24 Mart 2013 Pazar
MINI Cooper S Coupé
BMW firmasının alt markalarından birisi olan MINI, klasikleşmiş tasarımını günümüze başarılı bir şekilde adapte ederek yüksek satış rakamlarına ulaşmayı başaran üreticiler arasında yer alıyor. Son on yıldır bu başarısını yeni modellerle tazeleyen marka Countryman gibi ailelerin tercih edebileceği bir modelin ardından spektrumun diğer tarafında bulunan Coupé ve Roadster modellerini tanıttı.
Türkiye'nin acımasız vergi sistemine az da olsa ayak uydurabilmiş markalardan birisi olan MINI, sunduğu 1.6 litre hacimli motoru aşırı besleme ile avantaja dönüştürmenin yolunu bulmuş. Blogda yer alan ilk kapsamlı MINI testi için Cooper S ve Coupé eklerinin bir araya gelmesiyse benim şansıma oldu.
Dış Mekan
Sahip olmak istenen otomobilin orijinal bir görünüme sahip olmasını isteyen müşterilerin iki kere düşünmelerine gerek yok. Diğer modelleri de dikkat çekici görünümleriyle dikkat çekse de alışılmışın dışında bir tasarıma sahip olan tavan sayesinde MINI Coupé ailesi daha da dikkat çarpıcı.
Ön kısmını standart Cooper S modeliyle paylaşan otomobilin tamponu altına yerleştirilen siyah renkli splitter çamurluklardan devam ederek yan etekleri oluşturduktan sonra arka tamponun alt kısmında park mesafe sensörlerine ev sahipliği yapıyor. Krom paketi kapsamında ön tamponda bulunan hava girişleri, ön panjur ve aydınlatma grubu gibi parçaların çevresinde kromajlı çerçeveler yer alırken 17 inç çaplı jantlar şık görünüyor. Tavan ve yan aynalarda kontrast renk seçilirken radyonun anteni kısa tutulmuş.
Bombeli tavan yapısıyla kardeşlerinden farklılaşan otomobil, biri tavanda sabit, diğeri de bagaj kapağında hareketli olmak üzere iki adet spoilere sahip. Cooper S modellerinde standart olarak sunulan merkezi yerleşimli çift egzoz çıkışı ve gövdeyi üstten ikiye bölen çift şerit sportif bir görünüm sunarken arka kelebek camlar farklı görünümü daha da ilginç kılıyor.
3.734 mm boya, 1.683 mm genişliğe, 1.384 mm yüksekliğe ve 2.467 mm aks mesafesine sahip olan otomobil bu sayede en kompakt MINI modeli oluyor.
İç Mekan
MINI sahiplerine tanıdık gelecek olan iç mekan markanın diğer modellerinde de aynı şekilde görev yapıyor. Benim gibi üreticiye alışık olmayanlar içinse oturup bazı özellikleri keşfetmek yararlı olacaktır. Örneğin cam açma düğmelerini vites konunun önünde bulunan düğmeler arasına yerleştiren MINI, yol bilgisayarı verilerini değiştirme butonunu da sinyal kolunun ucuna almış. Yolcu koltuğunun önünde bulunan ve kromajlı, şık bir düğme yardımıyla açılabilen torpidonun üzerine, konsol kaplamasının altına yerleştirilen eşya gözüyse "Gizli bölme" sözlerinin hakkını verir nitelikte.
İç mekanda bulunan havalandırma çıkışlarından göstergelere, bardaklıklardan kapı açma kollarına kadar her noktada dikkat çeken kromaj, beyaz zeminli göstergelerle birleşince klasik bir sportif hava sunuyor. Deri kaplı direksiyon simidinde radyo ve cruise control kumandaları bulunan otomobilin yuvarlak hatlı kapı içlerinde piyano siyahı süslemeler ve küçük de olsa saklama gözleri yer alıyor.
Orta konsolun üzerine yerleştirilen dev hız göstergesinin alt kısmında radyo ve yol bilgisayarının gösterge ve kumandaları bulunuyor. Bazı uyarılar ve benzin seviye göstergesi de bu alanda bulunurken bilgisayarın özet verileri ve anlık sürat bilgisi devir saati içerisinde bulunan küçük ekranlardan da takip edilebiliyor.
İç aydınlatma ve arka spoiler kumandaları iç aynanın hemen üzerine alınırken orta konsolun geri kalanında havalandırma sisteminin dijital ekranı ve kumanda paneli bulunuyor. Bu bölümün altında kapaksız bir göz ve iki bardaklık yer alırken "S" logolu vites kolu, Sport düğmesi ve ESP'yi kapatmaya yarayan kumandalar bir araya toplanmış.
El freni kolunda da deri ve kromaj dikkat çekerken MINI Cooper S logolu kapı eşikleri, metal pedal seti, siyah tavan iç kaplaması ve başarılı yan desteklere sahip deri döşemeli koltuklar sportif duruşu destekliyor. Bu arada tavanın iç yüzeyinde bulunan oval bombeler uzun boylular veya kask takmak isteyenler için faydalı.
280 litre hacimli bir bagaja sahip olan aracın bagaj kapağı altında bulunan iki plastik parça yerlerinden sökülerek bu hacim biraz daha büyütülebiliyor. Zemininde bir de göz bulunan bagaja koltukların arkasında bulunan kilitlenebilir kapaktan ulaşmak da mümkün. Bunların haricinde yine koltukların arkasına bagaj alabilen MINI Coupé'nin koltuk sırtlıklarında da cepler mevcut.
Konfor
Bu bölüm çoğu MINI modelinin iddialı olmadığı bir yer. Donanımda bulunan 6 ileri vitesli otomatik şanzıman ve koltuk ısıtıcıları gibi aksesuarlar hayatı kolaylaştırsa da otomobilin asıl başarılı olmak istediği yerin konfor olmaması duruşundan bile anlaşılabiliyor.
Cooper S modellerinde sunulan ince yanaklı lastikler ve sert süspansiyon sistemi yol zemininde bulunan bozuklukları iç mekana aktarırken aracın sağlam yapısı sayesinde rahatsız edici tıkırtılar duyulmaması olumlu bir özellik.
Sürüş
İşte aracın konsantre olduğu bölüm ve itiraf etmeliyim ki haberler iyi. 205/45 ölçülü lastikler, sert süspansiyon sistemi ve 17 inç çaplı jantlar zaten dinamik bir sürüşe zemin hazırlamış. Bütün bunları, yoldan alınan bilgiyi sürücüye ileten sert sayılabilecek direksiyon sistemi ve sportif ayarlı otomatik şanzımanla birleştirince performansın tadına doyum olmuyor.
Arka kısmı diğer MINI modellerinden daha hafif olan Coupé'nin yüksek süratlerde daha dengeli olabilmesi için tavana ve bagaj kapağına eklenen iki spoiler görevlerini başarıyla yaparken egzoz sisteminin dışarıya verdiği tok ses çok daha büyük motorlu bir araç sürülüyormuş gibi hissettiriyor.
Manuel değişime de izin veren 6 ileri vitesli otomatik şanzıman gaz pedalına en ufak basışta vites küçültme eğilimine girerken çerçevesiz yan camlar ve yoldan gelen ses motorun sesini bastırmaya yetmiyor.
Turbo beslemeye sahip 1.6 litre hacimli motoru 184 beygir güç, (Overboost ile) 260 Nm tork üretebilen otomobilin 6 ileri vitesli otomatik şanzımana sahip versiyonları 1.190 kg ağırlığa sahip. 0'dan 100 km/s sürate 7.1 saniyede ulaşabilen Cooper S Coupé'nin maksimum sürati 224 km/s.
Uslu uslu kullanabilecek sabrınız varsa ortalama yakıt tüketimini uzun yolda 6 litre/100 km'nin altına çekebileceğiniz otomobilin sıkıştırıldığında 10 litre/100 km üzerine çıkan ortalaması da makul. Büyük çoğunluğu agresif otoyol ve şehir içi dur-kalk trafikte yapılan test sonucunda elde ettiğim 9.7 litre/100 km'lik ortalama da şartlar göz önüne alınırsa gayet kabul edilebilir.
Bu noktada bir not düşmek istiyorum. MINI'nin de belirttiği gibi go kart hissi veren yol tutuş bazı durumlarda aşırı güvene davetiye çıkarabiliyor. Go kart kullananlarınız bu araçların ne kadar iyi yol tuttuğunun yanı sıra bozuk yolda kontrolünün ne kadar çabuk kaybedilebildiğini de bilirler. Ülkenin yollarının durumu ortadayken özellikle virajlara girerken dikkatli olmakta yarar olduğunu belirtmeliyim. Mükemmel asfaltta yola yapışan aracın çukur veya tümseklerde sert süspansiyon sisteminin etkisiyle kontrolünün kaybolabileceği akıldan çıkmamalı. Normal şartlarda zorlandığında önden, kolayca toparlanabilir bir kayma eğilimine giren MINI Coupé, diğer spor araçlar gibi bozuk yolları sevmiyor.
Fiyat/Donanım
MINI'nin 2012 model Cooper S Coupé için belirlediği fiyat 32.834 Euro. Çıplak fiyatı 19.540 Euro olan otomobil üzerinde bulunan opsiyonların fiyatları vergiler hariç şu şekilde:
6 ileri vitesli tam otomatik şanzıman: 1.398 Euro
Çift renkli deri döşeme: 545 Euro
Metalik gövde rengi: 408 Euro
17 inç çaplı Blade Spoke jantlar: 272 Euro
İç mekan krom paketi: 136 Euro
Görüş ve konfor paketi: 118 Euro
Siyah zeminli farlar: 91 Euro
Piyano siyahı iç kaplama: 82 Euro
Beyaz sinyaller: 55 Euro
Chili donanım paketi 1.340 Euro
Chili paketinde ESP, çok fonksiyonlu direksiyon simidi, runflat lastikler, dış krom paketi, ısıtmalı ve elektrikli katlanabilen dış aynalar, velur paspaslar, elektrokrom iç ayna, ısıtmalı ön cam, sportif yan destekli koltuklar, ön ve arka sis farları, yağmur sensörü, otomatik klima, arka park sensörü, siyah tavan döşemesi, bi-xenon farlar ve far yıkama, Sport düğmesi, iç aydınlatma paketi ve Aux girişine sahip ses sistemi gibi donanımlar yer alıyor.
Bütün vergiler de eklendikten sonra test aracının anahtar teslim satış fiyatı 40.372 Euro'yu buluyor.
Sonuç
Sıkıcı tasarıma sahip araç sayısının giderek arttığı günümüzde karşımıza çıkan nadir farklılıklardan olan MINI Coupé'nin Cooper S versiyonu düşündüğümden biraz daha farklı çıktı. İngiliz markanın sportif modellerine verdiği isimlerden birisi olsa da tam bir performans aracından beklenecek sertliği bu minik coupé'de bulmam şaşırtıcıydı.
Markanın diğer modellerinde sunduğundan daha az değişkenliğe sahip olsa da konu dinamik sürüşler ve yüksek performans olduğunda ürün gamının en etkileyici örneklerinden birisi olan Cooper S Coupé'yi biraz daha konforlu hale getirmek için "S" harfi içermeyen versiyonu seçilebilse de tempolu sürüşlerden zevk alanların seçimi şimdiden belli.
Fotoğraflar
Test sırasında çektiğim fotoğraflara buradan ulaşabilirsiniz.
Daha ne kadar model türetecekler acaba?
YanıtlaSilBence gereksiz bir model. Tasarım olarak da çirkin olmuş. Bu ebatlardaki bir otomobilden coupe güzel olmuyor. Hatchback idealdir.
test sırasında çektiğiniz fotoğrafların linkini yukarıya koymanız daha mantıklı olur.
YanıtlaSilvay babanın ananın şarap çanağına tüküreyim mini senin adnan hocanın kedicikleri bile bu kadar değil.
SilDikkati yazıya değil de fotoğraflara çekmek istesem daha mantıklı olurdu ama şu durumda bile albüme girenlerin sadece dörtte biri yazının linkine tıklıyor. Daha da düşmesini pek istemem açıkçası.
Silşahsen mini Cooper s ya da jcp Works gayet başarılı ancak diğer tüm modeller pazardan pay kapmak için yaratılmış ucubeler gibi.hele o paraya çok daha fazlasını verebilecek marka ve modeller mevcutken sadece efsane devam etsin diye bu kadar para bayılmak anlamsız geliyor.yine de alana saygı duymak lazım
YanıtlaSil