1 Mayıs 2011 Pazar
Fiat Bravo 1.4 T-Jet Active Plus Dualogic
Kompakt hatchback sınıfı Avrupa'da yıllardan beri oldukça popüler olsa da ülkemizde yeni yeni büyümekte olan bir sınıf. Bu sınıfın önde gelen temsilcileri Volkswagen Golf, Opel Astra ve Ford Focus yüksek satış rakamlarına ulaşırken satış başarısı bu araçları yakalayamamış şık alternatifler de bulunmuyor değil. Bu kısa listenin başında bulunan otomobillerden birisi olan Fiat Bravo görünüşüyle olduğu kadar fiyat/performans oranında da iddialı bir otomobil. Bir süredir takip edip test etmek istediğim bu otomobilin 120 beygir gücündeki benzinli motorla donatılmış bir versiyonuyla bir hafta sonu boyunca 600 km yol yapma şansım oldu.
Dış Mekan
Bravo'nun en büyük silahlarından birisi dış görünüşü. Yuvarlak ve oldukça akıcı hatlara sahip olan aracın boyutları da rakipleri seviyesinde. 4.336 mm boya, 1.792 mm genişliğe ve 1.498 mm yüksekliğe sahip olan aracın aks mesafesi 2.600 mm. Ön kısımda Aston Martin modellerini andıran bir tasarım dikkat çekerken arkada kullanılan yuvarlak stop lambaları orijinal bir görünüm ortaya koyuyor. Arkaya doğru yükselen şık yan cam çizgisi güzel bir görünüm ve ön koltuk yolcuları için geniş cam yüzeyleri sunsa da arkada durum farklı. Bu kısımda oturanların darlık hissine kapılmamaları için opsiyonel olarak sunulan panoramik cam tavanın tercih edilmesi yerinde olacaktır. Bagaj kapağında da şıklığa önem veren Fiat tasarımcıları bagaj kapağını açan düğmeyi Fiat logosunun altına gizleyerek başarılı bir çalışmaya imza atmış. 16 inç çaplı jantların tasarımı hoş olsa da araca biraz küçük geldiklerini belirtmek gerek. Neyse ki bu durumda da opsiyonel donanıma dahil olan 17 inç çaplı seçenekler yardıma yetişiyor.
İç Mekan
Dışarıda sunulan şıklık iç mekanda sadeleşerek de olsa devam ediyor. Ön konsolu ve kapılarının üst kısımları sert bir kumaşla kaplanmış olan otomobil bu şekilde şık görünüş ve zengin iç mekan renk seçeneklerini bir arada sunabilmiş oluyor. Derin bir yapıya sahip hız ve devir göstergeleri sportif görünürken aralarında bulunan yol bilgisayarı kolayca okunabiliyor. Yanlarda dairesel olanları kullanılan havalandırma çıkışları orta konsolda köşeli bir tasarıma sahipken bunların altına konsolla uyumlu bir görünüm sergileyen ses sistemi yerleştirilmiş. Bu ünitenin yanında, sağlı sollu olarak yerleştirilmiş düğmelerden sürücüye yakın olanlarından ilki direksiyon simidini şehir içinde hafifleştiren City modunu kontrol ederken ikincisi ASR'yi devre dışı bırakmaya yarıyor. Sis farları ve far yükseklik ayarlarını yolcu tarafına yerleştirmeyi uygun gören Fiat bu konuda pek ergonomik bir seçim yapmamış. Bu kontrollerin arasında yol bilgisayarının ayar düğmesi ve merkezi kilit kontolü bulunuyor. Bu panellerin altına yerleştirilen manuel klima kontolleri kromajlı bilezikleriyle oldukça sık görünürken onlarında altında küçük bir eşya gözü bulunuyor. Dualogic şanzımanın kontrol kolu plastik kaplanırken üzerinde durduğu platformun alt taraftan ambiyans ışığıyla aydınlatılması şık bir görüntü sağlıyor. El freni kolunun ön, yan ve arkasını da kapaksız eşya gözleriyle çeviren Fiat bu donanım seviyesinde ön ve arka merkezi kol dayanakları sunmuyor. Diğer Fiat modellerinden de tanıdığımız direksiyon simidi deri kaplanmış ve üzerine ses sisteminin kumandaları yerleştirilmiş. Bu kısımda bulunan bir başka güzel özellikse şanzımana hükmetmeye yarayan kulakçıklar. Orta büyüklükte bir torpido gözüne sahip olan Bravo'nun direksiyon kolonunun sol tarafında da küçük bir eşya gözü sunulurken hem ön hem de arka kapı içlerinde gözler bulunması olumlu. Yan ayna ve camların tamamı elektrikli olarak kumanda edilirken arka koltuklarda 3 kişi için 3 noktadan bağlı emniyet kemerleri bulunuyor. Merkezi bir havalandırma çıkışı sayesinde daha rahat bir şekilde iklimlendirilebilen bu bölümde iki adet kafalık sunulmasıysa ilginç. 400 litre hacimli bir bagaj hacmi sunan Bravo'nun bu hacmi kademeli olarak katlanabilen arka koltuklar yardımıyla 1.175 litreye ulaşıyor.
Konfor
Uzun yolda test etme imkanı bulduğum Bravo'nun süspansiyon sistemi spektrumun sert kısmında bulunsa da geniş yanaklı lastikler bu durumun sunabileceği olumsuzlukları bertaraf edebiliyor. Yan destekleri başarılı olan koltukların sertlikleri uzun yolda yormazken orta kol dayanaklarının olmaması bir eksiklik. Neyse ki bu eksikliğin çaresinden bir üst donanım seviyesi olan Dynamic Plus gelebiliyor. Sürüş sırasında iç mekanda rahatsız edici tıkırtılar oluşmazken yol ve rüzgar gürültüsü otoyol hızlarında duyulmaya başlıyor. Direksiyon sisteminin City ayarı sayesinde şehir içi sürüş ve dar alan manevralarında kolaylık sağlanırken şanzımanın hem koldan hem de direksiyon arkasından kontrol edilebilmesi olumlu. Dualogic şanzıman, daha önce test ettiğim Punto Evo modelinde olduğu gibi geçişlerde biraz hantal. Özellikle alt viteslerde yavaşlığı belli olan şanzımanın normal modunda hissedilen güç kesilmesi ilginç bir şekilde ekonomi modunda azalıyor. Bu mod seçildiğinde daha yumuşak ve hızlı geçişler sunan şanzıman yine de acil hızlanma manevraları sırasında önceden vites değiştirmiş olmayı gerektirecek hantal bir karaktere sahip.
Sürüş
Bravo'nun başarılı özelliklerinden bir diğeri olan yol tutuşu sürüşün sportif olabilmesini sağlayan en önemli etkenlerin başında yer alıyor. Sertçe ayarlanmış süspansiyon sistemi otomobilin virajlarda aşırı şekilde yana yatmasına engel olurken geniş yanaklı lastikler konforu sağlamaya yardımcı oluyor. Daha sportif bir sürüş beklentisi içerisinde olan müşterilerin 17 inç çaplı jant opsiyonunu tercih etmeleri yerinde olacaktır. Otomobilde kullanılan 1.4 litre hacimli benzinli motor turbo besleme sayesinde 120 beygir güç, 206 Nm tork üretiyor. 6 ileri vitesli Dualogic şanzımanla birlikte boş ağırlığı 1.260 kg olan otomobil 0'dan 100 km/s sürate 9.6 saniyede ulaşırken maksimum sürat 197 km/s olarak açıklanmış. Dualogic şanzımanla birlikte ortalama yakıt tüketim değerinin 6.1 litre/100 km olduğu belirtilen otomobilin bu değere ulaşabilmesi için gaz pedalını çok dikkatli kullanabiliyor olmanız gerekli. 130 km/s civarında tutulabilen sabit süratlerde ortalama tüketim değeri 7 litre/100 km altına indirilebilse de yokuş aşağı inerken bile sıfırlanmayan yakıt tüketimi nedeniyle 6 litre/100 km seviyelerine ulaşmak için büyük sabır gerekiyor. Büyük kısmı 4 kişiyle geçilen ve şehir trafiğiyle birlikte dik dağ yolları ve çok hızlı otoban sürüşlerini de içeren 600 km'lik parkurda elde ettiğim 9.2 litre/100 km ortalaması şartlar göz önüne alındığında makul olarak kabul edilebilir. Önde ve arkada disklerden oluşan fren sistemi güvenli yavaşlama sağlayabilen aracın pedalına alışmaksa zaman istiyor. İlk dokunuşta çok hafif bir fren basıncı sağlayan sistem pedal stroğu yarılandığında aniden devreye giriyor.
Donanım/Fiat
İşte Bravo'nun başarılı olduğu bir diğer konu. Test ettiğim Active Plus donanım paketli Bravo'nun kampanyalı anahtar teslim satış fiyatı 38.412 TL. Bu donanıma 6 ileri vitesli Dualogic şanzıman, elektrik ayarlı cam ve yan aynalar, klima, yol bilgisayarı, direksiyondan kumandalı CD ve MP3 çalabilen ses sistemi, ambiyans ışıklandırması, ABS, ASR, deri direksiyon simidi, uzaktan kumandalı merkezi kilit, yükseklik ayarlı sürücü ve yolcu koltuğu, katlanabilir arka koltuklar, ön ve yan hava yastıkları dahil. Aktif ön kafalıklar, diz ve perde hava yastıklarından oluşan Safety kiti 750 TL karşılığında satılırken yağmur ve far sensörleri, hız sabitleme sistemi ve otomatik olarak katlanan yan aynaları kapsayan Assist kiti 1.000 TL karşılığında sizin olabiliyor. 1.000 TL bedelinde olan bir diğer paketse aracımızda da bulunan Stil paketi. 16 inç çaplı alüminyum alaşım jantlar ve viraj içi aydınlatmasını kapsayan bu paketin yanında 4. yıl veya 150.000 km garanti 486 TL ek bedelle alınabiliyor.
Sonuç
Bravo'nun temel donanımlara sahip bu modelinde lüks donanımlar bulunmasa da küçük bir ailenin temel gereksinimlerini karşılamak için ihtiyaç olunan her şey mevcut. Sürücüsünü sportif kullanıma özendiren benzinli motoru ateşli bir karakter sergileyen otomobilin Dualogic şanzımanı bu performansı biraz dizginliyor. Yol tutuşu da başarılı olan bu araçla zevkli sürüşler yapmak için manuel şanzımanlı ve hatta 140 beygir güç üretebilen modelin tercih edilmesi daha yerinde olacak gibi görünüyor. Fiat'ın başarılı vites geçişleri ve hafif bir debriyaj pedalıyla donattığı manuel şanzımanlı modeller çok sıkışık şehir trafiği haricinde Dualogic şanzımana gerek bırakmadığı gibi performansın daha kolay kontrol edilmesine de yardımcı olabiliyor. Bu şanzıman ve daha güçlü bir motorla donatılmış olan Bravo'nun testini de önümüzdeki haftalarda sizlerle paylaşmaya çalışacağım.
Fotoğraflar
Test sırasında çektiğim fotoğraflara buradan ulaşabilirsiniz.
incelemenizi çok başarılı buldum tebrikler. fakat bi sorum olacak. aşağıdaki resimden ön camın alt kısımlarının biraz dar yani görüşü kısıtlayacak şekilde olduğu sonucunu çıkardım. görüşü kısıtlıyor mu ön cam? teşekkürler.
YanıtlaSilhttp://a1.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/230662_10101024125386404_9307668_81158958_8272159_n.jpg
Fotoğrafın kadrajından dolayı öyle bir görüntü ortaya çıkmış. Yoksa A sütunu ince. Yatık bir yapısı olsa da görüşte problem yaşatmıyor.
YanıtlaSilselamlar. Ayağınızı gazdan çekince cut off devreye giriyor ve anlık benzin/mazot tüketimi sıfırlanıyor. Buna rağmen tüm fiat modellerinin bilgisayarları anlık tüketimi min 2 lt/100 km gösterecek şekilde programlanmış. sanırım anlık tüketim gazıyla aşırı devirsiz kullanımın önüne geçmek istiyorlar. iyi çalışmalar
YanıtlaSilCut off'un olmaması bu devirde çok garip gelmişti zaten bana ama 2 lt/100 km'nin altına inmemesi saçma. Sonuçta otomatik şanzıman nasıl olsa motorun boğulmasına veya aşırı devirlenmesine izin vermeden vites atıyor. Doğru bilgi verilmesi daha yerinde olurdu.
YanıtlaSil