29 Aralık 2014 Pazartesi
Ford Fiesta 1.0 PowerShift Titanium X
A.B.D. merkezli üretici Ford'un Avrupa kıtasında satışa sunduğu en uzun soluklu modeli Fiesta 1976 yılından beri bizlerle. Günümüzde yedinci nesil örnekleri satılmakta olan otomobil B segmentinde markayı başarılı bir şekilde temsil ediyor. 2008 yılından beri üretilen güncel nesil ilk olarak Verve konseptiyle 2007 yılında tasarımının ipuçlarını vermişti.
Özellikle önceki nesil modellere oranla çok daha dinamik görünen dış tasarımıyla dikkat çeken Fiesta'nın makyajıysa 2012 yılında geldi. Bu operasyonla birlikte yeni nesil EcoBoost motoruna kavuşan otomobile bir de çift kavramalı yarı otomatik şanzıman opsiyonu eklendi. Hatırlayacağınız gibi daha önce atmosferik emişe sahip motor ve tam otomatik şanzımanla testime konuk olan Fiesta'nın sedan versiyonunu da A.B.D.'de test emiştim. Bakalım yeni motor ve şanzıman araçta nasıl farklılıklar yaratmış.
Dış Mekan
Makyajla birlikte ana hatları değişmeyen otomobilin detaylarına inildiğinde farklılıklar gözlerden kaçmıyor. Yenilenen ön tamponla daha sportif bir görünüm sunan Fiesta'nın ön panjuru da diğer Ford modellerininkine benziyor. LED gündüz aydınlatmalarıyla donatılan farların şekli de hafifçe değişirken kaputun ortasında yaratılan şişkinlik göze çarpıyor.
Hem ön hem de arkada küçük kelebek camlara sahip olan Fiesta'nın yan görünümünde fark edilen en büyük değişiklik farklı tasarıma sahip 15 inç çaplı jantlar olurken arka bölümde de rötuşlanan stop iç desenleri dışında bir farklılık göze çarpmıyor. C sütunundan bagaj kapağına doğru taşan stoplar, spoiler ve arka tamponun alt bölümünde görülen siyah plastik yüzey sportif görünümü pekiştirmiş.
Boyutlarında da bir sürpriz yaşanmayan otomobilin boyu 3.969 mm, genişliği 1.764 mm ve yüksekliği 1.495 mm olarak açıklanırken aks mesafesi 2.489 mm.
İç Mekan
Yaşam alanında daha da az görsel yenilik sunan makyajlı Fiesta'nın üst donanıma sahip olan versiyonları 2011 yılında test ettiğim Trend donanımına sahip modelden daha seçkin bir görünüme sahip. Ön kapıların içlerinde ince uzun gözler yer alırken camlar ve yan aynaların kumandaları sürücü kapısına entegre edilmiş.
Üç kollu ve çok fonksiyonlu direksiyon simidinin sol tarafında dairesel havalandırma ızgarası ve aydınlatma sistemi kumandaları yer alırken biraz daha aşağıda diyagnostik çıkışıyla birlikte büyük sayılabilecek bir çekmece bulunuyor. Daha canlı renklerle aydınlatılan gösterge panelinde büyük devir ve hız göstergelerinin arasında analog benzin göstergesiyle vites konumu, yol bilgisayarı verileri ve motor suyu sıcaklığını belirten dijital panel görülebiliyor.
Kapı içlerinde kullanılan piyano siyahı kaplamalar orta konsolun büyük bölümünde de kendisini gösteriyor. Üst kısımda yer alan bilgi ekranının altında Sony marka ses sisteminin kumanda paneli görülebilirken daha aşağıda tam otomatik klima kumandaları ve kapaksız bir göz bulunuyor. Vites konsolunda şık görünümlü vites ve el freni kollarıyla birlikte ambiyans ışıklandırmasına sahip çift bardaklık, küllük, küçük bir cep, çakmakla USB ve Aux girişleri görülebilirken kol dayanağının altına büyük bir kapaklı göz eklenmiş.
Arka kapılarda cep sunmayan Fiesta'nın 276 litre hacimli bagajı asimetrik katlanan koltuk sırtlıkları sayesinde genişletilebiliyor. Arka koltuklar için ayrılan 12 Volt soketse ön koltuk sırtlıkları arasında bulunuyor.
Konfor
Ortalamanın biraz üzerinde sertliğe sahip süspansiyon sistemi konforu ön planda tutan bir yapı sunmasa da 195/50-15 ölçülerindeki lastiklerin çok ince olmayan yanakları sayesinde yeterli yumuşaklık sağlanabilmiş. Yol üzerindeki derin çukurlar iç mekanda hissedilse de küçük dalgalanmalar başarılı şekilde sönümleniyor.
Düşük devirlerde motor sesi iç mekana çok az sızan otomobilin rüzgar sesi izolasyonu başarılıyken yol sesi izolasyonu da sınıf standartlarını karşılamış. Bu arada test aracında Lassa'nın kış lastiklerinin kullanıldığını da belirteyim.
Önde yeterli yan destek sunabilen koltuklara sahip olan Fiesta'nın bu bölümde sunduğu hacim de sorunsuz. Dış hatları izleyen yan camlar arka kapılarda daralıyor olsa da bu bölümde sunulan diz ve baş mesafeleri sınıf standartlarını karşılıyor.
Konfor donanımı konusunda da büyük eksikleri bulunmayan test otomobilinde elektrikli cam ve yan aynalar, elektrokrom iç ayna, tam otomatik havalandırma, yol bilgisayarı, navigasyon sistemi, geri görüş kamerası, çok fonksiyonlu direksiyon simidi, deri kaplı direksiyon simidi ve el freni kolu, far ve yağmur sensörleri, cruise control, Bluetooth bağlantısı, Türkçe sesli komut sistemi, Sony ses sistemi, USB ve Aux girişleri, yokuş kalkış desteği ve ön koltuklar arası kol dayanağı yer alıyor.
Daha önce Focus'ta test etme şansı bulduğum 6 ileri vitesli, çift kavramalı yarı otomatik şanzıman PowerShift'in vites değişimleri özellikle düşük devirlerde neredeyse hiç hissedilmiyor. Şanzıman sport moduna alınmadığı sürece motor devrinin çok yükselmemesi de konforu olumlu yönde etkilemiş.
Sürüş
Ford'un bütün modellerinde üzerinde durduğu dinamik sürüş özellikleri B segmenti temsilcisinde de kendisini belli ediyor. Çok başarılı ayarlanan süspansiyon sistemi sayesinde yüksek süratlerde yapılan ani manevralarda bile dengesizleşmeyen Fiesta'nın elektrik destekli hidrolik direksiyonu da şehir sürüşleri göz önünde bulundurularak biraz hafif ayarlanmış olsa da verdiği tepkiler başarılı.
195/50-15 ölçülerini sunan kış lastikleriyle bile tutunma isteği dikkat çeken otomobilin bu boyutta bir araçtan beklenmeyecek şekilde hız belli etmemesiyse ilginç. Zorlandığında önden kayan aracı küçük direksiyon hareketleriyle çizgisine döndürmekse hiç de zor olmuyor. Bu arada ESP'nin erken devreye girmemesi de tempolu sürüşlerde sürücünün daha çok zevk almasını sağlıyor.
Turbo beslemeye sahip 1 litre hacimli motoru 100 beygir güç, 170 Nm tork üretebilen test aracı 6 ileri vitesli, çift kavramalı yarı otomatik şanzımanıyla 0'dan 100 km/s sürate 10.8 saniyede ulaşabilirken maksimum sürati 180 km/s olarak açıklanıyor.
Şanzımanın gaz pedalına verdiği tepkiler hızlı ve yerinde. Sport moduyla daha yüksek devirlerde tutulan motor maksimum torkunu 1.400 d/d'da verebildiğinden ara hızlanmalarda bu moda ihtiyaç bile duyulmuyor. Ford'un PowerShift şanzımanların manuel kumandasını vites kolu üzerine yerleştirmesi çok popüler bir yerleşim olmasa da günlük kullanımda bu fonksiyona ihtiyacın minimumda tutulabilmesi sayesinde büyük bir rahatsızlık yaşanmıyor.
Aşırı beslemeye sahip küçük hacimli motorun farklı yüzleri kendilerini benzincide gösteriyor. Düşük ve sabit süratli sürüşlerde yakıt tüketim ortalaması 5 litre/100 km'yi görebilse de zorlandıkça ortalama 10 litre/100 km'nin üzerine çıkabiliyor. Yoğun trafik ve yüksek süratli sürüşlerin de içerisinde bulunduğu test sırasındaysa tüketim değeri 8.4 litre/100 km olarak gerçekleşti.
Donanım/Fiyat
Trend donanımı ve 1.25 litre hacimli benzinli motorla birlikte fiyatı 38.815 TL seviyesinden başlayan Fiesta'nın otomatik şanzımanlı versiyonları arasında en düşük fiyata sahip olan Trend donanımı ve 1.6 litre hacimli benzinli motora sahip versiyon. 46.175 TL başlangıç fiyatına sahip olan bu aracın ardından 52.365 TL karşılığında sadece Titanium paketle gelen 1 litre hacimli EcoBoost motor ve PowerShift şanzıman ikilisi görülüyor.
Elektrikli camlar ve yan aynalar, LED gündüz aydınlatması, sis farları, 15 inç çaplı jantlar, tam otomatik havalandırma, ön kol dayama, USB ve Aux bağlantısı, deri kaplı çok fonksiyonlu direksiyon simidi ve yol bilgisayarı standart donanımda sunulurken elektrik kırmızı gövde rengi 1.965 TL, geri görüş kamerası, Bluetooth bağlantısı, Türkçe sesli kumanda sistemi ve SYNC ile birlikte sunulan navigasyon entegre edilmiş Sony müzik sistemi 4.535 TL, far ve yağmur sensörleri, elektrokrom iç ayna, cruise control ve karartılmış arka camlardan oluşan X paketi 1.945 TL karşılığında alınabiliyor.
Şu sıralar Titanium donanım seviyesiyle ısmarlanan modellerde X paketi hediye eden Ford bu sayede başarılı donanıma sahip test otomobilinin fiyatını 56.680 TL seviyesinde tutmuş.
Sonuç
Ford'un sportif sürüş özelliklerine sahip otomobiller üretmesi beni markaya yaklaştırıyor olsa da daha önce Türkiye'ye ithal edilen motor ve şanzıman seçenekleri genelde altyapının hakkını verebilecek nitelikte değildi. Turbo beslemeye sahip küçük hacimli motoruyla bu sorunu çözen Fiesta'nın PowerShift şanzımanı da tam zamanında gelerek motorla başarılı bir ikili oluşturmuş.
Makyajın ardından da sınıfının dinamik tasarımlı modelleri arasında yer almayı sürdüren otomobilin donanımı da yeterli zenginliği sunarken fiyat konusunda, kampanyalar sayesinde bir avantaj elde edilmiş durumda. Unutulmaması gereken noktaysa performansın da bir bedeli olması. Bu araçta bedel otomobili satın alırken ödenmiyor olsa da gaz pedalı dikkatli kullanılmadığında benzin istasyonları sık ziyaret edilir hale gelebiliyor.
Fotoğraflar
Test sırasında çektiğim fotoğraflara buradan ulaşabilirsiniz.
Ford'un bu Ecoboost motorları konusunda biraz kafam karıştı açıkçası. 10 litre veya 8 litre fazla gibi geldi. Volkswagen veya Citroen grubu bu değerlerin çok altındaki tüketimleri 1.2 - 1.4 motorlarla yakalayabiliyorlar.
YanıtlaSilBirincisi maksat yakalayabilmekse bu motorla da 5 litre/100 km civarına inilebiliyor yavaş kullanımda.
Silİkincisi daha büyük motorun daha fazla yakıt tüketmesi bir hurafedir. Hele gerçek hayatta genelde bunun tam tersi durum geçerlidir zira büyük motor değil zorlanan motor çok yakar. Belirli bir performans beklentiniz varsa küçük motorlar çok daha yüksek tüketim değerlerine ulaşırlar. Turbo beslemeyle de hem zorlanma seviyesi hem de maksimum tüketim değerleri yukarıya taşınır.
ülke şartlarından dolayı kriterlerinizden biri derin çukur süspansiyon performansı. avrupanın çoğu yerindeki testlerde sadece ne kadar eğlenceli sürüldüğünü anlatıyorlardır. hep batı teknolojisini kullandık ama hala ayrı bi alemiz.
YanıtlaSilBu bakış açısına göre fransız arabalarının ülkemizdeki popülerliği normal gözüküyor. Zira fransızların yumuşacık süspansiyonlu araçlar ürettiği ortada.
SilGiderek sertleşiyor onların da süspansiyon sistemleri ama çok da yanlış değil görüş.
SilFord yakın zamanda "Ecobeast" adi altında başka bir motorun patentini almış. Kim bilir nasıl olur? Bakarsınız Expédition modelinde 2.0 motorlar görebiliriz belki?
YanıtlaSil2 litre hacimli EcoBoost'un yerine Explorer'da 2.3 kullanmaya başlamamış olsalar olabilir derdim ama büyük ihtimalle aynı motorun Focus RS'te kullanılacak versiyonunun ismi olabilir EcoBeast.
SilEcoboost o arkadaşım iki senedir var zaten piyasada
SilEcoboost daha eski. Bahsettiğimiz Ecobeast. İsmini geçen yılın sonunda tescilledi Ford.
Sil