30 Ocak 2015 Cuma
Ford B-Max 1.6 TDCI Titanium X
A.B.D. merkezli üretici Ford'un SUV segmentinde sunduğu seçenek zenginliği son yıllarda MPV modellerinde de görülmeye başladı. Eski zamanların büyük MPV örneklerinden Windstar artık üretilmezken bu segmentte yer alan araçları sürekli küçülen üretici bu sayede Avrupa pazarında da iddialı olmak için çalışıyor.
Konsept hali 2011 yılında sergilenen B-Max'in 2012 yılında yollara çıkmaya başlayan seri üretim modelleri konseptle hemen hemen aynı görünüme sahip. Markanın B segmentinde yer alan temsilcisi Fiesta temelleri üzerine geliştirilen otomobil bol motor seçeneğiyle öne çıkıyor. Bakalım testime konuk olan ve turbo Diesel motorla donatılmış B-Max nasıl performans gösterecek.
Dış Mekan
B-Max'in dış görünümüne bakıldığında bir Ford modeli olduğu kolayca anlaşılabiliyor. Ön çamurlukların üzerine doğru ilerleyen farlar, dik yerleştirilen sis farları, altıgen ön panjur, dinamik görünümlü ön tampon ve kısa tutulan kaput sportif bir duruş sergilerken yan bölümde 15 inç çaplı jantlar, kapıların cam altı seviyesine sabitlenen yan aynalar, geniş yan cam yüzeyleri ve arka kapıların rayları görülebiliyor.
Arka bölümde ince yapılı bir spoiler, yanlara doğru dönen stoplar, köşelerine reflektör eklenen ince yapılı tampon ve büyük bagaj kapağı dikkat çeken D sütununun ince yapısı da gözlerden kaçmıyor.
4.077 mm boya sahip olan küçük MPV'nin genişliği 1.751 mm, yüksekliği 1.604 mm ve aks mesafesi 2.489 mm olarak açıklanıyor. Boyu Fiesta'dan 108 mm daha uzun olan otomobilin aks mesafesiyse platform kardeşiyle aynı.
İç Mekan
B-Max'in yaşam alanı, temellerini paylaştığı Fiesta ile birçok ortak parçaya sahip. Ön kapılarında büyük cepler sunan otomobilin sürücü kapısında cam ve yan ayna kumandaları yer alırken üç kollu ve çok fonksiyonlu direksiyon simidiyle gösterge paneli Fiesta'dan aynen alınmış. Direksiyon simidi solunda aydınlatma sistemi kumandaları yer alırken bütün havalandırma ızgaraları dik yerlektirilmiş.
Orta konsolun üzerinde bilgi ekranı yer alırken daha aşağıda piyano siyahı kaplamaya sahip Sony ses sistemi kumanda paneli bulunuyor. Otomatik havalandırma sistemi kumanda elemanları ve kart yuvalarının hemen altınaysa çakmakla birlikte USB ve Aux girişleri yerleştirilmiş. Sade tasarımlı vites topuzunun arkasına iki bardaklık ve el freni kolunu koyan Ford daha geride 12 Volt soketle birlikte biri büyük diğeriyse küçük iki adet kapaksız göz kullanmış. Katlanabilen sürücü kol dayanağıysa koltuk sırtlığına eklenmiş.
Aracın boyutlarına göre büyük bir hacim sunan torpido gözü haricinde şoförün sol dizinin önüne de kapaklı bir göz gizleyen üretici elektrokrom iç dikiz aynasının altına arka görüş aynası yerleştirmiş. Sürücü tarafında tavana gözlük kabı yerleştirilirken ön yolcunun sol bacağının hemen yanında fileli bir cep görülebiliyor.
Ön koltuklarda oturanların dikkatinden kaçmayan koltuk sırtlığına yerleştirilmiş emniyet kemerlerinin nedeni araçta B sütunu bulunmaması. Arka kapıları geriye doğru kayarak açılan B-Max bu sayede arkaya giriş ve çıkışı inanılmaz derecede kolaylaştırmış. Üç kişi için kafalık sunmanın yanında okatlanabilir orta kol dayanağına da sahip olan koltukların kenarlarında birer bardaklık yer alıyor.
Kenarlarında büyük cepler bulunan çift zeminli bagaj bölümü 304 litre hacim sunarken arka koltukların yatırılmasıyla birlikte bu hacim 1.372 litreyi buluyor. Ön yolcu koltuğu sırtlığının öne doğru katlanarak düz bir yükleme zemini oluşturması da uzun eşyalar için düşünülmüş pratik bir özellik.
Konfor
B segmentinde öncelikli olmasa da MPV modellerinin belirli seviyenin üzerinde konfor sunmaları gerekiyor. Bu durumun farkında olan Ford, B-Max'in geliştirilme çalışmaları sırasında yolcuların rahatlarını da düşünmüş. Süspansiyon sistemi beklediğimden biraz daha sert olan otomobilin sadece 15 inç çaplı jant seçeneğine sahip olabilmesi tasarım anlamında yüzleri güldürmese de konu konfor olduğunda başarılı bir seçim olduğu anlaşılıyor. 60 yanaklı lastiklerin darbeleri emişte süspansiyon sistemine yardımcı olması sayesinde bu tür yol bozuklukların üzerinden geçilirken iç mekandakiler rahatsız olmuyor.
Lastik sesi başarılı bir şekilde izole edilen otomobilin motor ve rüzgar sesi izolasyonu segment standartlarında. Araçta B sütunu bulunmadığını düşündüğümüzde özellikle rüzgar sesi izolasyonu konusunda Ford'un başarılı bir iş çıkardığı söylenebilir. Yine B sütununun bulunmaması sayesinde özellikle arka koltuklara giriş ve çıkış çok rahatlamış. Dış boyutlar göz önünde bulundurulduğunda diz ve omuz mesafeleri başarılı olan B-Max'in baş mesafesiyse en uzun boyluları bile memnun edebilecek seviyede.
Bazı opsiyonlara sahip olan test otomobilinin konfor donanımı segmenti düşünüldüğünde zengin. Elektrikli cam ve aynalar, karartılmış arka camlar, elektronik kumanda paneline sahip havalandırma sistemi, ön ve arka kol dayanağı, sürücü koltuğu bel destek ayarı, ön cam rezistansı, çok fonksiyonlu direksiyon simidi, USB ve Aux girişli Sony müzik sistemi, Bluetooth bağlantısı ve Türkçe komut sistemi, SYNC araç içi iletişim sistemi, geri görüş kamerası, elektrokrom iç ayna, far ve yağmur sensörleri, cruise control, yol bilgisayarı ve yokuş kalkış yardımcısı aracın donanımında yer alıyordu.
5 ileri vitesli manuel şanzımanı hafif kemikli yapısıyla değişimlerde sorun yaratmazken alçak pozisyonda kavrayan debriyaj pedalı sayesinde yoğun trafikte sol bacak daha az yoruluyor.
Sürüş
Ford'un Avrupa pazarı için tasarlanan modellerinin başarılı sürüş dinamiklerine sahip olduğu gerçeği B-Max'te de değişmiyor. 195/60-15 ölçülerine sahip geniş yanaklı lastiklere rağmen başarılı bir yol tutuşa sahip olan otomobil ortalamanın üzerinde sertliğe sahip süspansiyon sistemi sayesinde her süratte kararlılığını koruyabiliyor.
Hafif ayara sahip direksiyon sistemi elektrohidrolik ünitelerin hissizliğini sunsa da sürücü tepkilerine çabuk cevap veriyor. Kontrol altında tutulması zor olmayan otomobilde kullanılan ESP de sürücüyü zor duruma düşmekten kurtarıyor. Bu arada ön koltuklarda sunulan başarılı yan destekler bu segmentte pek alışık olmadığımız donanımlar arasında.
Kaputu altında markanın birçok modelinden tanıdığımız 1.6 litre hacimli turbo Diesel motorun 95 beygir güç, 215 Nm tork üretebilen bir versiyonunu taşıyan B-Max 5 ileri vitesli manuel şanzımanla 0'dan 100 km/s sürate 13.9 saniyede ulaşabilirken maksimum sürati 173 km/s olarak açıklanıyor.
Teknik verilerinden de anlaşılacağı üzere ailenin yüksek performanslı seçeneği olmayan otomobil daha çok düşük yakıt tüketimini hedefliyor. 1.310 kg boş ağırlığa sahip olan araç 120 km/s'i geçmeyecek şekilde sabit süratle kullanıldığında yakıt tüketim ortalaması rahatlıkla 5 litre/100 km değerinin altına indirilebilirken yüksek süratler bu ortalamayı yukarıya taşıyor. Test sırasında elde ettiğim 6.4 litre/100 km'lik ortalama şehir kullanımından çok yüksek süratli sürüşlerin bir sonucu.
Kemikli geçişlere sahip şanzımanı sportif sürüşlerde sorun yaratmayan otomobilin debriyaj pedalı da hem çok hafif olmaması hem de aşağıda kavramasıyla dinamik sürüşlere uygun. Bunun yanında araçlarından sportiflik bekleyen müşterilerin, daha önce Fiesta'da test etme şansı bulduğum 1 litre hacimli, turbo beslemeye sahip benzinli motorun 125 beygir güç üretebilen versiyonuna yönelmeleri yerinde olacaktır.
Fiyat/Donanım
Türkiye'de çok popüler olmayan bir segmentte olsa da her zevke uygun toplam 5 motor seçeneği sunan B-Max'in 1.4 litre hacimli benzinli motor ve Trend donanımına sahip olan modelleri 51.135 TL seviyesinden başlayan fiyatlara sahip. Aynı donanım paketine sahip 1.6 TDCI versiyonlarının fiyatı 63.920 TL olan otomobil bir de Titanium paketle alındığında başlangıç fiyatı 66.615 TL oluyor.
Bu fiyata donanımda Elektrikli cam ve aynalar, elektronik kumanda paneline sahip havalandırma sistemi, ön ve arka kol dayanağı, sürücü koltuğu bel destek ayarı, çok fonksiyonlu direksiyon simidi, USB ve Aux girişleri, Bluetooth bağlantısı ve Türkçe komut sistemi, 15 inç çaplı jantlar, ön sis farları, SYNC araç içi iletişim sistemi, cruise control, yol bilgisayarı ve yokuş kalkış yardımcısı, sürücü ve ön yolcu hava yastıkları, çift kademeli bagaj zemini, MyKey ve ESP sunuluyor.
2.675 TL karşılığında sunulan X paketinde yağmur ve far sensörleri, Sony müzik sistemi, geri görüş kamerası, elektrokrom iç ayna ve karartılmış arka camlar bulunurken 2.010 TL karşılığında alınan Plus paketinde ısıtmalı ön cam, sürücü ve ön yolcu için yan ve perde hava yastıkları, sürücü diz hava yastığı ve aktif şehir içi güvenlik sistemi yer alıyor.
Sonuç
Ford'un B-Max ile aldığı risk kazanç olarak geri dönecekmiş gibi görünüyor. Dinamik görünümüyle daha ilk bakışta potansiyel müşterileri kendisine çeken otomobil sunduğu bol motor seçeneğiyle de her tarza ve beklentiye cevap verebiliyor. Sınıfında bulunması zor olan kayar arka kapıları ve geniş iç hacmi sayesinde daha da makul bir seçenek haline gelen B-Max'in iç mekan değişkenliği de başarılı.
Markanın çoğu modelinde kendisini gösteren başarılı sürüş özellikleri küçük MPV'de de gözden kaçmıyor. Makul fiyatla sunulan opsiyon paketlerinin de zengin olması B-Max'in şansını artırıyor. Fiesta'nın iç mekanını yeterince geniş bulmayanlar için düşünülmesi gereken bir otomobil.
Fotoğraflar
Test sırasında çektiğim fotoğraflara buradan ulaşabilirsiniz.
4 mt lik bir araca gore agirligi cok fazla. Maksimum suratinden ve 0-100 deki verilerden anlasilan biraz hantal bir arac gibi.
YanıtlaSilAğırlıkta sürücü de eklenmiş durumda bu arada. 75 kg ek var yani teknik olarak. Motor zaten ataklık arayanlar için uygun değil. EcoBoost çok daha mantıklı bir seçenek sportif zevk arayanlar için. Bu arada B sütunu iptal edildikten sonra bir yığın güçlendrici kullanmışlar araçta. Büyük ihtimalle o yüzden arttı ağırlık.
SilEcoboost ve Mondeo'dan haber var mı?
YanıtlaSilMondeo siteye eklendi. Yakında satışa çıkacak. EcoBoost derken? Bütün modellerinde sunuluyor Ford'un neredeyse.
SilYanlış yazmışım Ecosport' u kastediyordum
SilEcosport getirilmeyecekmiş. Zaten o kadar küçük bir SUV'nin sadece manuel şanzımanla satılması zor.
Sil2015 model sıfır seat altea xl i-tech donanımlı ve 1.6 tdi 7 ileri dsg şanzımanlı araç 64.000 TL . B-max için 60bin üzeri fiyat fazla bence..
YanıtlaSilAynı altyapı ve motora sahip Tourneo Courier varken fiyat/fayda oranı yüksek değil bu versiyonun. Sonuçta ek güç veya otomatik şanzıman gibi ek özellikler sunmuyor. EcoBoost ile donatılan versiyon daha mantıklı bu konuda.
Sil