Fiat'ın C segmentinde bulunan hatchback modeli Bravo şık tasarımıyla tanıtıldığı günden bu yana çok az değişiklikle geldi. Grande Punto ile başlayan Maserati modellerine benzeyen ön görünümü bir adım ileriye taşıyan otomobil 2010 yılında gördüğü makyajla biraz tazelense de ana hatlarında bir değişiklik olmadı. Daha önce benzinli motoru ve Dualogic şanzımanıyla testime konuk olan otomobilin bu sefer de Diesel Dualogic modeliyle bolca vakit geçirdim. Yaklaşık 600 km süren önceki testin ardından bu Bravo ile de 750 km yol yapma şansım oldu. Üstelik bu süre içerisinde aracı, bütün koltuklarında oturarak gözlemleme şansım oldu.
Dış Mekan
Daha önce test ettiğim Bravo modelinden dış tasarım olarak farklı olmayan Diesel kardeşi için bir önceki araçta yazdıklarım geçerli. Yuvarlak ve oldukça akıcı hatlara sahip olan aracın boyutları rakipleri seviyesinde. 4.336 mm boya, 1.792 mm genişliğe ve 1.498 mm yüksekliğe sahip olan aracın aks mesafesi 2.600 mm. Ön kısımda Maserati 3200 GT ve Aston Martin modellerini andıran bir tasarım dikkat çekerken arkada kullanılan yuvarlak stop lambaları orijinal bir görünüm ortaya koyuyor. Arkaya doğru yükselen şık yan cam çizgisi güzel bir görünüm ve ön koltuk yolcuları için geniş cam yüzeyleri sunsa da arkada durum farklı. Bu kısımda oturanların darlık hissine kapılmamaları için üst donanım seviyelerinde opsiyonel olarak sunulan panoramik cam tavanın tercih edilmesi yerinde olacaktır. Bagaj kapağında da şıklığa önem veren Fiat tasarımcıları bagaj kapağını açan düğmeyi Fiat logosunun altına gizleyerek başarılı bir çalışmaya imza atmış. 16 inç çaplı jantların araca biraz küçük geldiklerini belirtmek gerek. Neyse ki bu durumda da opsiyonel donanıma dahil olan 17 inç çaplı seçenekler yardıma yetişiyor.
İç Mekan
İç mekan konusunda da önceki testimle arada bir fark bulunmuyor. Dışarıda sunulan şıklık iç mekanda sadeleşerek de olsa devam ediyor. Ön konsolu ve kapılarının üst kısımları sert bir kumaşla kaplanmış olan otomobil bu şekilde şık görünüş ve zengin iç mekan renk seçeneklerini bir arada sunabilmiş oluyor. Derin bir yapıya sahip hız ve devir göstergeleri sportif görünürken aralarında bulunan yol bilgisayarı kolayca okunabiliyor. Yanlarda dairesel olanları kullanılan havalandırma çıkışları orta konsolda köşeli bir tasarıma sahipken bunların altına konsolla uyumlu bir görünüm sergileyen ses sistemi yerleştirilmiş. Bu ünitenin yanında, sağlı sollu olarak yerleştirilmiş düğmelerden sürücüye yakın olanlarından ilki direksiyon simidini şehir içinde hafifleştiren City modunu kontrol ederken ikincisi ASR'yi devre dışı bırakmaya yarıyor. Sis farları ve far yükseklik ayarlarını yolcu tarafına yerleştirmeyi uygun gören Fiat bu konuda pek ergonomik bir seçim yapmamış. Bu kontrollerin arasında yol bilgisayarının ayar düğmesi ve merkezi kilit kontolü bulunuyor. Bu panellerin altına yerleştirilen manuel klima kontolleri kromajlı bilezikleriyle oldukça sık görünürken onlarında altında küçük bir eşya gözü bulunuyor. Dualogic şanzımanın kontrol kolu plastik kaplanırken üzerinde durduğu platformun alt taraftan ambiyans ışığıyla aydınlatılması şık bir görüntü sağlıyor. El freni kolunun ön, yan ve arkasını da kapaksız eşya gözleriyle çeviren Fiat bu donanım seviyesinde ön ve arka merkezi kol dayanakları sunmuyor. Diğer Fiat modellerinden de tanıdığımız direksiyon simidi deri kaplanmış ve üzerine ses sisteminin kumandaları yerleştirilmiş. Bu kısımda bulunan bir başka güzel özellikse şanzımana hükmetmeye yarayan kulakçıklar. Orta büyüklükte bir torpido gözüne sahip olan Bravo'nun direksiyon kolonunun sol tarafında da küçük bir eşya gözü sunulurken hem ön hem de arka kapı içlerinde gözler bulunması olumlu. Yan ayna ve camların tamamı elektrikli olarak kumanda edilirken arka koltuklarda 3 kişi için 3 noktadan bağlı emniyet kemerleri bulunuyor. Merkezi bir havalandırma çıkışı sayesinde daha rahat bir şekilde iklimlendirilebilen bu bölümde iki adet kafalık sunulmasıysa ilginç. 400 litre hacimli bir bagaj hacmi sunan Bravo'nun bu hacmi kademeli olarak katlanabilen arka koltuklar yardımıyla 1.175 litreye ulaşıyor.
Konfor
Uzun yolda test etme imkanı bulduğum Bravo'nun süspansiyon sistemi spektrumun sert kısmında bulunsa da geniş yanaklı lastikler bu durumun sunabileceği olumsuzlukları bertaraf edebiliyor. Yan destekleri başarılı olan koltukların sertlikleri uzun yolda yormazken orta kol dayanaklarının olmaması bir eksiklik. Neyse ki bu eksikliğin çaresinden bir üst donanım seviyesi olan Dynamic Plus gelebiliyor. Sürüş sırasında iç mekanda rahatsız edici tıkırtılar oluşmazken yol ve rüzgar gürültüsü daha önce test ettiğim Bravo'ya oranla çok daha az. Bu da rüzgar sesinin daha önce test ettiğim araca özel bir sorun olduğunu gösteriyor.
Direksiyon sisteminin City ayarı sayesinde şehir içi sürüş ve dar alan manevralarında kolaylık sağlanırken şanzımanın hem vites konsolundan hem de direksiyon arkasından kontrol edilebilmesi olumlu. Dualogic şanzıman, daha önce test ettiğim Punto Evo ve Bravo modellerinde olduğu gibi biraz hantal geçişler sunuyor. Yalnız şanzımanın turbo Diesel motorla daha uyumlu olduğu da bir gerçek. Ekonomi ve normal modlara sahip olan ünite ekonomide kullanılırken gaz tepkilerine yavaş cevap verip devir bandının tamamını kullanmadan vites değiştiriyor. Normal modsa aslında "Sportif" olarak adlandırılmayı hak eden bir yapıya sahip. Özellikle virajlı ve boş yollarda kullanımı büyük zevk veren bu moddayken motor yüksek devirlerde tutulurken vites küçültmede verilen ara gaz ürüş zevkini artırıyor.
Sürüş
Bravo'nun başarılı özelliklerinden bir diğeri olan yol tutuşu sürüşün sportif olabilmesini sağlayan en önemli etkenlerin başında yer alıyor. Sertçe ayarlanmış süspansiyon sistemi otomobilin virajlarda aşırı şekilde yana yatmasına engel olurken geniş yanaklı lastikler konforu sağlamaya yardımcı oluyor. Daha sportif bir sürüş beklentisi içerisinde olan müşterilerin 17 inç çaplı jant opsiyonunu tercih etmeleri yerinde olacaktır.
Aracın 1.6 litre hacimli turbo Diesel motoru klasmanının en güçlü ünitelerinden birisi konumunda.120 beygir güç, 300 Nm tork üretebilen motor, 6 ileri vitesli Dualogic şanzımanla birlikte boş ağırlığı 1.320 kg olan otomobil 0'dan 100 km/s sürate 10.5 saniyede ulaşırken maksimum sürat 195 km/s olarak açıklanmış. Dualogic şanzımanla birlikte ortalama yakıt tüketim değerinin 4.6 litre/100 km olduğu belirtilen otomobilin bu değere ulaşabilmesi için gaz pedalını çok dikkatli kullanabiliyor olmanız gerekli. Otomobilin şehir içinde tüketimi 8 litre/100 km'nin üzerine zor çıkarken 120 km/s sabit süratle ortalama 5 litre/100 km'nin altına indirilebiliyor. 750 km sonunda elde ettiğim 6.4 litre /100 km'lik ortalamaysa oldukça başarılı.
Önde 284, arkadaysa 251 mm çaplı disklerden oluşan fren sisteminde ABS, EBD ve ESP gibi yardımcılar bulunuyor. Daha önce test ettiğim Bravo'nun aksine Alman otomobillerine yakın bir fren pedalı hissi ve dozlamasına sahip olan MultiJet motorlu model bu konuda da başarılı puanlar alıyor.
Donanım/Fiyat
Bravo'nun başarılı olduğu konulardan bir diğeri de fiyat-donanım dengesi. Test ettiğim Active Plus donanım paketli Bravo 2012 model yılında model gamında bulunmuyor fakat hala elde kalan 2011 modeller satılıyor. Otomobilin anahtar teslim satış fiyatı 48.790 TL. Bu donanıma 6 ileri vitesli Dualogic şanzıman, elektrik ayarlı cam ve yan aynalar, klima, yol bilgisayarı, direksiyondan kumandalı CD ve MP3 çalabilen ses sistemi, ambiyans ışıklandırması, ABS, ASR, ESP, deri direksiyon simidi, uzaktan kumandalı merkezi kilit, yükseklik ayarlı sürücü ve yolcu koltuğu, katlanabilir arka koltuklar, ön ve yan hava yastıkları dahil.Stil paketi adı altında sunulan 16 inç çaplı alaşım jantlar ve sürüşe duyarlı sis farları 1.000 TL karşılığında opsyion olarak sunulurken garanti uzatma paketlerinin fiyatları 270 ile 539 TL arasında değişiyor.
Sonuç
Daha önce kısa bir süre sürme şansı bulduğum Bravo MultiJet Dualogic'ten memnun kalsam da uzun yol testini yaptığım benzinli versiyonu manuel şanzımanla almanın daha mantıklı olacağını söylemiştim. Turbo Diesel motorla eşleşen yarı otomatik şanzımana bir kere daha kavuştuğumda beklentilerim yüksek olmasa da gördüklerimden etkilendiğimi belirtmeliyim. Benzinli motorla olduğundan çok daha iyi performans gösteren Dualogic şanzıman normal modunda performansı dizginlemezken güçlü motor sayesinde istenirse dinamik istenirse de tutumlu sürüşler yapılabiliyor. En boş paketle de olsa donanımı zengin olan Bravo şıklığıyla da başarıyı hak eden bir otomobil.
Fotoğraflar
Test sırasında çektiğim fotoğraflara buradan ulaşabilirsiniz.
bence bu parayı hakedecek bir otomobil değil. aynı fiyata aynı segmentte çok daha iyi araçlar var. ama tercih meselesi tabi. bir de türk milletinin fiat hayranlığı var.
YanıtlaSilkaç yıl hangi modelini sürdün ne sorunu vardı ?? sallama sorumlar yapmayın
SilTersine, Türkiye'de "Bu fiyata Fiat alınmaz" gibi bir önyargı var daha çok. Aynı şey Renault için de geçerli. Bu düşüncenin temelinde her iki markanında gümrük birliği öncesi Türkiye'de ürettiği ve milattan öncenin teknolojisini kullandığı ucuz modeller bulunuyor. Bu önyargının oluşmasında suçlu kendileri ama şu sıralar ürettikleri araçların fiyat/donanım/performans oranı başarılı.
YanıtlaSil2. elde alınabilecek en iyi alternatiflerden birisi Bravo bence, rakiplerine kıyasla öyle belirgin bir zayıflığı yok aslında.
YanıtlaSilBence de öyle.
Sil2. elde en iyi f/p araçlarından birisi
YanıtlaSil