3 Aralık 2013 Salı
Ford Explorer XLT 4WD
A.B.D. testlerinin sonuna yaklaşırken bu ülkede uzun süre birlikte olduğum bir SUV ile karşı karşıyayız. Kuzey Amerika'nın en çok satan SUV modellerinden olan Ford Explorer Türkiye'ye resmi olarak ithal edilmiyor olsa da insanların dikkatinden kaçan bir model değil.
Avrupa simalarında görüldüğündüğünde büyüklüğüyle dikkatleri üzerine çeken aracın Amerika kıtasında makul bir büyüklükteymiş gibi durması satış başarısının ardındaki nedenlerden birisi. Hem 2 hem de 3.5 litre hacimli motorlarının turbo beslemeye sahip versiyonları bulunsa da test etme şansım olan araçta atmosferik emişe sahip 3.5 litre hacimli v6 ünite görev yapmaktaydı.
Dış Mekan
Şişkin çamurluk ve tamponlarıyla heybetli bir duruşa sahip olan Explorer'ın XLT donanımında 18 inç çaplı jantlar ve kromajlı ön panjur bulunuyor. Yeni nesil modellerle birlikte hem far hem de stopların ucu yanlara doğru uzarken aracın alt kısmını boydan boya kaplayan siyah renkli korumalar gövde rengiyle kontrast yaratıyor.
Kalın C sütunu öne doğru eğimli olan aracın B ve D sütunlarıyla birlikte yan aynalar da siyaha boyanmış. Çift egzoz çıkışına sahip olan modelin bagaj kapağı üzerinde bir de spoiler bulunuyor.
5 metre boya sahip olan Explorer'ın genişliği de aynalar hariç 2 metre olduğundan 1.788 mm'lik yükseklik fazlaymış gibi durmuyor. Aracın aks mesafesi 2.860 mm olarak açıklanırken yaklaşma ve uzaklaşma açıları sırasıyla 21.7 ve 21.4 derece.
İç Mekan
Bir aracın kapladığı alan 10 metrekare, hacimse 18 metreküp olunca iç hacminin yayla kıvamında olması kimseyi şaşırtmıyor. Biraz yüksek kalan taban nedeniyle araca tırmanmak gerekirken içeriye geçildikten sonra size sunulan hacim etkileyici. Geniş ön koltukları rahat oturma alanları ve elektrikli kontrolleriyle dikkat çekerken kapı içerinde elektrikli cam ve ayna kumandalarıyla büyük gözler bulunuyor.
Çok fonksiyonlu direkiyon simidi üç kollu bir tasarıma sahip olan Explorer'ın far kontrolleri direksiyonun soluna alınırken hız göstergesi dışında kalan göstergelerin tamamında ekranlar kullanılmış. Sade görünümlü orta konsolu yeni nesil Mondeo'dan izler taşıyan otomobilin dokunmatik havalandırma ve ses sistemi kumandalarının üzerinde büyük bir dokunmatik ekran yer alıyor.
Vites konsolunun ön kısmında kapaksız göz olarak kullanılabilen bölümün altında büyük bir kapaklı göz görev yaparken daha arkada vites kolu, iki büyük bardaklık, sürüş modu seçme butonu ve altında çok büyük bir hacimle bir sürü küçük bölme sunan büyük kol dayanağı bulunuyor. Bu arada kapaklı gözün içerisinde 12 Volt soketle birlikte opsiyon listesinde yer alan çift USB port, eğlence sistemi için ses ve görüntü girişleriyle SD kart yuvası yer alıyor.
İkinci sıra koltuklarda da başarılı diz, baş ve omuz mesafesi sunan Explorer bu bölümde de ayrı kumanda paneline sahip klimayı donanımına eklemiş. Aynı bölüme bir de 12 Volt soket koyan Ford arka kapı içlerinde sunduğu gözleriyse küçük tutmuş. Tavana eklenen havalandırma ızgaraları sayesinde geniş iç mekanın havalandırılması kolaylaşırken basit bir şekilde katlanıp devrilebilen ikinci sıra koltuklar sayesinde 3. koltuk sırasına ulaşım da zor değil.
Katlanabilir kafalıklara sahip 3. sıra koltuklar iki kişilik oturma kapasitesi sunuyor. Bu bölümde de omuz ve baş mesafesinde sorun olmasa da diz mesafesi öndeki sıralarda olduğundan daha dar. Arka çamurlukların üzerine gelen bölümlerde dev bardaklık ve kapaksız gözler sunan Explorer'ın 3 koltuk sırası katlanarak bagaj zeminine gizlenebiliyor.
Üç koltuk sırası kullanımda olduğu durumda bile 595 litre bagaj hacmi sunan Explorer'ın üçüncü koltuk sırası katlandığında elde edilen hacim 1.240 litre. Aracı bir kamyonet olarak kullanmak istereniz ikinci koltuk sırasını da katlayıp 2.285 litrelik hacim elde edilebiliyor.
Konfor
Kuzey Amerika pazarında başarının sırlarından birisi olan konfor donanımı bu araçta da dikkat çekici. Yumuşak bir süspansiyon sistemine sahip olan Explorer'ın 245/60-18 ölçüsündeki lastikleri de sundukları geniş yanaklarla yoldaki bozuklukları iç mekana iletmiyor. Direksiyon sistemi bu büyüklükte bir araç için yumuşak bile sayılabilecek olan Explorer'ın 6 ileri vitesli otomatik şanızmanı sarsıntısız geçişleriyle dikkat çekiyor.
Deri döşemeye sahip geniş yüzeyli koltukları konfor ağırlıklı tasarlanan Explorer XLT'de elektrikli ön koltuklar, direksiyon simidinden kumanda edilebilen cruise control, ses sistemi ve yol bilgisayarı, elektrikli cam ve yan aynalar, hem ön hem de arka sıra için ayrı ayrı kumanda edilebilen havalandırma sistemi, uydu radyosu, SYNC sesli komut algılayıcı ve arka park sensörleri gibi donanımlar standart olarak sunuluyor.
Test aracının donanımında yer alan geri görüş kamerası park manevralarını kolaylaştırsa da aracın boyutları geriye kalan bölgelerin sınırlarını kestirmeyi zorlaştırıyor. Büyük SUV opsiyonel olarak 9 hoparlör, iki USB port, SD kart okuyucu ve video girişi sunan ses sistemi ile donatılabilirken ısıtmalı ön koltuklar da ek ücretle alınabiliyor.
Sürüş
Konfor ağırlıklı ayarlanmış yumuşak süspansiyon sistemi ve geniş yanaklı lastikler sakin sürüşler ve arazi maceraları için uygun olsa da yüksek süratler tedirginlik yaratabiliyor. 2.130 kg ağırlığa sahip olan aracın ani direksiyon hareketlerinde salınıma girmesi hız yükseldikçe insanı heyecanlandırmaya başlıyor. Hafif direksiyon simidi de şehir kullanımında rahatlık sağlarken otoyolda ani hareketler yapmanız gerektiğinde fazla yumuşak kalıyor.
Yan destekleri etkileyici olmayan koltukları da agresif kullanıma uygun olmayan Explorer yol gürültüsünü içeriye çok almasa da özellikle dev yan aynaların yarattığı rüzgar sesi yüksek süratlerde rahatsız edici olabiliyor. Rahatsız edici olmayan sesse motor ve egzoz sisteminden gelen hoş homurtu.
Aracın sahip olduğu 3.5 litre hacimli v6 motor 290 beygir güç, 346 Nm tork üretebiliyor. 6 ileri vitesli otomatik şanzıman Explorer'ın belki de sportif kullanıma uygun tek özelliği olan manuel kumandaya da sahip. Dört tekerlekten çekiş sistemine de sahip olan SUV 0'dan 100 km/s sürate 8.3 saniyede ulaşabilirken maksimum sürati 173 km/s'te sınırlandırılmış.
İki tonun üzerinde ağırlık, v6 motor, otomatik şanzıman ve dört tekerlekten çekişin birleşimi cezayı benzin pompasında kesiyor. Test sırasında 13.3 litre/100 km'lik ortalama yakıt tüketimine ulaşan Explorer'ın bu ortalaması düşük sabit süratli kullanımda 11 litre/100 km'nin altına indirilebiliyor.
Fiyat/Donanım
Kuzey Amerika'nın en avantajlı olduğu bölümde yine bir farklılık yok. Baz fiyatı 29.000 Dolar civarında olan Ford Explorer'ın XLT donanım ve dört tekerlekten çekiş sistemiyle birlikte fiyatı 33.500 Dolar oluyor.
Donanımı da zengin sayılabilecek araçta elektrikli cam ve yan aynalar, ön, yan ve sürücü diz hava yastığı, çok fonksiyonlu direksiyon simidi, cruise control, arka park sensörü, 18 inç çaplı jantlar, üç koltuk sırası, ön ve arkada ayrı kumandaya sahip havalandırma, elektrikli ön koltuklar, yol bilgisayarı, sis farları, SYNC sesli komut algılama sistemi, CD ve MP3 çalabilen, uydu radyosuna ve alarm standart olarak sunuluyor.
1.500 Dolar ek ücretle sunulan opsiyon paketinde geri görüş kamerası, 9 hoparlör, iki USB port, SD kart okuyucu ve video girişi sunan ses sistemi ve önde çift bölgeli havalandırma bulunurken 3.220 Dolar karşılığında alınabilen ikinci pakette daha fazla fonksiyonu elektrik kumandalı ve ısıtmalı ön koltuklar ve deri döşeme sunulmakta.
Sonuç
Ford'un Kuzey Amerika pazarında çok popüler olan SUV modeli Explorer bunun nedenini de test sırasında açıklamış oldu. Rahatlık üzerine kurulan bir araç olan Explorer'ın geniş iç hacmi ve sunulan donanım seviyesi cazibesini artırırken dinamik bir yapısı olmadığı her halinden belli oluyor.
Hem araç vergisi hem de benzin fiyatları oldukça düşük olan A.B.D.'nin favorisi olan Explorer'ın bu ülkede tutulmasını sağlayan özelliklerin neredeyse tamamı okyanusun diğer tarafında olumsuzluk olarak görüldüğünden Avrupa pazarında kendisinden pek söz edilmemesi normal karşılanabilir. Asıl ilginç olan şeyse bu aracın A.B.D.'de, standart donanımıyla daha önce test ettiğim Fusion/Mondeo modelinden ucuza alınabilmesi.
Fotoğraflar
Test sırasında çektiğim fotoğraflara buradan ulaşabilirsiniz.
önceki modellerinden sonra bunun tasarımı çok "ılık"
YanıtlaSilön arka sanki range rover'dan arak gibi geldi bana.
YanıtlaSilBu araç istanbul'da 50 litre yakar heralde :D
YanıtlaSilkeşke şu suv testlerini daha çok yapabilsen.
YanıtlaSilKeşke. Az test aracı olduğundan çoğu veremiyor malesef ama bastırıyorum merak etmeyin.
SilKanada'da yasiyorum. AWD Limited edition sahibiyim ve cok memnunum. 100 km de ortalama 11,5 litre yakiyor.
YanıtlaSilonur bey keşke şu yeni taurusun da testini yapsaydın.
YanıtlaSilGelecek ay gidiyorum yine. Zamanım olursa yaparım.
Silwalla gülecen belki ama m.i.b 3 te gördüm internetten inceledim biraz kaliteli bir araç gibi geldi ama sen bi yoklama çekersin artık iyi mi değil mi diye
Silbu arabadan babamda var çok memnunuz sadece fazla yakıyor
YanıtlaSil2013 model türkiye fiyatı nedir acaba bilgisi olan var mı?
YanıtlaSil