6 Şubat 2015 Cuma
Ford C-Max 1.6 TDCI Titanium X
Ford'un B segmentinde satılan MPV modeli B-Max'in ardından şimdi de sıra geldi büyük kardeş C-Max'e. İlk olarak 2003 yılında Focus C-Max olarak karşımıza çıkan otomobil Mazda5 gibi ikinci nesil Ford Focus platformu üzerine geliştirilmişti. 2007 yılında makyajlı modelleri yollara çıkan ilk nesil örnekler bu değişimle birlikte isimlerinden Focus takısını da atmıştı.
2009 Cenevre otomobil fuarında sergilenen Iosis Max konseptinden esinlenen dış tasarımıyla 2010 yılında yollara çıkan ikinci nesil C-Max büyüyen boyutlarıyla Kuzey Amerika pazarında da yer almaya başladı. Yeni nesille birlikte aileye eklenen bir başka versiyonsa kayar arka kapılara ve üç koltuk sırasına sahip olan Grand C-Max oldu. 2014 yılının ikinci yarısında makyajlanan otomobilin bu versiyonlarıysa henüz piyasaya sürülmedi.
Dış Mekan
Mavi ovalin diğer güncel modellerini hatırlatan bir yüze sahip olan C-Max'in ince yapılı ön panjuru altında, tampona yerleştirilen altıgen hava girişi dikkat çekerken yuvarlak sis farları tamponun köşelerine, siyah renkli temellere sabitlenmiş. Hafifçe şişirilmiş çamurluklar ve 17 inç çaplı jantlar güçlü bir görünüm sunarken geniş yan cam yüzeyleri arkaya doğru inceliyor.
Çok geniş tutulmamış bir D sütununa sahip olan otomobilin arka kapıları, B-Max ve Grand C-Max'in aksine kayarak açılmıyor. Sade bir tasarımın hakim olduğu arka bölümde ince bir spoiler, geniş stoplar, büyük bagaj kapağı ve köşelerine reflektör/sis farı yerleştirilmiş tampon dikkat çekiyor.
Koyulaştırılmış arka camlar ve panoramik cam tavana da sahip olan test aracının boyu 4.380 mm, genişliği 1.828 mm, yüksekliği 1.626 mm ve aks mesafesi 2.648 mm olarak açıklanıyor.
İç Mekan
Tanıdık tasarım detayları yaşam alanında da kendisini gösteriyor. Geniş kapı içi ceplere sahip olan otomobilin cam ve yan ayna kumandaları sürücü kapı koluna yerleştirilirken deri kaplı ve çok fonksiyonlu direksiyon simidi Focus modelleriyle paylaşılıyor. Derine yerleştirilen devir ve hız göstergelerine sahip olan gösterge panelinde büyük ve renkli bir bilgi ekranı kullanmaya başlayan Ford aydınlatma kumandalarını direksiyonun soluna almış.
Dik yerleşime sahip havalandırma ızgaralarından köşelere yerleştirilmiş olanları farklı açılarda ayarlanabilirken küçük ön kelebek camı da sağ tarafta görüşü iyileştirmiş. Orta konsolun üst kısmına küçük bir bilgi ekranı ekleyen Ford bunun önüne bir tepsi yerleştirirken daha aşağıda Sony ses sisteminin kumanda paneli görülebiliyor. Otomatik havalandırma sistemi ve elektronik yardımcıların kumandalarının yer aldığı bölümün hemen üzerinde de ince havalandırma ızgaraları sunulurken vites kolu bu bölüme açılı olarak yerleştirilmiş.
İç dikiz aynanın üzerinde arka koltuk gözleme aynası ve gözlük kabı bulunurken ön koltukların arasında yer alan açık renkli konsolda çakmak, iki bardaklık, el freni kolu ve ileri geri kaydırılabilen kol dayanağı görülebiliyor. Bu bölümün altında USB ve Aux girişlerinin yanında derin bir göz bulunması ve torpido gözünün çift katlı yapısı ek depolama hacmi isteyenleri sevindirecektir.
Kendi havalandırma ızgaralarına sahip arka bölümde daha dar ceplere sahip kapılar ve perdelere sahip yan camlar dikkat çekerken ön koltukların sırtlıklarına yerleştirilen tepsiler konforu artırıyor. Ön koltukların yanlarında ince kapaksız gözler bulunurken arkada 12 Volt soket yer alıyor.
Uzaktan kumandayla elektrikli olarak açılabilen bagaj kapağının ardında 627 litre hacimli yükleme bölümü sunan C-Max'in sunduğu bu hacim, arka koltukların üç parçalı olarak katlanmasıyla 1.684 litreye ulaşıyor. Bagaj zemini altında stepneyle birlikte ufak tefek eşyalar için cepler bulunurken koltuk sırtlıkları altına da lastikli sabitleme kancaları eklenmiş.
Konfor
C-Max'in şaşırtıcı derecede başarılı olduğu bölüm Konfor oldu. Ortalama sertliğe sahip süspansiyon sistemi küçük kasislerin neden olduğu darbeleri bile kolayca emerken 17 inç çaplı jantlar ve 50 yanaklı lastikler istenmeyen sarsıntılara neden olmuyor.
Açık renkli döşemeler ve panoramik cam tavan sayesinde ferah görünümlü bir iç mekana sahip olan otomobilin arka koltuklarında diz mesafesi segment kriterlerini karşılarken yüksek yerleşime sahip arka koltuklara rağmen baş mesafesi de başarılı.
B-Max'in hemen ardından test ettiğim C-Max'in bir segment üstte yer alması kendisini izolasyon konusunda da göstermiş. Geniş ön kesit alanına rağmen rüzgar sesini iç mekana çok almayan otomobilin lastik ve motor sesi izolasyonları da başarılı.
Donanım konusunda cömert olan test otomobilinde elektrikli cam ve aynalar, panoramik cam tavan, ön cam ısıtması, elektrikli bagaj kapağı, ambiyans ışıklandırması, xenon farlar, far yıkama sistemi, hill holder, arka cam perdeleri, Sony ses sistemi, navigasyon, Bluetooth bağlantısı, USB ve Aux girişleri, geri görüş kamerası, ön ve arka park sensörleri, otomatik park sistemi, hız sınırlandırıcı, SYNC arayüzü, arka koltuklar için katlanabilir tepsi ve havalandırma çıkışları, yağmur ve far sensörleri, tam otomatik, çift bölgeli havalandırma sistemi, elektrokrom iç ayna, yol bilgisayarı, otomatik uzun farlar, kör nokta uyarısı, bel destek ayarlı ön koltuklar, viraj aydınlatması, anahtarsız çalıştırma ve çok fonksiyonlu direksiyon simidi sunulmaktaydı.
Hafif kemikli yapıya sahip olsa da yumuşak geçişler sunan ve yolları belli olan bir vites kolu bulunan C-Max'in hafif debriyaj pedalı B-Max'e oranla daha yukarıda kavrasa da bunun konfora olan etkisi büyük olmamış.
Bu arada kırmızı renkli ambiyans aydınlatmasıyla iç mekana hoş bir hava katan Ford bu bölümde sunduğu tavan aydınlatmasına da önem vermiş. Cam tavanın çevresinde toplam üç noktaya yerleştirilen LED üniteler geceleri iç mekanı premium markalarda olduğu gibi aydınlatabiliyor.
Sürüş
Ford ailesinin başarılı sürüş dinamikleri MPV modellerinde de görülebiliyor. Başarılı ayarlanan süspansiyon sistemi ve 215/50-17 ölçülerine sahip lastikler ani direksiyon hareketlerinde istenmeyen salınımlara engel olurken zorlandığında önden kayan otomobilin çizgisine dönmesinde kolaylık sağlıyor.
Bir MPV için sertliği az olmayan direksiyon sistemi biraz daha hisli olsa daha eğlenceli sürüşleri tetikleyebilecek yapıya bürünebilir. Bunun yanında 1.390 kg ağırlık ve yüksek sayılabilecek bir ağırlık merkezine sahip C-Max ile piste çıkılmadığı sürece büyük bir yol tutuş problemi yaşamak da zor.
Önceki testimde B-Max'in kaputu altında görev yapan 1.6 litre hacimli turbo Diesel motor bu araçta 115 beygir güç, 270 Nm tork üretebiliyor. 6 ileri vitesli manuel şanzımanla 0'dan 100 km/s sürate 11.3 saniyede ulaşabilen otomobilin maksimum sürati 184 km/s olarak açıklanıyor.
Otoyolda sabit süratle kullanıldığında ortalama yakıt tüketimi 5 litre/100 km seviyesine çekilebilen C-Max'in test sırasında elde ettiği 6.4 litre/100 km'lik tüketim ortalaması küçük kardeşinin aynı parkurda yakaladığı ortalamaya eşit.
Kemikli yapısı ve belirgin yollarıyla hızlı değişimlerde sorun yaratmayan şanzıman yumuşak debriyaj pedalıyla da birleşince ortaya kullanımı zevk veren bir ünite çıkmış. Aracın performans verileri dudak uçuklatmasa da vites değişimleri bir spor otomobilinkiyle karşılaştırılabilecek kadar sorunsuz.
Fiyat/Donanım
Türkiye pazarında şu anda üç farklı motor seçeneğine sahip olan C-Max'in giriş modellerinde 1.6 litre hacimli benzinli motor kullanılıyor. Trend donanımıyla fiyatı 57.335 TL olan araç Fiesta'da da görev yapan 1 litre hacimli EcoBoost motorla birlikte 60.295 TL karşılığında alınabiliyor. Yine Trend donanımla sunulan 1.6 TDCI motorlu araçlar için 68.650 TL istenirken Titanium paketle birlikte ücret 75.255 TL oluyor.
Standart donanımında elektrikli cam ve yan aynalar, 16 inç çaplı jantlar, karartılmış arka camlar, ön, yan ve perde hava yastıkları, yükseklik ve derinlik ayarına sahip deri direksiyon simidi, bel destek ayarlı ön koltuklar, anahtarsız çalıştırma, yol bilgisayarı, vites değiştirme uyarısı, çift bölgeli havalandırma sistemi, arka hava kanalları, yağmur ve far sensörleri, yol bilgisayarı, elektrokrom iç ayna, ileri geri hareket ettirilebilen ön kol dayanağı, Sony ses sistemi, Bluetooth bağlantısı, SYNC arayüzü, yokuş kalkış desteği, hız sınırlama ve sabitleyici, USB ve Aux çıkışları bulunan otomobilin paket olmayan tek opsiyonu 1.530 TL karşılığında alınabilen metalik boya.
Yeni Titanium X paketi adı altında sunulan 17 inç çaplı jantlar, bi-xenon farlar, viraj aydınlatması, far yıkama, ısıtmalı ön cam, panoramik cam tavan, navigasyon, geri görüş kamerası, elektrikli açılıp kapanabilen bagaj kapağı ve arka kapı camlarında güneşlikler 7.150 TL karşılığında alınabilirken 8.330 TL değerindeki Tekno pakette otomatik uzun farlar, aktif şehir içi güvenlik sistemi, kör nokta uyarısı, şeritte kalma yardımcısı, şerit takip sistemi ve sürücü yorgunluk uyarısı yer alıyor. Ön ve arka park sensörleri, elektrikli katlanabilen yan aynalar ve otomatik park sistemi de 1.205 TL karşılığında paket olarak alınabiliyor.
Sonuç
Otosan'da çalıştığım yıllarda müdürlere verilen araç seçeneklerinden ilki Focus, diğeri de C-Max'ti. Önemli sayıda insanın C-Max'e yönelmesi zamanında beni şaşırtmış olsa da test sonucuda bu seçimi yapanlara hak verdiğimi söyleyebilirim. Hatchback modellere göre çok daha ferah ve değişken bir iç mekan sunan otomobilin arka koltuklarında sunulan konfor donanımları dikkat çekici.
B-Max'te olduğu gibi paket opsiyonlarıyla birlikte premium sınıfta sunulan bazı donanımlara da kavuşan C-Max'in sürüş özellikleri de Ford markasından beklendiği şekilde dengeli. Performans isteyen müşteriler için güçsüz kalan motorun düşük tüketim değerlerine ulaşabilmesiyse tutumlu sürücülerin gözüne girmesini sağlayacaktır.
Fotoğraflar
Test sırasında çektiğim fotoğraflara buradan ulaşabilirsiniz.
Abi öncelikle maşallah çok sık araba test etmeye başladın nazar değmesin :) ve bir şey sormak istiyorum . Honda C-rv'yi Türkiye'de bir çok otomobil test eden kişi şu sıralar test etti ve hepsi 41 TD 481 plakalı aracı kullandı (kırmızı bi Cr-v) . Sende test edecek misin ?
YanıtlaSilHonda ile iletişimde değilim şu anda. İleride olabilir. Test için hangi aracı vereceklerini önceden söylemiyorlar firmalar ama basın test araçlarından birisi oluyor genelde.
Silmerhabalar.
YanıtlaSilaracı siz özellikle mi talep ettiniz, yoksa firma mı gönderdi.
yani makyajlı kasayı gösterdilerdi; o gelmeden ellerindekini eritmeye mi çalışıyorlar,
yoksa geç mi gelecek. :D
Firmalar ellerindeki araçları gönderiyorlar. Henüz Türkiye'de satışa sunulmayan modellerin test araçları da olmuyor ilk etapta. Bu yıl içerisinde gelecek makyajlı modeller ama kesin tarihi bilemiyorum.
SilYaklaşık 1.5 yılda nasıl bir zam gelmiş anlayan beri gelsin. 2015 yılında 1.6 trend giriş modeli 57.000 tl iken 2016 ekim itibariyle 76.000 tl !
YanıtlaSil