve Aux girişleri, manuel uyluk ve elektrikli bel ile sırt desteğine sahip sürücü koltuğu, yokuş kalkış desteği, yarı otomatik ön ve arka bölgeli havalandırma sistemi, ısıtmalı ön cam, hız sınırlandırma ve sabitleme sistemi, elektrokrom iç ayna, yağmur ve far sensörleri, ileri geri kaydırılabilen, sırtlık açısı ayarlanabilen arka koltuk sıraları test otomobilinde bulunan konfor donanımları arasında sayılabilir.
Sürüş
Boş ağırlığı 2 tonu bulan bir ticari araçtan otomobil dinamikliği beklemek haksızlık olur. Hele de bu araç en küçük motor seçeneğiyle donatılmışsa. Mercedes'in yumuşatılmış süspansiyon sistemiyle donattığı Vito Tourer buna rağmen aşırı bir yumuşaklık sunmuyor. 205/65-16 ölçülerini sunan lastiklerse virajlarda zorlandıklarını hissettiriyor.
Hassas bir direksiyon sistemine sahip olan aracın sürüşü genel olarak rahat olsa da hafif kemikli manuel şanzımanın ticari araçlarda görülen karakterine alışmak gerekiyor. Özellikle ilk iki vitese geçişte hafif zorlanma hissedilirse vites koluna yüklenmeyip biraz bekledikten sonra vitese atmak aracı kullanmanın püf noktalarından. Elektrohidrolik direksiyon sisteminin his eksikliğiyse bu özelliğe sahip yönlendirme sistemlerinin ortak sorunu.
Aracın markası Mercedes olunca fren sistemi yine dikkat çekici bir hale geliyor. Ticari araçlarında bile başarılı yavaşlama performansı sunan marka Vito Tourer'ın en küçük motor ve düşük donanım seviyelerinde bile dört adet hava soğutmalı diske sahip fren sistemi sunuyor. Dengeli yavaşlama ve kolay dozlanan fren pedalı özellikle araç boşken dikkat çekici bir performansa sahip.
Renault'dan alınıp Mercedes tarafından geliştirilen 1.6 litre hacimli turbo Diesel motor test aracının kaputu altında 114 beygir güç, 270 Nm tork üretebiliyor. 6 ileri vitesli manuel şanzıman ve önden çekiş sistemine sahip olan 111 CDI versiyonları 0'dan 100 km/s sürate 15.1 saniyede ulaşabilirken maksimum sürat 169 km/s olarak açıklanıyor.
Küçük motor göz kamaştırıcı performans rakamları sunmasa da özellikle düşük süratlerde, çok dur kalk yapmadan alınan yollarda yakıt tüketimi ciddi şekilde düşürülebiliyor. Bu durumlarda ortalama tüketim 6 litre/100 km civarında gerçekleşirken test ortalaması olan 7.5 litre/100 km de başarılı.
Fiyat/Donanım
Testime konuk olan orta uzunlukta gövde, 1.6 litre hacimli motor ve 6 ileri vitesli manuel şanzımanla donatılan Vito Tourer örnekleri Base donanım paketiyle 84.580 TL'ye alınabiliyor. Test aracı gibi Base Plus donanım paketiyleyse fiyat 91.720'TL'ye yükseliyor.
Standart donanım paketi başarılı olan test aracında elektrikli ön camlar ve yan aynalar, otomatik katlanan yan aynalar, çok fonksiyonlu direksiyon simidi, yol bilgisayarı, 9 hoparlörlü ses sistemi, Bluetooth bağlantısı, USB ve Aux girişleri, ön ve arka sis farları, yüke duyarlı ESP, ön ve yan hava yastıkları, yorgunluk ve çarpışma önleme asistanları, manuel uyluk ve elektrikli bel ile sırt desteğine sahip sürücü koltuğu, yokuş kalkış desteği, yarı otomatik ön ve arka bölgeli havalandırma sistemi, ısıtmalı ön cam, hız sınırlandırma ve sabitleme sistemi, elektrokrom iç ayna, yağmur ve far sensörleri, ileri geri kaydırılabilen, sırtlık açısı ayarlanabilen arka koltuk sıraları bulunuyordu.
Sonuç
İtiraf edeyim, test aracımın yeni nesil Vito olduğunu öğrendiğimde duruma biraz temkinli yaklaşma gereği hissettim. Her ne kadar hafif ticari araç sınıfında olsa da genelde test ettiğim otomobillerden büyük olan Vito Tourer binek otomobillerden çok da farklı bir sürüş karakteristiği sunmuyor. Boyutları sayesinde iç mekanda geniş hacim sunan aracın fiyatı da sunduğu özelliklere göre otomobillerinkinden çok daha makul.
Yeni motoruyla yeterli performans seviyesine ulaşabilen Vito Tourer'ın özellikle yavaş akan trafikte ulaşabildiği tüketim rakamları yüzleri güldüren cinsten. Kolay ısınılan sürüşüyle alışkanlık yaratma riski bulunan araçtan indikten sonra tekrar yere yakın sürüş pozisyonuna alışmak biraz zaman alabiliyor. Alt donanım seviyelerinde bile yeterli donanıma sahip olan aileyi binek araçlara daha da yaklaştırmak için daha zengin donanım ve daha güçlü motor seçeneklerinin seçilmesi yeterli.
Fotoğraflar
Test sırasında çektiğim fotoğraflara buradan ulaşabilirsiniz.
Agamemnon taksim-kadıköy dolmuş seferleri başlamıştır. :)
YanıtlaSilPremium seferler üstelik!
Sil:) vito yerine v serisi olsa daha güzel olurdu aslında. sonuçta v serisi bineğe daha yakın.ama yine de böyle farklı testler görmek güzel oluyor.
SilV Serisi'ni 8+1 vermediklerinden olamıyor büyük ihtimalle. 2.1 litre hacimli motorla 250.000 TL gibi bir fiyatı olacağından hiç o işlere girmezler.
Silanladım.ama amarok olsun bu olsun güzel testler.eleştirmek amaçlı söylemedim yanlış olmasın :)
SilV Serisi verseler atlardım zaten üzerine hemen.
SilOnur passat gözükmüyor mu ufukta yada crv
YanıtlaSilHonda ile kontakt olmadığından CR-V zor ama Passat gelir heralde bir iki aya.
SilBİZİM YEĞEN VAR ORDA SERVİSTE ÇALIŞIYOR !
Siltransporterden şaşmıycan 2003te vitomuz vardı full sorun
YanıtlaSilvw fanboy detected
Silvw fanboyluğuna inanıyorum hatta pek de sıcak bakmıyorum ama buradaki olay kesinlikle vw fanboyluğu değil. bu aracın abisi sprinter bi ara vw volt'un (şimdiki crafter) platformunu kullanıyordu.hala da öyle olabilir hatta emin değilim.ticarilerde mercedes mercedes gibi değil yani.
SilGövde parçalarının da çoğu aynı Crafter ve Sprinter'ın. Valla ticaride ki özellikle de ağır ticaride çok büyük pazara sahip Mercedes. Özellikle kamyonların kalitesi üst seviyede. Bir Vito'yu yeterince başarılı bir şekilde hazırlayamıyorlardı bir türlü. Dr. Zetsche duymasın valla kel kafasıyla uçar hepimize.
Silyok mercedesin ticaride başarılı olduğunu biliyorum ama en iyi de değil sonuçta.özellikle ağır ticaride volvo ve scania çok daha önünde mercedes'in.
SilO da ülkesine bağlı. İsveçlilerin girmediği pazarların bazılarında Mercedes tek tabanca.
SilDoğrudur.ama volvo fh16 750 pazardaysa da mercedes'in lider olması imkansız :) valla lojistikle uğraşsam direkt volvo fh alır her yere giderdim :)
SilLider derken anlaşılan şeye göre değişir. Yüksek güç konusunda İskandinavlar önde olsa da satış konusunda pek öyle değiller.
Sil100 numara yağa karşı hassas olduklarından bence o.ççok bildiğimden değil tahmin yürüterek söylüyorum bunlari
Sil10 olacaktı o
SilTürkiye'de yaşıyosan Türkçe yazıcaksın!
YanıtlaSilne içtin
SilYazacaksın da yazamamış ahaha
SilBenim ne yazdığım seni ilgilendirmez çünkü sayfa editörüne yazdım ben o cevap vermek zorunda !
SilCevap derken? Soru göremedim.
SilBazen diyorum oto test edenlerin işi gel keyfim gel miss gibi araba test et felan diye ama şöyle tipleri görüyorum sonra tövbe ediyorum onur abi
SilAsıl bu işi İstanbul'da yapmak büyük sorun. Trafiksiz yapmam gereken yolu ancak sabahın ikisinde çıkıp yapabiliyorum. Geri kalan saatler keşmekeşle uğraşmakla geçiyor.
Sil