3 Ekim 2014 Cuma

Mazda5 1.6 Sport


Blogda bu sefer farklı bir araç inceleyeceğim. Japon üretici Mazda'nın küçük MPV modeli Mazda5 bu segmentte akla ilk gelen araçlar arasında bulunmasa da sunduğu özelliklerle iddialı olma şansına sahip. Premacy ismiyle 1999 yılında karşımıza çıkan araç 2005 model yılında kayar arka kapılar ve Mazda5 ismiyle satılmaya başladı.

Üçüncü nesline 2010 yılında kavuşan otomobilin yumuşak hatlara sahip organik tasarımı da Mazda3 ve Mazda6 gibi modellerde kullanılandan farklı. Daha çok benzinli motor seçenekleri ve otomatik şanzımanıyla tercih edilen otomobilin 1.6 litre hacim klasmanında benzinli ünitesi olmadığından Türkiye'de turbo Diesel motor ve manuel şanzımanla satılıyor.


Dış Mekan


Son zamanlarda iyice dikkat çekmeye başlayan Kodo tasarım diline henüz geçmemiş olan Mazda5'te hala bir önceki nesil modellerin tasarım anlayışı görülüyor. Yuvarlak ve akıcı hatlardan oluşan genel yapı bir önceki nesil Mazda3 ve MX-5 gibi modelleri çağrıştırıyor.

Doğrudan kaputa bağlanan tasarımıyla ön tampon aynı zamanda hava girişi ve ön panjura da ev sahipliği yaparken yuvarlak sis farları damla biçimli çerçevelerin içerisine yerleştirilmiş. Yan bölüm boyunca görülebilen dalgalanmalar tasarım dilini en iyi şekilde yansıtırken 17 inç çaplı jantlar, sinyal entegre edilmiş yan aynalar ve kayar arka kapılar dikkat çeken diğer detaylar.

D sütununu başarılı bir şekilde gizleyen Mazda alt kısmı V biçimli olan arka camı da geniş tutmuş. Yatık stoplar aşağıya yerleştirilikrken arka tamponun alt kısmı siyah renkli plastikten üretilmiş. Aracın ilginç detaylarından birisi de tavana yerleştirilen kısa antenin aracın sağına doğru kaydırılmış olması.

4.585 mm boya sahip olan otomobil 1.988 mm genişliğe (Aynalarla beraber) ve 1.615 mm yüksekliğe sahipken aks mesafesi 2.750 mm olarak açıklanıyor.


İç Mekan


Yaşam alanında da önceki nesil modellerin izlerini taşıyan Mazda5'in siyah renkli döşeme ve parçaları bu bölümü olduğundan daha küçük göstermiş. Ön kapılarda çok derin olmayan fakat oldukça uzun cepler yer alırken elektrikli cam ve ayna kumandaları sürücü kapısı içine yerleştirilmiş. Deri kaplı, üç kollu ve çok fonksiyonlu direksiyon simidinin solunda ESP ve arka kapı kumandaları bulunurken buradaki kapaksız göz küçük eşyalar için birebir.

Çift dairesel göstergeden oluşan gösterge panelinin solunda yuvarlak havalandırma ızgarası bulunurken sağ tarafta bu parça dörtgen tasarıma sahip. Orta konsolun üzerinde ince yapılı bir bilgi ekranı bulunurken daha aşağıda kullanımı kolay ses ve havalandırma sistemi düğmeleri yer alıyor. Ergonomik yerleşime sahip vites kolunun altına da telefon için bir göz ekleyen Mazda bu bölümün altında Aux ve USB girişleriyle birlikte 12 Volt sokete yer vermiş. Kapağı açılınca küçükmüş gibi görünen torpido gözüyse aslında çok derin bir yapıya sahip.

Ön koltuklarda kaldırılabilir kol dayanakları kullanan Mazda ikinci sıra koltukların dış tarafında da bu sistemi kullanmış. Camları açılabilen kayar kapıları elektrikli veya manuel olarak açarak ulaşılabilen ikinci koltuk sırası iki veya üç kişilik olarak ayarlanabiliyor. Ön koltukların arkasına katlanabilir tepsiler yerleştirilirken bu koltukların arasında iki kapaksız göz ve iki de bardaklık bulunuyor. İleri geri kaydırılabilen ikinci koltuk sırasının ortasında ihtiyaca göre büyük bir depolamaalanı veya kol dayanağı sunulurken sağ ve sol koltuk oturakları altında gizli gözler yer alıyor.

Bagaj zeminine gizlenerek düz bir zemin oluşturan üçüncü sıra koltuklara geçmek için ikinci sıra yatırılabilirken akrobatik hareketler yapabilenler sadece koltuk sırtlıklarını yatırarak bu bölüme geçmeyi deneyebilir. İkinci koltuk sırasında sırtlık açısı ayarı sunan Mazda bagajın hem duvarları hem de zemininde gizli gözlere sahip.

Üç sıra koltukla 158 litre bagaj hacmi sunan Mazda5'in 3. sıra koltukları katlandığında hacim 780 litreye ulaşıyor. İkinci koltuk sırası da katlandığında hacim 1.485 litreye ulaşıyor.


Konfor


Mazda5'in donanım seviyesinin Sport olmasına aldanmamalı. Aracın sunduğu konfor gayet başarılı seviyede. Ortalama sertlikteki süspansiyon sistemi araç boşken bile yol bozukluklarını başarılı şekilde emerken 50 yanaklı lastikler büyük bir rahatsızlık yaratmıyor. Hafif bir direksiyona sahip olan otomobilin motor sesi izolasyonu başarılı olsa da rüzgar ve yol sesi için biraz daha çalışılmalı.

Manuel şanzımanı hafif kemikli geçişlere sahip olan otomobilde vites kolunun ergonomik yerleşimi kullanımı kolaylaştırırken debriyaj pedalının düşük sertliği de konfora katkı sağlamış.

Koltuk tasarımları da konforu önde tutan otomobilin ön koltukları oldukça genişken ikinci sırada da, ileri geri kaydırılabilme özelliği sayesinde başarılı diz mesafesi sunuluyor. Baş mesafesi de çok başarılı olan bu sırada üç kişi oturmak için biraz sıkışılması gerekese de iki kişi için konfor seviyesi yüksek. Üçüncü koltuk sırası da, ikinci sıranın değişkenliği sayesinde yeterli bir diz mesafesi sunabiliyor. İki kişilik sıranın omuz mesafeleri başarılıyke baş mesafesi de 1.80 metre boya kadar olan yolcular için yeterli.

Donanım seviyesi başarılı olan Mazda5'te elektrikli cam ve aynalar, elektrikli ve uzaktan kumandayla kumanda edilebilen arka kapılar, yol bilgisayarı, çok fonksiyonlu direksiyon simidi, cruise control, karartılmış arka camlar, far ve yağmur sensörleri, otomatik seviye ayarlı ve yıkama sistemine sahip bi-xenon farlar, otomatik klima, ikinci sıra koltuklar için tepsiler, ileri geri kaydırılabilen, sırtlık ayarına sahip ikinci koltuk sırası, arka park sensörü, CD ve MP3 çalabilen, USB ve Aux girişlerine sahip ses sistemi standart olarak sunuluyor.


Sürüş


Mazda modellerinin genel olarak başarılı sürüş özelliklerine sahip olduğu belli olsa da konu bir MPV olunca insan olaya şüphe ile yaklaşıyor. Bununla birlikte Mazda5'in agresif sürüşlerde tehlikeli bir araç olmadığı daha ilk dakikalarda belli oluyor. Aracın orta sertlikteki süspansiyon sistemi ve 17 inç çaplı jantların çevresine geçirilen 50 yanaklı lastikler ani direksiyon hareketlerine başarılı tepkiler veriyor.

Konu direksiyondan açılmışken, sistem şehir kullanımına uygun olarak hafif ayarlı olsa da direkt yapısı ve yol detaylarını sürücüye iletebilmesi beğenimi kazandı. Bu sayede dinamik sürüşleri eğlenceli kılan Mazda5 zorlandığında hafifçe önden kaysa da devreye hemen giren ESP sayesinde tehlikeli bir durum yaşanması zor.

PSA ve Ford grubunun da kullandığı 1.6 litre hacimli turbo Diesel motorla donatılan Mazda5, 115 beygr güç, 270 Nm tork üretebiliyor. 6 ileri vitesli manuel şanzımanla 0'dan 100 km/s sürate 13.7 saniyede ulaşıp 180 km/s maksimum sürat yapabildiği belirtilen otomobil sürüş sırasında sanki çok daha yüksek performans sunuyormuş gibi hissettiriyor.

1.5 tonu bulan boş ağırlığa sahip olan Mazda5'in tüketim değerleri de cüssesine göre başarılı sayılabilir. Düşük ve sabit süratli otoyol sürüşlerinde ortalama yakıt tüketimi 5.5 litre/100 km seviyesine çekilebilen aracın karma tüketim değeriyse 7.4 litre/100 km oldu.


Fiyat/Donanım


Tek motor, şanzıman ve donanım seviyesine sahip olan Mazda5'in fiyatı 77.451 TL olarak açıklanıyor. Bu fiyata standart olarak sunulan donanımlar arasında elektrikli cam ve aynalar, elektrikli ve uzaktan kumandayla kumanda edilebilen arka kapılar, yol bilgisayarı, çok fonksiyonlu direksiyon simidi, cruise control, karartılmış arka camlar, far ve yağmur sensörleri, ESP, ön, yan ve perde hava yastıkları, 17 inç çaplı jantlar, otomatik seviye ayarlı ve yıkama sistemine sahip bi-xenon farlar, otomatik klima, ikinci sıra koltuklar için tepsiler, ileri geri kaydırılabilen, sırtlık ayarına sahip ikinci koltuk sırası, arka park sensörü, CD ve MP3 çalabilen, USB ve Aux girişlerine sahip ses sistemi bulunuyor.


Sonuç


Yedi kişilik oturma kapasitesine sahip küçük MPV modelleri arasında ismi ilk akla gelmeyen modellerden birisi olsa da Mazda5 bu segmentte makul bir seçenek olduğunu gösterdi. Bu tip araçlarda aranan iç mekan değişkenliğini rahat bir şekilde sunabilen otomobilin elektrikli arka kapıları ve her türlü ayara sahip ikinci sıra koltukları özellikle dikkat çeken özellikler.

Mazda modellerinin başarılı sürüş özelliklerine de sahip olan otomobil bu özellikleri makul bir fiyata sunabiliyor. Türkiye'nin astronomik vergileri nedeniyle pazarda en düşük güçlü Diesel versiyonuyla varlık gösteren Mazda5 buna rağmen yeterli performansı makul bir tüketim değeriyle sunabiliyor.


Fotoğraflar


Test sırasında çektiğim fotoğraflara buradan ulaşabilirsiniz.

2 yorum:

  1. Mazda almak isteyenler sanirim kodo tasarimina kavustuktan sonra bu araci alirlar. Bize harika tasarimlara alistirdi, bu tasarim cok eski geliyor.

    YanıtlaSil
  2. Bu arabanın motor beynini bulamıyorum. S180138005A seri numaralı beyin nerden bulurum

    YanıtlaSil